Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JJtalo
    replied
    Ite oon ajanu 2014 joulusta lähtien ilman ibs:ssää, tai siis on se paikoillaan mutta liitin irti. Viimeks ku katoin salavalikosta jännitettä, näytti 14,5v, en muista paljonko oli pakkasta. Lyijyakku omassa eli tuo riittää, en osaa sanoa osaako laturi nostaa jännitettä jos on agm ohjelmoitu mutta ibs disabloitu. Pitääpä kattoo säätääkö edelleen ulkolämpötilan mukaan jännitettä vai onko aina tuon saman. Virran kanssa ei oo ollu ongelmia, vaikka ajo on lyhyttä nurkkapyöritystä (töihin 7km, kauppaan 1-4km, kyläileen 1-5km) kylmällä koneella.
    Edit: 0 astetta ulkona laturi latas 14,3v salavalikosta. Katotaan kun tulee kunnon pakkaset mitä näyttää.

    Ei kai tolla muuta virkaa ole ku pitää kirjanpitoo paljonko virtaa akusta otetaan ja paljonko menee, ja kertoo laturille millon lataa ja millon ei. Ja kertoo käyttäjälle millon akku on huono, ja sammuttaa webaston ennenku akku on tyhjä että jaksaa vielä startata. Tämä vaan ei tunnu toimivan kun ei tuo niin hyvin ymmärrä että 20 pakkasella akun kapasiteetissta ei oo käytössä ku puolet. Omani rupesi lisäks syömään kuormasta ja purki akkua 3A jatkuvasti kun auto meni nukkuun.
    Last edited by JJtalo; 31-01-2016, 13:01.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by DasBimmer View Post
    Minun ongelmat hävisi tämän toimenpiteen tehtyäni, ja jännite on mitattu täydestä akusta lämpimässä tallissa. Olen tehnyt tämän saman tempun kahteen muuhunkin autoon ja nekin ovat toimineet ongelmitta jo 30tkm. Netistä lueskeltuna en ole löytänyt mitään haittaakaan ibs:n ohituksesta.

    Jostain lueskelinkin että tuohon akunlatausjärjestelmään olisi saatavilla päivitys? Jos näin on niin toki sekin poistanee ko. ongelman. Itse kun en ole kovin syvällisesti tähän perehtynyt vaan etsin helpon vaihtoehdon (itseäni epäilytti että jokin paikka purkaisi merkittävästi virtaa mutta en sellaista mittailemalla löytänyt)
    Kannattaa vielä mitata miten se jännite käyttäytyy kylmällä. Alkupään malleissa näissä on käsittääkseni ollut aika paljon ongelmia ja niihin muistaakseni vaihdetaan IBS sekä päivitetään softat.

    Leave a comment:


  • DasBimmer
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Eihän tuo nytkään ole kunnossa. Ei 13.9V ole riittävä, jos se on akun navoista mitattu (ellei se akku ollu täyteen ladattu ja mitattaus suoritettu lämpimässä tallissa). Mikäli auto seisoo pihalla ja se ei nyt enää nosta jännitettä yli tuon 13.9V, niin ei tule akku latautumaan täyteen. Kannattaa varmaan laittaa se IBS kuntoon, niin alkaa akut kestämään. Kovalla pakkasella tuo nimittäin nostaa jännitteen ylemmäksi kuin perinteisesti, että akku latautuu riittävästi.
    Minun ongelmat hävisi tämän toimenpiteen tehtyäni, ja jännite on mitattu täydestä akusta lämpimässä tallissa. Olen tehnyt tämän saman tempun kahteen muuhunkin autoon ja nekin ovat toimineet ongelmitta jo 30tkm. Netistä lueskeltuna en ole löytänyt mitään haittaakaan ibs:n ohituksesta.

    Jostain lueskelinkin että tuohon akunlatausjärjestelmään olisi saatavilla päivitys? Jos näin on niin toki sekin poistanee ko. ongelman. Itse kun en ole kovin syvällisesti tähän perehtynyt vaan etsin helpon vaihtoehdon (itseäni epäilytti että jokin paikka purkaisi merkittävästi virtaa mutta en sellaista mittailemalla löytänyt)

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by DasBimmer View Post
    Itse painin aikani E61:n akkuongelman kanssa. Ajan lähinnä nurkka-ajoa ja pidän autoa lämpimässä tallissa. Auto on ollut meillä perheessä yli 5 vuotta ja tänä aikana akkuja on mennyt jo neljä kappaletta. Nyt keväällä akun taas piiputettua ryhdyin tutkimaan hieman takemmin mistä tämä akun ainainen piiputtaminen oikein johtuu ja ratkaisuksi löysin älykkään (älyttömän) IBS - järjestelmän. Ilmeisesti auton co2 - päästöjen takia on bmw:n pitänyt ympätä näihin autoihin laturin ja täten koneen kuormituksen minimoiva akunlatausjärjestelmä. Tämä pyrkii minimoimaan akun latauksen ja samalla laturin ja koneen kuormituksen. Tämä taasen aiheuttaa varsinkin talviaikaan nurkka-ajossa sen ettei akku tahdo ikinä latautua täyteen -> aiheuttaa talvella herkästi akun varauksen loppumisen.

