Announcement

Collapse
No announcement yet.

E39 kysymyksiä ja vastauksia III

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Night-Wind
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 1534
    • 02

    Olen tässä parin päivän aikana mittaillut akun jännitettä. Auto ollut sen ajan ulkona. Mitäs mieltä olette tällaisesta yhteenvedosta.

    -Akku ulkona kovassa pakkasessa = jännite ei laske
    -Akku autossa kiinni koko päivän = jännite ei laske
    -Akku autossa kiinni yön yli = jännite laskee vähän (0,1V ja 0,15V)

    Eli kun akku on autossa kiinni kovilla pakkasilla niin jännite laskee, mutta kun irti autosta niin ei.

    :think
    ex: BMW E38 735iA -97
    ex: MB W211 E200CDI -03
    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
    ex: BMW E39 528iA -96
    ex: MB W126 300SE -89
    ex: BMW E34 525iAT -95
    ex: BMW E36 316iA -91

    Comment

    • Pazi88
      Moderator
      • Jan 2007
      • 11079
      • Oulu

      -99 523. Abs valo palaa ja nopeusmittari ei toimi. Vikakoodina sano että taka oikealta anturilta tulee huono signaali. Vaihdettiin se ja vika ei kummentunu. Nyt sanoo että taka vasemmassa on kaapeli rikki. Onkohan tuossa nyt joku muu vika, kun vähän oudolta kuulostaa että molemmilta puolilta menisi anturi yhtäaikaa :think

      Instagram, YouTube kanava
      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

      Comment

      • MGUarto
        Bimmer Rookie
        • Nov 2012
        • 192
        • Vantaa-Nissas

        Kannattaako adaptioarvoja nollata jos on pidemmän aikaa ollut imuvuotoa joka on nyt sitten korjattu? Millaisissa tilanteissa noita ylipäätänsä kannattaa nollailla?

        Comment

        • KimmoKoo
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2012
          • 206
          • Oulu / Suomussalmi

          Originally posted by Pazi88 View Post
          -99 523. Abs valo palaa ja nopeusmittari ei toimi. Vikakoodina sano että taka oikealta anturilta tulee huono signaali. Vaihdettiin se ja vika ei kummentunu. Nyt sanoo että taka vasemmassa on kaapeli rikki. Onkohan tuossa nyt joku muu vika, kun vähän oudolta kuulostaa että molemmilta puolilta menisi anturi yhtäaikaa :think
          Absien ohjausyksikkö mahtaa olla vikana, uutta tilalle tai sercapille korjaukseen Herjaa melkein aina anturivikaa, kun tuo boksi menee..
          Last edited by KimmoKoo; 18-03-2013, 09:52.
          E39 530d M-sport Touring, IMOLAROT 2 -02 Showroom
          E39 523i -00 ANTHRAZIT METALLIC
          Ex:
          E39 523iA -00 Touring
          E39 520i
          E38 728i
          E39 523i

          Comment

          • BreeZi
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2004
            • 2371
            • Jyväskylä

            Originally posted by Pazi88 View Post
            -99 523. Abs valo palaa ja nopeusmittari ei toimi. Vikakoodina sano että taka oikealta anturilta tulee huono signaali. Vaihdettiin se ja vika ei kummentunu. Nyt sanoo että taka vasemmassa on kaapeli rikki. Onkohan tuossa nyt joku muu vika, kun vähän oudolta kuulostaa että molemmilta puolilta menisi anturi yhtäaikaa :think
            Originally posted by KimmoKoo View Post
            Absien ohjausyksikkö mahtaa olla vikana, uutta tilalle tai sercapille korjaukseen Herjaa melkein aina anturivikaa, kun tuo boksi menee..
            Eikös tämä voi vaikuttaa myös automaattilaatikon toimintaan?
            - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
            - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
            - E- ja F- sarjan avaimet.
            - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
            - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
            .

            Finmodi oy
            050-3063926
            [email protected]

            Comment

            • kmn
              Moderator
              • May 2009
              • 6022
              • Sipoo

              Originally posted by BreeZi View Post
              Eikös tämä voi vaikuttaa myös automaattilaatikon toimintaan?
              Jep, ei vaihda ylöspäin tms. Etu oikea aiheuttanut ainakin omassa tapauksessa tällaista. Tuota ABS-anturi / boxiasiaa tutkin tuolloin melkoisesti ja silloin nimenomaan löytyi aika paljon juttua siitä, että ihan ensimmäisissä E39:ssä boxivika ei olisi niin yleinen, mutta -98 jälkeen sitten kyllä. Ilmennyt nimenomaan noin, että ensin on joku anturi muka mykkä ja tuon kun vaihtaa, siirtyy vika toiseen kulmaan.

              Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
              Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
              --
              Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

              Comment

              • Pazi88
                Moderator
                • Jan 2007
                • 11079
                • Oulu

                ookke. wetterilläkin olivat sanoneet että boksissa voi olla vikaa. kumpi se olis sit fiksumpi vaihtoehto. Ostaa ebaystä käytetty vai korjauttaa vanha?

