Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39:n talviajo-ominaisuudet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tcdoe
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 393
    • Helsinki

    Ei se DSC aivan turha ole. Sellaisia tilanteita tulee vastaan missä pitää pysähtyä todella liukkaaseen ylämäkeen. Ilman DSC:tä alkaa sutimaan tyhjäkäynnillä heti kun nostan jalan jarrulta (automaatti). DSC:llä auto lähteekin tyhjäkäynnillä nytkyttelemään ylöspäin. Näitä tilanteita vihasin E34:llä ajellessani ja koitinkin aina ryömiä mahd pitkään valoissa risteyksissä. Onhan sekin rentouttavaa kun ei tarvitse ajaa maantielläkään pääkallokelillä kieli keskellä suuta, siinä mielessä olen varsin tyytyväinen DSC:hen. On se kerran pelastanutkin kun auto lähti mutkassa 90km/h vauhdissa aivan yllättäen ja varoittamatta lapasesta. Karkasi niin nopeasti, ettei DSC:kään ehtinyt estää auton poikittain menemistä, mutta korjasi kyllä nopeasti tilanteen.

    Jos taas vertaa etenemistä kaupunkiliikenteessä esim uusiin etuvetovolkkareihin niin siinä DSC tuntuu kyllä paljon nihkeämmältä. Auto puskee varsin herkästi ja DSC rajoittaa tehoa välillä vähän liikaakin, siinä missä volkkarin ESP antaa pyörien sutia suhteellisen paljon. Volkkarit tuntuvat kiihtyvän paljon paremmin paksussa loskassa. Tosin on tuolla E39:llä massaakin, eikä renkaatkaan enää ole aivan uudet.

    Comment

    • Vanquish
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2004
      • 1960
      • Hki

      Tänään pks seudulla oli teiden pinta erityisen liukas ja liikkeelle lähdössä perä saattoin heittää puolikinmetriä sivulle ennenkuin luistonesto heräsi. Muuten tuo luistoesto on toiminut moitteetta ja on tosiaan herkänpuoleinen. Tietyissä tilanteissa se kuitenkin sekoaa ja antaa perän heilahdella. Jos taas puhtaalla jäällä kiihdyttää niin ongelmaa ei esiinny, huomasin sen vain liikenteessä liikkeellelähdöissä. Ei sinänsä aiheuta ongelmia kun ei ole vauhtia juurikaan ja ilman luistonestoakin on pärjätty vuosikaudet.

      Comment

      • jsa014
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1651
        • Turun Pallivaha

        Eiköhän kerätä kolehti ja ostea TTJ:lle se etuvetopatonki, niin saadaan tämäkin eipäs-juupas topic valmiiksi.

        Kohtuuliukasta oli juuri, ja E39:llä kitkarenkailla oikein mainiosti mentiin, lähdettiin risteyksestä muiden tahtiin, ja mutkatkin ihan tiellä pysyttiin.
        316 E21 -> 320 E30 -> VW,Ford,Renault -> 540 E34-> 525 E39 ///M-Sport Touring

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          Originally posted by jsa014 View Post
          Eiköhän kerätä kolehti ja ostea TTJ:lle se etuvetopatonki, niin saadaan tämäkin eipäs-juupas topic valmiiksi.
          Tämähän tulee muutenkin kohta "valmiiksi" kun kadut sulaa. Sitten voisikin aloittaa E39:n kesäajo-ominaisuuksista/omituisuuksista kertovan viestiketjun...
          E39 528iA

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Originally posted by TJJ View Post
            Tämähän tulee muutenkin kohta "valmiiksi" kun kadut sulaa. Sitten voisikin aloittaa E39:n kesäajo-ominaisuuksista/omituisuuksista kertovan viestiketjun...
            "Aina kun lähden risteyksestä kaasulattiassa ilman ASC:tä sisempi takarengas käryää ja kuluu, missä vika?"

            Comment

            • peltone
              BTCF Member
              • Jan 2005
              • 8094
              • Willähde

              Originally posted by Bmw Master View Post
              "Aina kun lähden risteyksestä kaasulattiassa ilman ASC:tä sisempi takarengas käryää ja kuluu, missä vika?"
              "Tällöin auto myös savuttaa kummallisesti. APUJA?!?"
              E30 316 -87
              E91 325i -06
              E61 530d -06
              F10 520d -14
              ex. E30x9, E34x2, E39x2, E36x2 E46x3

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Palataanpa tähän vielä hetkeksi.

