Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hofmeister
    Newbiemmer
    • Jan 2012
    • 2
    • Pirkanmaa

    Terve.

    Pari kysymystä olisi. Kyseessä on saksasta tänä kesänä tuotu E39 530dA vm. 2001. Mittarissa nyt 246tkm joista itse rullannut 20tkm ilman suurempia ongelmia.

    Tänään ilmennyt ongelma: Huomasin autosta noustessa että konepellin alta kuuluu todella selkeä ja melko kovaääninen sirinä. Luonnossa kuuluu paljon selkeämmin ja kimeämmin, mutta tuo sirinä erottuu tuosta huonosti kuvatusta videosta kyllä. Koneen edestä tuntuisi kuuluvan. Laturiin liittyvä ongelma? Ajossa sitä ei niinkään kuule mutta paikallaan seistessä ja kaasutellessa kuulee.




    Toinen kysymys liittyy rattiin. Kuuluuko tuon m-sport ratin olla pehmeä tuosta keskeltä vai kova? Puuttuuko airbag? Eli kun ratin keskiosaa painaa, se taittuu hieman sisäänpäin eikä sielä tunnu mitään olevan vastassa. Onko se bägi sielä vain syvemmällä vai puuttuuko se?

    Comment

    • buksin-1
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 4592
      • Keski-Pohjanmaa

      Jos bägi on se pienin mahdollinen, niin ei, jos taas se vanhanmallinen isompi, niin hieman löysä se kyllä pinnaltaan on.
      Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
      Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
      SISUSTAT modaukset

      Comment

      • Hofmeister
        Newbiemmer
        • Jan 2012
        • 2
        • Pirkanmaa

        Originally posted by buksin-1 View Post
        Jos bägi on se pienin mahdollinen, niin ei, jos taas se vanhanmallinen isompi, niin hieman löysä se kyllä pinnaltaan on.
        Juu, se on tuo vanhanmallinen. Tämä on hyvä tietää, kiitos tiedosta.

        Comment

        • AnttiR
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 819
          • Jyväskylä

          Originally posted by Hofmeister View Post
          Terve.

          Pari kysymystä olisi. Kyseessä on saksasta tänä kesänä tuotu E39 530dA vm. 2001. Mittarissa nyt 246tkm joista itse rullannut 20tkm ilman suurempia ongelmia.

          Tänään ilmennyt ongelma: Huomasin autosta noustessa että konepellin alta kuuluu todella selkeä ja melko kovaääninen sirinä. Luonnossa kuuluu paljon selkeämmin ja kimeämmin, mutta tuo sirinä erottuu tuosta huonosti kuvatusta videosta kyllä. Koneen edestä tuntuisi kuuluvan. Laturiin liittyvä ongelma? Ajossa sitä ei niinkään kuule mutta paikallaan seistessä ja kaasutellessa kuulee.



          Minä lähtisin tuota ääntä sillä tavalla ihmettelemään että ottaa moniurahihnat pois ja käyttää autoa käynnissä nopeasti. Jos ääni on poissa niin syy on silloin jossain apulaitteessa tai ohjainrullassa.
          E61 535d -04

          Comment

          • kmn
            Moderator
            • May 2009
            • 6023
            • Sipoo

            Quote:
            Originally Posted by kmn
            Tuosta vikinästä tuli mieleen. Kyseessä siis tommonen E39 535i automaatti-ilmastoinnilla. Eli kun auton pistää käyntiin ja puhallin alkaa puhaltamaan, niin kaikki toimii hienosti, kunnes lähtee liikkeelle.

            Heti, kun antaa vähänkään kaasua ja auto lähtee liikkeelle, niin alkaa kuulumaan todella ärsyttävä vikinä jostain.. Eli kuulostaa siltä, kuin puhaltimen moottori vikisisi, mutta ei voi olla se, koska vikinä loppuu, kun auto pysähtyy tai vauhti hidastuu tarpeeksi. Samoin jos vetää vauhdista N:lle ja antaa kierroksia, niin vikinä kuuluu kaikilla kierrosalueilla samanlaisena, kunnes vauhti hidastuu tarpeeksi. Mitä helvettiä?

