memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by sLedge View Post
    Renkaiden paineita kyttäilen kokoajan ja kyllähän niillä vaikutusta on, mutta ei sieltä ilmat mitään karkaile. Kokeillu eri paineita laidasta laitaan. Ihme jutun huomasin että mitä matalammat paineet (kaikissa sama) ratti pyrkii kääntymään oikeelle enemmän.

    Renkaat vakiokokoa 235/45/17. Merkki Sava Intensa, ei paras tiedän. Alkuperäisillä Double spoke 71 vanteilla.
    Ok, rengas on mikä on, mutta tuskin kuitenkaan syypää itse ongelmaan.
    Eli alustakulmathan sieltä on pielessä koska tilanne parani hetkeksi kun tuon reaktiotankojen muuttamien pyöränkulmien vuoksi alle saatiin hetkeksi "uutta kumia".
    Lisäksi tietenkin jos/kun auto selvästi puoltaa oikealle, on jotain vialla.
    Koska pyöränkulmat ovat säädetty ja ovatko lähelläkään oikeaa?

    Comment

    • sLedge
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 110
      • Espoo

      Kulmat säädetty viime vuoden marraskuussa ja kyllä olivat ihan hyvin kohillaan mun mielestä, lukuunottamatta casteria joka todennäkösesti johtui kuluneista reaktiotankojen puslista. Painoja ei käytetty, joka tietenki on huono juttu niinkin krantussa autossa kuin e39. Rattia eivät oikaisseet, johtui todennäkösesti jumittuneista kierteistä ja laiskuudesta. Lisäksi säätivät 4-6 sylinterisen mukan vaikka ois pitäny olla 8. Ei siinä suurta eroa ole. Alla oli talvirenkaat 205/55/16. Oikaisin ratin sitte ite ja pitkän aikaa kulkiki suoraan.

      Last edited by sLedge; 18-06-2010, 12:53.
      E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
      Ex E39 540i -97

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by sLedge View Post
        Kulmat säädetty viime vuoden marraskuussa ja kyllä olivat ihan hyvin kohillaan mun mielestä, lukuunottamatta casteria joka todennäkösesti johtui kuluneista reaktiotankojen puslista. Painoja ei käytetty, joka tietenki on huono juttu niinkin krantussa autossa kuin e39. Rattia eivät oikaisseet, johtui todennäkösesti jumittuneista kierteistä ja laiskuudesta. Lisäksi säätivät 4-6 sylinterisen mukan vaikka ois pitäny olla 8. Ei siinä suurta eroa ole. Alla oli talvirenkaat 205/55/16. Oikaisin ratin sitte ite ja pitkän aikaa kulkiki suoraan.

        Mittauksessa ei tosiaan ole mitään mikä selittää ko.ongelman, joten sen täytyy olla ajonaikainen.
        Eli jotain antaa periksi ja muuttuu ajotilanteessa suhteessa mittaustilanteeseen.
        Veikkaan takakelkan puslia jos kerran tien kallistus vetaää puoleensa.
        Eli kulkukulma muuttuu kun vierintävastus lisääntyy jolloin yleensä apukuskin puolen puslat myötäävät enemmän kuin kuskin ja kelkka ohjaa ojanpuolelle. Voi se ongelma olla narinahelassa tai jossain muuallakin, mutta pointti on se että jotain täytyy muuttua suhteessa mittaustilanteeseen..

        Comment

        • Heguli 31
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 10114
          • KVLA

          Originally posted by sLedge View Post
          Palataan aiheeseen. Reaktiotangot tuli vaihdettua ja pajalta pois ajaessa tuntui että auto kulkee kuin juna kiskoilla. Eipä kestäny sitä iloa kuin pari päivää ja taas alkoi vaeltelu ja ohjauksen puoltaminen. Aurauksella on melko suuri vaikutus tuohon, sen oon todennu. Jossaki on väljää mutta missä.

          Takatukivarsi numero 18 http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30 oikealla puolen heiluu sivusuunnassa helpommin kuin vasemmalla, ei silti selvää välystä. Paikallaan rattia kääntäessä auto sammuksissa kuuluu napsumista edestä. Olisko iskarin yläpää?

