Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    Originally posted by Night-Wind View Post
    Omassa autossa edelleen joku purkaa akkua. Auto ollut yhdellä pajalla pian kaksi viikkoa ja kaveri totesi alkuun, että akusta virta ei häviä mihinkään kunnes auto seisoi ulkona kylmässä kolme vuorokautta oli akun jännite tippunut 9,4 volttiin. Tätä purkamista teki silti viime vuonna kesäkuussakin, joten ulkolämpötilalla ei välttämättä ole aina vaikutusta. On vain todennäköisempää, että akku purkaantuu kun auto/akku on kylmässä.

    Itse olen vaihtanut puhaltimen siilen ja käyttänyt ilmastoinnin flektin johdon auki, kummallakaan ei vaikutusta. Ei myöskään uudella akulla. Laturi lataa OK ja sen diodeissa ei ole häikkää. Huoltomies lupasi tutkia sulakkeet läpi ym, kun auto on kylmässä.

    V-mäinen vika, kun tätä on jatkunut pian 1½ vuotta.
    Tuli tossa soiteltua pajalle. Purkuvirta 0,0 jotain. Oli mitattu ulkona ja sisällä, vuotovirtaa ei siis ole kuin sen verran mitä näissä pitääkin. Akun jännite vaan laskee tavallista nopeammin, jos auto on ulkona jonka takia ei tuo edes yritä startata.

    Tässä nyt sovittiin niin, että lyödään hänen joku akku autoon kiinni ja auto yöksi ulos. Huomenna katsotaan onko akun jännite laskenut vähemmän kuin tuossa auton omassa akussa.

    Sen, että akku olisi viallinen dumppasin jo aikoja sitten koska teki uudella akulla täysin samaa. Jännä tosin, että silloin n. vuosi takaperin menin ostamaan täysin samanlaisen akun (Bosch Silver + 100Ah). Heitän noilla akuilla vesilintua (kun jäät sulaa), jos ostin UUDEN SAMANLAISEN VIALLISEN AKUN.

    Startin vaihtoakin tässä ollaan ajateltu (olisi valmiina), mutta kauheasti epäilen että sen vaihdosta on yhtikäs mitään hyötyä.

    Hienoja nää.

    E: Väkisinkin tulee mieleen entinen 525iA, jossa oli täysin sama homma. Korjaantui vasta kolmannella akulla.
    Last edited by Night-Wind; 12-03-2013, 19:10.
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • vtunvttu
      Bimmer Rookie
      • Nov 2012
      • 128
      • Tampere

      Ittelläki tommone samanlainen akku toukassa, seissyt tos pihalla toi auto nyt 1,5kk ja avaimesta heti käyntiin :think
      E61 520d business -07 amethystbrown metallic

      EX:
      Volvo v70 2.5D -01
      Volvo v70 2.5t
      e36 323iT -96
      Mb s203 270cdiA Avantgarde -05
      e39 530dT-01
      e34 m20b20 -88
      mb 124 300d turbotettu 160hp

      BMW Scanner 1.4 löytyy

      Comment

      • pexodus
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2009
        • 1577
        • Leppävirta/Oravikoski

        Sinne meni paska tuli sitten ohituskaistalla täyspitkä kylkeen, rupesi ahdistamaan vähän keskikaiteen ja kärrin välissä
        Se on ainakin varma ettei ihan heti tarvitse etsiä vuotoa tankista tai mistään muualtakaan

        ja taas ilman käyttöautoa, voi perkele
        BMW F11 LCI 530da x-drive
        Opel Vivaro biturbo - 18 vuokrattavana

        Comment

        • dede
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 117
          • pirkanmaa

          Jaahas, katiskasta vauhtipyörä sano sopparin irti :( Onneks takuu pelaa liikkeen kanssa niin ei omasta pussista ole pois. Hajois ny toi loota viel täs ni sais sen myös uusittua

          Comment

          • Night-Wind
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2006
            • 1534
            • 02