            Eli kun auto on paikallaan, niin mitään ei kuulu mistään. Muuten kuuluu vikinä aina, kun auto liikkuu (vaihteesta riippumatta) ja kuulostaa AIVAN, kuin tulisi apparin jalkatilasta jostain ja olisi lämmityslaitteen ropeli... Apuja?
            Quote:
            Originally Posted by TJJ
            Minulla taitaa kuulua ihan sama vikinä. Se kuuluu vain kovalla pakkasella eikä sille tosiaan löydy mitään järkevää selitystä. Siis se ääni on aina lähes vakio eikä siihen tosiaan tunnu vaikuttavan mikään muu kuin auton liike. En keksi mitään juttua mikä tuossa pyörisi vakionopeudella. Puhallinkaan se ei ole. Yleensä ääni on kadonnut kun on ajanut muutaman kilometrin. Ääni on kuulunut jo monena talvena ihan samanlaisena, tosin tuntuu kuin tänä talvena se olisi lähes kadonnut. Olen kuullut sen muistaakseni vain kaksi kertaa vaikka nyt on ollut kovia pakkasia jo pitkään.
            Quote:
            Originally Posted by kmn
            Siis joo, loppuu aikanaan sitten ajossa (joskus?), mutta nyt kovimmilla pakkasilla ei. Kesällä tosiaan en huomannut tuota. Vikinä on kyllä kovin vaimea, että äkkiä siihen turtuu.. Mm. tänä aamuna en muista kuulleeni ko. ääntä.

            Olisi vain hauska tietää mistä tuo tulee ja mahdollisesti tehdä asialle jotain..
            Anyone? Ratkaisua tähän? Huomasin, että minulla tuo vikinä alkaa ainakin joskus siinä vaiheessa, kun vauhtia kertyy 35km/h tai yli.. Loppuu sitten jossain vaiheessa.. Älytöntä, mikä se voi olla?!
            Tästä vinkumisesta vielä.. Onko kukaan paikallistanut tätä ongelmaa? Tuosta juttua löytyy ihan ympäri nettiä, mutta ratkaisua ei niinkään...?? :think

            Kuulostaa siis tasan tältä: http://www.youtube.com/watch?v=NoVN2FotCoI

            Lisäyksenä ongelmaan, niin nyt olen huomannut, että vikinä ei todellakaan kuulu aina, kun lähtee liikkeelle, vaan on täysin satunnaista.. Kesällä, kun oli lämpimämpää, niin täysi hiljaisuus?!
            Last edited by kmn; 24-01-2012, 21:51.

            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
            --
            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

            Comment

            • jumbo
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2005
              • 6603
              • Lappeenranta

              Tuossa videon kommenteissahan lukee mikä kyseisessä videossa äänen aiheuttaa.

              "Center support drive shaft bearing" Eli ilmeisesti kardaanin tukilaakeri.
              M550d

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by jumbo View Post
                Tuossa videon kommenteissahan lukee mikä kyseisessä videossa äänen aiheuttaa.

                "Center support drive shaft bearing" Eli ilmeisesti kardaanin tukilaakeri.
                Tuo ääni on aika samanlainen (minulla ääni on hiukan korkeampi), mutta minä olen vaihtanut tuon laakerin eikä se vaikuttanut ääneen. Tänä aamuna tuo ääni taas kuului 200m ajan, toinen kerta tänä talvena. Luultavasti se on oikean puolen pyörän laakeri, mutta äänen epämääräisen suunnan takia en edes ole varma onko se etu- vai takalaakeri. Ääni kuitenkin on ollut voimakkuudeltaan ihan samanlainen jo monta vuotta.
                E39 528iA

                Comment

                • affi
                  Newbiemmer
                  • Oct 2011
                  • 13
                  • Suomi

                  Originally posted by Juize View Post
                  Kokeileppas tuota: SKF VKBA 3445

                  Tuommoinen hinta löytyi pikasesti googlettamalla: http://www.mister-auto.fi/fi/pyoranl...VKBA!3445.html
                  Toi hinta on jo hyvä. Ite olisin tarjoillu jotan 70 € .

                  Comment

                  • affi
                    Newbiemmer
                    • Oct 2011
                    • 13
                    • Suomi

                    Originally posted by Juize View Post
                    Kokeileppas tuota: SKF VKBA 3445

                    Tuommoinen hinta löytyi pikasesti googlettamalla: http://www.mister-auto.fi/fi/pyoranl...VKBA!3445.html
                    Toi hinta on jo hyvä. Ite olisin tarjoillu jotain 70 € .

                    Comment

                    • Magirus
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2006
                      • 876
                      • Keski-Suomi und Sawo

                      Mikähän mahtaa vaivata kolmeysin kytkintä kun välillä ei irrota. Eli esim ykköstä silmään laitettaessa vaihde "nytkähtää" sisään ja auto alkaa liikkua vaikka kytlin on pohjassa. Tätä tapahtuu sillon tällöin.. Normaalisti auton kytkin on ollut ja on mallia loppunajettu eli vasta pinnasta ottaa. Syksyllä kylläkin otti joskus myös joskus alhaalta.

                      Joku myös pitää hassua narinaa kytkintä painettaessa auton sammuksissa, videon linkki tässä.

