Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juhis
    BTCF Honorary Member
    • Jul 2002
    • 19178
    • -

    Originally posted by TJJ View Post
    Eli aina pitää kokeilla jotain paljon huonompaa, jotta se oma auto tuntuu hyvältä (vaikka se ei sitä oikeasti olekaan). Entä sitten kun erehtyy kokeilemaan jotain parempaa, kuinka se muisto nollataan? Eikä sen todellakaan tarvitse olla Ford Ka tai Nissan Micra jotta E39 tuntuu sen jälkeen kaupunkiajossa isolta ja kömpelöltä laivalta.
    No siksi kirjoitin tuon heiton, kun jotenkin sinun teksteistäsi on saanut sellaisen kuvan muutaman topicin perusteella, että:

    - E39 on kankea ja muutenkin huono isokokoinen laiva kaupunkiajossa
    - E39 on surkea ajettava talvella, pito on huono ja kulku epävakaata
    - E39 kuluttaa valtavasti polttoainetta ainakin kaupunkiajossa

    Olisi mielenkiintoista tietää, mikä näissä kommenteissa on referenssinä. Esimerkiksi kaupunkinajon suhteen. Mitkä autot ovat kokemuksesi perusteella niitä hyviä autoja kaupunkiajossa? Totta kai esimerkiksi E46 on hieman näppärämpi pysäköidessä, koska auto on pienempi. Mutta on siinä myös pienemmät tilat ja laatuvaikutelma ei kaikilta osin samalla tasolla E39 kanssa.

    Mielestäni E39 on jopa nykymittapuun mukaan yllättävän helpo auto, ottaen huomioon, että suurin osa rakenteista on peräisin vuodelta 1995 eli 14 vuoden takaa. Totta kai korimallia on vuosien kuluessa paranneltu ja uusimmat 09/2000 -> tehdyt autot ovat monilta osin vanhimpia yksilöitä parempia.
    All good things come to those who wait.

    Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

    Sound Factory Bar & Nightclub

    Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      Originally posted by Juhis View Post
      No siksi kirjoitin tuon heiton, kun jotenkin sinun teksteistäsi on saanut sellaisen kuvan muutaman topicin perusteella, että:

      - E39 on kankea ja muutenkin huono isokokoinen laiva kaupunkiajossa
      - E39 on surkea ajettava talvella, pito on huono ja kulku epävakaata
      - E39 kuluttaa valtavasti polttoainetta ainakin kaupunkiajossa
      Ihan oikean kuvan olet saanut ja muuten oikein, mutta kulku ei ole epävakaata, siis peräpää on oikeasti liukkaalla tiellä epämääräinen, mutta muutenhan tuo menee ihan hyvin.

      Nuo edellämainitut on minun usean vuoden E39-kokemuksen perusteella tehtyjä havaintoja ilman BMW-laseja päässä. En tiedä miten ne muuten sanoisi, ehkä asiaa pitäisi jotenkin kaunistella?

      Vertailukohtia ei ole kuin muutama koeajettu auto, niistä voisi mainita vaikkapa Ford Focus ja Mondeo ja tuo minun entinen Mazda 323 (1999 vm). Tuo Mazda tuntuu todella näppärältä autolta BMW:n jälkeen, taipuu mutkiin, ohjaus on kevyt ja näkyvyys hyvä. Hirveä muovinen paskahan Mazda muuten toki on, tosin raju vaimennusaineen lisäys on tehnyt siitä aika hiljaisen ja hiukan lisännyt "laatu"vaikutelmaa.

      E39:ssä ei minulla ole Servotronicia, se toki keventää ohjausta ja samalla hiukan muuttaa tuota kömpelyyden tuntumaa.
      E39 528iA

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19178
        • -

        Originally posted by TJJ View Post
        E39:ssä ei minulla ole Servotronicia, se toki keventää ohjausta ja samalla hiukan muuttaa tuota kömpelyyden tuntumaa.
        Jep, tämä on kyllä yksi asia, joka varmasti vaikuttaa ohjaustuntumaan. Itselläni on tuossa omassa E39:ssa Servotronic ja olen omistanut myös useita muita Servotronicilla varustettuja malleja (E38 ja E39).
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Palehti
          Bimmer Rookie
          • Jan 2005
          • 149
          • Klaukkala

