Niin, kyllähän tuo 540i:n tarve on tai sitten ei. Mitä väliä sillä on jos vähän enempi kuluttaa tai arvonalenema on suurempi, jos löylyä pellin alla pitää olla. Se tehokas harrasteauto tallissa ei paljoa lämmitä jos omat vaatimukset arkiajelusta on jotain muuta. Kyllähän näillä kuutoskoneisillakin e39:eillä kerkeää vallan mainiosti, mutta eräänkin kerran olen jäänyt kaipamaan runsaasti lisää tehoa.
....Kyllähän näillä kuutoskoneisillakin e39:eillä kerkeää vallan mainiosti, mutta eräänkin kerran olen jäänyt kaipamaan runsaasti lisää tehoa.
Kukapa ei. Se van on niin että eihän se 540i:n teho riitä, jos/kun tarjolla olisi kerran M5. Toisaalta, kun on M5, niin ei sekään lämmitä kuin hetken, kun tulee tilanne että puhtia saisi taas olla hieman lisää.
Eli tuolta pohjalta se tehon tarve on loputon, jos käyttöautossa valinnat/painotukset tehdään 0.01% ajetusta ajasta. Koko loppuaikahan tuo tehoreservi on pelkästään kuluttavaa kuollutta painoa. Pitkässä juoksussa se tehokas harrasteauto tulee myös huomattavasti halvemmaksi, erityisesti näinä kiristyvien kulutus/päästörajojen, kallistuvan energian sekä nopeiden arvonalenemien aikoina. Tänä päivänä ylisuureen/kuluttavaan tekniikkaan omia pääomia sijoittaessa, laskun aika tulee jo muutaman vuoden käyttöelinkaarissa. 525i on kuitenkin jo auto jonka käytännön suorituskyky riittää mainiosti siihen tehokkaimpaan kymmenesosaan koko virtaavasta liikennemassasta....kuitenkin suhteellisen pienellä kulutuksella/kuluilla/arvonalenemalla. Käyttöautossa harrasteauton tehot/suorituskyky tulee oikeasti kalliiksi, eikä sitä kuitenkaan ole ikinä tarpeeksi.
Se kulutus ei ole oleellista, tähänkin asti bensaa 540:lle riittänyt.
Kunto on molemmissa suunnilleen sama. Molemmat M-sportteja. 540:ssä BBS kesävanteet ja M-sport talvi, 525:ssä M kesälla ja 15" talvella. 540:ssä 16:9 navinäyttö+DSP, 525:ssä ei. 540:ssä herkulliset beiget sporttinahat, 525:ssa mustat vstaavat. Kilometrejä noin samat, 130000.
540 on harrastajalta, ja 525 lääkäriltä joka myy ku vaimo saa työsuhdeauton. Toisaalta fiksua olisi ostaa tuo 525, sillä 5t saa jo monta BBS:ää ym.
Onhan tässä nyt saanut 3v tuolla 540:llä ajaa, joten ehkä sitä jaksaa vähemmälläkin teholla ajella.
Harrastajia tietty monenlaisia mutta kyllä tuo V8 olisi minun valinta. Noissa sigun autoissa ei ole muuta vikaa kuin liian pieni moottori, turhan usein joutuu "vinguttamaan" jotta sujuva liikennöinti onnistuu.
Tiedä sitten onko ylimääräisestä tehosta 26,6789% enemmän riesaa kuin vähemmästä tehosta filosofis-geologis-stetsonis-mielessä vai ei. Poikkitieteellinen analyysi tekemättä mutta ei siitä tehosta oikeasti haittaakaan ole.
Harrastajia tietty monenlaisia mutta kyllä tuo V8 olisi minun valinta. Noissa sigun autoissa ei ole muuta vikaa kuin liian pieni moottori, turhan usein joutuu "vinguttamaan" jotta sujuva liikennöinti onnistuu.
Tiedä sitten onko ylimääräisestä tehosta 26,6789% enemmän riesaa kuin vähemmästä tehosta filosofis-geologis-stetsonis-mielessä vai ei. Poikkitieteellinen analyysi tekemättä mutta ei siitä tehosta oikeasti haittaakaan ole.
Eihän siitä tehosta todellakaan olekkaan haittaa....jos tässä maailmassa olisi ilmaisia aterioita...
Joutuuko 525i:tä tosiaan "vinguttamaan" jotta "sujuva liikennöinti onnistuu"?
Jos todellakin on näin, niin melkoisen erikoiset ajotavat on tullut yleisen liikenteen seassa omaksuttua?
540:ssä herkulliset beiget sporttinahat, 525:ssa mustat vstaavat.
+500e?
Tuossahan se moottorin hintaero jo pienenee kummasti jos näin haluaa laskea. Kyllä mullekin V8 kelpais, ja aikoinaan E39:n ostoa harkitessa yritin keksiä kaikki keinot perustella miksi tarttisin juurikin sen 540i:n. Ei noita kaasupohjassa ajettuja kilometrejä ole kuitenkaa kovin kauheasti tullut tähän mennessä. Sitäpaitsi pakko sillä V8:llakin ois joskus vinguttaa ettei tuntuis ihan turhalta hankinnalta.
....mutta kun katsotaan käytännön myyntihintaa kolmen vuoden kuluttua, sulaa tuossa 540i:ssä 3-4000€ enemmän. Eli tasan sen verran se lopulta maksaa enemmän...+40%bensa+huollot.
