E39 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2005
    • 9159
    • Oulu

    Originally posted by JoSa View Post
    Mikähän mahtaa olla vikana 530d webastossa? webaston kun laittaa päälle niin se rupeaa hurisemaan mutta joku 5sek käynnistyksestä ajotietokoneesta sammuu valo ja häviää se heiz (vai mikä se oli) mutta webasto jää silti hurisemaan.. jonkun aikaa se siinä hurisee ja sammuu sitten, tuntuu että ei edes yritä sytyttää polttoainetta. Aivan kuin joku tuuletus olisi vain päällä.. Ensimmäinen webastollinen auto joten ei ole mitään ymmärrystä noiden suhteen. Ja kun se hurina siitä loppuu niin ei tapahdu enään mitään kun koittaa saada taas päälle. Tänään rupes itsestään hurisemaan ja kahesti oven avauksen yhteydessä..? Jotenkin aivan sekasin koko mööpeli. Joka kerta kun käyttää webaston sulakkeen pois ja laittaa takaisin niin alkaa se hurina mutta ei puhettakaan että rupeaisi lämmittämään. Jos jollakin ollut samankaltasia ongelmia niin mikä on ollut lääke tolle vaivalle? Olis kyllä hyvä saada kuntoon.
    Weban ohjainkortilta ainakin paloilmapuhaltimen piiri sökö, kun kerran lähtee itsekseen päälle väylän aktivoituessa (oven avaus).
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JoSa
      Bimmer Rookie
      • Sep 2008
      • 154
      • Pyhäjärvi

      Originally posted by Clavurion View Post
      Weban ohjainkortilta ainakin paloilmapuhaltimen piiri sökö, kun kerran lähtee itsekseen päälle väylän aktivoituessa (oven avaus).
      Jaa jaa, kukakohan noita osais korjailla täällä pohjois-pohjanmaan seudulla? Vai pitääkö purkaa ja lähettää jonnekkin? Ei tosiaan oo ikinä tullu pelattua näitten kans niin ei oikein tiedä että mitä tekis. No, huomenna kuitenkin otan webaston sieltä kuskin eturenkaan takaata esille ja koitan tutkia..

      Comment

      • JCi
        Bimmer Rookie
        • Oct 2009
        • 67
        • -

        Ennen huomisen lähempää tarkastelua; onko jollain antaa jonkinlaista veikkausta asiaan: Eli huomasin että lämpöä ei sisälle tule enää normaalisti, ja sammutin auton. Avasin konepellin ja edestä katsottuna oikealla puolella näkyi roiskuneen jäähdytysnestettä ympäriinsä. Nestettä piti lisätä reilu litra että mittatikku nousi pintaan. Ajelin muutaman km matkan kotiin ja lämpöä sisälle ei tullut edelleenkään. Vielä lopuksi vilkaisin konepellin alle ja mittatikku oli taas painunut pohjaan eli reilusti on nestettä kadonnut. Lämmöt pysyivät normaalina koko ajan eikä lämpömittari ole käynyt keskirajan yläpuolella.

        Eli jotain tyypillisiä paikkoja tuolla alueella (edestä katsottuna jäähdyttimen oikea puoli/ympäristö) josta vuoto voisi olla peräisin? Letkut, syyläri, jotain muuta? Voisiko termostaatista olla ulospäin jokin vuoto, kun pidemmän aikaa on jo mennyt aivan liian kauan ennenkuin moottori saavuttanut normaalilämmön?

        Auto siis 523i -99.

        Comment

        • _Rontti
          BTCF Member
          • Sep 2008
          • 1195
          • Raahe

          oisko paisarin tiiviste menny alhaalta? tai alaletkun liitoskohta haparoitunu ja alkanu vuotaan?:think katoppas noi ny aluksi.
          -Raahe connection-
          E39 LeMans BlueM5
          E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
          E39 523i Montrealblau
          E34 DiamantSchwartz 535i
          Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla

          Comment

          • AnttiR
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2006
            • 819
            • Jyväskylä

            Missäs 530d:ssä on öljynlämpömittarin anturi? Salaavalikosta ku kattoo nii näyttää öljyn lämmöksi -48 astetta.
            E61 535d -04

            Comment

            • Samppae39
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2009
              • 1660
              • Vähäkyrö

              Originally posted by teropa View Post
              Ihan mielenkiinnosta kysyttävä, kun jotkut on kovastikin epäillyt AGM akun toimivuutta bemarissa "webastoauton pelastajana", eli ettei talvisin tosiaan tarvisi lisälatausta (tähän itse haluaisin uskoa, kun mulle on niin Eberiliikkeestä kerrottu).

