Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e46touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2003
    • 1327
    • Tornio

    säädin/"kunnostetut laturit"

    Originally posted by TROCK View Post
    Palaan tähän vanhaan postaukseen... Tässäkin topicissa puhutaan paljon jännitteensäätimestä, mutta onko kyseessä osa nro 12317836490? Kyseessä siis tässä tapauksessa e61 530d ´04. Realoem antaa myös toisen osanumeron 12318510092.

    Toisekseen, kuinkahan monesti ongelmaa on ollut itse laturissa? Äkkiseltään netistä vilkuiltuna koko laturia alkoi saamaan 250€ kieppeiltä lähtien ja jos pelkkä säädin liukurenkaineen on jo yli satkun, niin pistää miettimään, kannattaisiko hankkia jo koko vehje.
    tuo osa nro 12 31 7 836 490 on 06/2006 asti käyvä
    12 31 8 510 092 LCi mallit eli 01/2007 alkaen.

    noita "kunnostettuja" latureita kannattaa tutkia ENNEN paikoilleen asennusta hivenen tarkemmin. Ovat olleet luvattoman heikosti "kunnostettuja" yleensä liukurengas lähes loppuun ajettu ja JOSTAIN syystä puolalainen/intialainen jättänyt vaihtamatta tuon kaikkein tärkeimmän osan SÄHKÖN tuoton kannalta.
    __________________________________________________ ____________
    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

    Comment

    • TROCK
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2005
      • 435
      • Tampere

      Originally posted by e46touring View Post
      tuo osa nro 12 31 7 836 490 on 06/2006 asti käyvä
      12 31 8 510 092 LCi mallit eli 01/2007 alkaen.

      noita "kunnostettuja" latureita kannattaa tutkia ENNEN paikoilleen asennusta hivenen tarkemmin. Ovat olleet luvattoman heikosti "kunnostettuja" yleensä liukurengas lähes loppuun ajettu ja JOSTAIN syystä puolalainen/intialainen jättänyt vaihtamatta tuon kaikkein tärkeimmän osan SÄHKÖN tuoton kannalta.
      Kiitos varoituksesta halpojen ja hyvin osien suhteen. Liukurenkaalle en löytänyt koodia. Saako sen tilattua erikseen? Sehän ei tule säätimen mukana, eihän?
      - - - - - - -
      F10 520dA
      ex E61 530dA, ex E39 530dA

      Comment

      • Saarikoski
        R.I.P.
        • Feb 2005
        • 726
        • KOKKOLA

        Originally posted by TROCK View Post
        Kiitos varoituksesta halpojen ja hyvin osien suhteen. Liukurenkaalle en löytänyt koodia. Saako sen tilattua erikseen? Sehän ei tule säätimen mukana, eihän?

        jo jonku aikaa oman laturin romplauksesta, mutta muistaakseni jos valeon laturi niin tähän saa vain jännitteensäädin/hiilipakettiklimppiä joka maksaa n150,- orkkiksena..osanumerosta en osaa sanoa, mutta on vaan yhtä mallia ja jos boschilainen laturi niin tähän pystyy vaihtamaan pelkät hiilet, joka saa myös tarvikkeena...hinta jotain 50,- pintaan.. pienen peilin ja taskulampun avulla näät helposti konehuoneesta kumpi laturi autossas on...tämäki mutu, mutta pääpiirteittäin ensimmäisissä e60/e61 tuota valeoo ja myöhemmissä bossilaista..

        omaan kiuluun laitettiin tuo valeon paketti, kilometrejä oli mittarissa 250tkm ja liukurenkaat todella hyvät, hiilet oli vaan kulunu loppuun..asiansa osaava henkilö vaihtaa ainakin tuon valeon hiili/jännitteensäädinpaketin laturia irrottamatta n.puolessa tunnissa..

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1327
          • Tornio

          Originally posted by TROCK View Post
          Kiitos varoituksesta halpojen ja hyvin osien suhteen. Liukurenkaalle en löytänyt koodia. Saako sen tilattua erikseen? Sehän ei tule säätimen mukana, eihän?
          Liukurengas täytyy hankkia erikseen EI tule säätimen mukana.
          Liukurenkaan saat tarvikeliikkeestä JOS sattuu olemaan riittävän pätevä myyjä joka jaksaa kaivaa tilaus/tuote nro esille. Valeon laturiin löytyy muistaakseni JA elektrolta ainakin.

          Jos Valeon osalta liukurenkaan saatavuus / toimitus vaikeuksia niin löytyy tarvittaessa minulta pari kpl uusia liukurenkaita varastosta.

          Valeon laturiin hiili ja laakeri nro:t jemmassa voin tarvittaessa kaivaa esille.
          hihnan puoleisessa vetopäässä 2 rivinen ns.valmistaja kohtainen hiukan erikoisempi laakeri
          löytyy FAG:lta ja varastoidaan jopa Suomessa.

