Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60/61 Kysymyksiä ja vastauksia VI

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • rotaN
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2015
    • 211
    • -

    Originally posted by ^^pazi^^ View Post
    Paina samaa nappia pitkään nii lähtee kaikki estot pois.
    niin lähtee myös tuo "lukkoperä" pois eli saako sitä koodattua "pysymään päällä"? sitä yritin kysyä, oli ehkä huonosti selitetty

    Comment

    • Telehell
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2016
      • 330
      • Joensuu

      Saako parkkitutkaa koodattua niin, että se menee automaattisesti pois päältä kun vaihdevalitsimen laittaa P-asentoon? Todella rasittava tuo ominaisuus autokatokseen ajaessa, kun seinä on 0,5m päässä auton keulasta tutka huutaa jatkuvasti vielä kun laitat vaihteen P-asentoon.
      Mitsubishi Outlander PHEV
      Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
      Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
      Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
      Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
      Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
      Ex: Nissan Primera P11 -01
      Ex: Nissan Sunny -94

      Comment

      • Ampy
        Newbiemmer
        • Jul 2016
        • 7
        • Kuopio

        Originally posted by Tommix View Post
        ^Tietyt tyyppiviat kun laittaa niin noilla ajaa sen 350 th km. Termostaatti murheet ym. ym.
        Foorumilta löytyy hyviä topicci ja asiasta, tässä yksi:
        http://www.btcf.fi/forum/showthread....=E60+ostamassa
        Kappas, kiitos! Pitääkin heittää tuo sama viesti tuonne, sinnehän se sopii paremmin.

        Comment

        • AnttiMH
          Bimmer Rookie
          • Oct 2013
          • 146
          • Esbo

          Originally posted by Telehell View Post
          Saako parkkitutkaa koodattua niin, että se menee automaattisesti pois päältä kun vaihdevalitsimen laittaa P-asentoon? Todella rasittava tuo ominaisuus autokatokseen ajaessa, kun seinä on 0,5m päässä auton keulasta tutka huutaa jatkuvasti vielä kun laitat vaihteen P-asentoon.
          Ainakin omassa autossa parkkitutka huutaa vain jos on vaihde päällä, tiedä sitten onko tässä sinulla kyseessä ohjelmointihomma vaiko vika...

          Comment

          • Telehell
            Bimmer Fanatic
            • Feb 2016
            • 330
            • Joensuu

            Originally posted by AnttiMH View Post
            Ainakin omassa autossa parkkitutka huutaa vain jos on vaihde päällä, tiedä sitten onko tässä sinulla kyseessä ohjelmointihomma vaiko vika...
            Viaksi itse aluksi luulin, mutta kun ei anna mitään vikakoodiakaan niin ei kait se sitten ole.
            Mitsubishi Outlander PHEV
            Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
            Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
            Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
            Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
            Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
            Ex: Nissan Primera P11 -01
            Ex: Nissan Sunny -94

            Comment

            • E39Fin
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2013
              • 1761
              • HKI/Orimattila

              Originally posted by Ampy View Post
              Tervehdys! Tuli rekisteröityä bemariforumille koska autonvaihto ajankohtaista viimeistään 0,5-1v sisällä ja isoa diesel farmaria etsin, 530d mukana yhtenä vaihtoehdoista. Hintabudjettia on noin 10000-15000€. Vuodessa kertyy kilometrejä 30tkm. Kiirettä ei ole vaihdolle joten voi rauhassa etsiä hyvää yksilöä.

              Onko 530d jotain tiettyä vuosimallia, jota tulisi välttää? Tyyppivioista minulla on tiedossa imusarjan läpät jotka tulisi poistattaa.

              Automaatin kesto? Hajoaako alle 300tkm? Joitan yksilöitä koeajettu ja missään ei ole löytynyt merkintää vaihteistoöljyjen vaihdosta.

              Miten nämä kestävät kilometrejä, uskaltaako ostaa esim. 200tkm ajetun ja ajaa sillä mittariin 350tkm? Laukiaako kytkin ja massapyörä? Turboon vaikuttanee ajotyyli + pitkät öljynvaihtovälit.

              Miten 530dxA:ssa kestää automaatti? Rasittaako neliveto? Aika paljon lueskellut foorumeja ja tähän en oikein vielä ole onnistunut hyvää vastausta löytämään.

