Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • r_vesa
    Bimmer Rookie
    • Sep 2009
    • 117
    • Finland

    akun lämmitin

    Viime talvena oli kovia pakkasia ja sen myötä noita varoitusvaloja syttyi muutaman kerran. Täksi talveksi asensin alkuperäisen akun (5vuotta ja 80Ah) ympärille lämmittimen sekä eristeet. Uusi akku olisi tullut samoihin hintoihin mutta halusin tutkia tätä varoitusvalojen syttymisongelmaa.

    Tarkoituksena oli että jonkinlaista raporttia käyttökokemuksista foorumilaisille laittaisin mutta toistaiseksi on käynyt samoin kun jos kesällä ottaa sateenvarjon kainaloon niin saa koko illan kulkea ilman sadetta
    '11 M-Sport 528i
    '15 KTM 1190 R

    Comment

    • mattipuh
      Bimmer Rookie
      • May 2010
      • 150
      • Espoo, Finland

      omassa myös tätä virtahäikkää, mietinnässä joko uus akku, tai sitten IBS, tai sitten jännitteensäätäjä. ajossa jännitteet heiluu tuolla 14.7-15V nurkilla. tiputtelee välillä systeemejä pois päältä.

      kukaan Espoon suunnalla voisi lukea noita jännitearvoja vikamuistista, missä on käynyt? (saisi poissuljettua jännitteensäätäjän). vai voiko viallinen IBS aihettaa samaa?

      täytyy selvitellä IBS:n hintaa. kuis paha tuo jännitteensäätäjä on vaihtaa?
      Matti
      E61 530DA (2005)

      Comment

      • mattipuh
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 150
        • Espoo, Finland

        niin IBS oli paikallisessa marmoripalatsissa 174e. kallis, muttei aivan threadin huippuhinnoissa. en kuitenkaan vielä hommannut. pitäisi vähän tarkemmin ymmärtää että mitä tuo viallinen IBS aiheuttaa ja miten oireilee. ohjaa akulle tulevan virran syöttöä, eli näkisikö IBS:n toimivuuden vertaamalla ajotietokoneen virta-arvoja akun virta-arvojen kesken. vai kui? nimim. autosähköamatööri.
        Matti
        E61 530DA (2005)

        Comment

        • Perlenbacher
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2010
          • 1103
          • Suomi

          The software in the PC-board of the IBS calculates “State of Charge” and “State of Health”
          of the battery and sends the information to the DME via the Bit Serial Data link.

          @ Baum Tools

          eli autossa on käsittääkseni jonkinlainen äly akunlataukseen eikä perinteinen vakiojännitteen pitävä elektroniikka. Vrt. vanhanajan muuntajalaturi ja automaattilaturi.

          Englannistakin löytyy ko. ongelmaa, E60 M5 kyseessä:
          "My car has been at the Dealers since Thursday morning to find & fix a Battery Drain fault. They were unable to locate it during the day yesterday so stuck it on some funky machine overnight & found this morning that it's the IBS (Intelligent Battery Sensor) that's causing the fault & a new one has been ordered which should arrive tomorrow (I hope).

          This sensor monitors battery usage & checks every so often how things on the power curcuit are doing, however it's peaking at too higher output & it in itself is causing the drain."
          Last edited by Perlenbacher; 10-12-2010, 17:36.

          Comment

          • mattipuh
            Bimmer Rookie
            • May 2010
            • 150
            • Espoo, Finland

            oisko sitten tuo IBS jos säätelee tulevia volttimääriä?
            katsoin tänään voltteja kun sähkölaitteet temppuilee ja heittelivät radion katkoessa 13-16.x välillä. kun heittely loppui, jännitteet tasaantuivat 15V nurkille ja hommat toimi aivan oikein. jostakin syystä siis jännitteet alkaa seilaamaan miten sattuu ja auton sähkölaitteet ei tästä tykkää.

            sikäli kumma kun välillä toimii ja välillä puolestaan ei, eli ei toistu systemaattisesti..
            Matti
            E61 530DA (2005)

            Comment

            • k0rppi
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 784
              • Varkaus

              tänään vakoilin valikoita ja näytti latauksen jännitteeks tyhjäkäynnillä 14.9-15v sinänsä jännä, kun auto on käytännössä 20/7 laturissa ja noin paljon työntää virtasta.

