Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 ostamassa ja käyttökokemuksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vanquish
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2004
    • 1960
    • Hki

    Originally posted by Hemi View Post
    Älä oikeasti ajattele edes muuta kuin tuota 525i:tä, jos oikeasti tarvitset muutamaksi vuodeksi kulkupeliä ja katsot suhteellisia jälleenmyyntiarvoja+myynnin helppoutta kolmen vuoden päähän.
    Se 5000€ on tuolloin käätynyt negaatioksi+ että olet vetänyt perässäsi 99.5% ajoajastasi kuollutta painoa huomattavasti suuremmilla kuluilla. Osta harrasteauto erikseen jos tarvitset enemmän suorituskykyä kuin mitä tuo 525i oikeasti tarjoaa.
    Nyt täytyy ihmetellä! Harvoin bemari ostetaan sillä syyllä että se tulee edulliseksi! Miksi ei ostaisi sitten vaikkapa Golffia? Varmasti sen 1,4l multivalve tehot riittävät sen kiihdyttämiseen 120km/h nopeuteen -ainakin ajan kanssa. Samoin olettaisin että siinä voi säästää helposti 5000e kun on halvempi hankkia ja arvonalenema on melkoisen pientä. Yhtälailla sillä pääsee eteenpäin!

    Mutta ne ketkä edes harkitsee v8 moottoria ovat jollain tasolla harrastajia. Varmasti tulee kalliimmaksi ja ei ole se järkiratkaisu. Nythän on vaan niin että täällä eletään kerran ja jotkut haluavat nauttia siitä joka työmatkalla. v8 tuottaa varmasti enemmän nautintoa kuin 525i. Molemmilla kyllä pääsee samalla tavalla perille. Ja nyt en tarkoita että joka valoista lähdetään kumit vinkuen vaan sen voiman tuntee myös kun painaa sitä poljinta 20%. Meno on vaivatonta. Tämä luonnollisesti maksaa mutta...? ongelma? Jos on paalua laittaa autoon niin miksi ei..? Mitä ajattelit tehdä säästyneellä 5ke:llä? Vielä on kuitenkin ihmisiä, jotka voivat laittaa 2000e enemmän autoiluun vuodessa.

    Niin ja jos ei ole paalua niin 525i on äärimmäisen onnistunut kompromissi hienostuneisuuden ja taloudellisuuden suhteen. Itsellä ei ole. joten minulle kelpaa tuommoinen kompromissi.
    Last edited by Vanquish; 01-12-2008, 17:24.

    Comment

    • Heguli 31
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 10084
      • KVLA

      Originally posted by Hemi View Post
      ....mutta kun katsotaan käytännön myyntihintaa kolmen vuoden kuluttua, sulaa tuossa 540i:ssä 3-4000€ enemmän. Eli tasan sen verran se lopulta maksaa enemmän...+40%bensa+huollot.
      540:n omistajana on pakko kyllä kysyä mikä V8 koneellisen Bemarin huolloista tekee kalliimman.Jos siis puhutaan normi huolloista insp I ja II?Okei,pari sytytystulppaa a´3,5€/kpl,mutta mitä muuta?Ja noin isoon besankulutuksen eroon en ihan varauksetta usko.En ainakaan maantieajossa.

      Comment

      • Petri.Kekkonen
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 7456
        • Oulu

        Originally posted by Heguli 31 View Post
        540:n omistajana on pakko kyllä kysyä mikä V8 koneellisen Bemarin huolloista tekee kalliimman.Jos siis puhutaan normi huolloista insp I ja II?Okei,pari sytytystulppaa a´3,5€/kpl,mutta mitä muuta?
        Enempi öljyä. 4€ kalliimpi öljynsuodatin. Alustan ja jarrujen osat on myös hiukan kalliimpia, vaikkei niitten vaihtelu insp I/II kuulukaan.
        E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
        E39 523i M Sport '00, Titansilber

        Comment

        • Kepa
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2008
          • 353
          • Nokia

          Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
          4€ kalliimpi öljynsuodatin.
          Eli otetaan sittekki se 525

          Comment

          • jsa014
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1651
            • Turun Pallivaha

            Kai se kokonaisylläpito on kalliimpaa. Vakuutukset 200/vuosi (täydet bonukset) kalliimpi, ja jos konehuoneessa joku hajoaa, itse osa voi olla samanhintainen, mutta ahtauden takia joutuu ehkä purkamaan enemmän ja se kostautuu työhintana. Bensankulutusero lienee 5-7 l/100km kaupunkiajossa.