              - missäpäin Suomea asustat (ts. kuin kylmiä on talvet) ?
              - minkämoinen auto on alla? (akun sijainti siis kiinnostaa, lämmin moottoritila vai kylmä takakontti)
              - kuin pitkiä lämmityssyklejä käytät aamusin ja iltapäivisin?
              - onko työmatka moottoritieajoa / maanitetä / kaupunkia sekasin? (tällä tuskin hirveästi merkitystä, koska laturin pitäis ladata samalla lailla joka tilanteessa)

              Tero
              -Viime talvi Ylivieskassa, Nyt Lapualla
              -e39 530d, akku peräluukussa
              -30min kummassakin päässä
              -työmatkaa maantietä pitkin 80km suuntaansa

              Akkuna Sznajder tms. 95Ah AGM Motonetistä. Puoltoista vuotta vanha ja rupaa olemaan hiinä ja hiinä lähteekö käyntiin ilman lisälatausta.

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                Suurimmat erot perinteisellä ja agm-akulla:

                AGM jaksaa startata vielä pienemmällä latausasteella (% maksimista) samassa lämpötilassa
                AGM hyötysuhde on parempi, eli enemmän latausvirrasta menee varaukseen ja vähemmän lämpöön
                AGM maksimivirta on parempi

                = pienempi sisäinen vastus

                Akun koolla ei ole oikein muuta merkitystä, kuin että jos starttaus vaatii vaikkapa 50% varauksesta, isommalla akulla voi täyttä akkua tyhjentää pidempään ja jaksaa vielä lähteä. AGM-akulla taas tuo prosentti on pienempi.

                Sillä vaan ei ole mitään väliä, kun lopputulos on aina sama jos akkua ladataan vähemmän kuin kulutetaan. Aina se loppuu, vaikka eberi/webasto-kauppias miten hehkuttaisi suu vaahdossa käänteentekevää uutuutta (joka on uutuudesta kaukana).

                AGM:n parempi lataushyötysuhde myös tarkoittaa sitä että se lämpeää vähemmän, jolloin se myös latautuu huonommin lyhyillä matkoilla kun on kylmää. Mitä lyhyempi reissu, sitä pahempi ongelma. Mahdollisesti tätä voisi kompensoida korkeammalla latausjännitteellä, mutta koitappa toteuttaa. Edes IBS ei taida tehdä tuota. Ongelman vielä tuplaa se, että akku lämpeää vähemmän myös purkautuessaan, eli kun se webasto hyrrää.

                Toisinsanoen, se kallein ja suurin akku ainoana pelastajana ja tienä talvisessa maailmassa on kyllä kauppiaiden humpuukia. Lisälaturia ne kaikenkokoiset tarvitsee jos kulutusta on paljon, eikä sillä agm:llä lopulta oikein saa kuin hyvän mielen. Paikkansa ja tarpeensa sillekin on, muttei se pelasta akun tyhjenemiseltä. Ennemmin laittaisi normiakun niin latautuisi paremmin pätkäajossa.

                Musta vähän tuntuu, että koko juttu on lähtenyt siitä usein mainitusta faktasta, että AGM-akut on mahdollista ladata nopeammin. On vaan unohdettu mainita, että se johtuu tuosta pienemmästä lämmöntuotosta jolloin virtaa voidaan kasvattaa ilman että akku "kiehuu", eikä suinkaan jostain ylivertaisesta ominaisuudesta. Kylmässä latausvirtaa ei vaan rajoita lämmöntuotto, vaan lämmön puute.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • jukkae
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 3506
                  • 70800

                  Saako prefacelift xenon umpioon pistettyä lyhkäsen valon xenonin tilalle ihan normihalogeenipolttimon ilman kikkailuja?

                  Comment

                  • Will_E39
                    BTCF Member
                    • Jan 2007
                    • 920
                    • Seinäjoki

                    Originally posted by jukkae View Post
                    Saako prefacelift xenon umpioon pistettyä lyhkäsen valon xenonin tilalle ihan normihalogeenipolttimon ilman kikkailuja?

                    saa:think
                    e39 520ia-96

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1660
                      • Vähäkyrö

                      Löin aamulla koneen (530d) kylmänä käyntiin. Piti kovempaa raksutusta, luonnollisesti. Ajelin n. 30km matkan ja auto seiso about tunnin. Paluumatkalla lähes perillä aloin kuuntelemaan konetta. Kiihdyttäessä kone rallatti aika karkeasti ja vedot alakierroksilla kateissa. Turbon tullessa mukaan vähä parani. Vikakoodia anto egr:stä. 3 vikaa tuolla reissulla. Vaikuttaako egr-vika vetoihin ja käyntiääneen? Vapaalla ei kuulosta epänormaalilta kaasuttaessa. Jossain 1500rpm kohilla kylläkin selvää tutinaa/nikottelua.

                      Autossa ei myöskään pelaa jarrutehostin, päässyt vettä sisään ja jäätynyt. Voiko liittyä egr-vikaan?

