Joo kyllä niiden listojen alt vettä tulee aina pesun jälkeen kun ovien välejä kuivaa, en olekkaan ennen ajatellut että sitä kautta vesi menee helmakoteloihin. Pitää ottaa listat irti ja kurkkia rei'istä onko sinne vettä päässyt kertymään.
Noista ovien kosteussuluista on täällä ollut ihan oma threadi. Ite laitoin viime kesänä takaovet kuntoon (puhdistus, butyyliliimaa, jesaria), eikä oo sen jälkeen sateen tai pesun jälkeen ollu yhtään vettä listojen päällä, eli ei tartte stressata enää, jos auto on sateella taivasalla. Ennen joutu käydä aukomassa ovia ja kuivaamassa paperilla kynnykset.
Eikös niissä reiät pitäisi olla, nehän kuulemma menee tukkoon jos tuota ruostesuojaa. Mutta missä ne reiät ovat? Pitäisi tutkia onko ne auki ja muutenkin tutkia noiden muovien alle. E39 on ikuinen ja tuo on vain normaalia sinkin reagointia...
Kyllä siellä vedenpoisto reiät on helman takapäässä sen irtonaisen kahdella pultilla olevan muovin ja sisäloksun välissä. Tukossa luultavasti kaikissa jo ensimmäisen kymppitonnin ajon jälkeen. Tutustuin aiheeseen kun viime syksynä hutkahti tunkki helmasta läpi. Piti vaihtaa noin 40 senttiä helmaa kummallekin puolelle. No ylimaalaus oli jo muutenkin suunnitelmissa ovien ja luukkujen ruosteitten takia. Siellä helman sisällä on tehty muovinpalalla ja uretaanilla osastointi noin 40 senttiä helman takapäästä joten jos reiät tukossa ja vettä takapäähän pääsee se ei pääse pois. Revin ne muovit helman auki ollessa pois niin vesi valuu pääsee valumaan helman etupään reistä pois.
Bomb5 itselläkin on tarkotus kyllä nakata sitten kerralla kaikki, mutta ihmetellään - jospa sitä huomenna olisi viisaampi!
Suosittelen kyllä kaikkien uusiksi laittoa! Katoppa muuten hinnat vielä eurocarpartsilta, sieltä sai muistaakseni LUKin kytkinpaketteja n. 170 euron hintaan ja noita kaksoismassoja siinä 400 euron paikkeilla vuosi sitten. Saisit molemmat LUKkia (orkkis) samaan hintaan kuin tuon Valeon setin. http://www.eurocarparts.com/
Huomasin ite muuten, kun hommasin Sachsin kytkinpaketin, niin siinä ainoa Sachs oli se painelaakeri, levy ja asetelma oli LUKit, mutta hintaa vähä enemmän ku samalla LUKin setillä, no onpahan nyt kunnossa kuitenkin.
Pakko vielä lisätä kun tuossa kävin ajamassa vähän kovempaa maantiellä. Huomasin että vedättäessä noi kierrokset hyppii kokoajan isoilla vaihteilla :think Oireilisiko se viallinen vauhtipyörä muka noin... luulis että se kerran "luistaisi"? Huomenna testerin päähän ihmettelemään jos siellä näkyisi jotain. Ekaa kertaa toivon että nimenomaan näkyisi
Itse vaihdatin viime syksynä omaan autoon tuon kaksoismassavauhtipyörän.
Tosin mulla tuo on manuaalilaatikolla ja vian huomasi kun "ryömitti" autoa.
Pieneen vastamäkeen ryömittäessä tärisi koko laitos niin, ettei paikat pysyneet hampaissa.. Toki tärinää ilmeni myös hieman lievemmin aina liikkeelle lähdettäessä.