    Tutkin akun latausta yleismittarilla ja todellakin auton startatessa laturi työntää yli 14 volttia mutta latausjännitel lähtee heti laskemaan ja päätyy lopulta olemattomaksi, ilmeisesti järjestelmä tulkitsee akun olevan riittävän täynnä eikä lataa akkua suotta.

    Noh oma ongelmani ratkesi kun otin akulta IBS - järjestelmän johdon irti, tämän jälkeen akun latausjännite vakiintui 13,9 volttiin ja ongelmat hävisi. Olen myös lukenut jostain että noihin vanhempiin malleihin voisi päivittää tuon ibs- järjestelmän mutta halvempi konsti on ottaa tuo johto irti. Youtubesta löytyy helposti ohje jos jollakulla muullakin on sama ongelma.
    Eihän tuo nytkään ole kunnossa. Ei 13.9V ole riittävä, jos se on akun navoista mitattu (ellei se akku ollu täyteen ladattu ja mitattaus suoritettu lämpimässä tallissa). Mikäli auto seisoo pihalla ja se ei nyt enää nosta jännitettä yli tuon 13.9V, niin ei tule akku latautumaan täyteen. Kannattaa varmaan laittaa se IBS kuntoon, niin alkaa akut kestämään. Kovalla pakkasella tuo nimittäin nostaa jännitteen ylemmäksi kuin perinteisesti, että akku latautuu riittävästi.
    Last edited by HTK12; 28-01-2016, 17:37.

    Leave a comment:


  • bambino
    replied
    Originally posted by Dualfun View Post
    Koodasithan sen uuden akun autolle kuittauksen lisäksi, ainakin Ah muuttui, muuttuiko myös akkutyyppi lyijy -> AGM?
    Jos multa kysyit niin toki. Ah muuttui 80-95 sekä lyijy-AGM.

    Leave a comment:


  • Dualfun
    replied
    Kyllä akunvaihto kannattaa kuitata siinä vaiheessa kun akussa on kapasiteettia vähintään 90%, muuten järjestelmä menee sekaisin.

    Koodasithan sen uuden akun autolle kuittauksen lisäksi, ainakin Ah muuttui, muuttuiko myös akkutyyppi lyijy -> AGM?

    Leave a comment:


  • bambino
    replied
    No tuo selittäisi omat puhallinongelmat myös, kun ei tunnu akku lataantuvan ihan täyteen vaikka tuli ajeltua pariin päivään yli 500km. Kyseessä siis uusi 95Ah AGM akku jota ei ladattu asennusvaiheessa. Auto ei aina halua lähteä puhaltamaan kun ajaa, mutta yleensä ajossa lähtee puhaltamaan jossain vaiheessa. Mikäli kyseinen systeemi on noin typerä niin luulisi, että näihin on melkein pakollista ladata uudet akut laturilla ennen asennusta. :think
    Sinänsä ei haittaa nyt kun on taas kelit plussalla, mutta auta armias kun pakkaset taas tulee. Voisi vaikka veikata, että ongelmia luvassa. Pakko varmaan kaivaa akkulaturi jostain siinä kohti vaikka kova luotto oli, että auto saisi itse ladattua akkua tarpeeksi mutta saatoin olla väärässä.
    Last edited by bambino; 28-01-2016, 14:29.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Voiko tästä IBS:n poistamisesta olla jotain haittaa? Täytyykö se tehdä fyysisesti vai voiko sen tehdä jotenkin koodaamalla ?

    Leave a comment:


  • JarnoE36
    replied
    Originally posted by JarnoE36 View Post
    Sama kävi itselläni mielessä ja katsoinkin jonkun youtube- sällin ohjeen mutta en rohjennut vielä tehdä. Oletko kauan ajanut nyt ilman IBSää?
    Vähän aikaista mutta menee itseltä IBS kohta poistettujen listalle lainatakseni ulkomailta yhden tyypin "I have added the IBS to my banned list which has runflats, swirl flap and the DPF on it :lol:"

    Jos IBS on pois niin eikös sitten isompikin akku lataannu täyteen vai meneekö silti jonkun ohjelman kautta varauksen haistelu ja säätely.
    Last edited by JarnoE36; 28-01-2016, 12:07.

    Leave a comment:


  • JarnoE36
    replied
    Originally posted by DasBimmer View Post
    Itse painin aikani E61:n akkuongelman kanssa. Ajan lähinnä nurkka-ajoa ja pidän autoa lämpimässä tallissa. Auto on ollut meillä perheessä yli 5 vuotta ja tänä aikana akkuja on mennyt jo neljä kappaletta. Nyt keväällä akun taas piiputettua ryhdyin tutkimaan hieman takemmin mistä tämä akun ainainen piiputtaminen oikein johtuu ja ratkaisuksi löysin älykkään (älyttömän) IBS - järjestelmän. Ilmeisesti auton co2 - päästöjen takia on bmw:n pitänyt ympätä näihin autoihin laturin ja täten koneen kuormituksen minimoiva akunlatausjärjestelmä. Tämä pyrkii minimoimaan akun latauksen ja samalla laturin ja koneen kuormituksen. Tämä taasen aiheuttaa varsinkin talviaikaan nurkka-ajossa sen ettei akku tahdo ikinä latautua täyteen -> aiheuttaa talvella herkästi akun varauksen loppumisen.

