Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 Akku asiaa.

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Thuppu
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2007
    • 3626
    • Seinäjoki

    Originally posted by viktor View Post
    Samalla tapaa se poistui vaikka akku ei ollut kääritty mihinkään, ja varmasti on ollut edelleen yhtä jäässä.
    Vika ei ole akun lämpötilassa 99% varmuudella. Toki jos sinne jonkun rotanpesän haluaa eristää niin ok. Ja voihan se akun virranottokykyä parantaa, en sitä sano. Nuo ongelmat vaan ei johdu siitä koska akussa kapasiteettia on vaikka kuinka.
    Mitenkäs E39 ja missä kaikissa akut on about samalla paikalla? Miksei niissä ole ollut ongelmia?
    Osassa autoja akku on etuloksun sisässä. Ei sekään lämmin paikka ole, edes ajossa. Miksei ne jäädy?

    Yhtäläistä noiden ylläpitolaturien kanssa. Hyvä siirtää ongelmaa mutta viat ei tule kuntoon. Jos autossa on weba/eberi ja ajetaan muutama kilsa kerrallaan, niin ymmärrettävää, mutta ei kai nyt ole tarkoitus että noin uutta autoa roikotetaan latauksessa joka yö.

    Paikataanko öljyvuodotkin sahajauholla ja syyläri kananmunalla tämän logiikan mukaan?


    Tuossa mielestäni järkeenkäypä selitys miksi akut hyytyy näillä virtasyöppövehkeillä ja kovilla pakkasilla, varsinkin jos kertyy paljon pätkäajoa. Mutta vaikka olis tunnin verran työmatkaakin, niin kovilla pakkasilla ei sekään välttämättä riitä lataamaan Weban ja startin syömää virtamäärää.

    Ja kyllä näissä e39:ssä ihan yhtä lailla on ongelmia akkujen kanssa. Ne vaan ei taida olla niin herkkiä herjaamaan vikavaloja jne. mutta esim. penkinmuistit menee herkästi nollille ja kilometrin pituisesta vikakoodilistauksesta huomaa kun virrat on menny liian vähiin startatessa.

    Samat ongelmat koskee myös muita automerkkejä...
    Last edited by Thuppu; 22-01-2011, 06:47.
    BMW 740iA "ALPINA"
    BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
    Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
    Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

    Comment

    • viktor
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1272
      • ...

      Originally posted by Thuppu View Post
      http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...&postcount=205

      Tuossa mielestäni järkeenkäypä selitys miksi akut hyytyy näillä virtasyöppövehkeillä ja kovilla pakkasilla, varsinkin jos kertyy paljon pätkäajoa. Mutta vaikka olis tunnin verran työmatkaakin, niin kovilla pakkasilla ei sekään välttämättä riitä lataamaan Weban ja startin syömää virtamäärää.

      Ja kyllä näissä e39:ssä ihan yhtä lailla on ongelmia akkujen kanssa. Ne vaan ei taida olla niin herkkiä herjaamaan vikavaloja jne. mutta esim. penkinmuistit menee herkästi nollille ja kilometrin pituisesta vikakoodilistauksesta huomaa kun virrat on menny liian vähiin startatessa.

      Samat ongelmat koskee myös muita automerkkejä...
      Joo weban kanssa kyllä ymmärtää, ihan kaikissa automerkeissä. Niin tossa aiemminkin taisi olla.
      Mutta nämä oireet mitä ihmisillä on olleet, on osa tullut jopa lämpimässä tallissa säilytettävistä autoista. Sieltä ajettu kauppaan ja ilman webaa startattu pois lähtiessä, niin ei se siinä aikaa jäädytä ja tyhjennä ~100Ah akkua.. Olettaen ettei ihminen ole asunut siellä kaupassa.
      Tuo lämmitin varmasti siirtää ongelmaa ja avustaa, mutta ei poista sitä että latauspiirissä on jossain kohtaa oikea ongelma. On toki ollut tapauksia että ongelma on akku, mutta ne on kyllä olleet harvemmassa kuin nämä muut.