            Mutta ei se kone ole se valintaperuste, tähänkin asti 540:llä varaa ollut ajaa. Eli ihan siitä kiinni mikä kone sattuu olemaan muutoin sopivassa korissa, eiköhän se 525/530/540 jokainen hommansa hoida ja kuljeta lapset päiväkotiin ym.
            316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17548
              • Turku

              Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
              Enempi öljyä. 4€ kalliimpi öljynsuodatin. Alustan ja jarrujen osat on myös hiukan kalliimpia, vaikkei niitten vaihtelu insp I/II kuulukaan.
              Onpa huimaa . Kävelee pari kertaa kioskille täyttämään loton, niin on tasoissa "pikkukoneen" kanssa...
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10084
                • KVLA

                Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                Enempi öljyä. 4€ kalliimpi öljynsuodatin. Alustan ja jarrujen osat on myös hiukan kalliimpia, vaikkei niitten vaihtelu insp I/II kuulukaan.
                Eipä noissa alustanosissa voi sanoa hintaeroja olevan.Jarruosatkin on paljolti samoja kaikissa normi E39:ssä.Ja kuten kirjoititkin,niin ne ei kuulu noihin huoltoihin.

                Comment

                • Heguli 31
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 10084
                  • KVLA

                  Originally posted by jsa014 View Post
                  Mutta ei se kone ole se valintaperuste, tähänkin asti 540:llä varaa ollut ajaa. Eli ihan siitä kiinni mikä kone sattuu olemaan muutoin sopivassa korissa, eiköhän se 525/530/540 jokainen hommansa hoida ja kuljeta lapset päiväkotiin ym.
                  Kun taannoin vaihdoin M3:n E39:iin,niin minulle lähtökohta oli ainoastaan ja vain V8 kone ja steppi.Muut herkut onkin sitten ekstraa,ja näitä samoja saa kutvoseenkin.Mutta V8 koneen vääntöä kutoseen ei ikävä kyllä saa.Joten ei siinä muutama "ylimääräinen" bensalitra vuodessa pahalle tunnu.

                  Comment

                  • Petri.Kekkonen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2006
                    • 7456
                    • Oulu

                    Originally posted by Heguli 31 View Post
                    Eipä noissa alustanosissa voi sanoa hintaeroja olevan.Jarruosatkin on paljolti samoja kaikissa normi E39:ssä.
                    No näytti niissä nyt kuitenkin eroja olevan mitä KL-varaosista katsoin. Ei suuria eroja, mutta kuitenkin. Onhan noita jarruja montaa kokoa ja pienimoottorisessa on pienet.

                    Mutta tottakai kannattaa ostaa se 540i jos siltä yhtään tuntuu.
                    E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                    E39 523i M Sport '00, Titansilber

                    Comment

                    • HC91
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 999
                      • 29100/310053

                      onkohan täällä sama vaahtoaminen menossa jahka E60/1 hinnat putoavat aikanaan samalle tasolle, erona vaan että silloin ainoa tolkullinen ostos onkin 550 ellei peräti M5.

                      Sen verran alkaa olla kolmiyseillä ikää että ostaisin sen kumpi on kunnoltaan parempi, siististi pidetty ja miellyttää varusteiltaan: jos uupuu sporttisisustaa, navia, dsp hifiä - on niiden lisääminen jos ei mahdotonta niin tuskaista ja hinnakasta ainakin. Samaa ongelma pätee tietysti tehon puutteeseenkin... säästyneet eurot voi sitten kanavoida vaikkapa 540:sta rivakamman harrasteauton hankintaan tai saa sitä prätkänkin tietty ostaa.
                      Last edited by HC91; 01-12-2008, 20:09. Reason: vaihtoehto
                      92' ///M5 3.8 individual
                      09' 320d xDrive
                      16' NIU N1 Sport
                      19' NIU U+ Sport

                      Comment

                      • Juhis
                        BTCF Honorary Member
                        • Jul 2002
                        • 19178
                        • -

                        Pistää vähemmästäkin huvittamaan, kun lukee eri ihmisten viestejä tähän topiciin. Pienikoneisten omistajat perustelee, miksi kannattaa ostaa pienellä moottorilla oleva auto. Ja isomoottoristen omistajat kehuu omiaan. Niin tyypillistä, niin tyypillistä.

