Originally posted by JoSa
View Post
E39 kysymyksiä ja vastauksia
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
-
-
Originally posted by Clavurion View PostWeban ohjainkortilta ainakin paloilmapuhaltimen piiri sökö, kun kerran lähtee itsekseen päälle väylän aktivoituessa (oven avaus).
Comment
-
-
Ennen huomisen lähempää tarkastelua; onko jollain antaa jonkinlaista veikkausta asiaan: Eli huomasin että lämpöä ei sisälle tule enää normaalisti, ja sammutin auton. Avasin konepellin ja edestä katsottuna oikealla puolella näkyi roiskuneen jäähdytysnestettä ympäriinsä. Nestettä piti lisätä reilu litra että mittatikku nousi pintaan. Ajelin muutaman km matkan kotiin ja lämpöä sisälle ei tullut edelleenkään. Vielä lopuksi vilkaisin konepellin alle ja mittatikku oli taas painunut pohjaan eli reilusti on nestettä kadonnut. Lämmöt pysyivät normaalina koko ajan eikä lämpömittari ole käynyt keskirajan yläpuolella.
Eli jotain tyypillisiä paikkoja tuolla alueella (edestä katsottuna jäähdyttimen oikea puoli/ympäristö) josta vuoto voisi olla peräisin? Letkut, syyläri, jotain muuta? Voisiko termostaatista olla ulospäin jokin vuoto, kun pidemmän aikaa on jo mennyt aivan liian kauan ennenkuin moottori saavuttanut normaalilämmön?
Auto siis 523i -99.
Comment
-
-
oisko paisarin tiiviste menny alhaalta? tai alaletkun liitoskohta haparoitunu ja alkanu vuotaan?:think katoppas noi ny aluksi.-Raahe connection-
E39 LeMans BlueM5
E60 530da M-spört mod. Black sapphire metallic
E39 523i Montrealblau
E34 DiamantSchwartz 535i
Vikakoodin lukua ja remontteja raahen seudulla
Comment
-
-
Originally posted by teropa View PostIhan mielenkiinnosta kysyttävä, kun jotkut on kovastikin epäillyt AGM akun toimivuutta bemarissa "webastoauton pelastajana", eli ettei talvisin tosiaan tarvisi lisälatausta (tähän itse haluaisin uskoa, kun mulle on niin Eberiliikkeestä kerrottu).
- missäpäin Suomea asustat (ts. kuin kylmiä on talvet) ?
- minkämoinen auto on alla? (akun sijainti siis kiinnostaa, lämmin moottoritila vai kylmä takakontti)
- kuin pitkiä lämmityssyklejä käytät aamusin ja iltapäivisin?
- onko työmatka moottoritieajoa / maanitetä / kaupunkia sekasin? (tällä tuskin hirveästi merkitystä, koska laturin pitäis ladata samalla lailla joka tilanteessa)
Tero
-e39 530d, akku peräluukussa
-30min kummassakin päässä
-työmatkaa maantietä pitkin 80km suuntaansa
Akkuna Sznajder tms. 95Ah AGM Motonetistä. Puoltoista vuotta vanha ja rupaa olemaan hiinä ja hiinä lähteekö käyntiin ilman lisälatausta.
Comment
-
-
Suurimmat erot perinteisellä ja agm-akulla:
AGM jaksaa startata vielä pienemmällä latausasteella (% maksimista) samassa lämpötilassa
AGM hyötysuhde on parempi, eli enemmän latausvirrasta menee varaukseen ja vähemmän lämpöön
AGM maksimivirta on parempi
= pienempi sisäinen vastus
Akun koolla ei ole oikein muuta merkitystä, kuin että jos starttaus vaatii vaikkapa 50% varauksesta, isommalla akulla voi täyttä akkua tyhjentää pidempään ja jaksaa vielä lähteä. AGM-akulla taas tuo prosentti on pienempi.
Sillä vaan ei ole mitään väliä, kun lopputulos on aina sama jos akkua ladataan vähemmän kuin kulutetaan. Aina se loppuu, vaikka eberi/webasto-kauppias miten hehkuttaisi suu vaahdossa käänteentekevää uutuutta (joka on uutuudesta kaukana).
AGM:n parempi lataushyötysuhde myös tarkoittaa sitä että se lämpeää vähemmän, jolloin se myös latautuu huonommin lyhyillä matkoilla kun on kylmää. Mitä lyhyempi reissu, sitä pahempi ongelma. Mahdollisesti tätä voisi kompensoida korkeammalla latausjännitteellä, mutta koitappa toteuttaa. Edes IBS ei taida tehdä tuota. Ongelman vielä tuplaa se, että akku lämpeää vähemmän myös purkautuessaan, eli kun se webasto hyrrää.
Toisinsanoen, se kallein ja suurin akku ainoana pelastajana ja tienä talvisessa maailmassa on kyllä kauppiaiden humpuukia. Lisälaturia ne kaikenkokoiset tarvitsee jos kulutusta on paljon, eikä sillä agm:llä lopulta oikein saa kuin hyvän mielen. Paikkansa ja tarpeensa sillekin on, muttei se pelasta akun tyhjenemiseltä. Ennemmin laittaisi normiakun niin latautuisi paremmin pätkäajossa.
