Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Esal
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1344
    • Lempäälä

    Originally posted by KuPa View Post
    Ahaa, hyvä tietää, kiitokset infosta!

    Tänään oli sitten akku hyytynyt, ku oli lisälämmitin päällä vajaa 30min! Eli pitäisi lähteä akkua ostamaan -> Onko porukalla tietoa riittääkö orkkis laturissa potku suuremmalle akulle (nyt kiinni 95Ah)???:think Kuinka isoa akkua suosittelisitte, että riittää virta mm. lämmittimen käyttöön ja sit kuitenni latautuisikin vielä? Niin ja minkä valmistajan akut on todettu hyviksi?
    Saat varautua akun hyytymisiin uudellakin akulla jossain vaiheessa, joku ylläpitolaturi olisi hyvä olla. Akun kapasiteetti voi olla vaan puolet reilummalla pakkasella ja tuo akun kotelo on aika kylmä paikka, se ei vaan lataudu kunnolla. Mitä kylmempi on sitä suurempi pitäisi latausjännitteen olla, jopa lähellä 16 volttia jotta sen lähellekkään täyteen saisi.

    Tällaistä Webaston kanssa.
    *** E53 X5 3.0d 2005 ***

    Comment

    • KuPa
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 282
      • suomi

      Originally posted by jsr85 View Post
      Mul on kiinni exide premium 100ah, hyvin riittää jokapäiväisessä webasto käytössä, ajan tosin 140km työmatkoja päivässä.

      Jos on pätkäajoa niin c-tek pellin alle latailemaan seisonta-ajoiksi.
      Juu, ei ihan tollasia matkoja tule, mulla aika pätkäajo painotteista. Mikäs tollanen c-tek on ja mitä maksaa/mistä saa (voiko ite asentaa vai kannattaako asennuttaa), ei amatööri tälläsiä juttuja tiedä??
      "530da touring -00"

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17555
        • Turku

        Originally posted by KuPa View Post
        Juu, ei ihan tollasia matkoja tule, mulla aika pätkäajo painotteista. Mikäs tollanen c-tek on ja mitä maksaa/mistä saa (voiko ite asentaa vai kannattaako asennuttaa), ei amatööri tälläsiä juttuja tiedä??
        C-tek on automaattilaturi, joita löydät edullisimmin halpahalleista. Sen voi asentaa itse kiinteästi tai väliaikaisesti, mutta taitaa vain Defan vastaava olla määräystenmukainen kiinteästi asennettuna.

        Edit: tuosta http://www.motonet.fi/web/guest/muut#groupid=653
        Last edited by Laku; 25-11-2010, 12:43.
        Näillä mennään:
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • Esal
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1344
          • Lempäälä

          Originally posted by Laku View Post
          C-tek on automaattilaturi, joita löydät edullisimmin halpahalleista. Sen voi asentaa itse kiinteästi tai väliaikaisesti, mutta taitaa vain Defan vastaava olla määräystenmukainen kiinteästi asennettuna.

          Edit: tuosta http://www.motonet.fi/web/guest/muut#groupid=653

          Kokeilemisen arvoinen voisi olla myös Bilteman vastaava 7A n. 50e
          *** E53 X5 3.0d 2005 ***

          Comment

          • KuPa
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 282
            • suomi

            Originally posted by Laku View Post
            C-tek on automaattilaturi, joita löydät edullisimmin halpahalleista. Sen voi asentaa itse kiinteästi tai väliaikaisesti, mutta taitaa vain Defan vastaava olla määräystenmukainen kiinteästi asennettuna.

            Edit: tuosta http://www.motonet.fi/web/guest/muut#groupid=653
            Ok, kiitokset tästä! Pitää siis kokeilla tollasta ennen akun uusimista, ku myyjän mukaan akku on aika tuore ja itseasiassa näyttääkin siltä. Varmaan kannatta ottaa suoraan tollanen 7A, eikä lähde kokeileen riittääkö teho peinemmissä?? Siis mikä ton toiminta käytännössä on -> lyödään akkuun kiinni ja sitten ylläpitölaturi verkkovirtaan vai miten...?:think
            "530da touring -00"

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17555
              • Turku

              Originally posted by KuPa View Post
              Ok, kiitokset tästä! Pitää siis kokeilla tollasta ennen akun uusimista, ku myyjän mukaan akku on aika tuore ja itseasiassa näyttääkin siltä. Varmaan kannatta ottaa suoraan tollanen 7A, eikä lähde kokeileen riittääkö teho peinemmissä?? Siis mikä ton toiminta käytännössä on -> lyödään akkuun kiinni ja sitten ylläpitölaturi verkkovirtaan vai miten...?:think
              Teho riittää kyllä, mutta latausaika on pidempi. Ja tuota 3600-mallia isommissa on se "sykäystekniikka" eli herättää syväpurkautuneenkin akun henkiin. Siihen ei tavallinen laturi kykene (kokeiltu on). 3600 Motonetissa 50€, eli vähän enemmän joutuu laittamaan, jos kuvatunlaisen laittaa.

