Tänään oli sitten akku hyytynyt, ku oli lisälämmitin päällä vajaa 30min! Eli pitäisi lähteä akkua ostamaan -> Onko porukalla tietoa riittääkö orkkis laturissa potku suuremmalle akulle (nyt kiinni 95Ah)???:think Kuinka isoa akkua suosittelisitte, että riittää virta mm. lämmittimen käyttöön ja sit kuitenni latautuisikin vielä? Niin ja minkä valmistajan akut on todettu hyviksi?
Saat varautua akun hyytymisiin uudellakin akulla jossain vaiheessa, joku ylläpitolaturi olisi hyvä olla. Akun kapasiteetti voi olla vaan puolet reilummalla pakkasella ja tuo akun kotelo on aika kylmä paikka, se ei vaan lataudu kunnolla. Mitä kylmempi on sitä suurempi pitäisi latausjännitteen olla, jopa lähellä 16 volttia jotta sen lähellekkään täyteen saisi.
Mul on kiinni exide premium 100ah, hyvin riittää jokapäiväisessä webasto käytössä, ajan tosin 140km työmatkoja päivässä.
Jos on pätkäajoa niin c-tek pellin alle latailemaan seisonta-ajoiksi.
Juu, ei ihan tollasia matkoja tule, mulla aika pätkäajo painotteista. Mikäs tollanen c-tek on ja mitä maksaa/mistä saa (voiko ite asentaa vai kannattaako asennuttaa), ei amatööri tälläsiä juttuja tiedä??
Juu, ei ihan tollasia matkoja tule, mulla aika pätkäajo painotteista. Mikäs tollanen c-tek on ja mitä maksaa/mistä saa (voiko ite asentaa vai kannattaako asennuttaa), ei amatööri tälläsiä juttuja tiedä??
C-tek on automaattilaturi, joita löydät edullisimmin halpahalleista. Sen voi asentaa itse kiinteästi tai väliaikaisesti, mutta taitaa vain Defan vastaava olla määräystenmukainen kiinteästi asennettuna.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
C-tek on automaattilaturi, joita löydät edullisimmin halpahalleista. Sen voi asentaa itse kiinteästi tai väliaikaisesti, mutta taitaa vain Defan vastaava olla määräystenmukainen kiinteästi asennettuna.
C-tek on automaattilaturi, joita löydät edullisimmin halpahalleista. Sen voi asentaa itse kiinteästi tai väliaikaisesti, mutta taitaa vain Defan vastaava olla määräystenmukainen kiinteästi asennettuna.
Ok, kiitokset tästä! Pitää siis kokeilla tollasta ennen akun uusimista, ku myyjän mukaan akku on aika tuore ja itseasiassa näyttääkin siltä. Varmaan kannatta ottaa suoraan tollanen 7A, eikä lähde kokeileen riittääkö teho peinemmissä?? Siis mikä ton toiminta käytännössä on -> lyödään akkuun kiinni ja sitten ylläpitölaturi verkkovirtaan vai miten...?:think
Ok, kiitokset tästä! Pitää siis kokeilla tollasta ennen akun uusimista, ku myyjän mukaan akku on aika tuore ja itseasiassa näyttääkin siltä. Varmaan kannatta ottaa suoraan tollanen 7A, eikä lähde kokeileen riittääkö teho peinemmissä?? Siis mikä ton toiminta käytännössä on -> lyödään akkuun kiinni ja sitten ylläpitölaturi verkkovirtaan vai miten...?:think
Teho riittää kyllä, mutta latausaika on pidempi. Ja tuota 3600-mallia isommissa on se "sykäystekniikka" eli herättää syväpurkautuneenkin akun henkiin. Siihen ei tavallinen laturi kykene (kokeiltu on). 3600 Motonetissa 50€, eli vähän enemmän joutuu laittamaan, jos kuvatunlaisen laittaa.
Toiminta on juuri kuvaamallasi tavalla. Navat oikein päin . Mode-näppäimestä valitset, auto-, prätkä tai teholatauksen. Tänään kuulin, että korjaamo(?)puolelle Flinkenberg (yksi maahantuojista) toimittaa täysautomaattista, jossa ei tuote modetoimintoa ole...
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Teho riittää kyllä, mutta latausaika on pidempi. Ja tuota 3600-mallia isommissa on se "sykäystekniikka" eli herättää syväpurkautuneenkin akun henkiin. Siihen ei tavallinen laturi kykene (kokeiltu on). 3600 Motonetissa 50€, eli vähän enemmän joutuu laittamaan, jos kuvatunlaisen laittaa.
Toiminta on juuri kuvaamallasi tavalla. Navat oikein päin . Mode-näppäimestä valitset, auto-, prätkä tai teholatauksen. Tänään kuulin, että korjaamo(?)puolelle Flinkenberg (yksi maahantuojista) toimittaa täysautomaattista, jossa ei tuote modetoimintoa ole...
Kävin just hakeen c-tek 7000:sen Motonetistä "vain" 119€. Nyt sitten kokeilemaan lähteekö aamulla käyntiin! Onko muuten kellään mitään vinkkiä mistä johto kannattaisi farkussa ulos tuoda, että menis konttikin kiinni (ku siinähän on se sähkösulkeutumisjutska...), eikä piuha menis heti paskaksi, ku näyttäs aika paksulta tuo piuha...:think
Kävin just hakeen c-tek 7000:sen Motonetistä "vain" 119€. Nyt sitten kokeilemaan lähteekö aamulla käyntiin! Onko muuten kellään mitään vinkkiä mistä johto kannattaisi farkussa ulos tuoda, että menis konttikin kiinni (ku siinähän on se sähkösulkeutumisjutska...), eikä piuha menis heti paskaksi, ku näyttäs aika paksulta tuo piuha...:think
Ei se johto mee poikki vaikka laitat luukunvälistä ja luukun kiinni. Itse viimetalven käytin noin kymmeniäkertoja, eikä johtoon tullut mitään vikoja tms.