              Tällä hetkellä käyttiksenä 2003 diesel-passat, 377tkm mittarissa, halpoja ja tylsiä kilometrejä takana noin 120tkm. Nyt on harkinnassa 530d E61 vs. Volvo V70 2005-2007 D5. Automaatti/manuaali ei oikeastaan merkitystä kunhan pysyisi ehjänä. Xenonit ja nahkapenkit saisi mielellään olla, mutta kai niistäkin tiukan paikan tullen voi tinkiä.

              Heitetään vielä nettiautosta pari esimerkkiä joita tullut katseltua:
              http://www.nettiauto.com/bmw/530/8053812 530dxA
              http://www.nettiauto.com/bmw/530/7961078 530dA
              http://www.nettiauto.com/bmw/530/7837727 530d manuaali, kytkin ja massapyörä vaihdettu

              -Ampy
              Morjes! Mun allekirjotuksessa on 630tkm ajettu 530xdA. Nykyisellä laatikolla ajettu nyt 300tkm maantieajossa, sitä ennemmin vaihdettu helsingin ajossa. Jakolaatikko myöskin vaihdettu 300tkm paikkeilla. Moottorin puolesta kaikki hyvin, mm. alkuperäinen turbo, imusarjan läpät paikalla, suuttimet yms. 300tkm paikkeilla laitettu laturi ja ilmastoinnin kompura uusiksi. Lisäksi alustahommat tulee 300tkm kohdalla viimeistään vastaan. Itse jos olisin tuolla budjetilla liikenteessä, etsisin yli 300tkm ajetun, johon on jo jouduttu laittamaan suurin osa hommista, esim laatikko sekä alusta ainakin. Arvonalenemakin on sitten pienempi kuin jos ajaisi esim 250tkm-350tkm.

              Itselle tää oma tullut 330tkm ajettuna ja kallein remppa on ollut vesipumpun laitto. Laatikko ja jakolaatikko pelaa, samoin moottori. Alustaan nyt joutunut viimeisen 50tkm aikana laittamaan uutta taas mutta sitä ennen mentiin pitkään tekemättä huoltoja kummempaa. Saanut lähinnä nauttia siitä että edellinen omistaja joutui siinä 300tkm paikkeilla korjaamaan suuren osan asioista

              Oma mielipide on, että 250-300tkm on ne kilsat kun bemariin (ja myös mersuun) saa ruveta vaihtamaan pikkuhiljaa enemmistöä osista. Siksi useimmiten yli 350tkm ajettuihin onkin vaihdettu paljon kaikkea ja omien sanojeni mukaan autolla alkaa siinä vaiheessa "toinen kierros". :think

              Eli joko tuollainen vanhempi vähän ajettu, jolla voi ajella vielä vuosia ennen tuota 300tkm lähestymistä tai sitten vaan (huomattavasti halvemmalla lähtöhinnalla) tuollainen yli 350tkm ajettu. Itse moottori kestää kyllä kilsoja hiton hyvin, mullakaan ei ole minkäänlaista öljynsyöntiongelmaa tai muuta. Nytkin kohta öljynvaihtoväli ajettu lisäämättä tippaakaan.
              Last edited by E39Fin; 21-07-2016, 11:47.
              Jaguar XF Sportbrake R-sport.
              E39 523iA Oxfordgreen

              Comment

              • Ampy
                Newbiemmer
                • Jul 2016
                • 7
                • Kuopio

                Originally posted by E39Fin View Post
                Morjes! Mun allekirjotuksessa on 630tkm ajettu 530xdA. Nykyisellä laatikolla ajettu nyt 300tkm maantieajossa, sitä ennemmin vaihdettu helsingin ajossa. Jakolaatikko myöskin vaihdettu 300tkm paikkeilla. Moottorin puolesta kaikki hyvin, mm. alkuperäinen turbo, imusarjan läpät paikalla, suuttimet yms. 300tkm paikkeilla laitettu laturi ja ilmastoinnin kompura uusiksi. Lisäksi alustahommat tulee 300tkm kohdalla viimeistään vastaan. Itse jos olisin tuolla budjetilla liikenteessä, etsisin yli 300tkm ajetun, johon on jo jouduttu laittamaan suurin osa hommista, esim laatikko sekä alusta ainakin. Arvonalenemakin on sitten pienempi kuin jos ajaisi esim 250tkm-350tkm.