Suosittelen kyllä kaikkien uusiksi laittoa! Katoppa muuten hinnat vielä eurocarpartsilta, sieltä sai muistaakseni LUKin kytkinpaketteja n. 170 euron hintaan ja noita kaksoismassoja siinä 400 euron paikkeilla vuosi sitten. Saisit molemmat LUKkia (orkkis) samaan hintaan kuin tuon Valeon setin. http://www.eurocarparts.com/
Huomasin ite muuten, kun hommasin Sachsin kytkinpaketin, niin siinä ainoa Sachs oli se painelaakeri, levy ja asetelma oli LUKit, mutta hintaa vähä enemmän ku samalla LUKin setillä, no onpahan nyt kunnossa kuitenkin.
Itse vaihdatin viime syksynä omaan autoon tuon kaksoismassavauhtipyörän.
Tosin mulla tuo on manuaalilaatikolla ja vian huomasi kun "ryömitti" autoa.
Pieneen vastamäkeen ryömittäessä tärisi koko laitos niin, ettei paikat pysyneet hampaissa.. Toki tärinää ilmeni myös hieman lievemmin aina liikkeelle lähdettäessä.
Joo manuaalihan se on mullakin, ei täryytä tai mitään muutakaan. Testailin myös tänään että luistaako kytkin -> ei luista!
Noista ovien kosteussuluista on täällä ollut ihan oma threadi. Ite laitoin viime kesänä takaovet kuntoon (puhdistus, butyyliliimaa, jesaria), eikä oo sen jälkeen sateen tai pesun jälkeen ollu yhtään vettä listojen päällä, eli ei tartte stressata enää, jos auto on sateella taivasalla. Ennen joutu käydä aukomassa ovia ja kuivaamassa paperilla kynnykset.
Kerrotko tarkemmin mihin vetelit jesaria? Mulla pesun tai sateen jälkeen vas takaoven kynnyksen päältä tippuu aina litra vettä maahan kun oven avaa.
Kerrotko tarkemmin mihin vetelit jesaria? Mulla pesun tai sateen jälkeen vas takaoven kynnyksen päältä tippuu aina litra vettä maahan kun oven avaa.
Lerpatti alareunasta toi kosteussulkumuovi, kun otin ovipaneelin irti. Puhdistelin ensin bräkleenillä kaikki noi peltipinnat. En koskenu vanhaan sulaneeseen butyyliteippiin, vaan työnsin vaan irronneisiin kohtiin permatexin blackiä ja painelin kiinni. Sitten perään puhtaille pinnoille mustaa jesaria aika ylös asti, mikä jäi tonne alle niin ettei näy tietty minnekään muutenkaan. Se jäi siis puristamaan sitä liimausta ja tukemaan muutenkin tota kosteussulkua.
Vielä kytkinhommaa: Jos jollakulla tuntuu että luistaa, muttei tiedä luistaako vauhtipyörä vai kytkinlevy, niin tässä pikku vinkki:
Kytkinlevy kun luistaa, siitä lähtee kohtalaisen kitkerä haju, kun taas omien kokemusten perusteella vauhtipyörän luistossa moista ei tapahdu.
Rikkinäinen kaksoismassa-vauhtipyörä myös useimmiten kolahtaa kun auton sammuttaa.
Chevrolet Express van
Ford Escort -76 powered by Holset-Megasquirt-Cosworth. Vappuna -16 ajossa??
E36 325i group F
Vielä kytkinhommaa: Jos jollakulla tuntuu että luistaa, muttei tiedä luistaako vauhtipyörä vai kytkinlevy, niin tässä pikku vinkki:
Kytkinlevy kun luistaa, siitä lähtee kohtalaisen kitkerä haju, kun taas omien kokemusten perusteella vauhtipyörän luistossa moista ei tapahdu.
Rikkinäinen kaksoismassa-vauhtipyörä myös useimmiten kolahtaa kun auton sammuttaa.
Tuntuu kovin halvalta tuollaisen manuaalin remppaaminen...
Joo tuolta löytyykin samaan hintaan, kiitos!! :jep
Toi vauhtis onkin tosiaan hyvä pointti.. Eikö tuo kaksoismassa kannattaisi dumpata ja heittää sinne joku muu paketti tilalle? :think Ravistaakos auto, jos tyhjäkäynnillä varovasti nostaa kykää? Tuntuis oudolta, että kaksoimassa antautuis vain tuolla tavalla.. Eikö se yleensä ravista sitten paikaltaan lähdössä? Mites vanha kunnon kytkinpommi?