          Auto sammuksissa, ohjaus ääriasennossa ratissa tuntuu melko suuri välys, vaan onko tämä ominaista simpukkaohjaukselle? Samoin ohjaus käännettynä täysin oikealle, oikeassa etupyörässä tuntuu pieni välys.
          Omaani pienten välysten vaivatessa vaihdettiin reaktiotangot kokonaan ja ohjauksen yhdystanko,osa num.9.Sekä raidetangon päät osa num.11:


          Samalla purkamisella tarkastaa/vaihtaa myös apusimpukan helat.

          Tuo ratin tyhjä liike tosiaan kertaantuu simpukkaohjausellisissa koneen sammuttamisen jälkeen.Tuo yhdystanko kannatta oikeasti tarkastaa.
          Last edited by Heguli 31; 19-06-2010, 14:51.

          Comment

          • sLedge
            Bimmer Rookie
            • Apr 2010
            • 110
            • Espoo

            Taas jatketaan. Etutolppa rupesi napsumaan sen verran kovaa, että lähin Metroautoon kysymään yläpään laakerin hintaa. Jumaliste Realoem hinta piti paikkansa! 12€. Vaihdettiin ja ääni hävis. Puoltaminen ja vaeltelu edelleen vaivaa.

            Ajattelin käydä tarkistuttamassa ohjauskulmat, jos niistä jotahi selviäis. Suuntaaja rupes ensin tunnustelemaan välyksiä ja kuskinpuolen takapyörästä heti tärppäs. Meinasi että laakerista johtus, vaan menin ite katsomaan ja selvä homma. Narinahela väljä ja reilusti. Toisella puolen sama homma, vaikkaki vähemmän väljää.

            Osat tilattu ja työkaveri sorvas ulosvetäjän täältä btcf:stä kopioiduilla mitoilla. Katsotaan mitä viikonloppuna saadaan aikaan. Jos vaikka auto alkas kulkee suorempaan.
            E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
            Ex E39 540i -97

            Comment

            • Lakeson
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 649
              • Jyväskylä

              Originally posted by sLedge View Post
              Taas jatketaan. Etutolppa rupesi napsumaan sen verran kovaa, että lähin Metroautoon kysymään yläpään laakerin hintaa. Jumaliste Realoem hinta piti paikkansa! 12€. Vaihdettiin ja ääni hävis.
              Onko tosiaan tuo pelkkä laakeri vaihdettavissa?
              Ei mopolla mahottomia..

              Comment

              • asdf1
                Bimmer Rookie
                • Apr 2009
                • 162
                • interweb

                Ittellä ongelmana on hyvinkin rajut "heilahdukset" kun ajaa esimerkiks moottoritiellä paikatun keskikaistan yli. Auto kulkee sileellä tiellä puoltamatta.

                Mistä sitä kannattais lähtee syytä tuollekkin etsimään, kun autoon on vaihdettu nyt melko paljon alustan osia.. mm, tukivartta ja vakaajien välitankoja ja ties mitä juuri tämän takia. Vakio alusta on kyseessä ja huollon mielestä siellä ei ole enää mitää väljää. Kulmiakin säädettiin just pari viikkoo sitten.

                Alla on melkein tiensä päässä olevat 235/40/18 renkaat.

                Talvirenkailla jotka on 215/55/16 auto menee ku raiteilla. Alkaa tuntuun et ainoo vaihtoehto on ostaa myös kesärenkaiksi joku mukavuusprofiili.
                Last edited by asdf1; 03-09-2010, 18:06.
                -05 e61 530d msport

                Comment

                • sLedge
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2010
                  • 110
                  • Espoo

                  Originally posted by Lakeson View Post
                  Onko tosiaan tuo pelkkä laakeri vaihdettavissa?
                  E39 V8 malleissa kyllä. Siinä mukana tulee myös lautanen. Realoem.comista selviää kun tutkii. Ylätuki on kalliimpi, eikä sitä oo pakko vaihtaa jos kumiosa keskellä on ehjä. Kuutoskoneisissa pitää vaihtaa koko limppu
                  E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                  Ex E39 540i -97

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by asdf1 View Post
                    Ittellä ongelmana on hyvinkin rajut "heilahdukset" kun ajaa esimerkiks moottoritiellä paikatun keskikaistan yli. Auto kulkee sileellä tiellä puoltamatta.

