memebuy23buy

E39 - powerflex puslat

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tome
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 548
    • Joensuu

    Originally posted by Lefis View Post
    Täällä kun puhutaan kerta muistakin puslista niin kysytään samantien millä helvetin ilveellä bensakutoskolmeysin kallistuksenvakaajan vasen runkopusla muka saadaan vaihdettua??
    Vääntelin jonkin aikaa puslaa ympäröivää pellin palaa ja availin sen pari ruuvia mutta totesin etten mitenkään pääse käsiksi puslan pannan takimmaiseen pulttiin.
    Pitäsköhän auto saada kenties korkeammalle kuin vaan matalat pukit? Luulin että toi on ihan parin minuutin homma vaihtaa noi
    tarkotat varmaan apparin puolelta.. Ota sisälokari irti takaosasta niin pääset helposti käsiks siihen toiseen ruuviin. Pusla tulee ulos samaa kautta. Sitä yhtä lämpöpeltiä pitää myös vähän ottaa irti että saa tilaa. Onhan se kieltämättä vittumaisessa paikassa..

    Comment

    • miccou
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2005
      • 488
      • Iisalmi

      Noniin, nyt on Powerflex savotta tehty ja ainakin omalla kohdalla ko. operaatio onnistui ihan omassa autotallissa ja Bilteman ulosvetäjällä.

      Eli homma meni siten, että pistin 12mm pultin tuosta puslan reiästä läpi ja kaveriksi sopivan kokoiset prikat (1. kuva). Tällä keinolla puristin puslaa niin pitkälle että pusla meni niin sisään kuin vain tuon ison prikan kanssa pystyi. Sitten otin ison prikan pois ja laitoin varuilta 2 kappaletta juuri puslan halkaisijalla olevaa prikkaa (2. kuva) pultin alle ja ulosvetäjällä työnsin sitten puslan pois paikoiltaan.

      Hommaan meni aikaa n. 1,5-2 tuntia sen enempää kiirettä pitämättä. Vaikein homma koko operaatiossa oli saada ne Powerflexin mukana tulevat lätkät sattumaan pultin reikiin...

      Eli homma voi onnistua jos puslat ei ole tiukassa Minulla nuo reaktiotangot on vaihdettu edellisen kerran vähän alle 2 vuotta ja 44 tkm sitten.
      Attached Files
      VW Passat 1.8t -04


      X1 20Da X-Drive -13
      E39 530Da Touring -01
      E39 525iA Touring -01
      E46 325iA Sedan -01
      E46 320D Touring -00
      Audi A3 1.9TDI -01
      VW Multivan 2.5 TDI -05

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by miccou View Post
        Noniin, nyt on Powerflex savotta tehty ja ainakin omalla kohdalla ko. operaatio onnistui ihan omassa autotallissa ja Bilteman ulosvetäjällä.
        Joko on kokemuksia miten tuo vaikutti auton ohjaukseen, karkean pinnan meluun yms?
        E39 528iA

        Comment

        • miccou
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2005
          • 488
          • Iisalmi

          Originally posted by TJJ View Post
          Joko on kokemuksia miten tuo vaikutti auton ohjaukseen, karkean pinnan meluun yms?
          Mitä nyt pienen testilenkin kävin heittämässä niin ohjaus tuntuu tarkemmalta ja jarrutuksissa ratti ei heilu tippaakaan (juuri tämän ongelman takia vaihdoin nuo puslat).

          Miinuksena mitä nyt ainakin huomasin niin asfaltissa olevat poikittaishalkeamat aiheuttavat sellainen kumisevan äänen eli huonolla tiellä meteliä tulee varmaan olemaan enemmän. Pitää käydä myös testailemassa myös hiekkatiellä.

          Pitää huomenna käydä 4-tietä ajelemassa, koska aikaisemmin auto on "hyökkäillyt" aika pahasti urissa, ja testata auttoiko puslien vaihto myös tähän ongelmaan...

          EDIT: Kävin tuossa koeajamassa vähän pidempää lenkkiä ja havaintoja:

          - Rengasmelu (varsinkin urissa) on lisääntynyt taajamanopeuksissa ja poikittaishalkeamat/epätasaisuudet aiheuttavat sellaista kumisevaa ääntä.
          - Maantienopeudessa jotenkin tuo melu ei ole niin paljoa lisääntynyt + kumiseva ääni ei kuulu niin hyvin, ehkä kovemmissa nopeuksissa rengasmelu muuten peittoaa taajamanopeudessa havaitun äänen?
          - Vetelee huomattavasti vähemmän urissa kuin ennen, ohjaus tuntuu tarkemmalta ja jotenkin kevyemmältä
          - Aikaisemmin n. 80 vauhdissa jos ajoi monttuun/kuoppaan/pattiin niin ratti ei meinannut pysyä käsissä vaan heilahti voimakkaasti. Uusilla puslilla tätä ei tapahdu.
          - Jarrutuksissa ratti ei heilu pätkääkään. Tein muutaman kovemman jarrutuksen 80:n ja 100:n vauhdista ja ei ollut minkäänlaista tietoa ratin elämisestä jarrutuksessa.