Älä oikeasti ajattele edes muuta kuin tuota 525i:tä, jos oikeasti tarvitset muutamaksi vuodeksi kulkupeliä ja katsot suhteellisia jälleenmyyntiarvoja+myynnin helppoutta kolmen vuoden päähän.
Se 5000€ on tuolloin käätynyt negaatioksi+ että olet vetänyt perässäsi 99.5% ajoajastasi kuollutta painoa huomattavasti suuremmilla kuluilla. Osta harrasteauto erikseen jos tarvitset enemmän suorituskykyä kuin mitä tuo 525i oikeasti tarjoaa.
Hemi puhuu asiaa. Itse E39 525i:n omistaneena, voin kyllä lämpimästi suositella. Kulutus pysyy asiallisella tasolla ja tarpeen vaatien kulkeekin riittävästi.
Tottahan nuo on. Kaikki ne kerrat kun olen ex 540:n tehoja käyttänyt, on ollut vain sellaisia että on käytetty kun kerran on. Koskaan ei ole mikään ajotilanne niitä edellyttänyt.
Eli tällä hetkellä on -01 525 M-Sport Imolarot Touring listalla ykkösenä.
Itse mietin E39 ostaessani aluksi pelkästään 528:a, mutta päädyin kuitenkin 523i yksilöön kun löytyi sopiva todella hyväkuntoinen varusteltu ja vähän ajettu suomiauto käypään hintaan Nyt puhun siis vanhemmalla koneella olevista singlevanoksista.
Katunut en ole hetkeäkään ja täytyy sanoa että juuri tuo 523i tai millä tahansa 2.5l suoralla kutosella on aika järkiratkaisu tuohon koriin. Kuvittelin että tuolla koneella tuon on varmaan suhteellisen laiska, mutta kun pääsi koeajolle niin oli positiivinen yllätys se minkä verran tuostakin löytyy vetoja tarvittaessa Nyt kun ajattelee niin en edes muista koska viimeksi olisi tullut otettua koneesta kaikki hevoset irti eli aika hukkaan olisi isompi koneinen mennyt ainakin omana käyttöautonani.
Toki jos valita saisi ja samaan hintaan niin tottakai isompi koneinen, eihän siitä tehosta tietenkään haittaa koskaan ole. Olen ajanut myös 528i:tä ja eipä se kyllä herättäny sen kummempia tuntemuksia kuin tuo omakaan, ehkä parin päivän ajan kun tuolla ajelisi niin tuntuisi jonkin verran eroa 523:een mutta sitten taas olisi katteltava seuraavaksi kasikoneista. Loputon suohan tuo on niinkuin Hemikin sanoi ja lopulta se M5 ei tuntuisi sekään enää miltään...
Joutuuko 525i:tä tosiaan "vinguttamaan" jotta "sujuva liikennöinti onnistuu"?
Jos todellakin on näin, niin melkoisen erikoiset ajotavat on tullut yleisen liikenteen seassa omaksuttua?
Kyllä joutuu: Motarille menot, liittymät, ohitukset, kaistanvaihdot kun toinen puoli matelee ja toinen vetää, jne. Pk-seudulla erilainen rytmi liikenteessä, vaikka täälläkin voi edetä omaan rauhalliseen tahtiin. Ei se ajaminen niin tavattoman kummallista ole, siihen voi käyttää enemmän tai vähemmän aikaa. Kortti on taskussa enkä sikaile tai aiheuta isommin närää muissa autoilijoissa.
Last edited by Anselmo H; 01-12-2008, 01:22.
Reason: typo
Kyllä joutuu: Motarille menot, liittymät, ohitukset, kaistanvaihdot kun toinen puoli matelee ja toinen vetää, jne. Pk-seudulla erilainen rytmi liikenteessä, vaikka täälläkin voi edetä omaan rauhalliseen tahtiin. Ei se ajaminen niin tavattoman kummallista ole, siihen voi käyttää enemmän tai vähemmän aikaa. Kortti on taskussa enkä sikaile tai aiheuta isommin närää muissa autoilijoissa.
Ja kaikkeen tähän on ratkaisuna d-kone, ei tartte huuattaa .
(noh, itekkin ottaisin 540 tai M5 any day, mutta ei ne dieselin ajettavuutta huononna pätkääkään)
530 bensa on hyvä kompromissi jos tykkää manuaalilaatikosta:
+hammastanko hakkaa sen kiertokuula/simpukka-puuron ohjaustuntumassa
+kevyempi kuin 530d, 540 tai M5
+vääntö riittää ohituksiin muilllakin kuin 3. vaihteella
+kohtuu hinnoissa hyvilläkin varusteilla
+edulliset huoltokulut, korjauksissa rosvosektori epätodennäköisempi
-6. vaihde ois poikaa isommissa nopeuksissa?
Tottahan nuo on. Kaikki ne kerrat kun olen ex 540:n tehoja käyttänyt, on ollut vain sellaisia että on käytetty kun kerran on. Koskaan ei ole mikään ajotilanne niitä edellyttänyt.
Eli tällä hetkellä on -01 525 M-Sport Imolarot Touring listalla ykkösenä.
Imolarot on kyllä aivan saatanan hyvä väri ja sinne sopii ihan hyvin mustatkin sporttinahat. Tota bemun omaa navisysteemiä ei tohon 525 kannata alkaa värkkäämään, on nimittäin ihan saatanan iso homma.
Comment