                Itselle tää oma tullut 330tkm ajettuna ja kallein remppa on ollut vesipumpun laitto. Laatikko ja jakolaatikko pelaa, samoin moottori. Alustaan nyt joutunut viimeisen 50tkm aikana laittamaan uutta taas mutta sitä ennen mentiin pitkään tekemättä huoltoja kummempaa. Saanut lähinnä nauttia siitä että edellinen omistaja joutui siinä 300tkm paikkeilla korjaamaan suuren osan asioista

                Oma mielipide on, että 250-300tkm on ne kilsat kun bemariin (ja myös mersuun) saa ruveta vaihtamaan pikkuhiljaa enemmistöä osista. Siksi useimmiten yli 350tkm ajettuihin onkin vaihdettu paljon kaikkea ja omien sanojeni mukaan autolla alkaa siinä vaiheessa "toinen kierros". :think

                Eli joko tuollainen vanhempi vähän ajettu, jolla voi ajella vielä vuosia ennen tuota 300tkm lähestymistä tai sitten vaan (huomattavasti halvemmalla lähtöhinnalla) tuollainen yli 350tkm ajettu. Itse moottori kestää kyllä kilsoja hiton hyvin, mullakaan ei ole minkäänlaista öljynsyöntiongelmaa tai muuta. Nytkin kohta öljynvaihtoväli ajettu lisäämättä tippaakaan.
                Aika hyvin on sinulla kyllä kestänyt, tosin eihän nykyautoissa taida ollakaan moottorin kanssa ongelmaa vaan nimenomaan porsii kaikki moottorin ympärillä, kuten turbo, kytkin, automaattivaihteisto yms.

                En sinäänsä kilometrejä pelkää, bemari on vaan merkkinä täysin tuntematon. Autowikistä katsoin, että M54N2 moottorissa olisi venyneitä jakoketjuja http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_E60 kaikissa yli 2litraisissa moottoreissa on tuo M54 etuliite, koskeeko niitä kaikkia?

                Sinulla on 2008 auto, ajettu 9 vuoteen 630tkm eli karkeasti 70tkm vuoteen? Oletko yhtään laskenut montako tonnia menee vuodessa auton huoltamiseen? Mielestäni määräaikaishuollot ja kuluvat osat ovat huoltoa. Saisi vähän osviittaa huoltokuluista. Tämänhetkinen tieto minulla vaan että kallista on tosin 30tkm ajoilla on huollettu passattiakin melkein tonnilla vuodessa keskimäärin viimeisen 4v aikana... mennyt kuitenkin niin paljon kuluvaa osaa ja jakopääremppaa 90tkm välein yms.

                Tuli käytyä tätä ajamassa: http://www.nettiauto.com/bmw/530/8154399

                Ei oikein tuon yksilön kunto minua 100% vakuuttanut. Ei muistaakseni ollut vaihteistoöljyjä vaihdettu, huoltokirja 180tkm eteenpäin paperilappu (itse huollettu kai), lähti käyntiin mielestäni vähän yskähtäen, en bemareita tunne joten voi olla normaaliakin? Koeajon alussa kun valoista lähti liikkeelle huomasin peruutuspeilistä että ilmestyi paljon valkoista savua :think normaalia? Tuulilasissa ja vänkärin peilissä rumat liimausjäljet, tuulilasi halki, kivenhakkaama konepelti, pari talvirengasta huonossa kunnossa yyyms.

                Silti oli mahtava auto ajaa. Ehkä pientä tutinaa tuntui joillain nopeuksilla ratissa.

                Jos alkaisi suunnata katsetta tähän suuntaan:



                laatikko uusittu ja läpätkin poistettu?

                Comment

                • Mikiis
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2013
                  • 906
                  • Oulu

                  Originally posted by Ampy View Post
                  En sinäänsä kilometrejä pelkää, bemari on vaan merkkinä täysin tuntematon. Autowikistä katsoin, että M54N2 moottorissa olisi venyneitä jakoketjuja http://www.autowiki.fi/index.php/BMW_5-sarja_E60 kaikissa yli 2litraisissa moottoreissa on tuo M54 etuliite, koskeeko niitä kaikkia?
                  M54 on bensakone.
                  F11 530d -11
                  E91 -06 320d
                  x2 Tuikut
                  Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                  Comment

                  • Ampy
                    Newbiemmer
                    • Jul 2016
                    • 7
                    • Kuopio

                    Originally posted by Mikiis View Post
                    M54 on bensakone.
                    Hups, M57N2 piti kirjoittaa. Kirjoittelin tuota viestiä töissä ja tein pari muuta juttua välissä niin heitti pihalle ja piti kirjoittaa uudestaan -> tulipa samalla kirjoitus virhe.