      Ja edelleen jokainen tekee niinkuin tekee.
      Hyviä pointteja sullakin oli, ei sillä. Yleisesti huonontuneen akun ikää voidaan tuolla parantaa ja uuden akun elinkaari varmasti pitenee.
      Silti olen sitä mieltä että kyseinen auto toimii ilman tuollaisia virityksiäkin, muutamaa poikkeustilannetta lukuun ottamatta.

      Oman kiesin oire tuosta viime päiviltä ei myöskään liene akun jäätymisestä. Auto startattu, pakkasta alle 5^C. Ajettu noin tunti, moottorinlämmmöt >+80^C. Kabiini lämmin, oletettavasti myös kontti. Kontissa ei kosteutta, sen katsoin oireiden jälkeen. Kesken ajon sähköt pois ja joulukuusi mittaristoon. Pari sek kaikki kondiksessa vikavaloja lukuun ottamatta. Auto seis, nollailut aktiiviohjaukseen jne. Startti, ei vähäistä akkujännitettä, ei ongelmia, ei vikavaloja. Kävi ilmeisesti ylijännitteillä, syy aika varmasti jännitteensäädin. Valeo.
      Ainiin, itselläni ei ole webastoa, enkä käyttänyt takalasinlämmitintä tms virtasyöppöjä.

      Aiemmin ennen IBS vaihtoa olleet ongelmat oli ihan samanlaiset kuin r_vesa:lla. Aina ilmeni startissa ja kun sammutti, antoi rauhoittua ja uusi startti, ei virtavähyyksiä. Akku ei tässä ajassa sula mihinkään jos auto käy alle 5min. Silti virtaa piisaa kunhan tietokone laittaa bitit suoraan.
      E60 pitäisi myös mennä suoraan sähkö laturilta laitteille, joten pidän tuotakin outona että sammuttaisi latauksen jos akku ei ota tarpeeksi vastaan. Ja miksi laitteiden poissammutus on niin nopea, vaikka akussa olisi virtaa useampaankin starttiin? Jännitteet akussa on olleet yleensä aina yli 12v, toki riippuen kauanko pelkällä akulla on autoa jo käytetty.
      Ajovalot jne ei kuitenkaan ikinä edes himmene, kone ei oireile.. Tai toki jos jääräpäänä ajelee eikä auto lataa laisin, lopulta se sähkö loppuu. Mutta siinä vaiheessa kun jo on suljettu about kaikki sisävaloja myöten, on mainituissa kohteissa virtaa kuin ennenkin. Luulisi että alhainen jännite himmentäisi edes hehkulamppuja.

      Muista autoista. Tullut seurattua kahta muunmerkkistä tuossa millä ajetaan pätkäajoa. Toisella sitä on ajettu 6v eikä akkua ole tarvinnut vaihtaa tai autoa kaapeleilla käynnistää. Ajo lyhyimmillään noin 3km per suunta. Varustettu perinteisellä latauspiirillä.
      Toinen on nyt vain viime ja tämäntalven ollut pätkäajossa. Noin 5km per suunta. Ei oireita ei ongelmia.

      Vielä E6o/61 palatakseni, niitäkin on lukuisia pätkäajossa ilman ongelmia ja ilman akkulämmittimiä. Eikö tuollaisen pitäisi oireilla vähän jokaisessa sitten? Kuitenkin osalla joilla ongelmia on ollut, on jopa vaihdettu uusi akku. Luulisi sen hiukan olevan parempi kuin esim oma 2004 valmistusleimoilla oleva.


      Yritin edes hiukan perustella mielipiteitäni, ettei mennä erään tietäjän linjoille.
      Eikä ole tarkoitus vittuilla kenellekään. Omaan mieleen ei vaan sovi sae että vikoja peitellään ja siirrellään. Kohta siellä on kaikilla joku eristys. Koska on eka palanut auto sen takia? Kaukaa haettua joo, mutta joku voi eristää sen ties millä.