          Terve bemaristit. Oletteko huomanneet että tämä threadi on laajentunut niin isoksi, ettei täsmätietoa löydy kuin tuurilla...tai taidolla, no ekalla ollaan menty ja siksi vähän tiedoissa aukkoja.
          Elikkä autokuume lykkii päälle ja e39 olis mukava peli.
          Ensimmäinen arpominen on vuosiluvun suhteen, eli hankkiako 2001 uudempi vai vanhempi.
          Olen pikaisella surffailulla havainnut että 523i ja 528i ajoittuvat ennen 2001 ja 525i ja 530i tämän jälkeiseen aikaan.
          Eli nuo ensimmäiseksi mainitut verotettaisiin maahan tuodessa painon mukaan ja jatkossa vuosittainen käyttömaksu myös. Jälkimmäiset menevät ilmoitettujen kulutuksien mukaan.
          Onko järkeä edes katsoa noita vanhempia, koska auto on varmasti joskus tarkoitus myydäkin ja myyntiä luulisi vaikeuttavan ainakin hieman suuri (?) vuotuinen käyttömaksu.

          Entä onko em. moottoreissa eroja kilometrien myötä eteen tulevissa vaihdettavien osien määrässä, noin ylipäätään ?

          Automaatti on mukava ja eikös näissä bensakoneissa ole automaatit yleensä hyvin kestäneet.
          Onko muuten noissa kaikissa em. malleissa sama loota ja jos ei, niin onko niissä käytännössä eroja ?

          Avovaimo ajeli neljä vuotta E46:lla ja siihen vaihdettiin takaluukku ruosteen vuoksi, onko e39:ssä samoja vaivoja ?
          koska katselen kuitenkin niin vanhoja autoja, että tuo 6v koritakuu on mennyt umpeen.

          kiitos vastauksista jo etukäteen
          i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
          ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

          Comment

          • Petri.Kekkonen
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 7456
            • Oulu

            Originally posted by Palehti View Post
            Onko järkeä edes katsoa noita vanhempia, koska auto on varmasti joskus tarkoitus myydäkin ja myyntiä luulisi vaikeuttavan ainakin hieman suuri (?) vuotuinen käyttömaksu.
            Tottakai kannattaa aina ostaa niin uusi auto kuin vain mahdollista jos nyt käyttöautoa etsit, mutta oletatko vuotuisen käyttömaksun eli ajoneuvoveron olevan suurempi vanhemmissa koska se määräytyy painon mukaan? Itse olen ainakin päätynyt erilaiseen tulokseen:

            Mun oma 523i vm. 2000, kokonaispaino 1985 kg => 167,90 €/v

            525i 2001-2003, CO2 225g/km => 197,10 €/v
            525iA 2001-2003, CO2 247g/km => 236,16 €/v
            530i 2001-2003, CO2 229g/km => 204,04 €/v
            530iA 2001-2003, CO2 257g/km => 255,14 €/v

            En valitettavasti tiedä kokonaispainoja automaateista, mutta tuskin yli 2100 kg menee kuitenkaan sedanit, jolloin vero ois maksimissaan 183,96 €/v jos oikein tämän ymmärrän. Päästöt katsoin http://www.parkers.co.uk/.

            Originally posted by Palehti View Post
            Entä onko em. moottoreissa eroja kilometrien myötä eteen tulevissa vaihdettavien osien määrässä, noin ylipäätään ?
            Ei noissa mun mielestä ole mitään eroja tuossa suhteessa. Moottorit ja muutakin tekniikkaa uusittiin 9/98 (M52 -> M52TU), jonka jälkeen perusrakenne on pysynyt näissä melko pitkälle samana myös 2001 vuosimalleihin faceliftin mukana tulleissa M54-sarjan moottoreissa. Sähköinen kaasupoljin ja varmaan muitakin pienempia eroja toki löytyy.

            Originally posted by Palehti View Post
            Avovaimo ajeli neljä vuotta E46:lla ja siihen vaihdettiin takaluukku ruosteen vuoksi, onko e39:ssä samoja vaivoja ?
            Ainakin mulla on ollut ruostumista takaluukussa lukkopesän ja rekisterikilven valojen ympärillä. Mulla se kuitenkin ilmeisesti johtuu siitä, että luukkua on jo aiemmin korjattu kolaroinnin tms. seurauksena. Täältä olen kuitenkin lukenut, että on noita luukkuja ja myös ovia jonkinverran takuuseen vaihdettu. Osassa ovia on käsittääkseni ollut joku ihan selvä valmistusvika joka on aiheuttanut ruostumista, useimmat ovet eivät ruostu (ainakaan itse en ole havainnut mitään vikaa ovissa).
            Last edited by Petri.Kekkonen; 14-03-2009, 13:15.
            E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
            E39 523i M Sport '00, Titansilber

