memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ceeray
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2005
    • 1400
    • Kuopio

    Noniin, työmatka taas takana. Kierrokset pysyy siellä missä pitääkin, njet problema.
    Ainut asia edellisten lisäksi mitä huomasin jo eilen on se että auto alkaa pörisemään tosi nopeasti melkein samalla tavalla kuin DPF poltossa. Eli vissiin se läppä pakoputkessa aukeaa, syytä en tiedä. Tai sit mulla on vaan taas vaihteeksi paskainen DPF. Tuntuu vain siltä että se haluaa regeneroida sitä alvariinsa vaikka vielä 130tkm käyttöjaksoa jäljellä compuutterin mukaan.


    Olisiko vikaa a) siinä Throttle valvessa b) ohjausyksikössä, siinäpä sitten taas selvittämistä.

    Odotellaan kuitenkin tuloksia muiltakin ennenkuin aletaan virallisesti syyttämään tuota throttle valvea..
    Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

    Comment

    • joko
      Bimmer Enthusiast
      • May 2004
      • 1968
      • Seinäjoki

      Originally posted by Ceeray View Post
      Noniin, työmatka taas takana. Kierrokset pysyy siellä missä pitääkin, njet problema.
      Ainut asia edellisten lisäksi mitä huomasin jo eilen on se että auto alkaa pörisemään tosi nopeasti melkein samalla tavalla kuin DPF poltossa. Eli vissiin se läppä pakoputkessa aukeaa, syytä en tiedä. Tai sit mulla on vaan taas vaihteeksi paskainen DPF. Tuntuu vain siltä että se haluaa regeneroida sitä alvariinsa vaikka vielä 130tkm käyttöjaksoa jäljellä compuutterin mukaan.


      Olisiko vikaa a) siinä Throttle valvessa b) ohjausyksikössä, siinäpä sitten taas selvittämistä.

      Odotellaan kuitenkin tuloksia muiltakin ennenkuin aletaan virallisesti syyttämään tuota throttle valvea..
      Testaan omani huomenna aamusta kun kone on viileä (silloin vika on varmimmillaan päällä), minulla ei ole dpf:ää autossa, joten jos muita oireita ei tule niin sitten vian voi varmaankin lyödä aikalailla lukkoon joko tuohon venttiiliin tai sen ohjaukseen...
      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
      W906 319 sprinter - 14

      Comment

      • Simpel
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2008
        • 405

        Osaako joku antaa neuvoja...(tämä ei liity automaattilaatikkoon, se toimii hienosti)

        Autona on E60 10/07 530da ja sellainen ongelma että kuskinovi ei aue enään ei sisältä, eikä ulkopuolelta.
        Aikaisemmin se vähä väliä jumittu mutta nyt jumittaa aivan koko aika.
        Kokeiltu on sisältä/ulkoa, kolmella eri avaimella, kolmella eri kaukosäätimellä..ei mitään..

        Onko kellään vastaava tapahtunut, vinkkejä..


        Onko tämä Laakkonen tuolla Kehä II vieressä niin kuinka hyvä mesta sellaisiin korjauksiin? takuutyönähän se menis vielä kun on sitä kuukaus jäljellä :P

        Kiitos.
        Last edited by Simpel; 04-09-2009, 10:26.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          edit.tupla.

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by joko View Post
            Testaan omani huomenna aamusta kun kone on viileä (silloin vika on varmimmillaan päällä), minulla ei ole dpf:ää autossa, joten jos muita oireita ei tule niin sitten vian voi varmaankin lyödä aikalailla lukkoon joko tuohon venttiiliin tai sen ohjaukseen...
            No, mm.minulla ei ole koko throttle valvea, eikä DPF:ää ja silti ko.ongelmaa jonkin verran ilmenee

            Comment

            • joko
              Bimmer Enthusiast
              • May 2004
              • 1968
              • Seinäjoki

              Originally posted by Hemi View Post
              No, mm.minulla ei ole koko throttle valvea, eikä DPF:ää ja silti ko.ongelmaa jonkin verran ilmenee

              Niin hetkinen eikö tuota throttle valvea löydy jos autossa ei ole dpf:ää???

              Ja eikai se oikein voi tuo kaasupoljinkaan olla vikakohteena, koska cruise päällä ajettaessa vika on melkeinpä vielä pahempi? Vai toimiiko ne molemmat sen polkimen kautta??
              Last edited by joko; 04-09-2009, 16:13.
              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
              W906 319 sprinter - 14

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1968
                • Seinäjoki

                Eihän omassa autossa tosiaan edes ollut koko venttiiliä, eli lähtöpisteessä ollaan taas... Oireet on kuitenkin ihan samat kun esim. ceerayllä, mystistä... Onko kukaan kokeillut uudella maffilla nykivää autoa tai onko vakutusta jos piuhat nyppää irti? Aika kaukaa haettua mutta yritän karsia tässä vikakohteta yksi kerrallaan pois.
                Tuo olis hieno auto muuten, mutta jos tuo vika ei pian ota selvitäkseen niin auto ja merkki menee kyllä seuraavaksi vaihtoon... Laatikon vaihtokaan ei ole mikään kynyskysymys, mutta jos sekään ei auta niin siinä menee monta tonnia ihan hukkaan. Eipä taida olla yhtään sen valoisampaa ainakaan mersumiehilläkään (uusi e-sarja), joten ei kyllä yhtään osaa vielä sanoa millaista autoa sitten tuon tilalle alkaisi etsimään=)
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • tjvirta
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2007
                  • 95
                  • Espoo

                  Tutkin hieman tuota venttiliä. Kuvia alla. Autoa en vielä kokeillut johto irti.