              Comment

              • mattipuh
                Bimmer Rookie
                • May 2010
                • 150
                • Espoo, Finland

                mites tuo akun latauskuvio näissä kipossa menee: laturissa normi jännitteensäätäjä, ja sitten IBS kontrolloi vaan että kuinka paljon akulle syötetään? vai mikä määrää jännitteen autossa?
                Matti
                E61 530DA (2005)

                Comment

                • Janne S
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 437
                  • Keminmaa

                  Virtakaapelin läpivienti!

                  Kävin ruuvauttaan uudet kumisaappaat auton alle. Tuli samalla, ko auto oli nosturin nokassa, tutkittua lampun kans alustan kuntoa ja silmiin pisti hapettunut läpiviennin kohta taka-akselin yläpuolella, joka oli melkosen vihreä. Pitää putsata ja tutkia tuo liitos sekä laittaa liitos- ja suojarasvaa ettei pääse enää hapettuun. Tarkoitus olis perjantaina käyttää laturia irti ja vaihtaa jännitteensäädin ja liukurengas, samallahan sitä tuon liitoksenkin korjaa. Onkos tuohon apulaitehihnan irroitukseen mitään kikkaa olemassa, vai pitääkö sinne rautakankea sovitella väliin?
                  ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    Onkos tuohon apulaitehihnan irroitukseen mitään kikkaa olemassa, vai pitääkö sinne rautakankea sovitella väliin?[/QUOTE]

                    moro

                    siitä kiristin rullan päästä se iso pullonkorkki vääntäen pois ja
                    hylsyllä/ räikällä myötäpäivään vääntäen hihna löysälle.

                    tuo kaapelin läpivienti tosiaankin kannattaa tutkia /putsata.
                    tiesuola saa ihmeitä aikaan.
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Janne S
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 437
                      • Keminmaa

                      Siinä ois tuo säädin ja liukurengas. Tuon liukurenkaan sopivuudesta laturiin ei ole takeita, mut ainaki se tonne säätimen sisään mahtuu
                      ex.528iA-97, exe60 530ia -03 , e61 530xda-07 LCI ja ex e63 650-08 LCI, E39 520ia Touring, I3s 120Ah

                      Comment

                      • poke
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 3112

                        Originally posted by Janne S View Post
                        Kävin ruuvauttaan uudet kumisaappaat auton alle. Tuli samalla, ko auto oli nosturin nokassa, tutkittua lampun kans alustan kuntoa ja silmiin pisti hapettunut läpiviennin kohta taka-akselin yläpuolella, joka oli melkosen vihreä. Pitää putsata ja tutkia tuo liitos sekä laittaa liitos- ja suojarasvaa ettei pääse enää hapettuun. ?
                        Kannattaa tsekata myös maadoituspuolen liitokset vasemman etuaisan sivusta. eli tarkoitan sitä "liuskaa" jolla teräsrunko on yhdistetty alumiiniseen aisaan.
                        Kulkineet/projektit:

                        M2 F87
                        530iA E39
                        635 CSi E24
                        518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
                        1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

                        Comment

                        • mattipuh
                          Bimmer Rookie
                          • May 2010
                          • 150
                          • Espoo, Finland

                          auto hyytyi varaosaliikkeen pihaan. lähti kuitenkin käyntiin tovin päästä, ja sain tallille ajettua uuden akun asennukseen. nyt on 95Ah Exide persuuksissa, katsotaan kestääkö tuolla. muutama varovalo airbagista ja turvavöistä tuli iloksi kojetauluun, tarvinnee vikakoodien luvun että saa pyyhittyä nuo pois?
                          Matti
                          E61 530DA (2005)

                          Comment

                          • mattipuh
                            Bimmer Rookie
                            • May 2010
                            • 150
                            • Espoo, Finland

                            Sanooko korjausmanuaalit mitään tuosta salavalikon 9-kohdan näkyvästä latausjännitteestä, mikä on normaali tavoite arvo ja sallittu vaihtelualue?