Musta vähän tuntuu, että koko juttu on lähtenyt siitä usein mainitusta faktasta, että AGM-akut on mahdollista ladata nopeammin. On vaan unohdettu mainita, että se johtuu tuosta pienemmästä lämmöntuotosta jolloin virtaa voidaan kasvattaa ilman että akku "kiehuu", eikä suinkaan jostain ylivertaisesta ominaisuudesta. Kylmässä latausvirtaa ei vaan rajoita lämmöntuotto, vaan lämmön puute.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Löin aamulla koneen (530d) kylmänä käyntiin. Piti kovempaa raksutusta, luonnollisesti. Ajelin n. 30km matkan ja auto seiso about tunnin. Paluumatkalla lähes perillä aloin kuuntelemaan konetta. Kiihdyttäessä kone rallatti aika karkeasti ja vedot alakierroksilla kateissa. Turbon tullessa mukaan vähä parani. Vikakoodia anto egr:stä. 3 vikaa tuolla reissulla. Vaikuttaako egr-vika vetoihin ja käyntiääneen? Vapaalla ei kuulosta epänormaalilta kaasuttaessa. Jossain 1500rpm kohilla kylläkin selvää tutinaa/nikottelua.
Autossa ei myöskään pelaa jarrutehostin, päässyt vettä sisään ja jäätynyt. Voiko liittyä egr-vikaan?
Comment
-
-
Originally posted by Samppae39 View PostLöin aamulla koneen (530d) kylmänä käyntiin. Piti kovempaa raksutusta, luonnollisesti. Ajelin n. 30km matkan ja auto seiso about tunnin. Paluumatkalla lähes perillä aloin kuuntelemaan konetta. Kiihdyttäessä kone rallatti aika karkeasti ja vedot alakierroksilla kateissa. Turbon tullessa mukaan vähä parani. Vikakoodia anto egr:stä. 3 vikaa tuolla reissulla. Vaikuttaako egr-vika vetoihin ja käyntiääneen? Vapaalla ei kuulosta epänormaalilta kaasuttaessa. Jossain 1500rpm kohilla kylläkin selvää tutinaa/nikottelua.
Autossa ei myöskään pelaa jarrutehostin, päässyt vettä sisään ja jäätynyt. Voiko liittyä egr-vikaan?Exät vuodesta 1986 -> 2002 tii -71, 1502 -75, 323i -79, 320 -80, 318i -84, 323i -84, 316 -85, 316 -84, 525i -89, 316 -88, 316 -84, 525i -91, 530dA Touring M-Sport -02, 318i Touring -00, E91 325iA -05, 530dA Touring -01, E61 530dA Lci -07 M-Sport, 325ti -03 M-Sportattu, E90 320d M-Sport -06 Le Mans Blau.
Näillä mennään kesäisin: E30 Hartge H//27 replika, E21 320/6 -82 Museorekisteröity (Klassikot #8 -24), BMW Motorrad Typ 248 R45 -78 Museorekisteröity
Comment
-
-
Jarrutehostin ongelmat näköjään jatkuu täälläkin taas tänä talvena. Viimetalvena huuhdoin tehostajan tenulla ja kuivattelin. Toimi jotenkuten mutta nyt taas ei tietenkään enään. Lämmitys ja masinolia sisään toimi päivän mutta nyt taas jäätyy.
Mites teillä ketkä olette tehostajan vaihtanut uuteen onko sen jälkeen toiminut vuosia? Mistäköhän tuolta konehuoneesta kannattaisi ottaa sähköt jos suunnittelee lämmitettävää tehostinta?E39 528i -99
Comment
-
-
Nyt pienen myrkyn lykkäsi. 530d e39, ei käynnisty näin pakkasella. Alkuviikosta lähti hieman heikosti käyntiin, mutta nyt ei lähde ollenkaan. Kone yskii ja meinaa lähteä käyntiin, mutta ei lähdekään ja pannuhuoneessa haisee polttoaine. Onkohan hehkut tiensä päässä? Vikakoodin se ainakin oli antanut joskus,kun luettiin.. Hehkut on kyllä tuossa valmiina pöydälläNyk: F82 M4 Yas Marina Blau
Ex: Porsche 911 "GT3RS"
Ex: F10 530d //M-Sport Alpinweiss 3
Ex: E71 X6 40d Titangrau
EX: F07 530d Carbonschwarz
Ex: E60 530D //M-Sport Carbonschwarz
Ex: E65 FL 730d Black Sapphire
Ex: E60 535D //M-Sport Titansilber Individual
Ex: E60 535D //M-Sport Carbonschwarz
Ex: E38 730d Biarritzblau
Ex: E65 730d White
Ex: E39 523 //M-Sport Biarritzblau
Ex: E60 530d //M-Sport Titangrau
Ex: E36 325 Cabriolet Diamantschwarz
Ex: E39 530d //M-Sport Individual Hellrot
Comment
-
-
Originally posted by schwarze View PostYhteinen nimittäjä noille ongelmille on alipaine, tai paremminkin sen puute. Jarrutehostin, turbon johdesiivet ja EGR, kaikkia ajetaan alipaineella :think. Koita litistää alipainepumpulta jarrutehostajalle menevä letku niin, ettei se falskaa läpi ja koita muuttuuko tilanne. On toki mahdollista että tehostimesi ei olekaan jäätynyt, vaan alipainepumppu on hajonnut tai jostain vuotaa...
Comment
-
Comment