              Toiminta on juuri kuvaamallasi tavalla. Navat oikein päin . Mode-näppäimestä valitset, auto-, prätkä tai teholatauksen. Tänään kuulin, että korjaamo(?)puolelle Flinkenberg (yksi maahantuojista) toimittaa täysautomaattista, jossa ei tuote modetoimintoa ole...
              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • KuPa
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2010
                • 282
                • suomi

                Originally posted by Laku View Post
                Teho riittää kyllä, mutta latausaika on pidempi. Ja tuota 3600-mallia isommissa on se "sykäystekniikka" eli herättää syväpurkautuneenkin akun henkiin. Siihen ei tavallinen laturi kykene (kokeiltu on). 3600 Motonetissa 50€, eli vähän enemmän joutuu laittamaan, jos kuvatunlaisen laittaa.

                Toiminta on juuri kuvaamallasi tavalla. Navat oikein päin . Mode-näppäimestä valitset, auto-, prätkä tai teholatauksen. Tänään kuulin, että korjaamo(?)puolelle Flinkenberg (yksi maahantuojista) toimittaa täysautomaattista, jossa ei tuote modetoimintoa ole...
                Kävin just hakeen c-tek 7000:sen Motonetistä "vain" 119€. Nyt sitten kokeilemaan lähteekö aamulla käyntiin! Onko muuten kellään mitään vinkkiä mistä johto kannattaisi farkussa ulos tuoda, että menis konttikin kiinni (ku siinähän on se sähkösulkeutumisjutska...), eikä piuha menis heti paskaksi, ku näyttäs aika paksulta tuo piuha...:think
                "530da touring -00"

                Comment

                • Ansseli
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 145
                  • Tampere/Mikkeli

                  Originally posted by -JMV- View Post
                  Kiitos tästä, täytyy laittaa tilaukseen.
                  osaset myymälästä sai joskus tilaamalla muovikaukaloita
                  -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                  Comment

                  • Mad_Mike
                    BTCF Member
                    • Apr 2009
                    • 177
                    • Oulun seutu

                    Originally posted by KuPa View Post
                    Kävin just hakeen c-tek 7000:sen Motonetistä "vain" 119€. Nyt sitten kokeilemaan lähteekö aamulla käyntiin! Onko muuten kellään mitään vinkkiä mistä johto kannattaisi farkussa ulos tuoda, että menis konttikin kiinni (ku siinähän on se sähkösulkeutumisjutska...), eikä piuha menis heti paskaksi, ku näyttäs aika paksulta tuo piuha...:think
                    Ei se johto mee poikki vaikka laitat luukunvälistä ja luukun kiinni. Itse viimetalven käytin noin kymmeniäkertoja, eikä johtoon tullut mitään vikoja tms.
                    530XD LCI M-Sport

                    ex E39 530iA M-Sport
                    ex E39 530dAT

                    Comment

                    • KuPa
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2010
                      • 282
                      • suomi

                      Originally posted by Mad_Mike View Post
                      Ei se johto mee poikki vaikka laitat luukunvälistä ja luukun kiinni. Itse viimetalven käytin noin kymmeniäkertoja, eikä johtoon tullut mitään vikoja tms.
                      Totta puhut, hyvin mahtui luukun väliin! Siellä se nyt hurruttaa, elikkä aamulla nähdään onko siitä aparaatista mitään hyötyä...:think
                      "530da touring -00"

                      Comment

                      • BMWFW24
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 276
                        • Jämsä

                        Originally posted by KuPa View Post
                        Totta puhut, hyvin mahtui luukun väliin! Siellä se nyt hurruttaa, elikkä aamulla nähdään onko siitä aparaatista mitään hyötyä...:think
                        En huomannut mikä on auton malli, mutta eikö imusarjan päällä ole +-napaa mistä voi ladata akun? Itellä kokemusta vain bensakoneista mistä löytyy tuo plussa, kyllä kai dieseleistä löytyy samanlainen?
                        ex. 316i e36 1991
                        ex. 318iS Coupe e36 1992
                        ex. 528iA Touring e39 1997
                        ex 316i e30 1990, vaimon
                        ex. X5 4.4i e53 2001
                        ex 316 e46 2003, vaimon
                        525iX e60 2008
                        Z4 e85 2003, vaimon​