Ei se johto mee poikki vaikka laitat luukunvälistä ja luukun kiinni. Itse viimetalven käytin noin kymmeniäkertoja, eikä johtoon tullut mitään vikoja tms.
Totta puhut, hyvin mahtui luukun väliin! Siellä se nyt hurruttaa, elikkä aamulla nähdään onko siitä aparaatista mitään hyötyä...:think
Totta puhut, hyvin mahtui luukun väliin! Siellä se nyt hurruttaa, elikkä aamulla nähdään onko siitä aparaatista mitään hyötyä...:think
En huomannut mikä on auton malli, mutta eikö imusarjan päällä ole +-napaa mistä voi ladata akun? Itellä kokemusta vain bensakoneista mistä löytyy tuo plussa, kyllä kai dieseleistä löytyy samanlainen?
ex. 316i e36 1991
ex. 318iS Coupe e36 1992
ex. 528iA Touring e39 1997
ex 316i e30 1990, vaimon
ex. X5 4.4i e53 2001
ex 316 e46 2003, vaimon
525iX e60 2008
Z4 e85 2003, vaimon
En huomannut mikä on auton malli, mutta eikö imusarjan päällä ole +-napaa mistä voi ladata akun? Itellä kokemusta vain bensakoneista mistä löytyy tuo plussa, kyllä kai dieseleistä löytyy samanlainen?
Itse ainakin lataan tuota toukkaani etupään +-navan kautta. Akku takaluukussa.
Näillä mennään: - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016 - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011 - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009 - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Kävin just hakeen c-tek 7000:sen Motonetistä "vain" 119€. Nyt sitten kokeilemaan lähteekö aamulla käyntiin! Onko muuten kellään mitään vinkkiä mistä johto kannattaisi farkussa ulos tuoda, että menis konttikin kiinni (ku siinähän on se sähkösulkeutumisjutska...), eikä piuha menis heti paskaksi, ku näyttäs aika paksulta tuo piuha...:think
Tämähän tulee liian myöhään, mutta itse ratkaisin ongelman 110ah:n lyijyhyytelöakulla. Hintaa 160 euroo, ei tarvii puljata johtojen kanssa. Viides talvi lähtee eikä vielä ole tarvinnut tarvinnut tehdä mitään. Työmatkaa noin 20 kilsaa (30 - 45 min, riippuu ruuhkasta), webasto käytössä molemmissa päissä.
Edit hinta siis silloin 5 vuotta sitten, en tiedä mitä nykyään kustantaa.
Tämähän tulee liian myöhään, mutta itse ratkaisin ongelman 110ah:n lyijyhyytelöakulla. Hintaa 160 euroo, ei tarvii puljata johtojen kanssa. Viides talvi lähtee eikä vielä ole tarvinnut tarvinnut tehdä mitään. Työmatkaa noin 20 kilsaa (30 - 45 min, riippuu ruuhkasta), webasto käytössä molemmissa päissä.
Edit hinta siis silloin 5 vuotta sitten, en tiedä mitä nykyään kustantaa.
Ihan mielenkiinnosta kysyttävä, kun jotkut on kovastikin epäillyt AGM akun toimivuutta bemarissa "webastoauton pelastajana", eli ettei talvisin tosiaan tarvisi lisälatausta (tähän itse haluaisin uskoa, kun mulle on niin Eberiliikkeestä kerrottu).
- missäpäin Suomea asustat (ts. kuin kylmiä on talvet) ?
- minkämoinen auto on alla? (akun sijainti siis kiinnostaa, lämmin moottoritila vai kylmä takakontti)
- kuin pitkiä lämmityssyklejä käytät aamusin ja iltapäivisin?
- onko työmatka moottoritieajoa / maanitetä / kaupunkia sekasin? (tällä tuskin hirveästi merkitystä, koska laturin pitäis ladata samalla lailla joka tilanteessa)
Itse ainakin lataan tuota toukkaani etupään +-navan kautta. Akku takaluukussa.
Laitoin sen c-tekin tonne konttiin ns. lisävarusteeksi , niin ei tarvii joka aamu/kerta ku webastoa käytän pelailla napapojen ja piuhojen kanssa, siellä se hurrutta latauksella/ylläpidolla ku olen parkissa (siis sitten ku tökkään piuhan seinään).
Tämähän tulee liian myöhään, mutta itse ratkaisin ongelman 110ah:n lyijyhyytelöakulla. Hintaa 160 euroo, ei tarvii puljata johtojen kanssa. Viides talvi lähtee eikä vielä ole tarvinnut tarvinnut tehdä mitään. Työmatkaa noin 20 kilsaa (30 - 45 min, riippuu ruuhkasta), webasto käytössä molemmissa päissä.
Edit hinta siis silloin 5 vuotta sitten, en tiedä mitä nykyään kustantaa.
Toi akku ois kyl ollu kokeilemisen arvoinen juttu, mut pitää nyt mennä tällä, ku tuli toi hommattua! Mistä muuten akun hommasit? -> ihan vaan siltä varalta jos alkaa toi piuhan kanssa pelleily ketuttaa?? Motonetissä ei ainakaan sellaisia ollut...
Comment