Originally posted by BreeZi
View Post
E39 kysymyksiä ja vastauksia III
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Näitä teidän juttujanne lukeneena, tulin itsekin vainoharhaiseksi, koska tuon sigun E39:n vasen takaoven kynnyslista on hieman irti, jolloin sinne voi teoriassa vettä päästä. Ei ollut onneksi päässyt.Originally posted by jumbo View PostPitäisiköhän noihin helmoihin jotkut poistoreiät sitten tehdä jo niitä ei löydy:think
Lisäksi tuli siinä todettua, että kyllähän se helma varmastikin jonkin verran kynnyslistojen kautta hengittää, mutta jos sinne vettä pääsisi, se tuskin sieltä kovin äkkiä mihinkään katoaisi. Veikkaan, että suurimmalla osalla porukasta nuo helmojen ruostumiset johtuvat nimenomaan siitä, että kynnyslistojen alta pääsee vesi helmakoteloon ja alkaa pikku hiljaa ruostuttamaan paikkoja.
Toinen vaihtoehto olisi lähinnä se, että niiden pohjamuovien väliin on mennyt ajan saatossa hiekkaa, joka ajaessa hieroo pohjaa, rikkoen pohjan suojauksen ja korroosio iskee. Suosittelen kaikille käymään ne muovit läpi ja putsaamaan.
Melko varmasti samassa yhteydessä täytyy uusia kaikki muoviruuvit, koska harva niistä vanhemmiten ehjänä lähtee irti. Lisäksi jos autossa on alkuperäinen webasto, niin sen pakoputki on näissä lähes poikkeuksetta pahasti ruostunut.
Comment
-
Ensimmäinen asia:
Nyt kävin testaamassa tuota flektiä. Tyhjäkäynnilläkin aika puhallus sieltä tulee, eikä sitä ainakaan kovin helposti pysäytettyä saa. En viitsinyt voimalla yrittää pysäyttää, ettei siivet hajoa. Koneen ollessa sammuksissa flekti kyllä pyörii helposti kumpaankin suuntaan ihan kädellä pyörittämällä. Visko ilmeisesti jumissa? Kannattaako suosiolla tilata uusi? Mistä kannattaa tilata?
Alkuperäinenhän tuohon kannattaa laittaa, mihin hintaan sellaisen saa halvimmillaan? Jos uusi pitää ostaa, niin pitäisi saada nopeasti tilaukseen, vaikka kauan tuokin on noin kestänyt.
Toinen asia:
Kyllä ne katossa olevat jäljet näyttäis ihan lakkapinnassa olevan. Tässä pari huonoa kuvaa: http://i.imgur.com/eDVxr3w.jpg
Aika ikäviä.. Mitähän noille tekisi?
Comment
-
No sehän selittäisi sen, että vesi on sinne päässyt kynnyslistojen kautta. Niiden listojen alla kun on kiinnikereikien lisäksi kolme muutakin reikää, joista ilmeisesti tuo kotelo "hengittää".Originally posted by jumbo View PostOmassa autossa oli kyllä helmat ruostuneet sisältä ulospäin, nyt toki hyvät suojat siellä koteloissa mutta ei se vesi siellä sillä hyvästä silti ole
Pitää käydä maalarilta kysymässä tekikö poistoreikiä jo korjausvaiheessa.
Comment
-
Joo kyllä niiden listojen alt vettä tulee aina pesun jälkeen kun ovien välejä kuivaa, en olekkaan ennen ajatellut että sitä kautta vesi menee helmakoteloihin. Pitää ottaa listat irti ja kurkkia rei'istä onko sinne vettä päässyt kertymään.Originally posted by Ramzez View PostNo sehän selittäisi sen, että vesi on sinne päässyt kynnyslistojen kautta. Niiden listojen alla kun on kiinnikereikien lisäksi kolme muutakin reikää, joista ilmeisesti tuo kotelo "hengittää".M550d
Comment
-
Niinjoo luin ritso väärin, tai siis ajattelin väärin. Ei tuo mistään cdv:stä johdu, ja jos kytkin luistais niin sekin käyttäytyy kyllä vähän eri tavalla, kierrokset palaa ns hitaasti oikeaan lukemaan.. Vauhtipyörää tiluuseen, samalla tosin kantsii se kytkinki laittaa
Comment
-
Joo ja siis itse aluksi selitin epäselvästiOriginally posted by jukkae View PostNiinjoo luin ritso väärin, tai siis ajattelin väärin. Ei tuo mistään cdv:stä johdu, ja jos kytkin luistais niin sekin käyttäytyy kyllä vähän eri tavalla, kierrokset palaa ns hitaasti oikeaan lukemaan.. Vauhtipyörää tiluuseen, samalla tosin kantsii se kytkinki laittaa
Kiitos kuitenkin kaikille vinkeistä! Käytän huomenna vielä testerin päässä varmuuden vuoksi ettei sinne ole ilmestynyt jotain.