    Tutkin akun latausta yleismittarilla ja todellakin auton startatessa laturi työntää yli 14 volttia mutta latausjännitel lähtee heti laskemaan ja päätyy lopulta olemattomaksi, ilmeisesti järjestelmä tulkitsee akun olevan riittävän täynnä eikä lataa akkua suotta.

    Noh oma ongelmani ratkesi kun otin akulta IBS - järjestelmän johdon irti, tämän jälkeen akun latausjännite vakiintui 13,9 volttiin ja ongelmat hävisi. Olen myös lukenut jostain että noihin vanhempiin malleihin voisi päivittää tuon ibs- järjestelmän mutta halvempi konsti on ottaa tuo johto irti. Youtubesta löytyy helposti ohje jos jollakulla muullakin on sama ongelma.
    Sama kävi itselläni mielessä ja katsoinkin jonkun youtube- sällin ohjeen mutta en rohjennut vielä tehdä. Oletko kauan ajanut nyt ilman IBSää?

    Leave a comment:


  • DasBimmer
    replied
    Itse painin aikani E61:n akkuongelman kanssa. Ajan lähinnä nurkka-ajoa ja pidän autoa lämpimässä tallissa. Auto on ollut meillä perheessä yli 5 vuotta ja tänä aikana akkuja on mennyt jo neljä kappaletta. Nyt keväällä akun taas piiputettua ryhdyin tutkimaan hieman takemmin mistä tämä akun ainainen piiputtaminen oikein johtuu ja ratkaisuksi löysin älykkään (älyttömän) IBS - järjestelmän. Ilmeisesti auton co2 - päästöjen takia on bmw:n pitänyt ympätä näihin autoihin laturin ja täten koneen kuormituksen minimoiva akunlatausjärjestelmä. Tämä pyrkii minimoimaan akun latauksen ja samalla laturin ja koneen kuormituksen. Tämä taasen aiheuttaa varsinkin talviaikaan nurkka-ajossa sen ettei akku tahdo ikinä latautua täyteen -> aiheuttaa talvella herkästi akun varauksen loppumisen.

    Tutkin akun latausta yleismittarilla ja todellakin auton startatessa laturi työntää yli 14 volttia mutta latausjännitel lähtee heti laskemaan ja päätyy lopulta olemattomaksi, ilmeisesti järjestelmä tulkitsee akun olevan riittävän täynnä eikä lataa akkua suotta.

    Noh oma ongelmani ratkesi kun otin akulta IBS - järjestelmän johdon irti, tämän jälkeen akun latausjännite vakiintui 13,9 volttiin ja ongelmat hävisi. Olen myös lukenut jostain että noihin vanhempiin malleihin voisi päivittää tuon ibs- järjestelmän mutta halvempi konsti on ottaa tuo johto irti. Youtubesta löytyy helposti ohje jos jollakulla muullakin on sama ongelma.

    Leave a comment:


  • Wikke
    replied
    Vaihdoin 530i:hin eilen uuden akun. Paikoillaan oli tavallinen 100Ah Vartalainen, laitoin samanlaisen tilalle. INPA:lla katsoin että edellinen akun vaihto oli tehty kilometrileiman mukaan kuutisen vuotta sitten. Varusteluetteloon sitä ei oltu kuitenkaan muutettu, vaan sen mukaan siellä oli 80Ah akku. Onkohan tuo sitten aina jättänyt lataamatta entisen akun täyteen? Ihmekään kun tuntui ettei pakkasilla virta riitä. Nyt koodasin sinne 110Ah, katsotaan miten pelaa.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by Laku View Post
    Ei taida onnistua, jos AGM:stä puhutaan.
    Näinhän minä jo sanoin edellisessä viestissä, vai ilmaisinko itseäni selvästi? Eli suurin perinteinen akku 110Ah, AGM 90Ah. Toin nyt lähinnä esille, että sinne voi laittaa sen 110Ah perinteisen akun, on hieman halvempi vaihtoaehto kuin 90 AGM. Esim. bosch S5 110 Ah (920A) tarjoaa suuremman kylmäkäynnistysvirran kuin Bosch S5 95 Ah AGM (850A)
    Last edited by HTK12; 23-01-2016, 20:15.

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Originally posted by HTK12 View Post
    Kyllä sinne voi koodata myös 110Ah akun.
    Ei taida onnistua, jos AGM:stä puhutaan.

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by bambino View Post
    Eikös maksimi AGM akku kuitenkin ole 90Ah? Sitä meinasin..
    Juu. 95Ah AGM voi hyvin laittaa ja koodata sen 90Ah AGM:llä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