memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jumbo
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 6603
    • Lappeenranta

    Jepulis, kunhan pääsen säädättämään niin pitää katsoa missä arvoissa camberit nyt on. Takaa on senverran ahtaannäköistä että nykyistä pysty pään ei paljoa kärsi kyllä laittaa, toivotaan ettei ole rajusti miinuksella
    M550d

    Comment

    • jumbo
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2005
      • 6603
      • Lappeenranta

      Etucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.
      M550d

      Comment

      • Bomb5
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2011
        • 726
        • Kivijärvi

        Originally posted by Bmw Dreamer View Post
        Autol ajaminen ei ees oo enää millää taval järkevää, tuntuu kuin ois oikee takarengas irti, ku sopivasti sattuu esim liukasta...
        Mulla oli viime keväänä vasen etualatukivarsi ja oikee taka narinahela väljät, niin asfalttipaikat tuntui niinku olis ollu rengas irti. Parani kyllä huomattavasti, kun vielä laitoin reaktiotankojen puslatkin uusiks. Hieman jännittää nyt, kun vaihdan kesärenkaat, että miltä tuo tuntuu ajella. Työmatkan varrella on sopivasti koko talven ollu tietyömaa ja välillä yllättäviäkin routamonttuja.
        Last edited by Bomb5; 05-04-2013, 15:56.
        E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          Originally posted by jumbo View Post
          Etucamberit laitettiin 1 asteen verran miinukselle ja takana vastaavasti 2 astetta(auraus 0,09 molemmissa), hyvä on ainakin uusilla renkailla vielä ajaa. Saa nähdä miten alkaa vetelemään kunhan renkaat kuluu.
          Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6603
            • Lappeenranta

            Originally posted by Cell View Post
            Eikö mahtunut muuten? Etucamberi on nyt vissiin tapissaan miinuksella?
            En osaa sanoa olisiko pienempikin negatiivinen camber riittänyt, noilla arvoilla kuitenkin apukuskin puoli meni raapimatta niin laitettiin kuskinpuoli samaan arvoon. Ja jos tarkoitat että tapissaan miinuksella sallituissa arvoissa, niin en nyt muista missä se raja meni mutta voin arvot huomenissa tänne laittaa
            M550d

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              Kannattaa miettiä iskareiden ja yläpään tukilaakereiden vaihtoa, jos tukivarsien vaihtelu ei auta. Mulla oli 140 tkm ajetut iskarit ihan lopussa, vaikka painelemalla nurkkia tuntui jämyltä ja ei jääny yhtään huojumaan. Hankala testata noita tuolla tavalla, varsinkin jos on madallusjouset, tai jos makaa jonkun asentamien pitkien pohjaanlyöntikumien päällä. Vanhoilla osilla ulosjoustoissa kolahteli ja kaikki tien saumat ja kynnykset täräytteli voimakkaasti. Lisäksi melkein joka säällä tuntui tuulevan ja ohimenevät autot heiluttelivat. Irroitettuna iskareiden männät eivät enää palautuneet. Jonkin verran vaimennusta tuntui vielä olevan jäljellä, mutta ei mitään jakoja uusiin verrattuna.

              Ehdin vaihtaa vasta etupäähän uudet iskarit, yläp. laakerit ja muut kumiosat, mutta vaikutus on huomattava. Jouset vaihtui samalla eibachista m-sporttiin, jolloin korkeus kasvoi edessä n. 3 cm. Camberit on todennäköisesti paljon suotuisammat nyt ja veikkaan, että aerodynaaminen kölikin kasvoi, kun auto on sivusta katsottuna suorassa ja hieman korkeammalla. Lisäksi tien äänet pienenivät selkeästi uusilla osilla ja tuulen suhina muuttui hieman erilaiseksi. En ole suuntauksessakaan kerennyt vielä käyttämään, koska takapää on vielä tekemättä, mutta nyt alkaa hahmottua e39:n junamainen kulku. Esim. motaria oli tänään aika hienoa ajella, ensimmäistä kertaa ikinä!
              Last edited by Bomb5; 09-07-2013, 07:57.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1845
                  • Kotona/Poissa