Ja jos ei niin löysin aika hyvän diilin:
Comment
-
Niitä listojahan kiertää sellainen kumitiiviste, jonka pitäisi estää veden kulkeutuminen listan alle. Mutta vanhemmiten tiivisteet haurastuvat ja kiinnikkeet katkeilevat, jonka seurauksena kyseinen sauma ei olekaan enää tiivis. Aika mielenkiintoista silti, ettei noissa koteloissa ole vedenpoistoreikiä juuri tuon varalta, että vettä pääsisi sinne kynnyslistojen kautta. Harva tajuaa kyseisiä koteloita tsekata ja kohta meneekin tunkki pohjasta läpi.Originally posted by jumbo View PostJoo kyllä niiden listojen alt vettä tulee aina pesun jälkeen kun ovien välejä kuivaa, en olekkaan ennen ajatellut että sitä kautta vesi menee helmakoteloihin. Pitää ottaa listat irti ja kurkkia rei'istä onko sinne vettä päässyt kertymään.
Comment
-
nyt taas hölmöjä, mutta oiskohan liikaa pyörät kallellaan:
eikä tuosta tietty kunnolla näe, mutta onpahan jotakin taas... näyttää kylläkin siltä, että ojan puolen rengas on reilusti kallellaan mut kuvakulma vaikuttaa reilusti tähän. syö ehkä sisäreunasta liikaa.
Comment
-
Ne on kalliita, mutta laitoin semmosen myös, tilasin eurocarpartsilta UK:sta, maksoi jotain 450 euroa toimitettuna (LUK). Rempassa vaihtui kauhee kasa osia, kun halusin ottaa varman päälle. Mulla ongelma oli päinvastainen, eli kytkin ei irrottanu varsinkaan kylmänä -> kuiva kytkinakseli. Kaksoismassan jousissa oli 125 tkm ajosuoritteella hieman väljää, mutta ei ajossa oireillut mitenkään. Uusi meni kuitenkin tilalle, kun olin sen hankkinut. Jos on tarvetta tuolle alkup. vauhtikselle, niin pistä viestiä. Toki se pitää tarkistaa vielä huolellisesti, mutta mielestäni se on vielä täysin kunnossa. Ero uuteen ajossa on juuri ja juuri havaittavissa, uusi on aavistuksen timmimpi vaihdoissa, kun oikein tarkkaan tunnustelee.Originally posted by rizzo View PostSiis vauhtipyörä? Maksaako toi oikeesti 600
Last edited by Bomb5; 08-04-2013, 21:45.E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia
Comment
-
Mahdoton tuota on silmällä nähdä, tarkista ensiksi alustan välykset (huolellisesti), korjaa ne ja vie auto nelipyöräsuuntaukseen. Suuntaukseen ei kannata edes mennä, jos alustassa on sanomista. Useimmat pajat eivät edes lähde suuntaamaan ja ne jotka lähtevät, lopputulos ei muutu, koska välys alustassa aiheuttaa renkaiden kulumisen epätasaisesti joka tapauksessa.Originally posted by bimmer528iA View Postnyt taas hölmöjä, mutta oiskohan liikaa pyörät kallellaan:
eikä tuosta tietty kunnolla näe, mutta onpahan jotakin taas... näyttää kylläkin siltä, että ojan puolen rengas on reilusti kallellaan mut kuvakulma vaikuttaa reilusti tähän. syö ehkä sisäreunasta liikaa.
Comment
-
Pakko vielä lisätä kun tuossa kävin ajamassa vähän kovempaa maantiellä. Huomasin että vedättäessä noi kierrokset hyppii kokoajan isoilla vaihteilla (eli vauhti kyllä myös kasvaa mutta ei tasaisesti):think Oireilisiko se viallinen vauhtipyörä muka noin... luulis että se "luistaisi" vain kerran ja sitten lähtisi vetämään tasaisesti? Huomenna testerin päähän ihmettelemään jos siellä näkyisi jotain. Ekaa kertaa toivon että nimenomaan näkyisiOriginally posted by jukkae View PostNiinjoo luin ritso väärin, tai siis ajattelin väärin. Ei tuo mistään cdv:stä johdu, ja jos kytkin luistais niin sekin käyttäytyy kyllä vähän eri tavalla, kierrokset palaa ns hitaasti oikeaan lukemaan.. Vauhtipyörää tiluuseen, samalla tosin kantsii se kytkinki laittaa

Bomb5 itselläkin on tarkotus kyllä nakata sitten kerralla kaikki, mutta ihmetellään - jospa sitä huomenna olisi viisaampi!Last edited by rizzo; 08-04-2013, 21:56.
Comment
Comment