      Mieluusti myönnän erheeni jos vaan osaatte perustella nämä muutamat seikat.
      ///M5
      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

      Comment

      • Thuppu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2007
        • 3626
        • Seinäjoki

        En kyllä mitenkään tarkoittanut tota kettuiluna. Jos se kerta jotain ylijännitettä tai alijännitettä pukkaa, vaikka akussa on juissia, ja tiputtelee laitteita pois sen takia niin onhan siellä silloin jotain vikaa, ja kait näissä just on ollu jotain ongelmia jännitesäätimien tms. kanssa..?

        Meinasin vain sitä et jos pari kuukautta pakkaset on -20-30 asteessa ja akku ottaa vastaan n. 2A tunnissa ja sulla tulee pelkkää pätkäajoa ja sanotaan nyt 5-10 starttia päivässä isolle dieselille, on päällä penkinlämmittimet, takalasinlämppäri, popit, plus kaikki muut sähköt mitä näissä oletuksena menee päälle niin joku aamu siinä vaan käy niin et kuuluu naks naks. Ja tämähän ei ole vain bemarin ongelma, vaan muidenkin vastaavan "raskaan"sarjan autojen probleema yhtä lailla. Tosin pätkäajoa tulee eri tapauksissa hieman erilaista, jollain voi mennä pitempään kuin toisella... Akuissakin saattaa olla eroja "pakkaskestävyydessä", tiedä sitten testataanko tätä ikinä noissa TM:n testeissä? Mitään monen kuukauden kestotestejä noille ei kuitenkaan taideta suorittaa..?

        Lämpimällähän tota ongelmaa ei tuu kun akku tosiaan ottaa enemmän vastaan ja ehtii latautumaan. Voi ajaa pätkäajoa huonolla akulla vaikka maailman tappiin. Myös joku starttimoottorilla varustettu pikkukinneri pärjää kovilla pakkasilla paljon paremmin, ku usein niissä ei paljon ylimääräisiä sähköjä oo ja käynnistykseenkin riittää joku 9V patteri.

        Mitä kuultu paikallisen akkuliikkeen omistajan suusta niin huokaili että tämä talvi on ollut erityisen raskas ja kiireinen ja suurin osa asiakkaista ollu uudenkarheita isomman luokan autoja. Akut ei nykyautoissa tahdo kestää paria vuotta enempää ilman ukoista elvytyslatausta silloin tällöin. Lisäksi heidänkin työtä on alkanut hankaloittaa se et yhä useamman valmistajan autot vaativat akun koodauksen. Akkuvalmistajatkin kuulemma alkavat tuomaan mallistoonsa lämpeneviä akkuja, että kait sekin kertoo et kylmät kelit kovan sähkön kulutuksen kanssa ei tahdo sopia yhteen..?
        BMW 740iA "ALPINA"
        BMW 320d Touring e91 "M-Sport"
        Audi UrS4 2.2 20vt Twincharged @624hv/737Nm
        Audi 80q b4 2.2 20vt @488hv/620Nm

        Comment

        • enins
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2009
          • 520
          • Rauma

          Koitetaanpa nyt pitää mielessä, ettei akun varassa olla kuin 2 ... 4 s/käynnistys. Moottorin käynnistyttyä alkaa akku, -latausjärjestelmän ollessa kunnossa, varautumaan.
          Olen kyllä Viktorin kanssa vahvasti samoilla linjoilla, että akun villasukkaan käärimisen tarve on oire latausjärjestelmän viasta.
          Autokalusto: 320d f30

          Comment

          • KATKU
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2006
            • 230
            • Vaasa

            Tossa http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm on vielä kerran
            antti 86:n postaama aikasempi linkki noihin akunlämmittimiin. Linkin sivulla
            on hyvä diagrammi miten akku vastaanottaa virtaa kylmässä ja kuumassa.

