Pitäiskö e39:ssä ilmetä tärinää, siis sellaista mikä tuntuu korissa asti, tollasella kovalla "pyykkilauta" lumella ?
Riippuu renkaista ja alustasta. Ehjällä vakio alustalla 16t renkailla menee aika nätisti. Sport alustalla kamala täristin, 17t pyörillä en uskalla edes ajatella.
Riippuu renkaista ja alustasta. Ehjällä vakio alustalla 16t renkailla menee aika nätisti. Sport alustalla kamala täristin, 17t pyörillä en uskalla edes ajatella.
17t nastat+m-sport alusta on melekokova täristämään juuri esitetyllä tienpinnalla. Mutta kuitenkin ihan ajettava. Ei häviä hotisontti silmistä ja paikat pysyy suussa...
Sport alustalla kamala täristin, 17t pyörillä en uskalla edes ajatella.
Aika suhteellistahan tuo on. Oisko nyt 5 talvea menny 17" + M-Sport II -alustalla ja tärinää en ole itse kokenut ongelmaksi. Jos jotain niin vetopitoa vaan sais olla välillä vähän enemmän. Ehkä jäykät renkaat ja alusta syö sitäkin osaltaan...?
Aika suhteellistahan tuo on. Oisko nyt 5 talvea menny 17" + M-Sport II -alustalla ja tärinää en ole itse kokenut ongelmaksi. Jos jotain niin vetopitoa vaan sais olla välillä vähän enemmän. Ehkä jäykät renkaat ja alusta syö sitäkin osaltaan...?
Minulla on nuo 15" renkaat eikä niissäkään vetopidolla juhlita, pehmeää se meno kyllä on. Mutta ne taipuu/huojuu reippaasti sivuttain, joten ajotuntuma on joissain tilanteissa aika hurja...
Suunnitelmissa olikin (8 vuoden harkinnan jälkeen...) ostaa 17" talvirenkaat/vanteet mutta eikö se sitten olekaan hyvä idea? Kannattaisiko sittenkin laittaa vain 16"?
Minulla E39:n vakioalusta ja talvimunkkeina 215/60R16, enkä ottaisi yhtään matalampia. Liukkailla keleillä leveästä ja jäykästä renkaasta ei ole juuri mitään apua ajettavuudelle ja ajattelinkin jos ensi talveksi ottaisi ihan perinteisen 195/65R15 käyttöön. Sileällä kesätiellä matalat läskit ymmärtää.
Tuollaisella pyykkilaudalla tai nimismiehenkiharalla ajettaessa näillä 60-profiilisilla kumeilla tärinät suodattuvat aika hyvin. Toki pientä vapinaa välittyy sisälle, mutta se ei ole niin voimakasta, että esim sisustan muoviosat pärisisivät tai mitään hälyääniä kuuluisi sisälle.
Aika suhteellistahan tuo on. Oisko nyt 5 talvea menny 17" + M-Sport II -alustalla ja tärinää en ole itse kokenut ongelmaksi. Jos jotain niin vetopitoa vaan sais olla välillä vähän enemmän. Ehkä jäykät renkaat ja alusta syö sitäkin osaltaan...?
e39 taitaa olla aika onneton tuo luistonesto joten vetopitoa saa hurjasti lisää lukolla, harva etuveto lähtee talvella rivakammin risteykstä.
______________________ Nykyinen: Model 3
BMW:t vuodesta 2009: i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Minulla on nuo 15" renkaat eikä niissäkään vetopidolla juhlita, pehmeää se meno kyllä on. Mutta ne taipuu/huojuu reippaasti sivuttain, joten ajotuntuma on joissain tilanteissa aika hurja...
Suunnitelmissa olikin (8 vuoden harkinnan jälkeen...) ostaa 17" talvirenkaat/vanteet mutta eikö se sitten olekaan hyvä idea? Kannattaisiko sittenkin laittaa vain 16"?
Mitä ajanu lukottomia kolmeysejä, renkaalla kuin renkaalla se vetopito on kyllä niin paskaa. 15" kitkaa ja nastaa, 17" nastaa ja 18" kitkaa kokeiltu, kaikki renkaat tätä ns premium luokkaa. Sen sijaan lukollinen E39 paskoilla yokohaman nastakumeilla irtoaa ihan erilailla risteyksestä.
... ajattelinkin jos ensi talveksi ottaisi ihan perinteisen 195/65R15 käyttöön.
Eikös tuo ole alikoko? Oikea 15" koko on 205/65R15. Muistaakseni täällä on paljonkin ollut juttua siitä miten epävakaa E39 on ajaa 15" pehmeärunkoisilla pohjoismaisilla talvirenkailla. Kannattaa varmaan lukea nekin ennen ostopäätöstä, vaikka ei se kokeileminen tietenkään kovin kallista olekaan.
Riippuu renkaista ja alustasta. Ehjällä vakio alustalla 16t renkailla menee aika nätisti. Sport alustalla kamala täristin, 17t pyörillä en uskalla edes ajatella.