                        Itse olen ajanut ajanut E39 usealla eri moottorilla ja pakko sanoa, että kyllä niissä on muutakin eroa, kuin huoltohinnat ja polttoaineenkulutus.
                        All good things come to those who wait.

                        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                        Sound Factory Bar & Nightclub

                        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                        Comment

                        • jsa014
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2006
                          • 1651
                          • Turun Pallivaha

                          Niin. kyllähän se kylmä fakta on, että jos se autoilu ei maksasi mitään, tai rahaa olisi paljon, niin tuskinpa tällä foorumilla kukaan 520:llä ajelisi, eiköhän Touringit olisi 530/540 ja sedan 530/540/M5.

                          Eli käytännössä syyt ajaa pienemmillä on puhtasti taloudellisia. Ei niin, etteikö varaa olisi, mutta haluaa käyttää sen kuukausittaisen ~150€ eron johonkin muuhun. Kuitenkin harvoilla sitä paalua on käyttää miten haluaa, ja tuo ~150/kk tarkoittaa kuitenkin lähes 2t/vuosi, ja eiköhän sillä 525:lläkin ajele ja käy joka kesä etelässä perheen kanssa.

                          Omalla kohdalla tosiaan tuo M62 on yhdessä vaihtoehdossa, mutta kyllä se Imolarot taitaa olla sen verran houkutteleva juttu että tuo M54 kelpuutetaan.
                          316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

                          Comment

                          • spjarv
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 83
                            • Espoo

                            523 -> 535, eroa vuosittaisessa vakuutuksessa alle satanen (kasko, täydet bonarit), bensaa menee n. 15 % enemmän jos kulutus-ketjussa kerrottu pitää paikkansa. Jotkut osat ovat hiukan kalliimpia. Hankintahinnan eroa on vaikea laskea, mutta eroa 100,000 ajettuna oli korkeintaan tonni. Hiukan isolta kuulosti nuo aikaisemmat povaukset v8:n aiheuttamasta konkurssista.
                            ajossa 328iA M sport '13
                            ex. e39 535iA '01 facelift (2007-2012), e34 525i '91 (1999-2007) ja e30 324td '86 (-1999)

                            Comment

                            • Anselmo H
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2003
                              • 936
                              • Vantaa

                              Originally posted by spjarv View Post
                              Hankintahinnan eroa on vaikea laskea, mutta eroa 100,000 ajettuna oli korkeintaan tonni. Hiukan isolta kuulosti nuo aikaisemmat povaukset v8:n aiheuttamasta konkurssista.
                              Nyt kuulostaa enemmän oikealta. Aika samanhintaisia tuntuu Mobilen 99-01 E39:t olevan, eroa tulee kilsoista ja iästä enemmän kuin koneen koosta ja varusteista. Kun pohtii arvonalenemakonkurssia, niin sen jälkeen kun on kellottanut peliin omat 50-100tkm, niin hintaero R6 ja V8:n välillä on olematon.

                              Kulutushan on täysin omasta ajotyylistä riippuva. Toki V8:lla on potentiaalia kuluttaa enemmän kuin kuutosella mutta aktiivisella ajotyylillä luulen eron olevan yllättävän pieni. Kellään omakohtaisia kokemuksia aiheesta?

                              Sellainen peli pitää ostaa mikä miellyttää mutta ei se V8 niiiiin paljon kalliimpi voi olla.
                              F11 523iA Touring
                              E93 325i cabrio
                              E81 116i
                              Triumph Daytona 955i

                              Comment

                              • Petri.Kekkonen
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2006
                                • 7456
                                • Oulu

                                Lisätääs soppaan nyt vielä sen verran kommenttia, että kun itellä oli E39 ostoslistalla niin 540i ei oikein automaattina innostanut ja 6-lovisten mallien tarjonta oli melkoisen pientä mitä Saksastakin kattelin. Eli käytännössä rahat ei ois mulla silloin riittänyt kohtuullisesti ajettuun ja kelvollisen kuntoiseen 540i6:een.

                                Osaako kukaan valottaa mikä on tilanne nyt? Joko tollainen manuaali-V8 löytyy järkevään hintaan hyväkuntoisena vai pitääkö etsiä puoli vuotta että löytyy?
                                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