            Originally posted by pexodus View Post
            sinne meni paska Tuli sitten ohituskaistalla täyspitkä kylkeen, rupesi ahdistamaan vähän keskikaiteen ja kärrin välissä
            Se on ainakin varma ettei ihan heti tarvitse etsiä vuotoa tankista tai mistään muualtakaan

            Ja taas ilman käyttöautoa, voi perkele
            ha. :d
            ex: BMW E38 735iA -97
            ex: MB W211 E200CDI -03
            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
            ex: BMW E39 528iA -96
            ex: MB W126 300SE -89
            ex: BMW E34 525iAT -95
            ex: BMW E36 316iA -91

            Comment

            • xpro
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2012
              • 252
              • varkaus

              Originally posted by pexodus View Post
              Sinne meni paska tuli sitten ohituskaistalla täyspitkä kylkeen, rupesi ahdistamaan vähän keskikaiteen ja kärrin välissä
              Se on ainakin varma ettei ihan heti tarvitse etsiä vuotoa tankista tai mistään muualtakaan

              ja taas ilman käyttöautoa, voi perkele
              tuossa olis pihassa ihan hirveen hieno v8..

              Comment

              • Night-Wind
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2006
                • 1534
                • 02

                Originally posted by pexodus View Post
                Sinne meni paska tuli sitten ohituskaistalla täyspitkä kylkeen, rupesi ahdistamaan vähän keskikaiteen ja kärrin välissä
                Se on ainakin varma ettei ihan heti tarvitse etsiä vuotoa tankista tai mistään muualtakaan

                ja taas ilman käyttöautoa, voi perkele
                Ha.
                ex: BMW E38 735iA -97
                ex: MB W211 E200CDI -03
                ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                ex: BMW E39 528iA -96
                ex: MB W126 300SE -89
                ex: BMW E34 525iAT -95
                ex: BMW E36 316iA -91

                Comment

                • merbau
                  Bimmer Rookie
                  • Jun 2010
                  • 130
                  • Pälkäne

                  Originally posted by Night-Wind View Post
                  Tuli tossa soiteltua pajalle. Purkuvirta 0,0 jotain. Oli mitattu ulkona ja sisällä, vuotovirtaa ei siis ole kuin sen verran mitä näissä pitääkin. Akun jännite vaan laskee tavallista nopeammin, jos auto on ulkona jonka takia ei tuo edes yritä startata.
                  No eikös sama ilmiö pitäisi saada aikaan sillä, että ottaa akusta miinuskaapelin irti. Jos parin päivän(?) päästä on jännite laskenut -> varmasti akku sökö.
                  540iA -00 M-sport
                  Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                  Comment

                  • merbau
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2010
                    • 130
                    • Pälkäne

                    Originally posted by Night-Wind View Post
                    Jännä tosin, että silloin n. vuosi takaperin menin ostamaan täysin samanlaisen akun (Bosch Silver + 100Ah). Heitän noilla akuilla vesilintua (kun jäät sulaa), jos ostin UUDEN SAMANLAISEN VIALLISEN AKUN.

                    E: Väkisinkin tulee mieleen entinen 525iA, jossa oli täysin sama homma. Korjaantui vasta kolmannella akulla.
                    Jos se akku osoittautuu vialliseksi, niin takuuta peliin (Bosch Silverissä oli muutama vuosi sitten 2v takuu, tuli hyödynnettyä).

                    Eihän noin huonoa tuuria VOI olla.
                    540iA -00 M-sport
                    Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                    Comment

                    • Night-Wind
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2006
                      • 1534
                      • 02

                      Niinpä.

                      Kun miettii niin onhan toi aina hörähtänyt hienosti käyntiin sillä vara-akulla, joka on ollut aina vikaan asti tallissa. Äsken kävin mittaamassa tuon noin vuoden vanhan akun ja 12,45V näytti. Ollut kylmässä tallissa about kolme viikkoa. Tuntuu vaan järjettömältä, että oli jännite tippunut 9,4 volttiin kolmen vuorokauden aikana auton ollessa ulkona. Silti vuotovirta on aina ollut 0,0 jotain.