                Ajelin tuossa muutaman viikon sigun autolla huonojen H-luokan saksankitkojen kanssa. Renkaat on suurimman osan ajasta olleet semmosentuntuiset, että liikkuminen on "toivotaan toivotaan" osastolla. Välillä nahkealla kelillä on pitänyt ihan hyvin, mutta silloinkin on huomannut, että jarrutuspito on ollut huono ja sivusuunnassa liukkaalla pinnalla herkästi on lähtenyt nelipyöräluistoon. Eli ei pidä. Eikä tullut yllätyksenä. Totuin kuitenkin jo noihin paskoihin, ja olisin aivan hyvin voinut ajaa niillä lopputalven. Jalat ja kädet oli siis kalibroitu.

                Noh, foorumilainen tarjosi kuitenkin edukasta nastapakettia, 225/55/16 koossa vanhat HP2 nastat, joissa vielä reippaasti pintaa ja nastat tallella. Siis ihan kohtuukuntoiset vanhat nastat.

                Eipä tarvinnut edes tuliteriä testivoittajia kun meno muuttui. Eilen ja tänäaamuna on ollut ihan hirveä keli täällä Oulun korkeudella, liukasta ja nyt yön aikana tuiskuttanut toistakytä senttiä lunta ja tuulee paljon. Auto menee nyt kuin juna, liikenneympyrät saa ajaa miljoonaa, paikaltaan lähtee vaivattomasti myös liukkaaseen ylämäkeen ja jarrutuksissa ei kyllä renkaat lukitu jos ei todella kovasti jarruta. Tommoset vanhat nastat ja ero kuin yöllä ja päivällä.

                Yks semmonen tärkeä asia, jonka heti nyt taas huomasin, kun rengastus vaihtui täysin paskasta kohtuulliseen. DSC toimii paljon paljon paremmin. Koska kun pito lähtee kurvissa esim kiihdytyksessä hetkeksi niin se myös palaa paljon nopeammin ja DSC:n vetoluistonesto tuntuu ihan miellyttävältä, ei tule semmosia äkkinäisiä vedon häviämisiä, joita saa odotella sen sekunnin kans, että palaa. Koska rengas on nopeammin saanut otteen tiestä, niin myös elektroniikka palauttaa sen ihan rivakasti kuljettajan hallintaan. Tässä kohtaa myös suuri ero.

                Nyt taas kun sai ajaa E39:llä edes sinnepäin hyvällä talvirengastuksella, niin ei voi kun kehua autoa. Menee vallien yli kuin juna pitoa löytyy sopevasti. Ei valittamista.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by teropa View Post
                  liikenneympyrät saa ajaa miljoonaa, paikaltaan lähtee vaivattomasti myös liukkaaseen ylämäkeen ja jarrutuksissa ei kyllä renkaat lukitu jos ei todella kovasti jarruta. Tommoset vanhat nastat ja ero kuin yöllä ja päivällä.
                  Kuulostaa erikoiselta. Toki jos minäkin olisin ajanut talvella kesärenkailla ja sitten vaihtaisin nastarenkaat, niin tunnelma voisi aluksi olla tuollainen. Kuitenkaan noilla kolmella 5-sarjan bemarilla, millä olen viimeaikoina ajanut, ei ole voinut ajaa liikenneympyröissä "miljoonaa" koska auto luistaa liikaa. Kävi nyt vaan mielessä, että liikenneympyröitähän on monen kokoisia. Minä olen puhunut koko ajan pienistä ympyröistä joissa kääntyminen on jyrkkää ja yleensä tien pinta kallistuu oikealle.

                  Mutta: eilen olisin päässyt jäisessä ylämäessä etuvetoisen ohi, se haki pitoa lumisista kohdista eikä edennyt juuri lainkaan. Tosin se oli vanha Nissan, jossa taisi olla alkuperäiset kovettuneet talvirenkaat, mutta kai tästä nyt pitää päätellä, että E39 onkin todella hyvä etenemään jäisessä mäessä...?
                  E39 528iA

                  Comment

                  • veku
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6327
                    • P-Pohjanmaa

                    Originally posted by TJJ View Post
                    Kuulostaa erikoiselta. Toki jos minäkin olisin ajanut talvella kesärenkailla ja sitten vaihtaisin nastarenkaat, niin tunnelma voisi aluksi olla tuollainen. Kuitenkaan noilla kolmella 5-sarjan bemarilla, millä olen viimeaikoina ajanut, ei ole voinut ajaa liikenneympyröissä "miljoonaa" koska auto luistaa liikaa. Kävi nyt vaan mielessä, että liikenneympyröitähän on monen kokoisia. Minä olen puhunut koko ajan pienistä ympyröistä joissa kääntyminen on jyrkkää ja yleensä tien pinta kallistuu oikealle.

