Originally posted by Hemi
View Post
E39 vannekoko > sekoittaako stepin?
Collapse
X
-
Bmw 316 E30 -88
-
-
Originally posted by Hemi View PostNykyiset talvirenkaat ovat rakenteeltaan ja ominaisuuksiltaan täysin eri planeetalta kuin talvirenkaat vuonna-93/95 kun e39 oli suunnittelupöydällä. Varsinkin nämä pohjoismaiset matalan nopeusluokan talvirenkaat, toisin kuin nämä nopean luokituksen 15" "Saksankitkat" joille e39 alunperin suunniteltiin.
...
Originally posted by Hemi View PostUusimmassa 500-sarjassa on kuitenkin minimivannekoko tuo 17", vaikka kokoluokka/paino on samaa luokkaa e39:n kanssa...
Originally posted by Hemi View PostHenkilökohtaisesti olen sitä mieltä että myös e39:n minimivannekoko nykyisin renkain on juuri tuo 17".Ajo-ominaisuuksien vuoksi E39:iin ei ole välttämätöntä laittaa vakiota suurempia vanteita. Ulkonäkö ja makuasiat on sitten eri juttu, kuten myös rata-ajo. Tässä kuitenkin kai puhutaan tieliikenneolosuhteista.
Se, että E39 sietää erinomaisen hyvin kookkaatkin rengaskoot niistä juurikaan kärsimättä onkin sitten toinen juttu, ja hyvä sellainenLast edited by Havis; 29-11-2012, 16:18."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostEli, siis varmaan ensitalveksi 17" vanteet hankinnassa. En mä tosin voi moittia noita 15" vanteita ajettavuudeltaan, mutta kun mielestäni vaikuttaa negatiivisesti laatikon toimintaa verrattuna 18" vanteisiin:think. En väitä että ovat tosiaan parhaat mahdolliset noi 15" kun ei ole muita kokoja tullut testattua talvella. Ja voi olla, että toi 17" tuo ajettavuuteen jotain uutta, mitä en uskonut olevan.
Minulla nuo 15" renkaat (ja niitä on ollut 3 eri merkkiä) taittuu alle reippaasti. Oli todella hurjan näköistä kun katsastuksessa autoa heilutettiin sivuttain. Kokeilepa miten helposti auto heiluu sivuttain kun työnnät sitä takakontin sivusta.
Tuo ilmiö aiheuttaa tunnottoman ajokokemuksen etkä aina pysty erottamaan onko tie liukas vai onko kyseessä vain auton oma heiluminen tien urissa. Sitten kun tulee eteen liukas urainen tie ja puuskittainen sivutuuli niin siinäpä onkin ihmettelemistä.
Eikä tässä vielä kaikki: luistonesto tuntuu toimivan 17" renkailla paljon täsmällisemmin kun sen toimintaa ei sotke renkaan pehmeydestä ja taipumisesta tuleva ylimääräinen liike.
Toisaalta, eihän lunta ole vielä ollut kuin hetken, joten en osaa sanoa millaiset nuo 17" renkaat sitten oikeassa talviajossa ovat...
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostEtkö sitten huomannut mitään eroa ajettavuudessa 18" kesärenkaista 15" talvirenkaisiin vaihdossa?
Minulla nuo 15" renkaat (ja niitä on ollut 3 eri merkkiä) taittuu alle reippaasti. Oli todella hurjan näköistä kun katsastuksessa autoa heilutettiin sivuttain. Kokeilepa miten helposti auto heiluu sivuttain kun työnnät sitä takakontin sivusta.
Tuo ilmiö aiheuttaa tunnottoman ajokokemuksen etkä aina pysty erottamaan onko tie liukas vai onko kyseessä vain auton oma heiluminen tien urissa. Sitten kun tulee eteen liukas urainen tie ja puuskittainen sivutuuli niin siinäpä onkin ihmettelemistä.
Eikä tässä vielä kaikki: luistonesto tuntuu toimivan 17" renkailla paljon täsmällisemmin kun sen toimintaa ei sotke renkaan pehmeydestä ja taipumisesta tuleva ylimääräinen liike.
