memebuy23buy

E39 ohjauksesta ja suuntavakavuudesta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • janke
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2010
    • 3665
    • seinäjoki

    Originally posted by Hemi View Post
    Tämä on nykyisillä 15" renkailla e39:ssä oikeasti ominaisuus, ei edes vika.
    Ok, ihan kaikkia tämä ei häiritse(ajaahan moni vanhemmilla amerikkalaisilla ruumisautoillakin), mutta kyllä fakta on se että vähänkin uudemmat nykyautot ovat huojunnan suhteen jo ihan eri planeetalla.
    Eli tämän koko/profiililuokan renkaitahan ei oikein ole enään kuin museoautoissa, kun nykyään jo pienimmissäkin "kauppakasseissa" alkaa alla olemaan minimissään 16" profiiliset puolet matalammat renkaat.
    e39:ssä on poikkeuksellisen paljon painoa taka-akselilla, johtuen sen 50/50-painojakaumasta ja tämä on murhaa näille nykyisille korkeille/pehmeille 15" kokoluokan talvirenkaille.
    Tuo on ihan 100% totta että e39:n takapenkillä tulee jopa merisairaaksi näillä renkailla tällä rengastuksella ja tätähän kuulee nimenomaan niiden suusta jotka ovat siellä istuneet(ei siis niinkään itse ajavien omistajien).
    Ihan oikeasti e39:n ajettavuus alkaa olemaan nykypäivää vasta 17" kokoluokan talvirenkailla, joilla saadaan myös ne parhaat talviominaisuudet ulosmitattua(ei suinkaan 205/65-15":lla).
    Itse pidän 18" kokoluokkaa aika optimina sen suhteen että silloin se vetelinkään kitka ei enään ota mitään pois suhteessa ajettavuuteen/tarkkuuteen.
    Tässähän ei ole suinkaan kyse mistään mutka ajo-ominaisuuksista, vaan nimenomaan ajotuntumasta, joka on todella ohut, huojuva ja epämääräinen välittämään tuntoa tiestä/ajoalustasta.
    Sillä 15" kokoluokan talvirenkaalla ei oikeasti saa ulosmitattua mitään ominaisuuksia enempää kuin tuuman/kahden isommalla vannekoolla, vaikka täällä joku niin tahtoo itselleen muiden kokemusten puutteessa väittää ja uskotella.
    Yksi talvi 17"-18" kokoluokalla ja paluuta niihin nuljuaviin ja huojuviin ohuen ajotuntuman 15" museoautonrenkaisiin ei enään ole.
    Ok. Voisko noissa minun kitkoissa olla jotenkin rungot pettäneet joten siksi tuo "lullaus" on mielestäni vain kasvanut entisestään? Ei tule noi enää ensi talvena alle.. sen verran vaarallista ajoa on ohittaessa.
    Bmw 316 E30 -88

    Comment

    • Hebbu ///M3
      Bimmer Enthusiast
      • May 2003
      • 1625
      • Dallas

      Mulla on 528 225/40r18 hakka5 ja 525tdsa 205/65r15 hakka4. Jos haluun mennä museoon. Otan Tiisselin, jos meen pöristelemään luisussa pitkin katuja sporttisesti, otan bensan hähähäähäähä...
      Sotkamo Connection

      Comment

      • Tome
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 548
        • Joensuu

        Originally posted by janke View Post
        Teillä joilla on talvirenkaina 15"/65-profiiliset kumit, niin onko teillä ongelmia auton huojunnan kanssa, esim ohituksissa? Kuka tunnustaa?
        Alla tällä hetkellä Nokian R2-kitkat tuossa koossa eikä ohitustilanteissa tai muutenkaan ilmene mitään häiritsevää huojuntaa ja huonokuntoisella uraisella maantiellä menee kuin juna suoraan. Tokihan noissa löysyys tuntuu mutta leppoisaan kruisailuun 80km/h oikein hyvät ja äänettömät renkaat Edelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.

        Comment

        • janke
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2010
          • 3665
          • seinäjoki

          Originally posted by Tome View Post
          Alla tällä hetkellä Nokian R2-kitkat tuossa koossa eikä ohitustilanteissa tai muutenkaan ilmene mitään häiritsevää huojuntaa ja huonokuntoisella uraisella maantiellä menee kuin juna suoraan. Tokihan noissa löysyys tuntuu mutta leppoisaan kruisailuun 80km/h oikein hyvät ja äänettömät renkaat Edelliset misukan nastat samassa koossa olivat selvästi jämäkämmät ja taisin niillä 5 talvea ajella (n. 15tkm per talvi). Tuntuu ainakin kulutusta kestävän hyvin tässä koossa.
          Juurikin Nokialaisia kitkoja kehuttu jämäksi joten varmasti on parenmat kun noi contit. Pito on todella hyvä risteyksissäkin vaikka pintaa on joku 4-5mm noissa conteissa.
          Bmw 316 E30 -88

          Comment

          • Heguli 31
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 10114
            • KVLA