                      Comment

                      • jukkae
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 3506
                        • 70800

                        Originally posted by Will_E39 View Post
                        saa:think
                        Tuota mitenköhän, eikös nuissa ole vakiona D2S niin milläköhän adapterilla sinne saa normihalogeenin sitte :think

                        Comment

                        • schwarze
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2004
                          • 2016
                          • Kangasala

                          Originally posted by Samppae39 View Post
                          Löin aamulla koneen (530d) kylmänä käyntiin. Piti kovempaa raksutusta, luonnollisesti. Ajelin n. 30km matkan ja auto seiso about tunnin. Paluumatkalla lähes perillä aloin kuuntelemaan konetta. Kiihdyttäessä kone rallatti aika karkeasti ja vedot alakierroksilla kateissa. Turbon tullessa mukaan vähä parani. Vikakoodia anto egr:stä. 3 vikaa tuolla reissulla. Vaikuttaako egr-vika vetoihin ja käyntiääneen? Vapaalla ei kuulosta epänormaalilta kaasuttaessa. Jossain 1500rpm kohilla kylläkin selvää tutinaa/nikottelua.

                          Autossa ei myöskään pelaa jarrutehostin, päässyt vettä sisään ja jäätynyt. Voiko liittyä egr-vikaan?
                          Yhteinen nimittäjä noille ongelmille on alipaine, tai paremminkin sen puute. Jarrutehostin, turbon johdesiivet ja EGR, kaikkia ajetaan alipaineella :think. Koita litistää alipainepumpulta jarrutehostajalle menevä letku niin, ettei se falskaa läpi ja koita muuttuuko tilanne. On toki mahdollista että tehostimesi ei olekaan jäätynyt, vaan alipainepumppu on hajonnut tai jostain vuotaa...
                          Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
                          Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity

                          Comment

                          • ÖÖ.
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2009
                            • 61
                            • Turku

                            Jarrutehostin ongelmat näköjään jatkuu täälläkin taas tänä talvena. Viimetalvena huuhdoin tehostajan tenulla ja kuivattelin. Toimi jotenkuten mutta nyt taas ei tietenkään enään. Lämmitys ja masinolia sisään toimi päivän mutta nyt taas jäätyy.

                            Mites teillä ketkä olette tehostajan vaihtanut uuteen onko sen jälkeen toiminut vuosia? Mistäköhän tuolta konehuoneesta kannattaisi ottaa sähköt jos suunnittelee lämmitettävää tehostinta?
                            E39 528i -99

                            Comment

                            • anttiboy
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2007
                              • 258
                              • Alajärvi

                              Nyt pienen myrkyn lykkäsi. 530d e39, ei käynnisty näin pakkasella. Alkuviikosta lähti hieman heikosti käyntiin, mutta nyt ei lähde ollenkaan. Kone yskii ja meinaa lähteä käyntiin, mutta ei lähdekään ja pannuhuoneessa haisee polttoaine. Onkohan hehkut tiensä päässä? Vikakoodin se ainakin oli antanut joskus,kun luettiin.. Hehkut on kyllä tuossa valmiina pöydällä
                              Nyk: F82 M4 Yas Marina Blau
                              Ex: Porsche 911 "GT3RS"
                              Ex: F10 530d //M-Sport Alpinweiss 3
                              Ex: E71 X6 40d Titangrau
                              EX: F07 530d Carbonschwarz
                              Ex: E60 530D //M-Sport Carbonschwarz
                              Ex: E65 FL 730d Black Sapphire
                              Ex: E60 535D //M-Sport Titansilber Individual
                              Ex: E60 535D //M-Sport Carbonschwarz
                              Ex: E38 730d Biarritzblau
                              Ex: E65 730d White
                              Ex: E39 523 //M-Sport Biarritzblau
                              Ex: E60 530d //M-Sport Titangrau
                              Ex: E36 325 Cabriolet Diamantschwarz
                              Ex: E39 530d //M-Sport Individual Hellrot

                              Comment

                              • Samppae39
                                Bimmer Enthusiast
                                • Feb 2009
                                • 1660
                                • Vähäkyrö

                                Originally posted by schwarze View Post
                                Yhteinen nimittäjä noille ongelmille on alipaine, tai paremminkin sen puute. Jarrutehostin, turbon johdesiivet ja EGR, kaikkia ajetaan alipaineella :think. Koita litistää alipainepumpulta jarrutehostajalle menevä letku niin, ettei se falskaa läpi ja koita muuttuuko tilanne. On toki mahdollista että tehostimesi ei olekaan jäätynyt, vaan alipainepumppu on hajonnut tai jostain vuotaa...
                                Tuota alipainepumppua itsekin mietin. Torstaina alko tehostajaongelmat ja imin sieltä litran verran vettä. Perjantaina imin vielä pari desiä ja huuhtelin Airolilla. Eilen en sitte imeny, ku en ollu töissä. Ihmettelen vaan, että miks tuo käyntiongelma alko vasta eilen. Ja töissä sulattelun jälkeen on pelannu täysin.:think

                                Comment

                                Working...
                                X