                    Mistä sitä kannattais lähtee syytä tuollekkin etsimään, kun autoon on vaihdettu nyt melko paljon alustan osia.. mm, tukivartta ja vakaajien välitankoja ja ties mitä juuri tämän takia. Vakio alusta on kyseessä ja huollon mielestä siellä ei ole enää mitää väljää. Kulmiakin säädettiin just pari viikkoo sitten.

                    Alla on melkein tiensä päässä olevat 235/40/18 renkaat.

                    Talvirenkailla jotka on 215/55/16 auto menee ku raiteilla. Alkaa tuntuun et ainoo vaihtoehto on ostaa myös kesärenkaiksi joku mukavuusprofiili.
                    Huoh...edelleenkään vika ei ole vannehalkaisijassa/rengaskoossa, vaan rengasmerkin/mallin, kuluneisuuden ja alustakulmien kombinaatiosta.
                    e39 kulkee 235/40-18" renkailla kuin juna, kunhan em.edellytykset on kunnossa.
                    Eli jos sinulla on nyt siellä jokin loppuun ajettu 18" "premiumsport" Japsi tai eurokumi 16" pyörien alustakulmilla, niin tasan varmasti vetelee.
                    Sen kuuluukin vedellä.

                    Comment

                    • asdf1
                      Bimmer Rookie
                      • Apr 2009
                      • 162
                      • interweb

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Huoh...edelleenkään vika ei ole vannehalkaisijassa/rengaskoossa, vaan rengasmerkin/mallin, kuluneisuuden ja alustakulmien kombinaatiosta.
                      e39 kulkee 235/40-18" renkailla kuin juna, kunhan em.edellytykset on kunnossa.
                      Eli jos sinulla on nyt siellä jokin loppuun ajettu 18" "premiumsport" Japsi tai eurokumi 16" pyörien alustakulmilla, niin tasan varmasti vetelee.
                      Sen kuuluukin vedellä.
                      Falkenin FK:t on alla. Täytyy sanoo ens keväänä rengasmiehelle et pistää vähän tarkemmin ne kulmat, kun täytyy kuitenki ostaa uudet renkaat. Kiitos vastauksesta.
                      -05 e61 530d msport

                      Comment

                      • -KK-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 265

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Huoh...edelleenkään vika ei ole vannehalkaisijassa/rengaskoossa, vaan rengasmerkin/mallin, kuluneisuuden ja alustakulmien kombinaatiosta.
                        e39 kulkee 235/40-18" renkailla kuin juna, kunhan em.edellytykset on kunnossa.
                        Eli jos sinulla on nyt siellä jokin loppuun ajettu 18" "premiumsport" Japsi tai eurokumi 16" pyörien alustakulmilla, niin tasan varmasti vetelee.
                        Sen kuuluukin vedellä.
                        Joo kun vaihdoin äskettäin uudet kesärenkaat (225/55 16), niin vaikuttihan nuo uudet renkaatkin parantavasti verrattuna loppuun ajettuihin. Mulla on aiemmin laitettuna edessä nuo polyuretaanipuslat joillla aikanaan vähän parani käytös, sekä taakse narinahelat joilla oli tähän mennessä suurin positiivinen vaikutus ajovakauteen. Kulmat on tarkistettu myöskin.

                        Nyt on jo kohtuu hyvä ajaa, mutta vieläkään ei ole uuden veroinen, eli kuten silloin kun mittarissa oli alle 50tkm. Takaata jos vaihtaisi vielä ylätukivarret ja apurungon puslat niin ehkä paranisi. Ja tietty kierros iskareita voisi auttaa.