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              Originally posted by KATKU View Post
              Tossa http://www.arcticheat.fi/arcticbatteryheater.htm on vielä kerran
              antti 86:n postaama aikasempi linkki noihin akunlämmittimiin. Linkin sivulla
              on hyvä diagrammi miten akku vastaanottaa virtaa kylmässä ja kuumassa.
              Tuohan vaikuttas olevan aivan asiallinen ratkaisu moninaisiin kylmän aiheuttamiin akkuongelmiin.

              AGM akku ja tuommonen heater ja luulis kylmäkäynnistysongelmien olevan historiaa jopa Webasto-käyttöisissä autoissa. Kerran, pari talvessa yön yli CTEK:n nokkaan vielä ja voila.

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • teropa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2005
                • 3855
                • Oulu

                Originally posted by enins View Post
                Koitetaanpa nyt pitää mielessä, ettei akun varassa olla kuin 2 ... 4 s/käynnistys. Moottorin käynnistyttyä alkaa akku, -latausjärjestelmän ollessa kunnossa, varautumaan.
                Olen kyllä Viktorin kanssa vahvasti samoilla linjoilla, että akun villasukkaan käärimisen tarve on oire latausjärjestelmän viasta.
                Ongelmana on, että kylmä akku ei ota virtaa vastaan, vaikka latausjärjestelmä kykenisi puskemaan miljoona ampeeria akulle. Se "villasukka" todellakin on tähän ratkaisu.

                edit: tai tollanen lämmitin, josta ylempänä puhetta.

                Tero
                E60 520dA M-sport
                ---Ex
                E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                E90 330iA, 325iA, 320dA
                E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                PPL(A)

                Comment

                • viktor
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2006
                  • 1272
                  • ...

                  Originally posted by Thuppu View Post
                  En kyllä mitenkään tarkoittanut tota kettuiluna. Jos se kerta jotain ylijännitettä tai alijännitettä pukkaa, vaikka akussa on juissia, ja tiputtelee laitteita pois sen takia niin onhan siellä silloin jotain vikaa, ja kait näissä just on ollu jotain ongelmia jännitesäätimien tms. kanssa..?

                  Meinasin vain sitä et jos pari kuukautta pakkaset on -20-30 asteessa ja akku ottaa vastaan n. 2A tunnissa ja sulla tulee pelkkää pätkäajoa ja sanotaan nyt 5-10 starttia päivässä isolle dieselille, on päällä penkinlämmittimet, takalasinlämppäri, popit, plus kaikki muut sähköt mitä näissä oletuksena menee päälle niin joku aamu siinä vaan käy niin et kuuluu naks naks. Ja tämähän ei ole vain bemarin ongelma, vaan muidenkin vastaavan "raskaan"sarjan autojen probleema yhtä lailla. Tosin pätkäajoa tulee eri tapauksissa hieman erilaista, jollain voi mennä pitempään kuin toisella... Akuissakin saattaa olla eroja "pakkaskestävyydessä", tiedä sitten testataanko tätä ikinä noissa TM:n testeissä? Mitään monen kuukauden kestotestejä noille ei kuitenkaan taideta suorittaa..?

                  Lämpimällähän tota ongelmaa ei tuu kun akku tosiaan ottaa enemmän vastaan ja ehtii latautumaan. Voi ajaa pätkäajoa huonolla akulla vaikka maailman tappiin. Myös joku starttimoottorilla varustettu pikkukinneri pärjää kovilla pakkasilla paljon paremmin, ku usein niissä ei paljon ylimääräisiä sähköjä oo ja käynnistykseenkin riittää joku 9V patteri.

                  Mitä kuultu paikallisen akkuliikkeen omistajan suusta niin huokaili että tämä talvi on ollut erityisen raskas ja kiireinen ja suurin osa asiakkaista ollu uudenkarheita isomman luokan autoja. Akut ei nykyautoissa tahdo kestää paria vuotta enempää ilman ukoista elvytyslatausta silloin tällöin. Lisäksi heidänkin työtä on alkanut hankaloittaa se et yhä useamman valmistajan autot vaativat akun koodauksen. Akkuvalmistajatkin kuulemma alkavat tuomaan mallistoonsa lämpeneviä akkuja, että kait sekin kertoo et kylmät kelit kovan sähkön kulutuksen kanssa ei tahdo sopia yhteen..?
                  En todellakaan ottanut sun postausta kettuiluna. Kuulut siihen ryhmään tällä foorumilla jonka kommentteja näissä eri ongelma-asioissa arvostan suuresti. Tietoa löytyy. Oma vuodatus tuli hiukan kärkkäästi niin laitoin tuonne ettei kukaan pahota mieltä.