                        Comment

                        • Laku
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2007
                          • 17555
                          • Turku

                          Originally posted by BMWFW24 View Post
                          En huomannut mikä on auton malli, mutta eikö imusarjan päällä ole +-napaa mistä voi ladata akun? Itellä kokemusta vain bensakoneista mistä löytyy tuo plussa, kyllä kai dieseleistä löytyy samanlainen?
                          Itse ainakin lataan tuota toukkaani etupään +-navan kautta. Akku takaluukussa.
                          Näillä mennään:
                          - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                          - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                          - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                          - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                          Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                          Comment

                          • Zuppe
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2006
                            • 60
                            • Ireland

                            Originally posted by KuPa View Post
                            Kävin just hakeen c-tek 7000:sen Motonetistä "vain" 119€. Nyt sitten kokeilemaan lähteekö aamulla käyntiin! Onko muuten kellään mitään vinkkiä mistä johto kannattaisi farkussa ulos tuoda, että menis konttikin kiinni (ku siinähän on se sähkösulkeutumisjutska...), eikä piuha menis heti paskaksi, ku näyttäs aika paksulta tuo piuha...:think
                            Tämähän tulee liian myöhään, mutta itse ratkaisin ongelman 110ah:n lyijyhyytelöakulla. Hintaa 160 euroo, ei tarvii puljata johtojen kanssa. Viides talvi lähtee eikä vielä ole tarvinnut tarvinnut tehdä mitään. Työmatkaa noin 20 kilsaa (30 - 45 min, riippuu ruuhkasta), webasto käytössä molemmissa päissä.

                            Edit hinta siis silloin 5 vuotta sitten, en tiedä mitä nykyään kustantaa.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Originally posted by Zuppe View Post
                              Tämähän tulee liian myöhään, mutta itse ratkaisin ongelman 110ah:n lyijyhyytelöakulla. Hintaa 160 euroo, ei tarvii puljata johtojen kanssa. Viides talvi lähtee eikä vielä ole tarvinnut tarvinnut tehdä mitään. Työmatkaa noin 20 kilsaa (30 - 45 min, riippuu ruuhkasta), webasto käytössä molemmissa päissä.

                              Edit hinta siis silloin 5 vuotta sitten, en tiedä mitä nykyään kustantaa.
                              Ihan mielenkiinnosta kysyttävä, kun jotkut on kovastikin epäillyt AGM akun toimivuutta bemarissa "webastoauton pelastajana", eli ettei talvisin tosiaan tarvisi lisälatausta (tähän itse haluaisin uskoa, kun mulle on niin Eberiliikkeestä kerrottu).

                              - missäpäin Suomea asustat (ts. kuin kylmiä on talvet) ?
                              - minkämoinen auto on alla? (akun sijainti siis kiinnostaa, lämmin moottoritila vai kylmä takakontti)
                              - kuin pitkiä lämmityssyklejä käytät aamusin ja iltapäivisin?
                              - onko työmatka moottoritieajoa / maanitetä / kaupunkia sekasin? (tällä tuskin hirveästi merkitystä, koska laturin pitäis ladata samalla lailla joka tilanteessa)

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • KuPa
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2010
                                • 282
                                • suomi

                                Originally posted by Laku View Post
                                Itse ainakin lataan tuota toukkaani etupään +-navan kautta. Akku takaluukussa.
                                Laitoin sen c-tekin tonne konttiin ns. lisävarusteeksi , niin ei tarvii joka aamu/kerta ku webastoa käytän pelailla napapojen ja piuhojen kanssa, siellä se hurrutta latauksella/ylläpidolla ku olen parkissa (siis sitten ku tökkään piuhan seinään).

                                Originally posted by Zuppe View Post
                                Tämähän tulee liian myöhään, mutta itse ratkaisin ongelman 110ah:n lyijyhyytelöakulla. Hintaa 160 euroo, ei tarvii puljata johtojen kanssa. Viides talvi lähtee eikä vielä ole tarvinnut tarvinnut tehdä mitään. Työmatkaa noin 20 kilsaa (30 - 45 min, riippuu ruuhkasta), webasto käytössä molemmissa päissä.

                                Edit hinta siis silloin 5 vuotta sitten, en tiedä mitä nykyään kustantaa.
                                Toi akku ois kyl ollu kokeilemisen arvoinen juttu, mut pitää nyt mennä tällä, ku tuli toi hommattua! Mistä muuten akun hommasit? -> ihan vaan siltä varalta jos alkaa toi piuhan kanssa pelleily ketuttaa?? Motonetissä ei ainakaan sellaisia ollut...
                                "530da touring -00"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