Jepulis, kunhan pääsen säädättämään niin pitää katsoa missä arvoissa camberit nyt on. Takaa on senverran ahtaannäköistä että nykyistä pysty pään ei paljoa kärsi kyllä laittaa, toivotaan ettei ole rajusti miinuksella
Etucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.
Autol ajaminen ei ees oo enää millää taval järkevää, tuntuu kuin ois oikee takarengas irti, ku sopivasti sattuu esim liukasta...
Mulla oli viime keväänä vasen etualatukivarsi ja oikee taka narinahela väljät, niin asfalttipaikat tuntui niinku olis ollu rengas irti. Parani kyllä huomattavasti, kun vielä laitoin reaktiotankojen puslatkin uusiks. Hieman jännittää nyt, kun vaihdan kesärenkaat, että miltä tuo tuntuu ajella. Työmatkan varrella on sopivasti koko talven ollu tietyömaa ja välillä yllättäviäkin routamonttuja.
Etucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.
Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?
Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?
En osaa sanoa olisiko pienempikin negatiivinen camber riittänyt, noilla arvoilla kuitenkin apukuskin puoli meni raapimatta niin laitettiin kuskinpuoli samaan arvoon. Ja jos tarkoitat että tapissaan miinuksella sallituissa arvoissa, niin en nyt muista missä se raja meni mutta voin arvot huomenissa tänne laittaa
Kannattaa miettiä iskareiden ja yläpään tukilaakereiden vaihtoa, jos tukivarsien vaihtelu ei auta. Mulla oli 140 tkm ajetut iskarit ihan lopussa, vaikka painelemalla nurkkia tuntui jämyltä ja ei jääny yhtään huojumaan. Hankala testata noita tuolla tavalla, varsinkin jos on madallusjouset, tai jos makaa jonkun asentamien pitkien pohjaanlyöntikumien päällä. Vanhoilla osilla ulosjoustoissa kolahteli ja kaikki tien saumat ja kynnykset täräytteli voimakkaasti. Lisäksi melkein joka säällä tuntui tuulevan ja ohimenevät autot heiluttelivat. Irroitettuna iskareiden männät eivät enää palautuneet. Jonkin verran vaimennusta tuntui vielä olevan jäljellä, mutta ei mitään jakoja uusiin verrattuna.
Ehdin vaihtaa vasta etupäähän uudet iskarit, yläp. laakerit ja muut kumiosat, mutta vaikutus on huomattava. Jouset vaihtui samalla eibachista m-sporttiin, jolloin korkeus kasvoi edessä n. 3 cm. Camberit on todennäköisesti paljon suotuisammat nyt ja veikkaan, että aerodynaaminen kölikin kasvoi, kun auto on sivusta katsottuna suorassa ja hieman korkeammalla. Lisäksi tien äänet pienenivät selkeästi uusilla osilla ja tuulen suhina muuttui hieman erilaiseksi. En ole suuntauksessakaan kerennyt vielä käyttämään, koska takapää on vielä tekemättä, mutta nyt alkaa hahmottua e39:n junamainen kulku. Esim. motaria oli tänään aika hienoa ajella, ensimmäistä kertaa ikinä!
Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??
Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??
Kallistuksen vakaaja ja sen osat vaikuttaa sivuttaiseen heilumiseen ja kallisteluun, ei suuntavakavuuteen.
"Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"
Onkohan meillä termistössä / sanastossa tulkintaeroja. En toki itsekään ole aivan varma mitä tarkoittaa 'lieruuttaa sivusuunnassa'. Oletan sen tarkoittavan suuntavakavuusongelmaa, ei keinumista.
Kallistelu = kaarteessa tapahtuva pitkäaikainen pituusakselin suunnassa tapahtuva asennon muutos
Sivuttainen heiluminen = sama kuin kallistuminen mutta nopeassa tahdissa tien epätasaisuuksien mukaan tapahtuva edestakainen liike.
En tietenkään tarkoittanut mitään korin vaakatasossa sivusuuntaista liikettä, mikäli sellaista ajattelit.
Luulen että suurimmalle osalle on itsestään selvää kallistuksen vaimentimen ja sen osien vaikutus ja toiminta. Halusin vain ilmoittaa ettei niillä ole merkitystä suuntavakavuuteen eli tähän lieruuttamiseen.
Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.
Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think
Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.
Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think
Jos kulmia ei olla edes tsekattu, niin melko varmasti ongelmat löytyvät niistä.
Taakse auraukset laitetaan tehtaan/suuntauslaitteiston antaman toleranssialueen sisälle, sen minimipäähän jos rengastus on tämä.
Comment