Toisaalta, eihän lunta ole vielä ollut kuin hetken, joten en osaa sanoa millaiset nuo 17" renkaat sitten oikeassa talviajossa ovat...Tuo on yksi vika noissa, kuten tuossa TJJ totesikkin.
Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostTalvirenkaita on monenlaisia jopa tänäkin päivänä, mikäs pakko se on ostaa ne löysimmät kun muitakin on olemassa?
E39 omapaino n.1500 - 1600 kg, F10 1700 - 1900 kg, eroa kahden-kolmen kyytiläisen verran, noin karkeasti ottaen. Tosin tässäkin vannekoon kasvu johtunee juurikin jarrujen kasvamisesta yms yms.
Henk. koht. mielipiteestä riippumatta ei kuitenkaan mikään yksiselitteinen totuus, ei kesä- eikä talvirenkailleAjo-ominaisuuksien vuoksi E39:iin ei ole välttämätöntä laittaa vakiota suurempia vanteita. Ulkonäkö ja makuasiat on sitten eri juttu, kuten myös rata-ajo. Tässä kuitenkin kai puhutaan tieliikenneolosuhteista.
Se, että E39 sietää erinomaisen hyvin kookkaatkin rengaskoot niistä juurikaan kärsimättä onkin sitten toinen juttu, ja hyvä sellainen
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, oletko muuten ajanut e39:iä 17"-18" talvirengastuksella ja jos olet, kuinka paljon?
Kuten edellä jo mainitsin, uskon kyllä, että E39 sietää suuriakin tuumakokoja, mutta ne eivät ole välttämättömiä hyvän ajamisen saamiseksi, niin kesällä kuin talvellakin kun pysytään nopeuksien osalta laillisissa rajoissa. Varsinkin talvella pikeminkin päinvastoin, mitä leveämpi rengas, sen heikommat ajo-ominaisuudet ovat sohjossa / paksussa lumessa ajaessa. Täällä päin kun tieverkkoa ei höylätä kahden tunnin välein paljaaksi.
Korostetaan vielä että:
- en aja radalla
- en aja kaarteisiin 'renkaat soikeina' (no jaa, ehkä joskus kesäiltaisin, kun Haapalan silmä välttää)
- tästä on niin monta kertaa ennenkin väännetty, ei kai taas...
P.S
Kaikki ei suinkaan aja 100% talviajosta kesäpaljaiksi hoidetuilla tieverkoilla, kuten ehkä virheellisesti kuvitellaan.Last edited by Havis; 29-11-2012, 21:27."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostJoopa hyvinkin joo, siis en, koska 15" riittää vallan mainiosti suomalaisessa normaaliajossa talvirajoituksin, silloin kun alusta on kunnossa ja renkaat laadukkaat ja rengaspaineet kohdillaan.
Kuten edellä jo mainitsin, uskon kyllä, että E39 sietää suuriakin tuumakokoja, mutta ne eivät ole välttämättömiä hyvän ajamisen saamiseksi, niin kesällä kuin talvellakin kun pysytään nopeuksien osalta laillisissa rajoissa. Varsinkin talvella pikeminkin päinvastoin, mitä leveämpi rengas, sen heikommat ajo-ominaisuudet ovat sohjossa / paksussa lumessa ajaessa. Täällä päin kun tieverkkoa ei höylätä kahden tunnin välein paljaaksi.
Korostetaan vielä että:
- en aja radalla
- en aja kaarteisiin 'renkaat soikeina' (no jaa, ehkä joskus kesäiltaisin, kun Haapalan silmä välttää)
- tästä on niin monta kertaa ennenkin väännetty, ei kai taas...
P.S
Kaikki ei suinkaan aja 100% talviajosta kesäpaljaiksi hoidetuilla tieverkoilla, kuten ehkä virheellisesti kuvitellaan.
Ei tarvitse ajaa radalla, ei ajaa kaarteisiin "renkaat soikeina" jotta ihan aikuisten oikeasti tuosta 17" kokoluokasta saisi ulosmitattua enemmän ajonautintoa kuin yhdestäkään 15" kokoluokan renkaasta.
Huomaat sen kyllä kun kokeilet.