                  Originally posted by janke View Post
                  Olen kans nyt huomannut että takapää on helvetin rauhaton, eli lieruuttaa sivusuunnassa aika julmetusti kovissa nopeuksissa.:think Onko koirainluilla ja kallistuksenvakaimen tukikumeilla tälläiseen ongelmaan saatu joskus apuja??
                  Kallistuksen vakaaja ja sen osat vaikuttaa sivuttaiseen heilumiseen ja kallisteluun, ei suuntavakavuuteen.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10114
                    • KVLA

                    Originally posted by Havis View Post
                    Kallistuksen vakaaja ja sen osat vaikuttaa sivuttaiseen heilumiseen.
                    Miten???

                    Comment

                    • Havis
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1845
                      • Kotona/Poissa

                      Originally posted by Heguli 31 View Post
                      Miten???
                      Onkohan meillä termistössä / sanastossa tulkintaeroja. En toki itsekään ole aivan varma mitä tarkoittaa 'lieruuttaa sivusuunnassa'. Oletan sen tarkoittavan suuntavakavuusongelmaa, ei keinumista.


                      Kallistelu = kaarteessa tapahtuva pitkäaikainen pituusakselin suunnassa tapahtuva asennon muutos
                      Sivuttainen heiluminen = sama kuin kallistuminen mutta nopeassa tahdissa tien epätasaisuuksien mukaan tapahtuva edestakainen liike.

                      En tietenkään tarkoittanut mitään korin vaakatasossa sivusuuntaista liikettä, mikäli sellaista ajattelit.

                      Luulen että suurimmalle osalle on itsestään selvää kallistuksen vaimentimen ja sen osien vaikutus ja toiminta. Halusin vain ilmoittaa ettei niillä ole merkitystä suuntavakavuuteen eli tähän lieruuttamiseen.
                      Last edited by Havis; 01-07-2013, 13:15.
                      "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                      E60 523iA -08

                      Comment

                      • Heguli 31
                        BTCF Member
                        • Oct 2004
                        • 10114
                        • KVLA

                        Originally posted by Havis View Post
                        En tietenkään tarkoittanut mitään korin vaakatasossa sivusuuntaista liikettä, jos nii luulit.
                        No näin tuon lukemani tulkitsin,siksi piti tarkentaa.

                        Comment

                        • janke
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2010
                          • 3665
                          • seinäjoki

                          Joo, se perä menee välillä niin kun olisi laakerit paskana tai renkaat tyhjät.:think. Ei kait muu auta kun vaihtaa kaikki osat kerrallaan
                          Bmw 316 E30 -88

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by janke View Post
                            Joo, se perä menee välillä niin kun olisi laakerit paskana tai renkaat tyhjät.:think. Ei kait muu auta kun vaihtaa kaikki osat kerrallaan
                            Mikä rengastus?

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Hemi View Post
                              Mikä rengastus?
                              Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.

                              Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Originally posted by janke View Post
                                Takana Nangangit ns-2 ja edessä Hankook ventus v12. 235/40/18.

                                Suuntauksessa en ole vielä käynyt uusien camber säätöpulttien vaihdon jälkeen joten vois olla säätö paikallaan:think Pitääkö tuolla takana olla tuota aurausta aina noin julmetusti kun minulla laitettiin viimeksi 0.10´ :think
                                Jos kulmia ei olla edes tsekattu, niin melko varmasti ongelmat löytyvät niistä.
                                Taakse auraukset laitetaan tehtaan/suuntauslaitteiston antaman toleranssialueen sisälle, sen minimipäähän jos rengastus on tämä.

                                Comment

                                Working...
                                X