Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 madallus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • GuGi_
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2012
    • 700
    • Vantaa city

    Originally posted by tabasco View Post
    RealOEM.com tai bmwfans.info eivät myöskään kerro, onko jousissa eroa, enkä löytänyt muualtakaan netistä vedenpitävää tietoa asiasta meikäläisen google-fu:lla. Joku muukin on hommaa ihmetellyt mm. täällä, täällä ja täällä.

    Tiedonmurusten perusteella näyttäisi siltä, että tolppien lisäksi jousetkin ovat kaikissa erilaiset (samassa production codessa), kun M Sports ja Sports Suspension kerran ovat vakiota matalempia (sport jopa matalampi), mutta jälkimmäinen pintakovempi ja M Sports progressiivisempi. Ihmettelisin kovasti, jos ei nämä kävisi keskenään ristiin. Vakaajathan ovat erilaiset M Sportsissa kuin muissa.
    Kumpiko noista on nyt sit jämäkämpi? Sport vai M-Sport? Mulla on nyt 61:ssä muutaman tuhat kilometriä vanhat Sport iskarit ja -40mm jouset. Ja meinaa olla aivan liian löysät pumput tolle korkeudelle. Ei tarvi suurta kuoppaa/monttua olla suoralla tiellä ni raapii edessä. Renkaita jos kääntää vähänkää enemmän ni saa tosissaan olla varovainen. On mulla kyllä siellä 245/45/18 talvirillat allakin, ettei nyt ihan pienimmästä päästä oo nuokaan. Mut kesäks on tulossa melkein samankokonen rengas eli jotain pitäs keksiä.
    "Muut tekee mitä ne osaa, me tehään mitä halutaan"

    F11 525d -11
    E60 M5 -05
    E12 530i -75
    E32 730i - 91
    Chevy Silverado 3500 -93
    R33 Skyline GTS-T -93

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      Koni sporttien omistajat huomio. Mihin asentoon ootte takaiskarit vääntäneet (kyseessä siis e60,530d)? Jousiksi tulossa H&R-35 jouset.

      Edessähän noita pääsee säätään tolppien ollessa paikallaan, mutta takana pitäs arpoo säätö ennen asennusta. Ohjeessa kierto 180 astetta (löysä) - 720 ast (jäykkä). Tavoiteena saada jämäkkä, mutta ei täysin yhtä puuta.

      Toiveissa saada joltain perstuntosta kokemusta, ennen kun väännän esim. 450 astetta.
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • Aksa P
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2006
        • 394
        • Sawo

        Originally posted by Aksa P View Post
        Koni sporttien omistajat huomio. Mihin asentoon ootte takaiskarit vääntäneet (kyseessä siis e60,530d)? Jousiksi tulossa H&R-35 jouset.

        Edessähän noita pääsee säätään tolppien ollessa paikallaan, mutta takana pitäs arpoo säätö ennen asennusta. Ohjeessa kierto 180 astetta (löysä) - 720 ast (jäykkä). Tavoiteena saada jämäkkä, mutta ei täysin yhtä puuta.

        Toiveissa saada joltain perstuntosta kokemusta, ennen kun väännän esim. 450 astetta.
        Itse itselleen vastaten... Säätö löysimmässä asennossa pumput liikkuvat omalla näppituntumalla melko helposti. Eka 180ast muutta tilannetta hienan. seuraava 180ast jälkeen vastusta on tullut loogisesti ja mielestäni lineaarisesti lisää lähinnä ulosjoustoon. Tästä eteenpäin viimeinen 360ast tuo jäykkyyttä selkeästi lisää ja mielestäni noin tuplaten tuohon ekaan kierrokseen nähden. Jäykimmässä asennossa iskarin ulosvetoon saa jo käyttää tosissaan voimaa ja tovin aikaa, että iskari on taas pitkänä.

        Päädyin omalla kohdalla pyörittään kaikkia 360ast ja sitten alle. Alusta tuntui kyllä mahtavalta. Sitten käänsin etupumput aivan löysälle. Sitten koeajoa ja säätämistä 180ast välein kaikista jäykimpään asentoon. Tulos oli se, että palautin etupumput takaisin puoliväliin ja jätin siihen. Toi jäykin asento pudottaa kyllä paikat hampaista rengastuksen ollessa 19". Takapäätähän ei alla ollessa voikkaan säätää, joten se oli sitte testauksen ajan samassa säädössä.