Eli ne käsitykset siitä että 17" kokoluokka nykypäivänä olisi jotenkin "tuning" tai alla vain ulkonäköseikoista, kuuluu sinne vaarivainaan muisteloihin ja aivan täydellisen tietämättömyyden piikkiin.
Se hetekakin oli aikoinaan aivan nerokas keksintö ja "riitti" todella monelle Suomalaiselle, kunnes tuli kokeiltua ensimmäisen kerran joustinpatjaa...
Väitän että e39 15" vannekoolla on parhaimmillaankin...Volvo!
Aivan tismalleen sama asia on tässä, joten kokeile nyt herran tähden miltä se e29 oikeasti tuntuu niillä 17" talvipyörillä ja jatketaan sitten keskustelua niistä 17" kokoluokan ulkonäköseikoista...
Comment
-
-
Originally posted by janke View PostEli, siis varmaan ensitalveksi 17" vanteet hankinnassa. En mä tosin voi moittia noita 15" vanteita ajettavuudeltaan, mutta kun mielestäni vaikuttaa negatiivisesti laatikon toimintaa verrattuna 18" vanteisiin:think. En väitä että ovat tosiaan parhaat mahdolliset noi 15" kun ei ole muita kokoja tullut testattua talvella. Ja voi olla, että toi 17" tuo ajettavuuteen jotain uutta, mitä en uskonut olevan.
Luistonestoon nämä 15" "nuljukumit" joskus vaikuttavat, mutta ei laatikon toimintaan, vaan siihen vaaditaan renkaan vierintäkehän/ulkohalkaisijan muutos(yleensä pienempään päin).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post...kokeile nyt herran tähden miltä se e29 oikeasti tuntuu niillä 17" talvipyörillä ja jatketaan sitten keskustelua niistä 17" kokoluokan ulkonäköseikoista...
Ole sinä herran tähden jankkaamatta uskojasi ainoina totuuksina, iso mies! (siis oletan että olet mies)
Minun puolesta voidaan pikkuhiljaa siirtyä takaisin aiheeseenLast edited by Havis; 30-11-2012, 05:46."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by vale View PostKertokaas viisaat, aion vaihtaa 530Da E39 235/45R17->225/55R16 kokoon. Tuo kokohan löytyy ovipielestäkin, mutta kehähän on eri. Toimiiko hyvin tuossa autossa?
Nyt on alla 16" vanteet Et15 ja leveys 7,5" ja toimii kyllä hienosti näin 100km ajon perusteella. Renkaina on muutaman vuoden vanhat ContiVikingContact 3. Vaihteisto vaihtaa huomattavasti mukavammin. Mutta oli kyllä niissä 17" renkaissa sanomistakin, varmaankin rungot rikki takapyöristä.
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostEn, koska ei ole mitään syytä. Vaikka oletkin jääräpäinen ja ylimielisesti toisia vähättelevä, ei se todista sitä että olisit myös joka väittämässäsi oikeassa. Pikemminkin päinvastoin, mitä suurempi meteli, sen tyhjempi kattila.
Ole sinä herran tähden jankkaamatta uskojasi ainoina totuuksina, iso mies! (siis oletan että olet mies)
Minun puolesta voidaan pikkuhiljaa siirtyä takaisin aiheeseen
Kun tarkasti luet nyt vaikka tätä tai muita topikkeja joissa keskustellaan e39:n rengastuksesta, niin aivan varmasti havaitset saman asian monen, monen muunkin kirjoittamana.
Toisekseen, miten ihmeessä sinä voit kyseenalaistaa minun esille tuomani pointit, jos(kun kerran et itse ole koskaan edes ajanut e39:iä isommalla kuin 15" vannekoolla?
Ymmärrän hyvin toki perustellun kantasi jos se oikeasti perustuisi kokemuksiisi, eikä ennakkoluuloihinsi jotka ihan aikuisten oikeasti EI pidä paikkaansa, täysin riippumatta minun "uskomuksiini".
Eli myös tässä kohtaa nämä minun "uskomukseni" perustuu kymmeniin ja taas kymmeniin ajokokemuksiin eri e39:en käyttäytymisestä niin 15" kuin sommilla vannekokoluokilla talvirenkain, jolloin minä en todellakaan perusta väitteitäni pelkkiin vaarivainaan 70-80-luvun uskomuksiin, vaan ihan todellisiin omakohtaisiin kokemuksiin.