                Instagram, YouTube kanava
                ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                Comment

                • kmn
                  Moderator
                  • May 2009
                  • 6022
                  • Sipoo

                  Originally posted by Pazi88 View Post
                  ookke. wetterilläkin olivat sanoneet että boksissa voi olla vikaa. kumpi se olis sit fiksumpi vaihtoehto. Ostaa ebaystä käytetty vai korjauttaa vanha?
                  Hmm, pitääkös se boxi koodata autoon sitten vielä? :think Itse lähtisin varmaan aluksi kokeilemaan jollain toisella boxilla kuitenkin ja sitten hankkisin uuden/käytetyn. Jollekin korjattavaksi sitten wanha?

                  Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                  Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                  --
                  Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                  Comment

                  • Night-Wind
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2006
                    • 1534
                    • 02

                    No nyt näyttää siltä, että alkaa mulla tuo akku jännitteen laskemis rumba vihdoinkin aueta. Eli auto seisonut nyt kaksi yötä ja oon mittaillut jännitettä aika ahkerasti. Eli akun jännite laskee kun se on autossa kiinni yön aikana (kun on kylmä), mutta päivän aikana ei. Mittasin pari tuntia sitten akusta jännitteen 11,73V ja sitten jätin sen akun vieressä olevan luukun ja takaluukun auki kun aurinko rupesi paistamaan niin noin tunnin päästä oli akun jännite noussut 11,99V!

                    Tätä ennen testasin samaa akkua niin että se oli -20c pakkasessa autosta pois niin jännite ei laskenut yhtään. Tuo siis suoraan viittaa siihen että E39:ssä tuo akun paikka on vaan niin hemmetin kylmä. Tossa akku nojaa kokoajan auton peltiin kiinni, jonka totesin ihan tajuttoman kylmäksi. Sitten siinä akun vieressä on vielä lokarissa ne ilmanottoreiät. Näinollen ainakin mulla akun jännite laskee. Tarvii kehittää sen ympärille varmaan jotain finnfoam eristettä tai jotain.
                    Last edited by Night-Wind; 18-03-2013, 11:51.
                    ex: BMW E38 735iA -97
                    ex: MB W211 E200CDI -03
                    ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                    ex: BMW E39 528iA -96
                    ex: MB W126 300SE -89
                    ex: BMW E34 525iAT -95
                    ex: BMW E36 316iA -91

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by Night-Wind View Post
                      No nyt näyttää siltä, että alkaa mulla tuo akku jännitteen laskemis rumba vihdoinkin aueta. Eli auto seisonut nyt kaksi yötä ja oon mittaillut jännitettä aika ahkerasti. Eli akun jännite laskee kun se on autossa kiinni yön aikana (kun on kylmä), mutta päivän aikana ei. Mittasin pari tuntia sitten akusta jännitteen 11,73V ja sitten jätin sen akun vieressä olevan luukun ja takaluukun auki kun aurinko rupesi paistamaan niin noin tunnin päästä oli akun jännite noussut 11,99V!

                      Tätä ennen testasin samaa akkua niin että se oli -20c pakkasessa autosta pois niin jännite ei laskenut yhtään. Tuo siis suoraan viittaa siihen että E39:ssä tuo akun paikka on vaan niin hemmetin kylmä. Tossa akku nojaa kokoajan auton peltiin kiinni, jonka totesin ihan tajuttoman kylmäksi. Sitten siinä akun vieressä on vielä lokarissa ne ilmanottoreiät. Näinollen ainakin mulla akun jännite laskee. Tarvii kehittää sen ympärille varmaan jotain finnfoam eristettä tai jotain.
                      Akku on aika lämpimässä kun vieressä on ilmanPOISTO reiät. Lämminilma hytistä virtaa akkukotelon kautta ulos. Joskus mittailin akun lämpöä pakkasella, lyhyelläkin ajolla menee plussalle.

                      Comment

                      • kmn
                        Moderator
                        • May 2009
                        • 6022
                        • Sipoo

                        Täh.. Siis ootko tosissas, että kun pidät autoa auringossa, niin alkaa akku yhtäkkiä latautumaan itsestään? Mistä se virta sinne akkuun hyppää, auringosta? Vai samasta reijästä (ilmanottoaukko?), mistä lähtikin?

                        Käyttis: G08 iX3 M-Sport -22
                        Avokin kesälelu: E93 M3 -09 Alpineweiss
                        --
                        Ex: E90 LCI M3 -11, F31 330d M-Sport -13, F15 X5 35i M-Sport -15, F31 330d M-Sport -12, F30 330d M-Sport -12, E93 325i -09, E91 335d M-Sport -07, F31 330d M-Sport, E46 M3 -02, E91 330d M-Sport -06, E87 118d -06, E46 320dA -04, E46 328i -99, E36 328i -92 M-Sport, E91 320d -06, E36 328i -96 M-Sport, E36 325i -93, E39 528iA -97, E39 535iA -98, E36 320i -95

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Jännite hieman muuttuu lämpötilan mukaan. Jos jännite nopeasti laskee alle 12v on akku kaput. 11v jännitteellä se voi jo jäätyä pikkupakkasella. 12,5v minimissään on ok.