            Originally posted by Havis View Post
            Erittäin ikävää jos et tajua tuota, se kun ei taida olla enää tämän forumin voimin autettavissa, ehkä joku terapia mentalisti auttaisi.
            Samaa voisi sanoa myös sinun jankkaamisesta noiden 15" läskien (ikuisena?) puolestapuhujana.Väittäisin,että suurin osa tämän fooruminkin E39:n omistajista ajelee talvella 16"-> talvirekailla.Mm. itselläni ei koskaan ole ko. korimallin autoissani ollut alle 17" talvinulleja.Juurikin tuon huojumisefektin kumoamiseksi,joita nuo kapeat pikkusirkkelit aiheuttaa.
            Koska itse kuulut tuohon pikkurenkailla ajavien vähemmistöön,niin voisit joskus kokeilla isommilla renkailla ajamista yhden talven.Saattaisit yllättyä ja mielipiteesi jopa muuttua ajettavuuden suhteen.
            Ja tiedetään,että monella tämä on pelkästään taloudellinen tekijä,jos/kun noita 15" talvikumeja ostellaan.Ja kuten kirjoititkin,niin kyllä niillä 15" pärjää,siitä ei ole kyse."Pärjäisi" vaikka 13" kumeillakin,jos ne vain autoon sopisi.

            PS.Eikä sitten herneitä...
            Last edited by Heguli 31; 20-03-2014, 13:58.

            Comment

            • Bmw Dreamer
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 2762
              • Kouvola

              Sen oon itekin huomannu, että Contin rungot ovat mielettömän pehmeitä. Joskus miekka ja kivi vuonna 13" contit puhkesivat sivuista, kun renkaan kylki ei noissa vaan kestä.
              Samoten nuo E39:n alla olevat contact 5:t, 225/55-16 koossa ovat hurjan pehmeät, jos koukusta alkaa heiluttaa jalan kanssa autoa, niin auton keulan ja perän saa vatkaamaan noin 10cm edestakaisin. Renkaan runko noissa on vaan älyttömän pehmeä.

              Tosin kesällä jos vaihtaa kaistaa, niin itellä ainakin ollu ihan sama onko 16, 17 vai 18" kumit, niin keskiviivan bitumi"paikasta" nakkelee niin pirusti...
              BMW 520d Touring '06 314tkm
              BMW 530D Touring '99 552tkm
              BMW 320da Touring '02 427tkm
              Volvo V70 D5 '02
              Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
              Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
              Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

              Case IH 5140 Maxxum

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3665
                • seinäjoki

                Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                Sen oon itekin huomannu, että Contin rungot ovat mielettömän pehmeitä. Joskus miekka ja kivi vuonna 13" contit puhkesivat sivuista, kun renkaan kylki ei noissa vaan kestä.
                Samoten nuo E39:n alla olevat contact 5:t, 225/55-16 koossa ovat hurjan pehmeät, jos koukusta alkaa heiluttaa jalan kanssa autoa, niin auton keulan ja perän saa vatkaamaan noin 10cm edestakaisin. Renkaan runko noissa on vaan älyttömän pehmeä.

                Tosin kesällä jos vaihtaa kaistaa, niin itellä ainakin ollu ihan sama onko 16, 17 vai 18" kumit, niin keskiviivan bitumi"paikasta" nakkelee niin pirusti...
                Samoin minulla lutajaa noi kitkat kun autoa heiluttaa.

                Justiin tutkiin netin syövereistä, kun joku oli hommannut vanhojen kitkojensa tilalle 16" Contit mersuun ja valitti autonsa käytöstä ihan rauhattomaksi ja kuvaili autonsa käytöstä samaksi kun minulla tuossa e39:ssä. Vaihtoi nämä uudet kitkat toisenmerkkisiin kitkoihin kesken kauden samaan koko luokkaan ja ajaminen muuttui jälleen siedettäväksi, joten kyllä alkaan kallistumaan pulla-contien löysiin runkoihin tässä asiassa:think No, kesärenkaat toivottavasti korjaa tilanteen.
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bmw Dreamer
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 2762
                  • Kouvola

                  Jep, misukkaa ehkä seuraavaksi alle sitte...

                  harmi vaan kun hyvät renkaat pitonsa puolesta yms...
                  BMW 520d Touring '06 314tkm
                  BMW 530D Touring '99 552tkm
                  BMW 320da Touring '02 427tkm
                  Volvo V70 D5 '02
                  Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                  Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                  Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                  Case IH 5140 Maxxum

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                    Jep, misukkaa ehkä seuraavaksi alle sitte...
                    Ei se siitä käytännössä miksikään muutu, vaan ainoa keino mikä auttaa on vannekoon kasvattaminen kahdella tuumalla.