                  Siis mä en todellakaan kiellä etteikö tuollainen ole perusteltua joissain tilanteissa. Silloin akku tosiaan hyytyy ja tapahtuu naksuntailmiö autoa startatessa, ja muut perinteiset akkuun liittyvät oireet.

                  Mikä pisti silmään, oli se, että nimimerkki r_vesalla on autossaan kyllä muutakin ongelmaa, ja se ongelma voi olla säännöllisen epäsäännöllinen myös ilman lämmittimiä. Omassa tuo oli viime talvena oireilematta jonkun 2kk välissä vaikka oli pakkasia.
                  Tarkoitus on tuoda esiin tilanteet missä auto pitää viedä huoltoon, eikä keksiä omia patentteja. Nuo oireet kun on joko IBS tai jännitteensäätimen aiheuttamia.

                  Tohon omiin kokeiluihin vielä. Oli mulla uusikin akku kokeilussa. Nostin sen sisältä +20 lämmöstä takapaksiin ja löin johdot kiinni, sama vika jatkui. Akku oli ladattu CTEK:illä täyteen muutama päivä. Epäilen myös jäätymistä tuossa ajassa vaikka ulkona olikin jotain -25.
                  Ja vielä yksi testattava juttu. Ennen kun auton starttaa, ja vika tulee päälle, sähkölaitteet toimii kuin ei mitään. Vasta kun latauspiiri häröilee alkaa ongelmat. Itse mittasin viime talvena about aina jännitteet akusta ennen starttia, en löytänyt mitään johdonmukaisuutta vian ilmentymiseen suhteessa jännitetasoon.

                  Mutta ehkä tästä on turha paasata. Puhutaan nytkin jo muutamasta eri asiasta.

                  Oma summaus:
                  -Jos vaan nuo pätkimiset alkaa, niin mars huoltoon. Vika on 99% varmuudella latauspiirissä.

                  -Virtojen hukkuessa yön aikana, tai starttiongelmissa, akun ylläpitolautaus lämpöisessä ja mieluusti irrallaan, tai akun vaihto. Sekä varsinkin farkussa johtojen kytkimien jne tarkastus mitkä näissä syö akut tyhjiksi. Myös sedaneissa ilmeisesti on ollut murhetta mm penkkimoduulien kanssa, auto ei mene horrokseen ja pakkasella on akku vajaa/tyhjä aamulla. Tämä on luettuna lähinnä ulkomaisilta saiteilta. Suomessa olen törmännyt ilmeisesti kerran, nimimerkki Supa oli korjannut jostain tuollaisen.
                  Tallissa säilöttävistä autoista suosittelen tarkistamaan takaluukun pohjan, voi uida iloisena varsinkin farkuissa jos on lasikaton putket tukossa tai jäässä.

                  Ja jos on weba, niin CTEK ja akkulämppärit jne on perusteltuja, laittakaa niitä jos ajo on lyhyttä. Samalla kai laittaa säteilijän lämmittämään öljyjä, eikös weba oletuksena lämmitä näissä vaan sisätilan nesteitä? Johdon päässä kun roikottaa niin ei tuo alle 500W luulisi sähkölaskussakaan juuri näkyvän.
                  ///M5
                  "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                  Comment

                  • viktor
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 1272
                    • ...

                    Originally posted by teropa View Post
                    Ongelmana on, että kylmä akku ei ota virtaa vastaan, vaikka latausjärjestelmä kykenisi puskemaan miljoona ampeeria akulle. Se "villasukka" todellakin on tähän ratkaisu.

                    edit: tai tollanen lämmitin, josta ylempänä puhetta.