                      Edit. Ääni kuuluu siis auton ulkopuolelta. Video otettu helman kohdilta.
                      Last edited by Magirus; 25-01-2012, 15:54.

                      M47TU E61 520D FamilyWagon -06
                      M30 E24 635CsiA FatLip Yankee -87
                      M20 E30 320i/323i Rooflost -86
                      M30 E24 628 CsiT Batmobile -82


                      O: E24 osasia

                      Comment

                      • asdf1
                        Bimmer Rookie
                        • Apr 2009
                        • 162
                        • interweb

                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Jos se uusiorengas on pinnoitettu, siinäpä se kokoero tulee.
                        Kiitti muuten vastauksista. Lupasivat rengasliikkeessä hyvittää uusiorenkaan hinnan uudesta michelinistä ja pistivät tilaukseen.

                        Sitä odotellessa onko tuo isompi gummi järkevämpi pitää edessä vai takana? Vai aiheuttaako se taka akselilla lisää ongelmia? Nyt se on siis eessä.
                        -05 e61 530d msport

                        Comment

                        • tmth
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 2194
                          • Kangasala

                          Originally posted by Magirus View Post

                          Joku myös pitää hassua narinaa kytkintä painettaessa auton sammuksissa, videon linkki tässä.

                          Edit. Ääni kuuluu siis auton ulkopuolelta. Video otettu helman kohdilta.
                          Mulla ainakin kytkimen työsylinteri pitää narinaa. Kuulee silloin, kun auto ei ole käynnissä.

                          F10 & R55
                          ex:
                          E91 320i, R55 Mini Cooper Clubman, E39 523i, E61 520d, E39 525i touring, E46 320i, F10 520d, E91 320d, E39 M5, E60 520i, E46 330Ci, E39 525i, E36 325iA coupe, E36 320i Cabrio, E39 523i, E39 523iA, E36 318iS coupe M-Technic, E32 735i Kailine, E34 530i M-Technic touring, E34 540i, E30 316i, E30 325iA cabrio, E34 525tds touring, E34 535i M-Technic, E36 318iS coupe, E34 520iA, E30 318i, E30 316i, E30 316

                          Comment

                          • Muurahainen
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 9194
                            • Nurmijärvi

                            Originally posted by Magirus View Post
                            Mikähän mahtaa vaivata kolmeysin kytkintä kun välillä ei irrota. Eli esim ykköstä silmään laitettaessa vaihde "nytkähtää" sisään ja auto alkaa liikkua vaikka kytlin on pohjassa. Tätä tapahtuu sillon tällöin.. Normaalisti auton kytkin on ollut ja on mallia loppunajettu eli vasta pinnasta ottaa. Syksyllä kylläkin otti joskus myös joskus alhaalta.

                            Joku myös pitää hassua narinaa kytkintä painettaessa auton sammuksissa, videon linkki tässä.

                            Edit. Ääni kuuluu siis auton ulkopuolelta. Video otettu helman kohdilta.
                            Kenties työsylinteri loppu. Ei paina enään tarpeeksi asetelmaa.

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              Originally posted by asdf1 View Post
                              Kiitti muuten vastauksista. Lupasivat rengasliikkeessä hyvittää uusiorenkaan hinnan uudesta michelinistä ja pistivät tilaukseen.

                              Sitä odotellessa onko tuo isompi gummi järkevämpi pitää edessä vai takana? Vai aiheuttaako se taka akselilla lisää ongelmia? Nyt se on siis eessä.
                              Anna olla edessä, ei rasita tasauspyörästöä niin paljon.

                              Comment

                              • kmn
                                Moderator
                                • May 2009
                                • 6023
                                • Sipoo

                                Originally posted by TJJ View Post
                                Tuo ääni on aika samanlainen (minulla ääni on hiukan korkeampi), mutta minä olen vaihtanut tuon laakerin eikä se vaikuttanut ääneen. Tänä aamuna tuo ääni taas kuului 200m ajan, toinen kerta tänä talvena. Luultavasti se on oikean puolen pyörän laakeri, mutta äänen epämääräisen suunnan takia en edes ole varma onko se etu- vai takalaakeri. Ääni kuitenkin on ollut voimakkuudeltaan ihan samanlainen jo monta vuotta.
                                Joo, täällä 2 vuotta takana. Ei tule kardaanin tukilaakerista, tai laakerista ylipäätään varmasti. Tänään huomasin, että kun pysähtyi valoihin, niin kohta liikkeelle lähdettäessä enää vinkunaa ei kuulunutkaan, kun taas saattoi yhtäkkiä alkaa kesken ajon.. Taitaa saada seuraava omistaja tuon kaupantekijäisenä, kun mitään selitystä tuolle ei tunnu löytyvän..

                                Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                                Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                                --
                                Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