          Ehkä nuo vanhat puslat olivat vaan niin totaalisen lopussa että siksi tuntuu, että on ihan eri auto ajaa kuin ennen. Mutta itsellä tuota ajoa tulee enimmäkseen maantienopeuksissa niin minulle nuo Powerflexit sopivat. Jos ajaa enemmän taajamaa/hiekkatietä niin sitten en ehkä laittaisi Powerflexejä.
          Last edited by miccou; 20-07-2013, 14:11.
          VW Passat 1.8t -04


          X1 20Da X-Drive -13
          E39 530Da Touring -01
          E39 525iA Touring -01
          E46 325iA Sedan -01
          E46 320D Touring -00
          Audi A3 1.9TDI -01
          VW Multivan 2.5 TDI -05

          Comment

          • PetKe
            BTCF Member
            • Feb 2012
            • 53
            • Oulu

            Itsellä samanlaiset huomiot, kun vaihdettiin Powerflexit. Ensitestauksella tunnusti hurjalta kun ratti ei täristänytkään, noin 3kk tärinän jälkeen
            E91 320d
            E39 523 M-Sport
            E30 316

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by miccou View Post
              - Rengasmelu (varsinkin urissa) on lisääntynyt taajamanopeuksissa ja poikittaishalkeamat/epätasaisuudet aiheuttavat sellaista kumisevaa ääntä.
              No nyt kuulostaa jo siltä mitä pelkäsin/arvelinkin noilla tapahtuvan... Mitkä merkkiset ja kokoiset renkaat sinulla on?
              E39 528iA

              Comment

              • miccou
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2005
                • 488
                • Iisalmi

                Originally posted by TJJ View Post
                No nyt kuulostaa jo siltä mitä pelkäsin/arvelinkin noilla tapahtuvan... Mitkä merkkiset ja kokoiset renkaat sinulla on?
                Tyfoon 235/45-17, kulutuspintaa n. 3-4mm ympäriinsä.
                VW Passat 1.8t -04


                X1 20Da X-Drive -13
                E39 530Da Touring -01
                E39 525iA Touring -01
                E46 325iA Sedan -01
                E46 320D Touring -00
                Audi A3 1.9TDI -01
                VW Multivan 2.5 TDI -05

                Comment

                • Tome
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2003
                  • 548
                  • Joensuu

                  Ei kannata noita powerflexejä laittaa jos on tukivarsien pallot päässy löysäks. Ja nehän on löysät jos edelliset puslat ajettu niillä ensin loppuun. Uusiin tukivarsiin kun laittaa niin ei kumise eikä melua juuri sen enempää kuin kumipuslat. Ajettavuus vaan paranee monin verroin! Itse en edes harkitsisi niitä jo valmiiksi löysiä kumipuslia enää

                  Comment

                  • Lefis
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2012
                    • 29
                    • Espoo

                    Originally posted by Tome View Post
                    tarkotat varmaan apparin puolelta.. Ota sisälokari irti takaosasta niin pääset helposti käsiks siihen toiseen ruuviin. Pusla tulee ulos samaa kautta. Sitä yhtä lämpöpeltiä pitää myös vähän ottaa irti että saa tilaa. Onhan se kieltämättä vittumaisessa paikassa..
                    Apparin pulolta joo. Toi alkaakin kuulostaa ihan järkeenkäypältä että sisälokaria täytyy raottaa, en ymmärrä miten kukaan saa kättään sellaseen kulmaan että pystyis muuten tekemään ton homman.

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Laitoin sitten Powerflexit reaktiotankoihin...
                      Reaktiotangot on 1500km ajetut Lemförderit, joten ne pitäisi olla vielä lähes uudenveroiset eli tässä sitten vertailua tuollaisiin eikä joihinkin loppuunajettuihin pusliin kuten yleensä.

                      Vanhojen puslien irrotus kävi tosi helposti tuolla Bilteman sarjalla:

                      Kiintoavaimella ja jakarilla vaan kevyesti pyöritti puslat irti.