            Comment

            • heijani
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2006
              • 220
              • Turku

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Tottakai kannattaa aina ostaa niin uusi auto kuin vain mahdollista jos nyt käyttöautoa etsit, mutta oletatko vuotuisen käyttömaksun eli ajoneuvoveron olevan suurempi vanhemmissa koska se määräytyy painon mukaan? Itse olen ainakin päätynyt erilaiseen tulokseen:
              Juurikin näin ja "halpuus" vanhemman eduksi vaan kasvaa jos vertailuun otetaan mukaan 540 ja M5.
              BMW e61 525dA 2006
              ex BMW e39 530dT 2000
              ex Volvo V70 2.4T AWD :think
              ex BMW e39 540iA sedan 1999
              ex BMW e28 520i Bavaria 1987
              ex BMW e46 316i sedan 2000

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Ainakin mulla on ollut ruostumista takaluukussa lukkopesän ja rekisterikilven valojen ympärillä. Mulla se kuitenkin ilmeisesti johtuu siitä, että luukkua on jo aiemmin korjattu kolaroinnin tms. seurauksena.
                Luulisin että sitä sinun auton peräluukkua ole korjattu ihan sen ruostumisen vuoksi jo kerran aiemmin. E39 malleissa on sama ongelma kuin E46 eli nuo saumakohda alkaa lahoamaan. Näitä saumoja löytyy valitettavasti kaikista luukuista. Käytännössä siis vikaa voi tulla kaikkiin neljään oveen, konepeltiin ja peräkontin luukkuun. Eikä vuosimalli välttämättä ratkaise tässä asiassa. Esimerkiksi 1996 vuosimallin E39:n luukut voi olla täysin ruosteettomat ja 2004 vuosimallin E46:ssa voi olla useampi luukku jo ruostumassa. Nämä johtuu nimenomaan tehtaan laatuongelmista noiden luukkujen käsittelyssä ja maalauksessa. Ongelmat ilmenee lähes aina juuri niissä saumakohdissa. Puhkihan nuo ei ruostu, mutta tietysti ruman näköiseltä ne kuplivat tai pintaruosteiset kohdat näyttävät muuten siistissä autossa.
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • 174000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2008
                  • 1178
                  • Tuusula

                  Nyt on lennot ja laivat varauttu ensiviikon Ruotsin autonhakureissua varten. Tulossa on -01 530i Touring.

                  Antakaapas hyviä vinkkejä mihin koeajossa ja pienessä syynäyksessä kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota?
                  ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                  '02 VW Golf 1.4i
                  Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                  ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                  Comment

                  • jsa014
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 1651
                    • Turun Pallivaha

                    Originally posted by 174000 View Post
                    Nyt on lennot ja laivat varauttu ensiviikon Ruotsin autonhakureissua varten. Tulossa on -01 530i Touring.

                    Antakaapas hyviä vinkkejä mihin koeajossa ja pienessä syynäyksessä kannattaisi kiinnittää erityistä huomiota?
                    Jos ei tärise ajossa eri nopeuksilla tai jarrutettaessa niin ollaan jo aika pitkällä. Laitappa blocketin linkki kehiin niin ihmetellään
                    316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                    Comment

                    • 174000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2008
                      • 1178
                      • Tuusula

                      Originally posted by jsa014 View Post
                      Jos ei tärise ajossa eri nopeuksilla tai jarrutettaessa niin ollaan jo aika pitkällä. Laitappa blocketin linkki kehiin niin ihmetellään
                      Ei viiti vielä ettei nopeat syö hidasta.:think

                      Tuo tärinä oli hyvä pointti, pitää yrittää tunnustella. Tosin sekin varmaan voi johtua monesta syystä, alusta/jarrut/vanteet, joten ei varmaan sen takia kannata heti hylsyä antaa jos vähän vapinaa tuntuu. Ja mielessä on myös että autohan on jo 8v vanha, joten ei kai siinä enää kuulukkaan olla kaikki kunnossa.