                    Mutta: eilen olisin päässyt jäisessä ylämäessä etuvetoisen ohi, se haki pitoa lumisista kohdista eikä edennyt juuri lainkaan. Tosin se oli vanha Nissan, jossa taisi olla alkuperäiset kovettuneet talvirenkaat, mutta kai tästä nyt pitää päätellä, että E39 onkin todella hyvä etenemään jäisessä mäessä...?
                    Taitaa vaan olla niin että nämä isot bemut ei taivu noihin pieniin liikenneympyröihin kovin nätisti.
                    Mielummin melkein käyn tuolla mun työautolla tuossa kylällä (ford taunuksella =mondeo 2.0 vm 98) jossa puolikuntoiset nastat sen voi tosiaan paiskata liikenneympärään melkeen millä vauhdilla kun vertaa esim tuohon E61:een jossa on max 5000 tkm ajetut nokian R kitkat,tuo bemu vaan ei taivu.
                    No onneksi tien päällä tuolla bemulla on mukava ajaa eikä tarvi jännittää..tai ei kai tuossa liikkenne ympyrässäkään jännitetä
                    F11 M550D
                    E39 M5
                    F26 3.0 Da M-Sport
                    E61 535D M-Sport

                    Comment

                    • teropa
                      Bimmer Enthusiast
                      • Oct 2005
                      • 3855
                      • Oulu

                      Originally posted by TJJ View Post
                      Kuulostaa erikoiselta. Toki jos minäkin olisin ajanut talvella kesärenkailla ja sitten vaihtaisin nastarenkaat, niin tunnelma voisi aluksi olla tuollainen. Kuitenkaan noilla kolmella 5-sarjan bemarilla, millä olen viimeaikoina ajanut, ei ole voinut ajaa liikenneympyröissä "miljoonaa" koska auto luistaa liikaa. Kävi nyt vaan mielessä, että liikenneympyröitähän on monen kokoisia. Minä olen puhunut koko ajan pienistä ympyröistä joissa kääntyminen on jyrkkää ja yleensä tien pinta kallistuu oikealle.
                      Ei tuossa minusta mitään ihmeellistä ole. Ja onhan mulla toki ollut nastat E39:ssä ennenkin, että tiedän miltä sen pitää tuntua. Nyt kun tämän keskustelun aikana olen voinut nyökkäillä näille ongelmille kitkojen ollessa alla, niin se vaan, että nastarenkailla tunnelma on aivan eri.

                      Ympyrät täällä Oulussa on tommosia pieniä, joissa tie viettää ulospäin. Eilen illalla ajelin yhtä tuttua ympyrää todella reippaalla vauhdilla ja meni kyllä kuin ajatus. Nopeutta tais olla ympyrän läpi karvan "liikaa" ihan koemielessä, mutta en kyllä ymmärrä kuinka lujaa semmoset sitte pitäis pystyä ajamaan. En ainakaan ite enää uskaltais tuota nopeampaa ympyrän läpi ajaa. Pointti siis siinä, että pito ei tunnu nyt rajoittavan tätä taajama ajamista juuri mitenkään.

                      Tero
                      E60 520dA M-sport
                      ---Ex
                      E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                      E90 330iA, 325iA, 320dA
                      E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                      E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                      PPL(A)

                      Comment

                      • juster
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2003
                        • 624

                        Tavallisilla nastarenkailla on auton omapainolla ratkaiseva merkitys liukkaan kelin jarrutus- ja sivuttaispitoon. Painavalla autolla on altavastaaja vetotavasta riippumatta liukkaalla kelillä näissä ominaisuuksissa. Tämän näkee helposti esim. uuden TM:n talvitestistä.

                        DSC on ainakin E60:ssa kehittynyt aikaa myöden. Kokemusta on 04,06 ja nyt LCI mallista. Mitä uudempi malli sen nopeammin ja pehmeämmin DSC puuttuu peliin. Eiköhän sama juttu ole E39:ssäkin tehtiinhän sitä 7 vuotta, ja siinä ajassa elektroniikka on mennyt harppauksia eteenpäin.

                        E60:ssa voi DTC asennossa halutessaan autoa viedä autoa pienissä luistoissa, mutta taustalla väijyy DSC valmiina puuttumaan peliin. Tässä asennossa tuntuu pehva tuntumalla että auto kiihtyisi liukkailla hieman nopeammin, koska järjestelmä antaa renkaiden hieman pyöriä tyhjää.

                        Comment

                        • teropa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 3855
                          • Oulu

                          Originally posted by juster View Post
                          Tavallisilla nastarenkailla on auton omapainolla ratkaiseva merkitys liukkaan kelin jarrutus- ja sivuttaispitoon. Painavalla autolla on altavastaaja vetotavasta riippumatta liukkaalla kelillä näissä ominaisuuksissa. Tämän näkee helposti esim. uuden TM:n talvitestistä.