                    Tero
                    Tämä on totta. Mutta auto kyllä käyttää startin jälkeen vain laturin tuottamaa energiaa, olettaen että latauspiiri toimii ja tuottaa virtaa. Akkua ei toimivassa konseptissa enää pureta ainakaan merkittävästi. Esim 530 dieselissä on 170A laturi, jonkamoista virtamäärää ei saa kulutettua niin että pitäisi akkuakin lainata, jollei ole jotain tolkuttomia hifejä tai älyttömiä lämppäreitä.

                    Toinen juttu on juurikin mainitut webaston ym käytöt ennen auton starttia, silloin lisälataus tai latauksen maksimointi on hyvinkin suotavaa
                    Weban kanssa kuitenkin uskoisin ajon aikaista virtaa säästyvän kun on jo lasit auki ja lämmin kabiini. Tosin tämä ei akun varaukseen auta jos virta ei mene akkuun.
                    Ehkä saman asian ajaisi talvella avoin suksiluukku, ettei tarvitse piuhassa roikottaa? Weba sitten lämmittäisi myös takakonttia?
                    ///M5
                    "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      Jännitteensäätimen vaihto

                      Noniin laitetaanpa tarinaa.
                      Tarkoituksena oli siis jo aiemmin vaihtaa säädin, ja nyt ajossa sattunut jännitenotkahdus tai -piikki laittoi asiaan entistä enemmän vauhtia.

                      Heti jo kärkeen kiitokset nimimerkille Janne_S. Pohjatyö ja suoritettu vaihtotyö oli suuri apu omassa projektissa.

                      BMW:llä on sitten 530d pre-LCI autojen kanssa väärä varaosakuva järjestelmässä. Kyseinen laturi ja jännitteensäädin on väärä. Koodi kuitenkin on oikea, ja osa joka tilaamalla tulee on siis juurikin oikeanlainen.

                      Omassa autossa vaihtotyötä hankaloitti aktiiviohjauksen komponentit, jotka jo muutenkin dieselissä ahdasta väliä entisestään täyttivät.

                      Homma liikkeelle, työkaluja mitä tarvitsee:

                      Räikkä tai vastaava väännin (mahdollisimman tiheällä hammastuksella)
                      13mm hylsy ja valinnaisesti myös lyhyt tumppi (~5cm)
                      10mm hylsy
                      1/4" räikkäväännin
                      7mm hylsy (puolipitkä optimi) 1/4"
                      Ruuvitaltta tai vastaava millä saa laturin perän kammettua irti
                      5mm kuusiokoloavain koneen suojamuovia varten
                      Tehokas putkivalaisin, otsalamppu tms. Väli on tiukka ja pimeä.

                      -Konepelli ja takaluukku ylös ja akulta miinusnapa irti. Älä sulje takaluukkua..
                      -Suojamuovi/äänieriste koneen päältä irti. 5mm kuusiokolot, 5kpl.
                      -13mm hylsyllä plus-kaapelit irti laturin perästä, varo ettei mutteri putoa.
                      -Liitin irti jännitteensäätimen yläosasta.
                      -Nyt laturin perän suojamuovin voi kammeta varoen irti. Hajoaa luultavasti helposti jos liikaa vääntää. Tulee sopivasti pujotellen letkujen välistä pois.
                      -Jännitteensäädin on kiinni kolmella 7mm pultilla, joista yksi on varustettu myös kannan yläpuolisella kierteellä. Tähän tarvitsee puolipitkää hylsyä tai pientä virittelyä. Omassa hylsysarjassa normaali lyhyt hylsy jäi 2mm vajaaksi ja pyöristeli kannan kulmia. Laitoin teippiä hylsyn ja vääntimen väliin että sai offsetin oikeaksi.
                      -Pultit kun on irti, tipahtaa säädin käteen.
                      -Tarkista liukurenkaan kunto laturin päästä. Hiukan saa olla kulumaa, kunhan ei ole syöpynyt pahoin tms.
                      -Puhdista hiilipölyt ja muut skeidat pois laturin perästä ja liukurenkaasta.
                      -Uusi säädin paikalleen, varo kiristämästä liikaa pultteja.
                      -Paina liukurenkaan päällä oleva kuppi alas kun pultit on kiinni, tämä vapauttaa hiilet, kontakti syntyy ja auto lataa. Allekirjoittanut ei tätä huomannut kiireessä tehdä ja kulutti kertaalleen akun loppuun ihmetellessä miksi ei lataa..
                      -Perän muovisuojus paikalleen, menee painamalla.
                      -Liitin kiinni jännitteensäätimeen, on piukka, katso että menee kunnolla pohjaan.
                      -Plus-kaapelit pinnapulttiin, pienempi startille menevä pohjalle, ja mutteri kiinni ja kireälle.
                      -Akusta miinusnapa kiinni ja koekäyttö.
                      -Jos toimii kuin elokuvissa, suojamuovi koneen päälle kiinni, konepelti kiinni ja kovaa ajoa.