                  Se on virrattomana kokonaan auki, Kuvassa näkyvä jousi pitää venttiilin auki - toisin sanoen kun Ceeray testasi johto irti, kone saa happea koko välijäähdyttimen putken osalta...tuo iso irroitettu musta letku.

                  Kun kytken virran (tai itse asiassa kun avaa ja sulkee oven) lukittuu venttiili auki asentoon - siis samaan kuin virrattomana. Ilmeisesti kuitenkin sulkeutuu jossain vaiheessa. Tämä saattaa selittää sen, että ensimmäisen kilometrien aikana kaikki toimii. Eiko se niin olekin, että EGR:ää käytetään vasta koneen lämmettyä - tai jotain.

                  Sitten mitä tekee tämä venttiili? Mun mielestä kun se menee kiinni kone saa ilmaa vaan EGR:n kautta (kuvissa kirkas letkuklemmarin näkyisellä oleva käyrä putki). Onko se muuten EGR putki??? Eikös EGR toimi aina kun kone käy pienillä tehoilla.

                  Tässä asioita / veikkauksia / kysymyksiä:
                  - Johto pois avaa putken coolerille pysyvästi, kone siis saa happea
                  - Onko koneessa erikseen vielä EGR venttili, joka säätää EGR:n läpi menevää ilmaa? Vai kontrolloidaanko pelkästään tällä kyseisellä venttiilillä?
                  - jos johto pois, poistuuko samalla EGR käytöstä?
                  - Jos kerran ilman DPF:ää olevissa autoissa ei ole venttiiliä, miten tämä liittyy DPF:ään ja miten korvattu noissa autoissa vs. esim EGR käyttö.
                  - Kaasun painaminen voi johtaa esim EGR venttiilin sulkeutumkiseen / aukeamiseen ja samalla tämän venttiilin aukeamiseen. JOs niissä on viiveitä/epäsynkkaa voiko aiheuttaa ongelmaa
                  - Onko turvallista ajaa venttili auki asennossa liitin irti. Aiheuttaako esim DPF:n tukkeutumisen.
                  - Voiko auki ajaminen aiheuttaa EGR ilman (likainen) kulkeutumisen välijäähyyn???

                  Sitten, postasin tuonne suureen imusarjan läppäkeskusteluun seuraavan linkin:


                  Siinä puhutaan "spjällhusventil". Onko se kaasuläppäventtili...siis tämä. Ja kuvistahan näkyy että rakenne on juurikin sama kuin imusarjan läpissä. Torx-ruuveilla metallinen läppä kiinni metalliakselissa.

                  Siis olisikohan tuo ruotsin tapaus tämän venttiilin rikkoutuminen / ruuvin irtoaminen. Ei juma...taitaisi olla parempi lopettaa tämä kaivelu.

                  Tiedän tapauksen (eri merkki) jossa EGR venttilin rikkoutuminen aiheutti matkan katkeamisen (kone ei saanut ilmeisesti ilmaa ollenkaan).

                  ARvaukset:
                  - kuvien venttiili
                  - EGR venttiili
                  - MAF
                  Attached Files
                  ________________________________________
                  G31 520dA Business SportLine 2017

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    Miten tuo egr on helpoin ottaa pelistä pois? Vikakoodi siitä jää, mutta eikai tuolla väliä... noin niinkuin kokeilumielessä...
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • Pekuz
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2008
                      • 687
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by joko View Post
                      Miten tuo egr on helpoin ottaa pelistä pois? Vikakoodi siitä jää, mutta eikai tuolla väliä... noin niinkuin kokeilumielessä...
                      Kokeilumielessä saa helposti pois toiminnasta. Alipaineletku irti kellosta ja EGR vena ei aukea. Jos ei sitten ole karstoittunut raolleen...
                      Ja alipaine letku pitää tulpata.
                      ''No smoke without a fire, but no fire without a diesel''

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1968
                        • Seinäjoki

                        Jep kokeiltu ensin ilman maffin liitintä, ei mitään vaikutusta> sitten egr alipaineletku irti ja tulpattiin > ei muuta vaikutusta muutakuin moottorin vikavalo syttyi (saako tuota pois muutakuin nollaamalla???) Ilman maffia ei kulkupuoli ainakaan yhtään huonontunut eikä savutus lisääntynyt, liekö maffikin sitten tiensä päässä...
                        No maanantaina on autolle huolto muutenkin (öljyt jne.) niin samalla saavat nollata vikakoodit. ELi nykiminen on ja pysyy. Ajoin 4 kertaa n. 7km matkan tasaisella nopeudella, kahdella ekalla kerralla nykii erittäin pahasti, kolmannella niin että vielä huomasi kiekkamittarin aaltoilun ja neljännellä ei mitään ongelmaa...