                      E: Eli yhteenvetona:

                      - Mikään ei pura akkua
                      - Akun jännite ei laske jos se ei ole autossa kiinni
                      - Akun jännite laskee jos se on autossa kiinni

                      Mitäs helvettiä?
                      Last edited by Night-Wind; 13-03-2013, 00:40.
                      ex: BMW E38 735iA -97
                      ex: MB W211 E200CDI -03
                      ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                      ex: BMW E39 528iA -96
                      ex: MB W126 300SE -89
                      ex: BMW E34 525iAT -95
                      ex: BMW E36 316iA -91

                      Comment

                      • BMW323
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2007
                        • 994
                        • kempele

                        Originally posted by Night-Wind View Post

                        E: Eli yhteenvetona:

                        - Mikään ei pura akkua
                        - Akun jännite ei laske jos se ei ole autossa kiinni
                        - Akun jännite laskee jos se on autossa kiinni

                        Mitäs helvettiä?

                        kysäseppä siltä asentajalta paljon mittari näyttää ku mittaa onko vuotoja

                        pakkohan sen on jostain vuotaa se virta pois.
                        helpoiten selviää ku alkaa vaan tutkimaan kunnolla sulakkeita yksitellen irti vaan
                        Nissan Stagea NM35 -01
                        2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
                        harrastepohjalta E21 316

                        Comment

                        • Gize
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 548
                          • Tampere

                          Originally posted by Night-Wind View Post
                          Niinpä.

                          Kun miettii niin onhan toi aina hörähtänyt hienosti käyntiin sillä vara-akulla, joka on ollut aina vikaan asti tallissa. Äsken kävin mittaamassa tuon noin vuoden vanhan akun ja 12,45V näytti. Ollut kylmässä tallissa about kolme viikkoa. Tuntuu vaan järjettömältä, että oli jännite tippunut 9,4 volttiin kolmen vuorokauden aikana auton ollessa ulkona. Silti vuotovirta on aina ollut 0,0 jotain.

                          E: Eli yhteenvetona:

                          - Mikään ei pura akkua
                          - Akun jännite ei laske jos se ei ole autossa kiinni
                          - Akun jännite laskee jos se on autossa kiinni

                          Mitäs helvettiä?

                          Yhteenveto on mielestäni mahdoton. Jos mikään ei pura akkua niin ei se tuota vauhtia kyllä itsekään purkaudu. Jos haluat poissulkea akun niin pistäkää se johonkin toiseen autoon kiinni ja katsokaa purkautuuko. Jos akusta rupee oleen paukut loppu niin olen elänyt siinä uskossa että esim. 100ah akussa voi ehtoopuolella olla enää tavallaan n. 50ah käytössä. Viisaammat valistakoon jos puhun puutaheinää

                          Itse jos muuten olisin jo lähes pari vuotta tapellut tuommoisen vian kanssa niin olisin varmaan jo rakentanut jonkun työkoneen päävirtakatkaisijan hyttiin
                          Kulkineet:
                          BMW 730dA -03
                          BMW 520D -01 |158,5 PS | 363,4 Nm |
                          BMW 323i -95
                          Honda CBR600Fighter
                          EX: BMW 520dA -08 Alpinweiss 3, BMW 530dA -02, BMW 530dA -99 Touring

                          3kpl 20tn Hitachi telakonetta, 2kpl 38tn Volvo EC, pyöräkuormaajat 3kpl 10-30tn, dumpperi, kuorma-auto ja liian iso kasa muita leluja

                          Comment

                          • kmn
                            Moderator
                            • May 2009
                            • 6022
                            • Sipoo

                            Siis purkaantuuko se akku itestään, vai simahtaako, kun ensimmäisen kerran avaimesta kääntää..? :think Ihan hyvinhän se voi olla vain paska, sekä muutenvaan alimitotettu, eli liian vähän käynnistysvirtaa? Jos akku purkaantuu autosta, niin joku sitä virtaa siellä vie aivan takuu varmasti.. Ei se nyt sieltä itsestään katoa ilmoille, jos akku on ehjä.. Eli joko vika ei ole ollut päällä, tai sitten on mitattu päin persettä.