                          DSC on ainakin E60:ssa kehittynyt aikaa myöden. Kokemusta on 04,06 ja nyt LCI mallista. Mitä uudempi malli sen nopeammin ja pehmeämmin DSC puuttuu peliin. Eiköhän sama juttu ole E39:ssäkin tehtiinhän sitä 7 vuotta, ja siinä ajassa elektroniikka on mennyt harppauksia eteenpäin.

                          E60:ssa voi DTC asennossa halutessaan autoa viedä autoa pienissä luistoissa, mutta taustalla väijyy DSC valmiina puuttumaan peliin. Tässä asennossa tuntuu pehva tuntumalla että auto kiihtyisi liukkailla hieman nopeammin, koska järjestelmä antaa renkaiden hieman pyöriä tyhjää.
                          Itse asiassa E39 2003 mallin DSC myös antaa renkaiden luistaa hieman. Sen huomaa etenkin liikkeellelähdöissä kun kuulee rouhinan äänen ja jos jatkaa maltillisella kaasulla niin valo ei välähdäkään, mutta jos annostelee liian reilusti, niin sitten DSC vasta ottaa kiinni.

                          Tero
                          E60 520dA M-sport
                          ---Ex
                          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                          E90 330iA, 325iA, 320dA
                          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                          PPL(A)

                          Comment

                          • Risto113
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 1203
                            • GrassLake

                            Nyt on tullut tehtyä hieman vertailua autonvaihdon yhteydessä.
                            Vanhempi oli -96 528 ASC, uudempi -03 530 DSC.
                            Molemmat Stepillä, molemmissa n. talven ajetut merkkinastat.

                            Eroa on AIVAN HELVETISTI uudemman hyväksi.
                            Kaikki toimii pehmeämmin ja tarkemmin.
                            ABS toimii paljon nopeammalla taajuudella ja ASC:n ja uudemman DSC:n ero on järjetön, pitoa tuntuu olevan loputtomiin eikä perää saa irti mitenkään.
                            Silti DSC tosiaan sallii enemmän, ainakin tässä vetailussa, ja on siten mukavempi ajaa kun veto ei lopu kokonaan missään tilanteessa. ASC teki jäisessä mutkassa sen, että perä lähti hieman sivuun ja meno loppui täysin.

                            Ja DSC sisältää ainakin tässä mallissa (luulisin että kaikissa vuosimalleissa?) myös EBC:n, eli hätäjarrutehostimen. Voisi siis luulla että pysähtymismatka on lyhyempi DSC-autoissa? Tuskin se aivan turha keksintö on...

                            Hyviä, loogisia ajettavia ja turvallisia talviautoja omasta mielestä molemmat silti.

                            Comment

                            • Juhis
                              BTCF Honorary Member
                              • Jul 2002
                              • 19178
                              • -

                              Originally posted by teropa View Post
                              Nyt taas kun sai ajaa E39:llä edes sinnepäin hyvällä talvirengastuksella, niin ei voi kun kehua autoa.
                              Juurikin näin. Kunnolliset talvirenkaat ovat ehdottomasti se tärkein investointi!
                              All good things come to those who wait.

                              Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                              Sound Factory Bar & Nightclub

                              Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                              Comment

                              • teropa
                                Bimmer Enthusiast
                                • Oct 2005
                                • 3855
                                • Oulu

                                Originally posted by Juhis View Post
                                Juurikin näin. Kunnolliset talvirenkaat ovat ehdottomasti se tärkein investointi!
                                On ne, siitä ei pääse mihinkään.

                                Ex-autolla kävin juuri ennen myyntiä lapissa hiihtoreissulla, ja siellä oli paljon jääuraisia teitä. Renkaina oli lähes uudenveroiset conti vw2 nastat. Ei minkäänlaista levottomuutta vaikka tommosta uraista ja kiillottunutta jäistä talvitietä paineli välillä aika reippaastikin. Se on vaan karu totuus, että tuo auton elektroniikkakin olettaa renkaalta tiettyä pitoa. Kesällä sitä ei saa tietenkään vittuilemaan, mutta talvikelillä alla on parasta olla semmonen kumi, joka täyttää ne perusvaatimukset. Varmaan oikea pohjolan kitka sen tekee, mutta itse luotan kyllä nastaan 100%.

                                Tero
                                E60 520dA M-sport
                                ---Ex
                                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                                E90 330iA, 325iA, 320dA
                                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                                PPL(A)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