Eli miten ihmeessä sinä oikeasti voit kyseenalaistaa väitteeni(+monen muun väitteen), jos itse et ole edes ajanut e39:iä 17" talvipyörillä...varsinkaan kun en henkilökohtaisesti tunne ketään joka oikeasti olisi e39:llä ajanut kummallakin kokoluokalla ja palannut jostain perustellusta teknisestä syystä takaisin 15" kokoluokkaan???
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTuota..."omia totuuksiasi"?
Kun tarkasti luet nyt vaikka tätä tai muita topikkeja joissa keskustellaan e39:n rengastuksesta, niin aivan varmasti havaitset saman asian monen, monen muunkin kirjoittamana.
Toisekseen, miten ihmeessä sinä voit kyseenalaistaa minun esille tuomani pointit, jos(kun kerran et itse ole koskaan edes ajanut e39:iä isommalla kuin 15" vannekoolla?
Ymmärrän hyvin toki perustellun kantasi jos se oikeasti perustuisi kokemuksiisi, eikä ennakkoluuloihinsi jotka ihan aikuisten oikeasti EI pidä paikkaansa, täysin riippumatta minun "uskomuksiini".
Eli myös tässä kohtaa nämä minun "uskomukseni" perustuu kymmeniin ja taas kymmeniin ajokokemuksiin eri e39:en käyttäytymisestä niin 15" kuin sommilla vannekokoluokilla talvirenkain, jolloin minä en todellakaan perusta väitteitäni pelkkiin vaarivainaan 70-80-luvun uskomuksiin, vaan ihan todellisiin omakohtaisiin kokemuksiin.
Eli miten ihmeessä sinä oikeasti voit kyseenalaistaa väitteeni(+monen muun väitteen), jos itse et ole edes ajanut e39:iä 17" talvipyörillä...varsinkaan kun en henkilökohtaisesti tunne ketään joka oikeasti olisi e39:llä ajanut kummallakin kokoluokalla ja palannut jostain perustellusta teknisestä syystä takaisin 15" kokoluokkaan???
Kyllä luetun ymmärtämisen syvin ongelma on valitettavasti yksinomaan siellä päässä. Katsoppas nyt oikein tarkaan ja ajatuksella hyvä tahvo mikä tässä olikaan perusväittämä, jospa se aukeaisi sinullekin ennenkuin enemmän nolaat itseäsi vannekokoeroista messuamalla. Palataan asiaan sitten kun ymmärrät mistä tässä oikeasti oli kysymys. Ihan aikuisten oikeasti, tai vaarin aikaisesti, miten vaan haluat.
Ja tiedoksi sinulle hyvä 'puolipullo', edes isojen kirjainten käyttäminen paasaamisen seassa ei muuta väittämiä sen enemmän todeksi vaikka kuinka niin haluasit muiden uskovan. Päin vastoin, nettipiireissä se tulkitaan lapselliseksi huutamiseksi.
En suinkaan yritä kääntää mieltäsi, koska tiedän sen olevan ajan hukkaa. Ilmoitan vaan, että esittämäsi kanta ei ole raamatullinen totuus vaikka sellasina ne kovasti haluaisit esittää.
Toistan taas uudestaan, että minun puolesta voidaan kyllä jo palata takaisin otsikon aihepiiriin.Last edited by Havis; 30-11-2012, 15:14."Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
E60 523iA -08
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSe vannekoko EI vaikuta stepin toimintaan mitenkään, koska sen muuttuminen ei muuta renkaan vierintäkehää/ulkohalkaisijaa mihinkään.
Luistonestoon nämä 15" "nuljukumit" joskus vaikuttavat, mutta ei laatikon toimintaan, vaan siihen vaaditaan renkaan vierintäkehän/ulkohalkaisijan muutos(yleensä pienempään päin).Bmw 316 E30 -88
Comment
-
-
Originally posted by Havis View PostKova olet väittämään, se on tullut kyllä vuosien saatossa selville. Valitettavasti se ei vielä todista asiantuntevuudestasi yhtään mitään.
Comment
-
Comment