                          Comment

                          • Night-Wind
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2006
                            • 1534
                            • 02

                            Originally posted by kmn View Post
                            Täh.. Siis ootko tosissas, että kun pidät autoa auringossa, niin alkaa akku yhtäkkiä latautumaan itsestään? Mistä se virta sinne akkuun hyppää, auringosta? Vai samasta reijästä (ilmanottoaukko?), mistä lähtikin?
                            Kyllä. Siis 11,73V ekalla mittauksella ja tais olla oikeesti vaan reilu puoli tuntia taukoa ku seuraava mittaus ni 11,99V. En tiedä onko auringolla mitään tekemistä asian kanssa vai pelkästään sillä että pääsi ilma vaihtumaan kontissa.
                            ex: BMW E38 735iA -97
                            ex: MB W211 E200CDI -03
                            ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                            ex: BMW E39 528iA -96
                            ex: MB W126 300SE -89
                            ex: BMW E34 525iAT -95
                            ex: BMW E36 316iA -91

                            Comment

                            • merbau
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2010
                              • 130
                              • Pälkäne

                              Originally posted by Night-Wind View Post
                              Mittasin pari tuntia sitten akusta jännitteen 11,73V ja sitten jätin sen akun vieressä olevan luukun ja takaluukun auki kun aurinko rupesi paistamaan niin noin tunnin päästä oli akun jännite noussut 11,99V!
                              Molemmat mittaukset auton ollessa lepotilassa? Jännitteen mittaaminen ei sinänsä (valitettavasti) paljoa auta vian metsästämisessä, vaan auttaa toteamaan että ongelmia on. Jännitteen lasku on käytännössä seurausta virran kulutuksesta, ja se varsinainen syy nyt pitäisi saada selville.

                              Virtasyöpön ollessa päällä akkujännite laskee, ja jos silloin mittaat, niin mittaat akkujännitettä kuormituksessa. Kun virrankulutus lakkaa, akun lepojännite toipuu ja saat käytännössä suurempia lukemia kuin kuormituksen alla, vaikka et sitä akkua mittausten välillä lataa. Muutos akkujännitteessä (pienillä purkuvirroilla) ei ole kovin nopeaa, joten siksikin kannattaa mitata sitä virtaa.

                              Aiemmin raportoit yli 2A virrankulutuksesta lepotilassa. Joko se selvisi?
                              540iA -00 M-sport
                              Vikakoodilukua ja virtamittauksia pihtimittareilla 20mA..400A. Myös tallentavat jännite- ja virtamittaukset.

                              Comment

                              • Night-Wind
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2006
                                • 1534
                                • 02

                                Originally posted by merbau View Post
                                Molemmat mittaukset auton ollessa lepotilassa? Jännitteen mittaaminen ei sinänsä (valitettavasti) paljoa auta vian metsästämisessä, vaan auttaa toteamaan että ongelmia on. Jännitteen lasku on käytännössä seurausta virran kulutuksesta, ja se varsinainen syy nyt pitäisi saada selville.

                                Virtasyöpön ollessa päällä akkujännite laskee, ja jos silloin mittaat, niin mittaat akkujännitettä kuormituksessa. Kun virrankulutus lakkaa, akun lepojännite toipuu ja saat käytännössä suurempia lukemia kuin kuormituksen alla, vaikka et sitä akkua mittausten välillä lataa. Muutos akkujännitteessä (pienillä purkuvirroilla) ei ole kovin nopeaa, joten siksikin kannattaa mitata sitä virtaa.

                                Aiemmin raportoit yli 2A virrankulutuksesta lepotilassa. Joko se selvisi?
                                Muutos kylläkin valtava, jos ilma pääsee vaihtumaan kontissa. n. 0,3V nousu about puolessa tunnissa mielestäni paljon jos e39 530d starttauksesta kyse. Tiedä kuinka paljon olisi noussut jännite jos olisi päivän ollut luukut auki.

                                En saanut lukua laskemaan vaikka kävin kaikki sulakkeet läpi. Voiko tuo sitten olla lukema sille mitä se mitä akku purkaa itseään?

                                E: Siis ton akun jännite nousi noin puolen tunnin aikana enemmän kuin mitä se viikonlopun aikana laski.
                                Last edited by Night-Wind; 18-03-2013, 12:42.
                                ex: BMW E38 735iA -97
                                ex: MB W211 E200CDI -03
                                ex: BMW E39 530d ///M-Sport -99
                                ex: BMW E39 528iA -96
                                ex: MB W126 300SE -89
                                ex: BMW E34 525iAT -95
                                ex: BMW E36 316iA -91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