                      Kuvia:



                      Kuten kuvista näkyy niin vanha jännitteensäädin oli aika pahassa hapessa. Mitä kokeilin niin vanhat hiilet juuri ja juuri hiplasivat liukurengasta, ovat tuossa niin ulkona kuin vain tulevat. Lisäksi laturin perään oli päässyt kosteutta, luultavasti lunta, joka tosin oli vähäistä.
                      Itse laturi ei ollut pölissyt ihmeemmin, perässä ollut pöly oli selkeästi säätimestä tullutta.

                      Ekalla kertaa aikaa meni muutaman työkalujen hakureissun ja yleisen ihmettelyn kanssa noin tunti.
                      Toisella kertaa säädin irtosi ja kiinnittyi noin 10min aikana.
                      Nyt muuten tuli ekaa kertaa ilmoitus latausongelmasta, eli sillekin on oma vikailmoituksensa. Tämä tosin vaati ettei ollut mitään kontaktia liukurenkaan ja hiilten välillä.

                      Tuolla Janne_S nimimerkin kuvia laturin perästä ja säätimestä paikallaan.

                      Matsonille pahoittelut, vieläkään ei autosta tullut kuvaa Salapoliisi kyllä nyt voi löytää pari..
                      Last edited by viktor; 23-01-2011, 21:25.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • Rimmon
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2003
                        • 110
                        • Rauma

                        Jos autossa on webasto niin kannattaako asentaa esim. defan kiinteä akkulaturi?
                        E61 530xda -06

                        Comment

                        • jsr85
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2007
                          • 1375
                          • Oulainen

                          Originally posted by Rimmon View Post
                          Jos autossa on webasto niin kannattaako asentaa esim. defan kiinteä akkulaturi?
                          Kyllä kannattaa, varsinkin jos sitä webastoa käyttää
                          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                          Comment

                          • Vesper
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2010
                            • 240
                            • Vantaa

                            Originally posted by jsr85 View Post
                            Kyllä kannattaa, varsinkin jos sitä webastoa käyttää
                            Riippuu varmaan, millaista ajoa autolla ajetaan.
                            Omassa edellisessä kärryssäni, ( Volvo ) akku kesti kyllä Webaston käytön ilman akkulaturia. Tosin työmatka kestää minulla 30-60min, joten saattaa olla että se vaikutti asiaan.

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              Luulenpa että tollanen akunlämmitin yhdistettynä AGM akkuun ja ylläpitolaturit saa unhottaa vaikka työmatka olis vain 15 min mittainen.

                              Startissa ja lämmityksessä hukattu varaus saadaan tungettua takas akun uumeniin kun se on lämmin ja vastaanottavainen ja akkutyypillä sen hyödyn voi vielä maksimoida.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              • jake530d
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2010
                                • 146
                                • vaasa

                                Mistä inpasta tai dissistä näkee akun tiedot?
                                E71 X6 35D
                                ex.E61 530D 282hv. 615nm.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