          Blueline , elstock yms. "korjatut" laturi merkit havaittu täydelliseksi ryöstö yritykseksi.
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • J-Beat
            Aluevastaava
            • Jun 2005
            • 3059
            • Jyväskylä

            Pystyiskös joku tästä Jyväskylän suunnilta (tai Lohjan) tekemään tuommoista akkutyypin vaihdos ohjelmointia tommoseen e61 530D:hen ?
            Myydään:
            Uutta ja käytettyä osaa! e21, e30, e31, e32, e36, e34, e38, e46

            K-S Connection
            Ajossa: e46 330ci -00 "SemiCamo", e91 330xd Touring

            Comment

            • TommiR
              Newbiemmer
              • Jan 2012
              • 14
              • Nokia

              Akku tyhjenee yön aikana

              Vaihdoin kuukausi sitten uuden akun ja kaikki pelitti melkein kaksi viikkoa hyvin. Sitten oli akku tyhjänä aamulla. Latasin täyteem ja sama homma seuraavana aamuna. Aikaisemmin oli kaukosäätö lopettanut toimintansa, joten ajattelin, että syy on takaluukunjohtosarjassa. Löytyi 1 katkennut johto ja taas toimii kaukosäädin. Ehdin jo tuulettelemaan, mutta seuraavana aamuna oli taas akku tyhjä. Tämän jälkeen tarkistettu plus kaapelin läpiviennit ja ihmetelty IBS johtoa.

              Voiko tosiaan johtua siitä, että akku vaihdettu hieman eri kokoiseen?

              Comment

              • LeMansBlau
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1060
                • Insomniac

                Originally posted by TommiR View Post
                Vaihdoin kuukausi sitten uuden akun ja kaikki pelitti melkein kaksi viikkoa hyvin. Sitten oli akku tyhjänä aamulla. Latasin täyteem ja sama homma seuraavana aamuna. Aikaisemmin oli kaukosäätö lopettanut toimintansa, joten ajattelin, että syy on takaluukunjohtosarjassa. Löytyi 1 katkennut johto ja taas toimii kaukosäädin. Ehdin jo tuulettelemaan, mutta seuraavana aamuna oli taas akku tyhjä. Tämän jälkeen tarkistettu plus kaapelin läpiviennit ja ihmetelty IBS johtoa.

                Voiko tosiaan johtua siitä, että akku vaihdettu hieman eri kokoiseen?
                Kerro nyt mikä akku oli ja mikä tuli?
                Tässä ketjussa on kerrottuna sivutolkulla akun vaihdosta ja siihen liittyvästä koodauksesta, mikäli akun koko tai tyyppi vaihtuu. Koodaus on tehtävä pariin eri boksiin ja on myös hyvä tehdä se vaihtoilmoitus ja historian pois pyyhkäsy.

                Eli oletko latausjännitteen mittaillu, että laturi pelittää? Autolle akun tiedot ja akku laturilla täyteen. Jos ei toimi vieläkään, niin akun kanssa kauppaan mistä sen ostit.
                ///MADE IN FINLAND

                sigpic

                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                F32 COUPE PERFORMANCE
                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                Comment

                • TommiR
                  Newbiemmer
                  • Jan 2012
                  • 14
                  • Nokia

                  Originally posted by LeMansBlau View Post
                  Kerro nyt mikä akku oli ja mikä tuli?
                  Tässä ketjussa on kerrottuna sivutolkulla akun vaihdosta ja siihen liittyvästä koodauksesta, mikäli akun koko tai tyyppi vaihtuu. Koodaus on tehtävä pariin eri boksiin ja on myös hyvä tehdä se vaihtoilmoitus ja historian pois pyyhkäsy.

                  Eli oletko latausjännitteen mittaillu, että laturi pelittää? Autolle akun tiedot ja akku laturilla täyteen. Jos ei toimi vieläkään, niin akun kanssa kauppaan mistä sen ostit.
                  En ole latausta mittaillut kun auto ei ole ollut ajossa. Täytyypä huomenna testailla ja kysyä lähikorjaamolta saisivatko ohjelmoitua.
                  Last edited by TommiR; 01-02-2012, 21:37.

                  Comment

                  • TommiR
                    Newbiemmer
                    • Jan 2012
                    • 14
                    • Nokia

                    Nyt Boschin testerillä luettu vikakoodit ja ilmoitettu akun vaihdosta. Akku oli aamulla täysin tyhjä vaikka yön laturissa pellin alta. Otin akun irti ja latasin suoraan navoista vartin akku takas ja avaimella käyntiin. Eli ei ladannut ollenkaan pellin alta. Illalla katsoin pikatesterillä akun jännitettä pellin alta. Laite ilmoitti väärin kytketty. Koitin monta kertaa ja aina sama ilmoitus. Sitten yritys peräkontista kaapelikengistä. Ilmoitti jälleen virheestä monta kertaa. Kaapelit irti akusta ja testeri kiinni. Ilmoitti heti jännitteen ja kertoi lataa ja tarkista uudelleen. Tuntuu kyllä erittäin oudolta vialta. Vikakoodeja muuten löytyi esim can väylä ja viisi kuudesta hehkutulpasta. CAN-väylä D9C4. Voiko tuo IBS kaapeli aiheuttaa tätä vikaa? :think

                    Comment

                    • TommiR
                      Newbiemmer
                      • Jan 2012
                      • 14
                      • Nokia

                      Taas aamulla akku tyhjä ja nyt ei lähde edes apuvirralla. Olisikohan käynnistyksen esto jostain syystä päällä? Startti kuitenkin pyörittää hyvin.