                    Eli tuolla autowikissä mainitaan: "N47 ja M57N2 dieselmoottoreissa venynyt jakoketju voi aiheuttaa moottorivaurion.".

                    Kaikissa yli 2L dieseleissä tuon autowikin mukaan on moottori koodi M57xxxx -> eli onko kaikissa ketjuvikoja vai mitä tuo N2 meinaa?

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9156
                      • Oulu

                      Originally posted by Ampy View Post
                      Hups, M57N2 piti kirjoittaa. Kirjoittelin tuota viestiä töissä ja tein pari muuta juttua välissä niin heitti pihalle ja piti kirjoittaa uudestaan -> tulipa samalla kirjoitus virhe.

                      Eli tuolla autowikissä mainitaan: "N47 ja M57N2 dieselmoottoreissa venynyt jakoketju voi aiheuttaa moottorivaurion.".

                      Kaikissa yli 2L dieseleissä tuon autowikin mukaan on moottori koodi M57xxxx -> eli onko kaikissa ketjuvikoja vai mitä tuo N2 meinaa?
                      N47 on noiden ketjuvikojen suhteen omaa luokkaansa. Saman ikäpolven 3-litrainen on N57, joissa ei ketjuvikoja juurikaan ole esiintynyt. Vanhempi M57 kone, josta M57N2 viimeisin versio. Noissa M57N2 koneissa myös jonkin verran ketjuvikoja esiintynyt, yleensä kuitenkin vasta reilummalla ajosuoritteella, eikä missään määrin samaa luokkaa kuin N47 koneella.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • E39Fin
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2013
                        • 1761
                        • HKI/Orimattila

                        Mulla on turbo ja suuttimet vielä alkuperäisiä. Ketjulla ajettu noin 400tkm. Ootellaan että millon pettää. 70tkm ajoilla joutuu sen 3huoltoa tekemään ja katsastamaan. Viime vuonna 50tkm ja kaks huoltoa. Sen päälle imusarjan tiivisteiden vaihtoa plus automaattilaatikon ja jakolaatikon öljyjen vaihtoa. Sanoisin että tonni mennyt huoltoihin ja katsastukseen viime vuonna. Toki sitten rengaskulut, mutta nehän tulee autolla kuin autolla.

                        Noista kalleinhan on tuo laatikkoöljyjen vaihto öljypohjan kera. Muuthan ei ole sen kalliimpia kuin mihinkään perusautoonkaan, öljyä menee toki litra-pari enemmän.
                        Näissä toki pitää ottaa huomioon, että työstä ei itselle tule kuluja kun itse teen kaiken. Kuitenkin aikaa näihin toimenpiteisiin ei itseltä ole mennyt kuin noin 6h.
                        Osathan ei ole kovin kalliita ja olen aina kaiken saanut delta bavarialta hyllystä. Tarvikeosat tulisi kalliimmaksi kun ne ei kokemuksen mukaan kestä kilometrejä. :think
                        Tälle vuodelle tulee jarrujen laitto muttei puolestaan laatikon/jakolaatikon öljynvaihtoja, joten pyöritään taas sellaisessa tonnissa varmaankin.

                        Autoa ostaessa katsoisin hieman kilometrien lisäksi, millaisesta ajosta auto tulee. Jos autolla on ajettu pitkää matkaa maantiellä, se on luonnollisesti parempi kuin saman verran ajettu kaupungissa lyhyitä matkoja pyöritelty. Monesti vielä yleiskunto vaihtelee todella paljon käytöstä riippuen. 200tkm ajettu voi olla kuin uusi tai ihan loppuunkuluneen näköinen.