                            hyvä taulukko jännitetiloihin akun päästä.


                            Jos akun latausjännite pitäisi akulla olla max 14.8V, tuleeko ajotietokoneen antaman arvoon verrattuna häviötä akulle sen 0.2-0.4V? tämä tuntuisi loogiselta.
                            Last edited by mattipuh; 17-12-2010, 07:57.
                            Matti
                            E61 530DA (2005)

                            Comment

                            • MiiHuh77
                              Newbiemmer
                              • Jan 2010
                              • 4
                              • Turku

                              Akku, eberi ja IBS. Ja talvikäyttö.

                              Originally posted by WSE1 View Post
                              E60 ja vastaavien akkuvalvonnasta:
                              taas on annettu hienoja nimiä sinänsä yksinkertaiselle asialle; Intelligent battery sensor (älykäs akkuanturi) joka on siis käytännössä negatiivisen navan yhteydessä oleva erittäin pieniohminen shunttivastus lisättynä lämpöanturilla, signaalinvahvistimella ja digitointielektroniikalla. Tämän kautta saatavaa kulloisenkin kuormitus tai latausvirran mittausinformaatiota voidaan sitten hyödyntää logiikalle joka päättelee akun kuntoa ja kuormitustilannetta. Saatua informaatiota käytetään ennaltaohjelmoitujen parametrien dynaamiseen muutokseen joissakin ajo- tai kuormitustilanteissa, esimerkkinä kovan kuormituksen alaisessa tilanteessa logiikka antaa moottorinohjaukselle käskyn nostaa hieman tyhjäkäynnin (ja siten laturin) kierroslukua virran riittävyyden varmistamiseksi, toinen vaihtoehto on kytkeä jotakin kovan kuormituksen aiheuttavaa laitetta jaksottaisesti pois ja takaisin päälle. Voimakkaan moottorin rasituksen aikana voidaan myös latausvirtaa pienentää mikäli akku on tarkkailun mukaan riittävän varautunut. Seurannan ansiosta saadaan kuljettajainformaationa myös hälytys mikäli akun elinikä on lähellä loppuaan.
                              IBS osaa reagoida toiseenkin suuntaan akun kunnon parantuessa joten tilanteen nollausta (service: battery renewal) ei välttämättä tarvinne tehdä, vaan aika hoitaa sen akun vaihdon jälkeen. Mikäli hälytys huonosta akusta ehtii tulla en ole varma poistuuko se ilman nollausta.
                              Jos toisentyyppisen akun vaihdolla ei haeta laitteiden toimintaa aikaisempaa alemmalla jännitteellä ei liene myöskään ole tarpeen tehdä ohjelmointia. Sen sijaan mikäli akun kapasiteetti muuttuu on hyvä tehdä tämän koodaus sillä muutoin ei järjestelmä osaa mitata akun kuntoa oikein (karkeana esimerkkinä: jos laitat 100Ah akun tilalle 60Ah ilman koodausta saat todennäköisesti ilmoituksen akun huonosta kunnosta huomattavasti ennen aikojaan).
                              Merkkiliikkeeseenhän tämäkään ei valveutuneita akunostajia sido, muillakin korjaamotestereillä kun on mahdollisuuksia näiden(kin) ohjelmointien suorittamiseen.
                              BMWssä käytettävät IBS järjestelmät ovat ainakin jossain vaiheessa olleet Hellan toimittamia.
                              Elikkä tilanne on seuraava:
                              Autoon laitettiin asennusliikkeessä uusi Eberi kaukosäätimineen. Ko laite toimii hienosti mutta aina eberin käytön jälkeen, kun lähtee ajamaan ei puhallin puhalla kakkostehoa lujempaa. Ehkä vasta noin 100km ajon jälkeen puhaltimeen tulee lisää henkeä. Vaikka auto seisoisi useamman päivän pakkasessa, niin jos jättää tuon Eberin käyttämättä niin puhaltimen saa heti käännettyä täysille niin halutessaan.