        Kävin päästään melko roudan raiskaamaa pienempää pikitietä ja kyllä oli hymy herkässä. Mulla ei oo toistaseksi ollut parempaa alustaa alla. tosin aiemmat kokemukset pohjautuvatkin sachsiin ja eibachiin.

        Ja mikä parasta, auto vielä madaltui ~10-15mm ollen nyt navasta kaareen 345 edessä ja takana.
        Last edited by Aksa P; 11-05-2013, 09:48. Reason: Navasta kaareen mitta korjattu (245->345)
        "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

        Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
        E21 M50B20
        E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
        E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
        E34 10/1990 520i
        Honda Prelude EX vm.-83 1.8

        Comment

        • HannuE60
          R.I.P.
          • Mar 2012
          • 809
          • Espoo

          Originally posted by Aksa P View Post
          Itse itselleen vastaten... Säätö löysimmässä asennossa pumput liikkuvat omalla näppituntumalla melko helposti. Eka 180ast muutta tilannetta hienan. seuraava 180ast jälkeen vastusta on tullut loogisesti ja mielestäni lineaarisesti lisää lähinnä ulosjoustoon. Tästä eteenpäin viimeinen 360ast tuo jäykkyyttä selkeästi lisää ja mielestäni noin tuplaten tuohon ekaan kierrokseen nähden. Jäykimmässä asennossa iskarin ulosvetoon saa jo käyttää tosissaan voimaa ja tovin aikaa, että iskari on taas pitkänä.

          Päädyin omalla kohdalla pyörittään kaikkia 360ast ja sitten alle. Alusta tuntui kyllä mahtavalta. Sitten käänsin etupumput aivan löysälle. Sitten koeajoa ja säätämistä 180ast välein kaikista jäykimpään asentoon. Tulos oli se, että palautin etupumput takaisin puoliväliin ja jätin siihen. Toi jäykin asento pudottaa kyllä paikat hampaista rengastuksen ollessa 19". Takapäätähän ei alla ollessa voikkaan säätää, joten se oli sitte testauksen ajan samassa säädössä.

          Kävin päästään melko roudan raiskaamaa pienempää pikitietä ja kyllä oli hymy herkässä. Mulla ei oo toistaseksi ollut parempaa alustaa alla. tosin aiemmat kokemukset pohjautuvatkin sachsiin ja eibachiin.

          Ja mikä parasta, auto vielä madaltui ~10-15mm ollen nyt navasta kaareen 245 edessä ja takana.


          Tuo on loistava tieto

          Mulle tulossa sama setti, paitsi ajattelin jättää orkkis iskarit taakse.:think

          Tarkoitit varmaan tuota navasta kaareen mittaa 345mm. ?
          Tiputtaa m-sport alustaa vain vähän, mutta juuri sen verran kun ainakin minä haluankin..


          -Hannu-
          [SIGPIC]
          BMW 535d M-sport

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            Originally posted by HannuE60 View Post
            Tuo on loistava tieto

            Mulle tulossa sama setti, paitsi ajattelin jättää orkkis iskarit taakse.:think

            Tarkoitit varmaan tuota navasta kaareen mittaa 345mm. ?
            Tiputtaa m-sport alustaa vain vähän, mutta juuri sen verran kun ainakin minä haluankin..


            -Hannu-
            Kyllä 345mm, meni näköjään illan hämärissä numerolla vituralleen...
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • HannuE60
              R.I.P.
              • Mar 2012
              • 809
              • Espoo

              Originally posted by Aksa P View Post
              Kyllä 345mm, meni näköjään illan hämärissä numerolla vituralleen...
              Laita pari kuvaa miltä näyttää.....

              -Hannu-
              [SIGPIC]
              BMW 535d M-sport

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                Originally posted by HannuE60 View Post
                Laita pari kuvaa miltä näyttää.....