                      Itelle tuli mieleen nuo tyypillisimmät ruostekohdat käydä läpi, muuta ei nyt äkkiseltään tule mieleen. Kuvissa auto näyttää hyväkuntoiselta, eikä myyjä ole maininnut mistään viosta puuteista etukäteen, kaiken pitäisi olla hyvässä kunnossa.
                      ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                      '02 VW Golf 1.4i
                      Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                      ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                      Comment

                      • Matula
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 1706

                        Originally posted by 174000 View Post
                        ...eikä myyjä ole maininnut mistään viosta puuteista etukäteen...
                        Kas kas.

                        tärinöitä eri nopeuksissa/nopeuden muutoksissa
                        miltä kuulostaa tien epätasaisuuksissa
                        ohjautuuko urissa
                        jarrua nypyttämällä väljää
                        vikakoodien ja livedatan luku

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          Originally posted by 174000 View Post
                          Ei viiti vielä ettei nopeat syö hidasta.:think
                          Ollaanpas sitä salaperäisiä. Ei kyllä pikaisen blocketin vilkaisun perusteella osunut silmään, ei liene M-sport.

                          Mutta iske tuonne ruotsin rekisterinummero, saat kaikenlaista tietoa. mm siitä onko auto rahoitettuna, asia joka pitää hoitaa pois ennen kun tulet, muuten voit huomata että maksoit 12t autosta ja sen lisäksi Svenskakredit pyytää sinulta toista mokomaa...
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • 174000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2008
                            • 1178
                            • Tuusula

                            Originally posted by Matula View Post
                            Kas kas.

                            tärinöitä eri nopeuksissa/nopeuden muutoksissa
                            miltä kuulostaa tien epätasaisuuksissa
                            ohjautuuko urissa
                            jarrua nypyttämällä väljää
                            vikakoodien ja livedatan luku
                            No juu nuo koodit tietysti, mutta ei löydy ihan välineitä perusautoilija pentiltä.

                            Aikaisemmissa autokaupoissa auto on ollut juuri sitä mitä on luvattukin, liekö käynyt vain tuuria. Ei tietenkään tarkoita että näin aina olisikin, enkä sitä oletakaan, mutta luulisi vähänkään järkeä omaavan myyjän kusevan tälläisessä tapauksessa omiin pöksyihin.


                            Originally posted by jsa014 View Post
                            Ollaanpas sitä salaperäisiä. Ei kyllä pikaisen blocketin vilkaisun perusteella osunut silmään, ei liene M-sport.

                            Mutta iske tuonne ruotsin rekisterinummero, saat kaikenlaista tietoa. mm siitä onko auto rahoitettuna, asia joka pitää hoitaa pois ennen kun tulet, muuten voit huomata että maksoit 12t autosta ja sen lisäksi Svenskakredit pyytää sinulta toista mokomaa...
                            Tuo linkki oli tullut jo tsekattua ja ei näy kredittiä ja verot sun muut on hoidettu. Juu ja ei ole M-sport. Jos tällä ajelisi vuoden ja ensi vuonna sitten vähän sportimpaa...
                            ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
                            '02 VW Golf 1.4i
                            Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
                            ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

                            Comment

                            • alspe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2004
                              • 3399
                              • Tre

                              Halukkuus herrasmieskaaraan varusteilla ja pienellä kulutuksella, toisaalta sporttisuus pesee korkeakeulaisen pappamallin. Kulkevuus ei kovin tärkeää. Ajoa 25000 km/v, pääasiassa yksin. Rahaa 10 k€. Ostaakko e46 320d vai 530d? Automaatti olis kiva, mutta ei sellainen joka hajoaa. Cruise myös nätti.

                              (myös S60 diesel, VW Passat 02-03 TDi mielessä)

                              Ideoita?
                              G30 520d xDrive
                              EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91

                              Comment

                              • Zeta
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2004
                                • 7565
                                • Kotona

                                Originally posted by alspe View Post
                                Rahaa 10 k€. Ostaakko e46 320d vai 530d? Automaatti olis kiva, mutta ei sellainen joka hajoaa. Cruise myös nätti.
                                No e46 320d et kummallista (lue: ainakaan alle 200tkm ajettua) tuolla "kympillä" saa. Samaa voitaneen sanoa 530d.

                                Budjetin kasvatus tai sitten Volvo-linjalle? :think

                                edit: Nettiautossa ei automaattina kuin yksi touring ja manuaalitkin lähes kaikki 300tkm rullattuja.
                                -
                                Käyttöautona: F20
                                Myydään: HP 12.5" kannettava **200e**
                                Myydään: HP 14" kannettava Win11 **240e**
                                -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