                    Comment

                    • Bmw Dreamer
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 2762
                      • Kouvola

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Ei se siitä käytännössä miksikään muutu, vaan ainoa keino mikä auttaa on vannekoon kasvattaminen kahdella tuumalla.
                      No joo ei ehkä niin paljoa, mutta kyl mun makuun taas 18" on jo kesälläkin turhan epämukava rengas.
                      Ja ite ainakin huomannu että renkaan merkillä ja miksei jo mallillakin on jonkin verran vaikutusta rungon jäykkyyteen...
                      BMW 520d Touring '06 314tkm
                      BMW 530D Touring '99 552tkm
                      BMW 320da Touring '02 427tkm
                      Volvo V70 D5 '02
                      Mercedes-Benz Sprinter 208D '96
                      Mercedes-Benz Sprinter 310D '97
                      Mazda 323 1,5 '89 ja läjä Mitsuja

                      Case IH 5140 Maxxum

                      Comment

                      • Hebbu ///M3
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2003
                        • 1625
                        • Dallas

                        Entäs hammastangot? Tekevät ulkomailla 150mailissa uusiksi jos ei intternetti pahasti paskaa puhunu. Kaipa se klappiki levottomuuden tunnetta tuopi urissa.
                        Sotkamo Connection

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Bmw Dreamer View Post
                          No joo ei ehkä niin paljoa, mutta kyl mun makuun taas 18" on jo kesälläkin turhan epämukava rengas.
                          Ja ite ainakin huomannu että renkaan merkillä ja miksei jo mallillakin on jonkin verran vaikutusta rungon jäykkyyteen...
                          Talvirengas on suhteessa numeron, jopa pari numeroa löysempi kuin kesärengas.
                          Eli perinteinen 16" kesärengas on jäykkyydeltään/olemukseltaan aika lähellä 17-18" talvirengasta.
                          15" vannekoko oli v.-95/96 vielä ok vannekoko e39:ssä , mutta nykyrenkaissa jo täysin väärä vannekoko varsinkin pehmeissä talvirenkaissa e39:iin.
                          Mikään e39:n painoinen/tasoinen nykyauto ei käytä enään 15" kokoisia/profiilin renkaita, vaan ehdoton minimi on 16" ja pääosin 17"(pikkuautoissakin jo matala 16") .
                          Eli se rengas pitäisi valita nimenomaan rengaskehityksen perusteella, ei orjallisesti niin mitä se on ollut ohjekirjassa 20-vuotta sitten(itse rengas tänä päivänä ihan eri tuote kuin 20-vuotta sitten).
                          Ihan turha hakata päätä seinään niiden 15" talvipyörien kanssa, kun kerran kaikki ongelmat korjaantuu 17" kokoluokalla, menettämättä yhtään mitään.
                          Last edited by Hemi; 22-03-2014, 23:22.

                          Comment

                          • Hebbu ///M3
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2003
                            • 1625
                            • Dallas

                            Mitä jos tuommosella 15-16tuuman talvinaksulla oisi alustakulmia (camber, auraus) ns. reilummin. Oisi se kumi vänkäämässä kokoajan jonnekki, eikä lutruaisi pystyssä ja arposi mitä uraa pitkin menee. Alustan puslat sun muut oisi paineessa samaan suuntaan, eikä joustaisi edes-takas. Vai oisko sitä niin paljo että auto nakkais ittesä mettään, kun toinen puoli menee asfalttia ja toinen peilijäällä...
                            Sotkamo Connection

                            Comment

                            • 205/65-15H
                              BTCF Member
                              • Mar 2008
                              • 1424

                              Originally posted by Hemi View Post
                              15" vannekoko oli v.-95/96 vielä ok vannekoko e39:ssä , mutta nykyrenkaissa jo täysin väärä vannekoko varsinkin pehmeissä talvirenkaissa e39:iin.
                              Mikään e39:n painoinen/tasoinen nykyauto ei käytä enään 15" kokoisia/profiilin renkaita, vaan ehdoton minimi on 16" ja pääosin 17"(pikkuautoissakin jo matala 16") .
                              E39:ssä oli myös faceliftissä 15" renkaat, eli 2003 asti. Esim. uudessa töpöperä Golfissa (TM 1/2013) leveyttä 180cm, massaa 1330kg eli ollaan e39 kokoluokassa ja rengaskoko kesä+talvi 195/65-15H+R. Oman käsitykseni mukaan 16" kokoon ruettiin siirtymään 10 vuotta sitten ylemmän keskiluokan autoissa suurempien jarrulevyjen ja ulkonäön takia. Nykyisin uusin trendi on kohti kapeita ja korkeaprofiilisia renkaita, tosin ne voi olla tuumaluvultaan hyvinkin suuria.
                              e39 M54B22 manual
                              Polestar2 LRDM -21
                              Ioniq5 AWD -22 (vaimon kiesi)

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                Originally posted by 205/65-15H View Post
                                massaa 1330kg eli ollaan e39 kokoluokassa
                                Köykäsiä on e39:sit teillä päin. Täällä vaaka näyttää ~1800kg tyhjälle autolle. Paljonko Golffissa kokonaispaino? Painojakauma eteen, joten ei kevyempi perä huoju korkeiden renkaiden varassa.

                                Comment

                                Working...
                                X