                        Eli suuntavakavuus on hyvä, mutta ei vielä uudenveroisen huippuhyvä ennenkuin kaikki on vaihdettu Ja lisäksi tuo sama edellämainittu satunnainen muljahtaminen kaistanvaihdoissa kummittelee.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by asdf1 View Post
                          Falkenin FK:t on alla. Täytyy sanoo ens keväänä rengasmiehelle et pistää vähän tarkemmin ne kulmat, kun täytyy kuitenki ostaa uudet renkaat. Kiitos vastauksesta.
                          Kysymys ei ole tarkkuudesta, vaan siitä mihin alueelle tehtaan antamaa toleranssialuetta kulmat asetetaan. Eli mitä matalampi/jäykempi rengasprofiili, sitä vähemmän negatiivista camberia ja vähemmän urausta.
                          Falken FK-452 on tuoss kokoluokassa varsinkin hieman kuluneena sietämätön vetelijä, eikä tämä korjaannu juurikaan täysin edes oikeilla camberkulmilla.
                          Alle jokin Korealainen(Kumho, Hankook, Nexen), kulmat 18" pyörille, alusta kuntoon ja e39 kulkee 100% täydellisen vetelemättömästi kuin juna kuluneillakin kiekoilla.

                          Comment

                          • Tome
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2003
                            • 548
                            • Joensuu

                            Originally posted by asdf1 View Post
                            Ittellä ongelmana on hyvinkin rajut "heilahdukset" kun ajaa esimerkiks moottoritiellä paikatun keskikaistan yli. Auto kulkee sileellä tiellä puoltamatta.

                            Mistä sitä kannattais lähtee syytä tuollekkin etsimään, kun autoon on vaihdettu nyt melko paljon alustan osia.. mm, tukivartta ja vakaajien välitankoja ja ties mitä juuri tämän takia. Vakio alusta on kyseessä ja huollon mielestä siellä ei ole enää mitää väljää. Kulmiakin säädettiin just pari viikkoo sitten.

                            Alla on melkein tiensä päässä olevat 235/40/18 renkaat.

                            Talvirenkailla jotka on 215/55/16 auto menee ku raiteilla. Alkaa tuntuun et ainoo vaihtoehto on ostaa myös kesärenkaiksi joku mukavuusprofiili.
                            Kannattaa ihan varmuudeks tsekata ne narinahelat myös, aiheuttaa väljänä juuri sellaisia ihmeellisiä heilahduksia esim. kaistanvaihdoissa ja etenkin kun jos ajaa sellaisen maalatun kaistamerkin yli (mikskä niitä nyt sanotaan, esim. rampeissa ne sileäpintaiset kaistamerkit). Tai no omat havainnot oli tällaiset, talvella kun ajoi sulalla asfaltilla jäiseen kohtaan niin perä muljahti melkoisen vittumaisesti
                            Last edited by Tome; 04-09-2010, 19:46.

                            Comment

                            • JCi
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 67
                              • -

                              Saattaa olla mielikuvitusta, mutta: huomasin eilen/tänään maantienopeuksissa autossa jonkinlaista epävakautta/levottomuutta, tuntuu kuin alusta ei olisi yhtä jämäkkä kuin ennen. Fiilis hieman kuin ajaisi autolla jossa iskarit loppu, tuntuu että kaistanvaihdoissa seilaa/hakee paljon enemmän kuin ennen. Jotain vinkkejä mistä voisi johtua tällainen "yhtäkkinen" muutos? Auto 523i M-Sport M-alustalla. Kuten sanoin, koko homma saattaa olla mielikuvituksen tuotetta mutta jos niin mistä tällainen voisi johtua? Ps, voiko renkailla olla suurta merkitystä ko. tyyppiseen asiaan? Huomio tähän levottomuuteen kiinnittyi suurinpiirtein sen jälkeen kun autoon oli vaihdettu uudet takarenkaat, mutta en millään uskoisi kyseisen ilmiön voivan johtua niistä. Rengaspaineet tarkistettu (n. 3bar/rengas ja koko 235/35 19")

                              Comment

                              • sLedge
                                Bimmer Rookie
                                • Apr 2010
                                • 110
                                • Espoo

                                Noniin. Narinahelat tuli vaihdettua. Olihan ne lähemmin tarkasteltuna aivan hirveessä kunnossa. Samalla uusin integral linkit.

                                Jostain kumman syystä aurausta tuli niin paljon lisää että silmälläki huomas miten molemmat takapyörät on kääntyny sisäänpäin. Camberiin ei vaikuttanu niin paljon. Kai se on nyt mentävä nelipyöräsuuntaukseen.
                                E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
                                Ex E39 540i -97

                                Comment

                                Working...
                                X