Syy miksi kyselen, niin aikoinaan mulla oli helvetisti ongelmia tuon kykän pitämisen kanssa ja oli mitä kummallisempia oireita.. Mm. kykä pohjassa pidettäessä yhtäkkiä valoissa auto lähti valumaan eteenpäin ja kohta irrottikin kokonaan.
Toi vauhtis onkin tosiaan hyvä pointti.. Eikö tuo kaksoismassa kannattaisi dumpata ja heittää sinne joku muu paketti tilalle? :think Ravistaakos auto, jos tyhjäkäynnillä varovasti nostaa kykää? Tuntuis oudolta, että kaksoimassa antautuis vain tuolla tavalla.. Eikö se yleensä ravista sitten paikaltaan lähdössä? Mites vanha kunnon kytkinpommi?
Syy miksi kyselen, niin aikoinaan mulla oli helvetisti ongelmia tuon kykän pitämisen kanssa ja oli mitä kummallisempia oireita.. Mm. kykä pohjassa pidettäessä yhtäkkiä valoissa auto lähti valumaan eteenpäin ja kohta irrottikin kokonaan.
Ei ravista, ei äännä, ei mitään hajuja. Vanhalla kunnon kytkinpommilla kumi haisee, nastat lentää ja auto lähtee vetämään ihan normaalisti Itseäni nyt häiritsee tosiaan se, että ne kierrokset nousevat pykältäen kokoajan kun esim. vitosella kiihdyttää täyskaasulla. Ykkösellä ja kakkosella kunnolle polettaessa tuota effektiä ei ole tai se on niin minimaalinen ettei sitä erota. Ja korostan vielä, että liikennevaloissa, ryömittäessä tai ihan mitä vaan tehtäessä auto ja kytkin toimii täysin normaalisti.
Koetin tuossa vielä illan päälle jyrryyttää käsijarru päällä kytkintä vasten paikallaan -> silloin tuota kierrosten hyppäystä EI tule! Ja mielestäni käyttäytyy kuten ehjä auto muutenkin, eli sammuu.
Mystistä :think Noh tänään katsomaan ne koodit, jatketaan sitten tarinointia Täällähän oli samanlaisia kokemuksia parilla tyypillä jota jatkettiin privassa, mutta heilläkään viallinen vauhtis ei ihan tuolla tavalla käyttäytynyt.
EDIT: Enemmänkin tuota vikaa voisi kuvata paremmin "aaltoileva kiihtyvyys"
Miten saa helpoimmin bensaa tankista -98 528i:stä ? Lappoaminen ei onnistu kun ohutkaan letku ei mene sihdin ohi, vai mikä siellä on esteenä... Olen kuullut että siihen konehuoneessa olevan bensatukin päähän nipalla letku ja pumppu pyörimään. Mutta miten sen pumpun saa pyörimään ellei autoa käynnistä, ja onnistuuko auton käydessä ?
Miten saa helpoimmin bensaa tankista -98 528i:stä ? Lappoaminen ei onnistu kun ohutkaan letku ei mene sihdin ohi, vai mikä siellä on esteenä... Olen kuullut että siihen konehuoneessa olevan bensatukin päähän nipalla letku ja pumppu pyörimään. Mutta miten sen pumpun saa pyörimään ellei autoa käynnistä, ja onnistuuko auton käydessä ?
Tuosta bensatukin päästä minä sitä otin. Pumpun saa Inpalla käyntiin. Pumppu käy myös jonkin aikaa (n. 10sek) jos laittaa vain virrat päälle, siis siihen 2. asentoon, mutta ei starttaa. Eli silläkin keinolla tuo onnistuu, jos kärsivällisyys riittää kytkeä virrat päälle ja pois tarpeeksi monta kertaa...
Mitä osia pitää vaihtaa, kun ongelmana on se että kakkoselta kolmoselle vaihdettaessa menee helposti vitonen silmään eikä kolmonen? kyseessä siis tietenkin manuaaliloota ja auto 525tds
Comment