                              Tämän seurauksena vaihdoin akun. 90Ah normaalista 95 AGM-akkuun. Autoon koodattiin nyt 90AGM, koska 95Ah vaihtoehtoa ei ollut.

                              Ainakaan vielä toistaiseksi vaihto ei ole aiheuttanut muutosta tuohon puhaltimen käytökseen. Kylmänä aamuna tuli jopa tuo viesti "High rate battery discharge" ja taas mentiin se päivä ja reilut sata kilometriä max 2-tehon puhalluksilla.

                              1. Olisiko akun tyypin vaihdon lisäksi vielä pitänyt koodata tuo battery reneval vai hoituiko se tuon akkutyypin koodauksen kanssa?

                              2. Onko todennäköistä, että tuo ylempänä jossain mainittu valvonta-anturin sisältävä miinuskaapeli on vaihdon tarpeessa?

                              3. Pitääkö eberistä kertoa autolle jotenkin erikseen? Eli jos pitää niin muuttaako tuo tilanteen niin että se ikään kuin antaa lisää marginaalia akun purkautumiseen anna noita battery disharge -varoituksia ja ennen kaikkea puhaltimen tehorajoituksia?

                              Auto on loppuvuoden 2004 E61, 530 DAT.

                              Kiitokset viisaammille jo etukäteen.

                              Comment

                              • Jukke
                                Bimmer Rookie
                                • Jan 2008
                                • 40
                                • Pirkkala

                                Tutun tuntuisia oireita myös omassa e60:ssä vuosimallia -10.

                                Oireet alkoivat jouluaattona, kun pakkasta oli rapeat 25 astetta ja piti lähteä ajamaan sukulaisiin. Ainoa asento joka toimi ilmastoinnissa(laaja) oli huurteen poisto tuulilasilta. Muissa asennoissa puhallin ei lähtenyt päälle missään asennossa. Myös keskuslukko temppuili, yhdellä avaus painalluksella aukesi vain etuovet ja toisella kerralla myös takaovet. Normaalisti aukeavat kaikki ovet kerrasta.

                                Auto myös herjasi suurta akun varauksen heikkenemistä, sekä lopulta illalla kotipihassa ilmoitti että akun varaus todella alhainen. Seuraavana päivänä hieman jännitti lähtisikö auto ollenkaan enään käyntiin. Pakkanen oli laskenut n. 16 asteeseen. Ihmetys oli suuri kun kaikki muut oireet oli kadonnut paitsi tietokoneen herja akun lisääntyneestä jännitteen laskusta. No auto ajoon ja noin 30min matka maantiellä, jonka jälkeen auto seisoi parituntia lohkon päässä ja uudelleen ajoon, tällä kertaa ei ollut enään mitään häiriöilmoituksia tai vikoja jäljellä.

                                Ennen oirehtelun alkua auto oli seissys pari viikkoa paikoillaan ajamattomana. Lohkossa auto kerkesi olla useamman tunnin ennen ajoon lähtöä.

                                Kysymys kuuluukin, johtuuko vika kylmästä kelistä= akku"jäässä" ei ottanut latausta kunnolla vastaan, vai tuosta edellä mainitusta valvonta-anturin johdosta. Ymmärtääkseni kyseisen johdon oireilu on ollut enemmänkin alkupään autojen ongelma? Oma auto kuitenkin vasta alle vuoden ikäinen
                                Last edited by Jukke; 25-12-2010, 16:54.
                                ex E46 320ci clubsport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