                      Comment

                      • Raine
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2603
                        • N/A

                        ........
                        Last edited by Raine; 16-05-2013, 13:39.
                        ///Motorporot

                        Comment

                        • LeMansBlau
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 1060
                          • Insomniac

                          AGM akulliset ohoi!

                          Mielenkiinnosta ja vertailupohjana kyselisin, että mitä teillä näyttää salavalikossa latausjännite. Eli missä haarukassa lukema hyppii näin -20c ja kovemmilla pakkasilla (auto mielellään ulkona yöt)?

                          Vastaukset mieluiten sellaisilta, jotka varmasti tietävät, että AGM on koodattu CAS:n ja LMA:n tietoihin, laturi ja akku kunnossa.
                          Last edited by LeMansBlau; 04-02-2012, 15:42.
                          ///MADE IN FINLAND

                          sigpic

                          TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                          E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                          F32 COUPE PERFORMANCE
                          F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                          Comment

                          • Mlatvala
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 3553
                            • Kuopio

                            Originally posted by LeMansBlau View Post
                            AGM akulliset ohoi!

                            Mielenkiinnosta ja vertailupohjana kyselisin, että mitä teillä näyttää salavalikossa latausjännite. Eli missä haarukassa lukema hyppii näin -20c ja kovemmilla pakkasilla (auto mielellään ulkona yöt)?

                            Vastaukset mieluiten sellaisilta, jotka varmasti tietävät, että AGM on koodattu CAS:n ja LMA:n tietoihin, laturi ja akku kunnossa.
                            Aamulla testattu, ennen starttia puhallin päällä 11,2v .

                            Puhallin pois 12,1v.

                            Startti 8v,

                            käynnissä sekunnin perästä 15-15,1v.

                            lämmittelin autoa viis tai kymmenen minuuttia ja seurailin lämpöjen nousua ja jännitettä.

                            jännite pysyi 15v.

                            lämmöt oli alkuun -7 astetta kahden tunnin lämmittämisellä.

                            Agm akku puol vuotta vanha koodattuna. muistaakseni 90 ah tai ysiviis.

                            Juu ja ulkona -27,5 ja juu totta, pesin auton pihalla tänään
                            E61 535d alkuunsa viritetty.

                            Comment

                            • LeMansBlau
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2006
                              • 1060
                              • Insomniac

                              Niin joo, jäi itellä laittamatta omat speksit asian tiimoilta:

                              Uus AGM 95AH koodattuna (-A090).
                              Autossa Webasto + sähköhiluja liiaksikin ja Vartan 100AH ei koskaan toiminu oikein kunnolla. (2 vuotta laiskoja startteja ja pari starttaamattomuutta.)
                              AGM akun maksimijännitehän on muistaakseni 14,6V.
                              Oma laturi puskee näillä pakkasilla (oletetusti akku -20 asteessa) salavalikon lukemiksi 14,7V-15,3v, joten kylmänä jännite liian korkea. Tämä siis auto käynnissä ja tarvittavat sähkölaitteet päällä.

                              En ole ehtinyt nyt akun oston jälkeen vertaan, että mitä napajännitettä näyttää, mutta epäilen, että salavalikon lukemat on muutaman pykälän korkeemmat, kun todellisuudessa on. Sillä uskon, että "bmw:llä" oltais otettu huomioon tämä pakkaskeleillä agm:n lataus, sillä toi liian korkea lataushan käy akun päälle ja näin lyhentää oleellisesti ton elinkaarta.

                              Kiitokset Mlatvalalle. Samoilla lukemilla näyttäis sullakin latailevan. Oletko sattumoisin kattonut mitä napajännitettä akulta näyttäis auton käydessä ja himmelit päällä?

                              Muita AGM akullisia??
                              Last edited by LeMansBlau; 04-02-2012, 17:54.
                              ///MADE IN FINLAND

                              sigpic

                              TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                              E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                              F32 COUPE PERFORMANCE
                              F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                              Comment

                              • Maako1
                                Newbiemmer
                                • Sep 2011
                                • 12
                                • Lahti

                                Mulla laturi lykkäs 15,3v, kun eilen akun vaihdossa tsekattiin. Kontissa oli bemun oma AGM-akku ja tilalle meni Vartan agm G14...

                                Tarviikos tota uutta akkua jotenkin muuten "ilmoitella" autolle?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