17t nastat+m-sport alusta on melekokova täristämään juuri esitetyllä tienpinnalla. Mutta kuitenkin ihan ajettava. Ei häviä hotisontti silmistä ja paikat pysyy suussa...
Aika suhteellistahan tuo on. Oisko nyt 5 talvea menny 17" + M-Sport II -alustalla ja tärinää en ole itse kokenut ongelmaksi. Jos jotain niin vetopitoa vaan sais olla välillä vähän enemmän. Ehkä jäykät renkaat ja alusta syö sitäkin osaltaan...?
Jeps, mulla oli jostain jäänyt semmoiset romanttiset mielikuvat että e39 olisi aika neutraali esittämälläni tienpinnalla. Mutta, hyvä tietää. Renkaiden koosta ja alustan kunnosta tuo paljolti on kiinni vähän joka autossa.
215/55-16 voisi olla sopiva sekoitus mukavuuden ja tukevuuden väliltä. Halkaisiakin olisi sopiva.
Itellä on ton koon Bridgestone Noranza 2 EVO talvirenkaat. Tukevuudesta ei voi puhua, auto on kamala lulla niillä ja meteli tolkuton. Pitoa kyllä on reippaasti.
Eikös tuo ole alikoko? Oikea 15" koko on 205/65R15. Muistaakseni täällä on paljonkin ollut juttua siitä miten epävakaa E39 on ajaa 15" pehmeärunkoisilla pohjoismaisilla talvirenkailla. Kannattaa varmaan lukea nekin ennen ostopäätöstä, vaikka ei se kokeileminen tietenkään kovin kallista olekaan.
Itsellä tuli oman auton mukana 195/65/15 nastarenkaat, ihan käyttämättömät melkein. En alkanut edes kokeilemaan minkälainen noilla olisi ollut ajaa vaan möin pois :think
Aika suhteellistahan tuo on. Oisko nyt 5 talvea menny 17" + M-Sport II -alustalla ja tärinää en ole itse kokenut ongelmaksi. Jos jotain niin vetopitoa vaan sais olla välillä vähän enemmän. Ehkä jäykät renkaat ja alusta syö sitäkin osaltaan...?
Yhden talven kokemuksella voin kyllä allekrijoittaa tämän. Itse en kyllä tärinää ole huomannut millään tiepinnalla.
E39 530d vs. N. Samantehoinen 525i manuaaleina on tosiaan aivan eri tyyppisiä laitoksia. Ei ne kumpikaan ole kovinkaan hyviä käyttöominaisuuksiltaan. Dieseli kyllä liikkuu oikealla kierrosalueella mainiosti. Mutta jos on väärä pykälä pesässä, niin kuolema tulee. 525i vaatii sitten niitä kierroksia liikkuakseen. Voi sillä matalalilla kierroksilla ajaa, mutta meno on vähintäänkin leppoisaa. Oikein osaa sanoa, että kumpi on parempi. Tieten kun itse vertailen muihin omistamiini 5-sarjalaisiin e34 535i ja e60 530d, niin nuo e39:t on selkeästi heikompia.
Itsellä kun on tuo 525i ja kaverilla saman vuosimallin 530D, jota on hieman ohjelmoitu niin olen aika hyvän kuvan saanut noista autoista. Omani on m-sport varustuksella kaverin ei.
Yllätti kyllä vähän se, että miten hengetön on 530d alakierroksilla. Väitän jopa, että 525i tuntuu jouhevammalta ajella. Sitten kyllä kun 530d kierrokset nousee yli 3000rpm niin alkaa meno maistua. Toisaalta sitten kulkee jo tuo 525i myös jotenkin kun kierrokset on ylempänä. Muutenhan se dieseli kuulostaakin melkoiselta työkoneelta. Itseä ei kyllä hirveesti tuo työkonemainen ajofiilis jaksa innostaa lyhyvine kierrosalueineen. E60 voi olla jo sivistyneempi dieselinä. Mielipide asioita..
Yllättävän paljon muuten vaikuttaa ajotuntumaan se vakio ratti vs m-sport. Vakioratissa on niin kapea kehä, että se tuntui käteen kyllä tosi huonolta. Suosittelen kyllä vakiolla ajavia vaihtamaan niin ajettavuuskin paranee.
Millälailla 525i ja 530i eroaa toisistaan tekniikaltaan, ei niinkään paperilla vaan ihan käytännön kokemuksia? Puhutaan 2000+ vuosimallista. Tuo steppi laatikkoki on tuntunu porukalla vissiin toimivan?
___________________ BMW G30 520d -17
---------------------------------------------------------------------- MB c350 -11 BMW F11 M550D -14 Volvo s60 -13 R-Design Rebel Blue MB w211 -07 BMW e39 525i -01 BMW e36 325i -93 BMW e36 320i -92
En kyllä itse ymmärrä kuka ostaa tollasen 530d:n... Eikös diiselin pointti et auto vie mahdollisimman vähän soppaa jne? Verotkin on huokeet moiseen. Ennemmin ajaa vastaavalla bensalla.. Toki diisuissa on tarjontaa kyllä.
Comment