                            Huomioksi myös, että nämä vehkeet vetää melkoisesti käynnistysvirtaa, eli jos haluaa tuota akkua testata, niin varmaan jossain Corollan mörskässä toimiikin.. Tuskin tuo mitenkään mahdotonta on, että akku on vain paska.

                            Boschin S5 toimii helvetin hyvin ja on riittävä. Jotain 130e Mätänetissä. Itse ostin moisen meidän 535:een ja aina pyöritti maukkaasti käyntiin ihan sama minkä verran oli pakkasta ja kuinka pitkään seissyt. Nyt cäbissä samanlainen ja kyllä lähtee!..

                            Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                            Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                            --
                            Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                            Comment

                            • merbau
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 130
                              • Pälkäne

                              Originally posted by Night-Wind View Post
                              Niinpä.

                              Kun miettii niin onhan toi aina hörähtänyt hienosti käyntiin sillä vara-akulla, joka on ollut aina vikaan asti tallissa. Äsken kävin mittaamassa tuon noin vuoden vanhan akun ja 12,45V näytti. Ollut kylmässä tallissa about kolme viikkoa. Tuntuu vaan järjettömältä, että oli jännite tippunut 9,4 volttiin kolmen vuorokauden aikana auton ollessa ulkona. Silti vuotovirta on aina ollut 0,0 jotain.

                              E: Eli yhteenvetona:

                              - Mikään ei pura akkua
                              - Akun jännite ei laske jos se ei ole autossa kiinni
                              - Akun jännite laskee jos se on autossa kiinni

                              Mitäs helvettiä?
                              Yhteenvedon kolme kohtaa eivät voi kyllä olla yhtä aikaa voimassa.

                              Millainen mittaus on ollut? Lepotilassa katsottu että ei vie ylimääräistä jollain tietyllä ajan hetkellä, vai loggaavalla mittarilla vuorokauden-parin kulutus?

                              Tällä haen sitä, että eikös ole mahdollista että autossa jokin viallinen komponentti aktivoituu omia aikojaan joskus virtaa kuluttamaan. Tällaista tapahtumaa ei välttämättä saa kiinni, jos ei ole mittauksen loggausmahdollisuutta.
                              540iA -00 M-sport
                              Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                              Comment

                              • Night-Wind
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 1534
                                • 02

                                Joo sen omalla akulla oli sama homma, mitä vähän epäilinkin. Jännite laskenyt yön aikana lähes voltin. Nuo kummatkin mun akut on oltava kunnossa. Vuotovirta oli 0,0 jotain. En muista mitä se tarkalleen oli.. 0,014A? Se on sen vuotovirran muutamaan kertaan mitannut ja aina sen mitä näissä kuuluukin. Turha näinollen on sulakkeitakaan nyppiä irti.

                                Tosiaankin on hyvin mahdollista, että autossa joku aktivoituu sillointällöin purkamaan akkua, mites itse vaan huvittaa. Haen auton joka tapauksessä tänään pois, se on siellä ollut jo kaksi viikkoa. Sovittiin, että se vaihtaa siihen vielä startin (melko varmasti ei tähän ongelmaan auta), ellei sitten startti itsessään pura akkua.
                                ex: BMW E38 735iA -97
                                ex: MB W211 E200CDI -03
                                ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                                ex: BMW E39 528iA -96
                                ex: MB W126 300SE -89
                                ex: BMW E34 525iAT -95
                                ex: BMW E36 316iA -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