                      Sitten ne erot aikaisempaan:
                      -Keskialueen tarkkuus on lähes sama, ehkä hiukan nopeampi reagointi liikkeeseen, mutta silti yhä tietty laiva-fiilis ja kaukana esim. E60:n aktiiviohjauksesta.

                      -Suuri muutos sensijaan on siinä millainen tuntuma on mutkissa, siis kun rattia on käännetty hiukan enemmän tai jos esim. ajat parkkipaikalla ympyrää. Siinä ohjaus reagoi tarkemmin/paremmin ja tuntuma eturenkaisiin ja etupään pitoon on paljon suorempi. Aikaisemmin tuntuma oli epämääräinen ja keula tuntui menevän hiukan miten sattuu.

                      -Minulla ratti ei heilunut jarrutuksessa, mutta sen sai esim. liikennevaloissa heilumaan kun autoa ryömitti jarrua hiukan keventämällä (jolloin kuuluu nariseva ääni jarruista), nyt tuo ilmiö katosi kokonaan, ratissa tuntuu vain pieni tärinä tuossa tilanteessa. Luultavasti myös tuntuma jarrutuksissa on parempi, en ole vielä kokeillut.

                      -Auto ei vedellyt aikaisemmin urissa eikä vetele nytkään, joten siihen ei tullut muutosta.

                      -Karkean pinnan melu kasvoi hiukan, ei kuitenkaan niin paljon kuin pelkäsin. Tuntuu riippuvan pinnan karkeudesta kasvoiko melu vai ei.

                      -Useimmat tien kuopat ja epätasaisuudet/saumat tuntuu menevän paremmin kuin ennen, nyt tuntuu vain jousituksen tömähdys, ennen tuntui ensin myös renkaan epämääräinen liike. Joissain tapauksissa tosin epätasaisuus tuleekin selvemmin läpi.

                      -Auto tuntuu menevän jotenkin paremmin/täsmällisemmin tonttiliittymän viistojen katukiveyksien yli.

                      -Pysäköidessä rattia kääntäessä tuntuu kuin se kääntyisi hiukan kevyemmin ääriasentoon, ennen se jänkäsi enemmän vastaan.

                      Taidan tilata kallistuksenvakaajiinkin tuollaiset puslat...
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by TJJ View Post

                        -Pysäköidessä rattia kääntäessä tuntuu kuin se kääntyisi hiukan kevyemmin ääriasentoon, ennen se jänkäsi enemmän vastaan.

                        Taidan tilata kallistuksenvakaajiinkin tuollaiset puslat...
                        Ääriasennoss akumipusla antaa periksi ja tekee sellaisen jäykän tuntuman loppuun. Kovalla puslalla kääntyminen vain loppuu.

                        Mulla on Strong flexit kallistuksen vakaajissa, oli hiukan halvemmat kuin powerflexit.

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          No katos, TJJ uskalsi laittaa powerflexit!
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Bomb5 View Post
                            No katos, TJJ uskalsi laittaa powerflexit!
                            Kyllä, lähes 10 vuotta olen asiaa harkinnut ja nyt aika oli kypsä, toivottavasti en nyt hätiköinyt... Eikä tässä vielä kaikki: tilasin Powerflex-puslat myös kallistuksenvakaajiin.

                            Olen kyllä aika ihastunut tuohon auton etupään uuteen tarkkuuteen/varmuuteen, liikenneympyrät ja niistä poistuminen menee ihan eri tavalla kuin ennen. Se onkin kokoajan olleet nuo pahuksen puslat jotka sen epämääräisyyden ovat tehneet eikä renkaat tms.

                            Keskialuekin on näköjään tarkempi/täsmällisempi kuin ennen, mutta eron huomaa vasta suuremmissa (+80km/h) nopeuksissa.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Bomb5
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2011
                              • 726
                              • Kivijärvi

                              Joo. Mun mielestä etupäästä tuli noilla sopivan tarkka, tietty mulla oli jo vanhat puslat mitkä vaihdoin. Se meluongelma on mielestäni liioiteltua ainakin näiden puslien kohdalla. Itse huomasin sen, mutta ero on audiomiehen korvinkin pieni. Aiemmin pohtimani powerflex-nitinä muuten tuli kulahtaneista etuiskareista tai yläpäistä, eikä puslista.
                              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                              Comment

                              • janke
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2010
                                • 3665
                                • seinäjoki

                                Pitääkö tässä vielä itsekkin laittaa noi powerflexit jos vain pelkkiä positiivisiä kokemuksia kaikilla:think
                                Bmw 316 E30 -88

                                Comment

                                Working...
                                X