                -Hannu-
                Jos saan pestyä... Huomenna viimeistään
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • JarkkoA
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2013
                  • 33
                  • Vaasa

                  Morjens, mitäs madallusta suosittelisitte tähän ämmään -> tuli pykälän verran liian matalat profiilit kumeihin, joten ehkä säädettävä madallus voisi korjata tilannetta
                  Attached Files
                  ----------------------------------------------
                  Next: ?? (V12):think
                  E61 M5 Touring -07 Black Sapphire Metallic (V10)
                  Ex: B6 Audi S4 Avant - 03 Black Metallic (V8)
                  Ex: E36 328I - 95 Cosmos Black Metallic (R6)
                  Ex: Audi 90 - 90 Black Metallic (R5)

                  Comment

                  • PitBull
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2006
                    • 122
                    • Vantaa

                    Omassa mitat navasta kaareen nyt 340mm joka nurkassa M-sport oli 365mm
                    Attached Files

                    Comment

                    • HannuE60
                      R.I.P.
                      • Mar 2012
                      • 809
                      • Espoo

                      Originally posted by PitBull View Post
                      Omassa mitat navasta kaareen nyt 340mm joka nurkassa M-sport oli 365mm
                      Hieno auto!

                      Tästähän mielellään lukisi ja näkisi muutakin juttua:think

                      -Hannu-
                      [SIGPIC]
                      BMW 535d M-sport

                      Comment

                      • -challenger-
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2009
                        • 2150
                        • L a h t i

                        Originally posted by JarkkoA View Post
                        Morjens, mitäs madallusta suosittelisitte tähän ämmään -> tuli pykälän verran liian matalat profiilit kumeihin, joten ehkä säädettävä madallus voisi korjata tilannetta
                        En tiedä mut anzafin meinas jättää oman ämmäsä madaltamatta ku tulis kuulemma suhteettoman kalliiksi sillä ootko ottanu huomioo että sielä on ne alustansäädöt ja muut ??

                        Kandee kyl antilta kysästä se varmaa perehtyny tohon hommaa..

                        Comment

                        • -rik
                          BTCF Member
                          • Nov 2009
                          • 827
                          • Rovaniemi

                          Kyllähän antza eteen laitto Eibach prokit jouset -30mm, takapäähän ei koskenut koska oli sopiva. näin muistelen.
                          ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                          Comment

                          • Guest's Avatar



                            Tuuma ulos ja 2 alas?
                            Kelailin FK:n coilover-settiä mahdollisesti "hyllyjousilla".

                            Comment

                            • JarkkoA
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2013
                              • 33
                              • Vaasa

                              Originally posted by -challenger- View Post
                              En tiedä mut anzafin meinas jättää oman ämmäsä madaltamatta ku tulis kuulemma suhteettoman kalliiksi sillä ootko ottanu huomioo että sielä on ne alustansäädöt ja muut ??

                              Kandee kyl antilta kysästä se varmaa perehtyny tohon hommaa..
                              Ok, kiitos vinkistä. Pitää tosiaan vielä pari kertaa harkita ennenkuin tekee mitään alustalle.
                              Takaputket ovat tällä hetkellä matalin kohta -> 9,5cm maavara -> eli jos takapäätä lähtee madaltamaan putket kyllä pian kolisee -> aika ihmeellinen setti touring ämmässä (sedanissa putket menee pohjan mukaisesti):think

                              No,ehkä edestä voisi hieman jousien vaihdolla madaltaa, muuten varmaan saa olla. Eisenmannin putket pitää kyllä jossain vaiheessa hommata (ne menee sedanin mallin mukaisesti) ja niitähän saa myös tosi halvalla cat-back vain 2,5k€
                              Attached Files
                              ----------------------------------------------
                              Next: ?? (V12):think
                              E61 M5 Touring -07 Black Sapphire Metallic (V10)
                              Ex: B6 Audi S4 Avant - 03 Black Metallic (V8)
                              Ex: E36 328I - 95 Cosmos Black Metallic (R6)
                              Ex: Audi 90 - 90 Black Metallic (R5)

                              Comment

                              • Guest's Avatar

                                Originally posted by JarkkoA View Post
                                Takaputket ovat tällä hetkellä matalin kohta -> 9,5cm maavara -> eli jos takapäätä lähtee madaltamaan putket kyllä pian kolisee -> aika ihmeellinen setti touring ämmässä (sedanissa putket menee pohjan mukaisesti):think

                                What? On vähä "itekö teit" lookkia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