                        Mitä tuohon linkittämääsi 530xd tulee niin mielestäni ihan järkeenkäypä vaihtoehto, vaikka onkin lättäpenkit. Penkeissä kuitenkin ristiseläntuen säätö, joka on kultaakin kalliimpi.
                        Kiveniskua voi jo löytyä tuostakin mutta hyvällä tuurilla vähemmän kuin monessa vähemmän ajetussa. Onhan nämä kuitenkin jo yli 10vuotta vanhoja pian kaikki.
                        Last edited by E39Fin; 24-07-2016, 10:37.
                        Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                        E39 523iA Oxfordgreen

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2712
                          • Tampere

                          Originally posted by E39Fin View Post
                          Mulla on turbokin vielä alkuperänen. Ootellaan että millon pettää.
                          Ahtimiahan voi huoltaakin, mutta itse olet ilmeisesti päättänyt ajaa nykyisen ahtimen suoriltaan "loppuun" ja vaihtaa uuden vasta kun todellista tarvetta on? Oletko muuten välijäähdytintä vilkaissut että tuleeko ahtimelta paljonkin öljyä läpi?

                          Vai onko näiden ahdinhuoltojen osalta niin, että ne tulee aloittaa riittävän ajoissa (alle 200 tkm kohdalla) että niistä saisi kestävyyden ja toiminnan kannalta haluttua hyötyä? Ja edelleen uusia huoltoja noin. 100-150 tkm välein?

                          P.S. Täytyykin tuonne Showroomin puolelle käydä kehumassa mielenkiiintoista kestävyystestiäsi. Näyttää nämä kulkevan pitkälle kun viitsii/osaa pitää laitteen kunnossa.
                          IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • E39Fin
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2013
                            • 1761
                            • HKI/Orimattila

                            Originally posted by JaniLap View Post
                            Ahtimiahan voi huoltaakin, mutta itse olet ilmeisesti päättänyt ajaa nykyisen ahtimen suoriltaan "loppuun" ja vaihtaa uuden vasta kun todellista tarvetta on? Oletko muuten välijäähdytintä vilkaissut että tuleeko ahtimelta paljonkin öljyä läpi?

                            Vai onko näiden ahdinhuoltojen osalta niin, että ne tulee aloittaa riittävän ajoissa (alle 200 tkm kohdalla) että niistä saisi kestävyyden ja toiminnan kannalta haluttua hyötyä? Ja edelleen uusia huoltoja noin. 100-150 tkm välein?

                            P.S. Täytyykin tuonne Showroomin puolelle käydä kehumassa mielenkiiintoista kestävyystestiäsi. Näyttää nämä kulkevan pitkälle kun viitsii/osaa pitää laitteen kunnossa.
                            Juu, saa toki huollettua, faijan opettamana vaikka itsekin. Ajetaan kuitenkin loppuun, varsinkin kun ei hirveitä hiipumisen merkkejä eikä öljyn häviämistä ole vieläkään.
                            Kyllähän ahdinhuolto on varmasti lähes yhtä hyvä vaihtoehto (ellei parempikin, modausmielessä) kuin uusi ahdin. Ahtimeenhan saa käytännössä kaiken sisuskaluista vaihdettua.
                            Jaguar XF Sportbrake R-sport.
                            E39 523iA Oxfordgreen

                            Comment

                            • Telehell
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2016
                              • 330
                              • Joensuu

                              Mikä virka tuolla pyöreällä osalla on? Siihen tulee kaksi johtoa noilta releiltä. Rupesin ihmettelemään kun kosketin sitä niin meinasi näpit palaa. Sitten siinä on kaksi sulaketta, 20A ja 1A.

                              Mitsubishi Outlander PHEV
                              Ex: Skoda Superb -13 2.0TDI DSG 170hv
                              Ex: VW Golf -09 1.4tsi DSG
                              Ex: BMW e61 525d -05 M57TUD25, automaatti
                              Ex: Volvo T4 -01 147kW, automaatti
                              Ex: VW Passat -07 2.0TDI DSG
                              Ex: Nissan Primera P11 -01
                              Ex: Nissan Sunny -94

                              Comment

                              • Thmas
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2008
                                • 531
                                • HEL

                                Onko joku löytänyt jostain edullisesti 2005 E60 M-Sport kynnyslistoja? Ebaysta löytyi settiä 280 e + postikulut, Schmiedmanilta 366 e.

                                Audi e-tron 55

                                Exiä:
                                1999 E46 316i, 2005 E46 316i, 2008 E87 120d, 2011 E90 320i, 2012 F30 320iA, 2013 F30 318dA, 2014 F32 435dA, 2014 F30 320d, 2015 F10 530dA, 2014 F32 435iA, 2013 730dA, 2015 520dA + muita merkkejä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