Mulle outojakin virhekoodeja, joten varmaan kannattaa lähteä liikkeelle tuosta JaniLap:n neuvosta.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
N53-kokemuksia ja vinkkejä
Collapse
X
-
E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
-
-
Lueskelin Saksan poikien MotorTalk Forumia hakusanalla "Fehlercode 30BA" ja vit**** käyrän sitten löi tappiin taas. Eli jos molemmat koodit (30BA ja 30BB) tulee, niin kone ei käy, kun häiriössä ovat molemmat bankit 123 ja 456. Vikaa voi sitten ruveta etsimään välillä DME, liittimet, johdotus ja suuttimet. DMEn piirilevyllä kuusi transistoria ohjaa suuttimia. Jos yksi suutin on sökö tai transistori on kypsynyt, niin sitten on yksi pytty pois käytöstä ja kone sekoaa, mutta edes käy. Sitten voi arvailla rikkoiko suutin DMEn ja vain päinvastoin. Saksalainen kaveri oli korjauttanut piirilevyn ja vaihtanut yhden suuttimen ja koneen käynti oli muuttunut kissa pehmeäksi.
Mutta minulla on pimeänä molemmat bankit, eli vika ei ole yksittäisessä suutin piirissä vaan DMEssä. Vika alkoi esiintyä viimeisen parin kolmenkymmenen kilometrin aikana ja lopuksi täystoppi ja vielä yksi vikakoodi on "pakokaasun lämpötila-anturi oikosulussa tai poikki". Minkä johtopäätöksen tästä voi tehdä,
- sekosiko DME/CAS interface sammumisen loppukahinassa --> synkronoi softa ISTAlla. (käynnistysyritys antaa aina molemmat vikakoodit)
- jos lämpötila-anturi on oikosulussa estääkö se DMEn toiminnan --> irrota pohjapahvi jne, iso työ
- onko DME boksissa liitinvika --> avaa ja revi johtoja
- DME on sökö --> korjauta, auto pois käytöstä tolkuttoman kauan, hanki uusi, onko tämä ylipäätään mahdollista itse tehdä??
Mitä mieltä olette?
Comment
-
-
Originally posted by torppa47523 View PostMitä mieltä olette?IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Tässä ilmeni ihmeellinen ongelma nyt N53:n kanssa.
Hajosi bank 1 lambda katin jälkeen n. 1kk sitten. Autolla ajelin noin 1kk ilman mitään ongelmia sitten ihan yhtäkkisesti alkoi käyntihäiriöt jonka jälkeen autolla kerkesin noin 10km ajaa ennen kuin ei enään liikkunut ollenkaan eikä pysynyt käynnissä tyhjäkäynnillä. Hinurilla talliin auto, vaihdoin lambdan -> oireet jatkuivat. Live datasta päätellen Bimmerprofs ohjeiden mukaan ei käy laihalla eikä rikkaalla vaan lambda pysyy arvossa 2.0. Suuttimet vaihdettu kaikki 90k km sitten index 11 suuttimiin. Live datalla myös katsottu että kp-pumppu tuo tarpeeksi korkean paineen. Ei muita vikakoodeja kuin Misfire Cylinder 1,2,3. Oisko vinkkejä mitä lähtä testaamaan? Lähettää bank 1 suuttimet testaukseen ensimmäisenä? Vai lähtä vikaa selvittämään jostain muualta. Tällä hetkellä koitettu puolien vaihtelua, sekä tulpat vaihdettu. Puristuspaineet mitattu ja kaikilla pytyillä 11-13 bar. Jos autolle koittaa antaa kierroksia niin hyytyy samantien ja käy melko epätasaisesti tyhjäkäyntiäkin. Kun moottori lämpenee ei pysy edes tyhjäkäynnillä enään käynnissä. Kyseessä siis 523 F10, -11.
Comment
-
-
Originally posted by siipuli View PostTässä ilmeni ihmeellinen ongelma nyt N53:n kanssa.
Oisko vinkkejä mitä lähtä testaamaan?
Pitääkö pyydetyn rail-paineen myös kuormitettuna kuvatussa tilanteessa kun suorituskyky romahtaa?
IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Myös etäyhteydellä
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View Post
Ellei moottori suostu käynnistymään vikakoodien kuittauksen ja CAS-DME -synkronoinnin jälkeen, niin kuulostaa DME-vialta. Korjaantuu sen vaihdolla ja jos siihen päätyy, niin tilalle kannattaa laittaa MSD81, joka ei paistu yhtä rapeaksi kuin nykyinen MSD80. DMEn vaihdossa osaan tarvittaessa auttaa ja yv tavoittaa.
En ole vielä resetoinnut vikoja, enkä synkronoinnut CAS-DME liityntää, kun en ole varma meneekö oikein ja mitä seuraa. Eli INPAlla ei onnistu, mutta ISTAlla: onko se kohta Service->Drive->CAS->käynnistyksen eston vapautua ->koodaus/ohjelmointi YES?
Sitten INPAlla kaikki adaptaatioiden resetointi?
Vikakoodien nollaus?
Peukku starttinappulalle. Teenkö tämän?
Alkaa vaan kovasti tuntua siltä, että DME vaatii uuden modulin tai korjauksen. Ohjelmointi ja vanhojen tietojen siirto vaatii sitten taitoja, joita minulta yksin ei löydy.
Toivottavasti pitää sulia kelejä, että pääsee hakemaan kinkun marketista pyörällä. Hyvä olisi tiekartta saada tähänkin korjaukseen.
MP
Comment
-
-
Vikakoodit 30BA ja 30BB tarkoittavat todellakin sitä, että matkanteko loppuu vuorenvarmasti, koska kone ei enää käynnisty ja DME eli MSD80 on kaputt. Tilanne vaatii yksikön korjauksen, jos se on enää mahdollista tai varayksikön asennuksen, tämän ohjelmoinnin, parametroinnin ja linkityksen auton muihin yksiköihin. Vaatii aikaa, osaamista, tieto-taitoa ja kärsivällisyyttä. Mutta jos tätä kaikkea löytyy, niin auto tulee kuntoon entistä ehompana ja taival jatkuu. Minulla tämä kaikki onnistui, kun löytyi asiantunteva henkilö, joka tiesi mitä tehdään. Autossa on hyvät selväkieliset vikakoodit, jotka paljastavat hyvin totuuden.
Onhan se toisàalta aika karua, kun moottorin ohjausyksikkö yht`äkkiä vain hajoaa, ties missä ja mietit tienposkessa seuraavaa peliliikettä. Alunperin huonoa suunnittelua ja epäluotettavien komponenttien käyttöä Siemens VDO ja BMWltä.
Tämä henkilö oli minun kohdallani JaniLap, hän hoiti autoon MSD81 ohjausyksikön, siihen tarvittavat ohjelmat ja otti käyttöön sen. Kaikki on nyt tältä osin kunnossa. Erittäin hyvä suoritus.
Itse sain värkättyä CCVn tässä yhteydessä myös kuntoon. Huohottimen kumikalvo toimii niinkuin pitääkin, ei pidä ääntä, korkin voi avata ja moottori jatkaa tasaista käyntiä. MP
Comment
-
Comment