                        Heti kun saan sopivan kaupan aikaiseksi niin tuo roska häviää meidän pihasta ja sen jälkeen tänne ei tule ikinä semmosta yhdistelmää kun bmw diesel ja automaatti. Hieno auto ajaa kun toimii, mutta minkäs teet kun edes merkkiliikkeet ei pysty vikaa paikallistamaan kun arvuuttelemalla (esim. yli 6 tonnin hintainen laatikko, vaihdettaisko varoiksi vielä toiseen kertaan???)
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • Ceeray
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 1400
                          • Kuopio

                          Joko, samoilla linjoilla täällä. Nytten vielä tippuu ajot muutenkin niin voipi olla että lähtee hyvin pidetty E61 kiertoon keväällä..
                          Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                          Comment

                          • joko
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2004
                            • 1968
                            • Seinäjoki

                            Originally posted by Ceeray View Post
                            Joko, samoilla linjoilla täällä. Nytten vielä tippuu ajot muutenkin niin voipi olla että lähtee hyvin pidetty E61 kiertoon keväällä..
                            Jep, nettiautoon lykkäsin omani, silti olis mukava saada tuo vika korjattua varsinkin jos kauppaa tekee yksityisten kans. Monet tuon mieltää "ominaisuudeksi", mutta minusta se on kyllä kaukan sellaisesta. Toisinsanoen ainuttakaan kunnolla toimivaa automaatti e60 korista en ole päässyt ajamaan. Jos autoon laittaa ~30 tonnia rahaa niin oletin että se myös toimisi edes jollain tasolla, mutta ei edes merkkiliikkeet saa noita kuntoon niin kai se on parempi luovuttaa. Vielä kun tuohon lisää järkyttävän arvonalennuksen niin minusta taitaa tulla hyvin pian vag konsernin tdi koneisen auton omistaja, kunhan sopiva kappa saadaan aikaiseksi. Esim. kaverilla ~400tkm ajettu mersun automaatti pelaa ilman minkäänlaista ongelmaa 3 litraisen 177hp dieselin perässä ja on huomattavasti sivistyneempi käytökseltään kun nämä rykivät ja nykivät "huipputuotteet".
                            F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                            W906 319 sprinter - 14

                            Comment

                            • E38
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 269
                              • HKI,TKU

                              Tämä thread on menny ohi mutta tuli nyt luettua kokonaan läpi, itse olen myös ihmetellyt laatikon touhuja muinoin Klick

                              Itse olen sitä mieltä, että ZF on tehnyt paskan laatikon (mukaanlukien softan ja kaiken elektroniikan mitä hökötyksen mukaan tulee). Se on selvästi käyttömukavuudeltaan huonompi kuin 5-lovinen steppi oli ja lähes koominen keksintö jos verrataan 60-luvun 3-loviseen TurboHydramatic laatikkoon. Onko kaikki se osaaminen hukattu vain vihreiden arvojen tavoittelussa? Millaisiakohan tomaatit on 10 vuoden päästä kun niissä on 10 vaihdetta ja ne eivät osaa tehdä muuta kuin arpoa...

                              Minulla tuota hummaamista (E65:ssa) esiintyy myös kylmänä mutta se on mielestäni pienempi ongelma kuin kolahtavat äänet ja "pimeät katkokset" jolloin tuntuu että laatikko ei vastaa hetkellisesti ollenkaan kaasuun. Jenkeissä seiskoihin on vaihdettu myös kaasupolkimen asentotunnistinta ja en yhtään ihmettelisi jos sekin on yksi ongelmakohdista ns.monivikaisessa laatikossa. Minulla se on ainoa mitä voisi vielä kokeilla. Koko laatikon vaihtaminen on mielestäni hulluutta kun vika on hyvin.tod.näk. softassa tai elektroniikassa. Etenkin kun uusittu laatikko oppii vanhat tavat useissa tapauksissa muutaminen kuukausien jälkeen. Oletteko muuten tienneet, että ihan samoja ongelmia on Mersulla (E) ja Audilla (A6/A8) joissa tämä tekele on kiinni = ei auta vaihtaa edes merkkiä!

                              OT: Joko:lle sen verran, että VAG:in tuttavuutta täällä kokeiltu (manuaalina ) ja tehtaalle on lähdössä valituskirje tärinöistä jotka on näköjään mallisarjassa tyyppivikana. Ei voi taistella tuulimyllyjä vastaan... laatu on vain aika kuraa hyvin monessa autossa näinä aikoina. Ongelmia, vain erilaisilla otsikoilla.
                              Autotalli:
                              -07 Lexus GS300
                              -96 Mercedes-Benz SL320
                              -79 Wartburg 353W Tourist
                              -66 Cadillac Coupe De Ville


                              Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                              Comment

                              • joko
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2004
                                • 1968
                                • Seinäjoki

                                Niin, pitäiskö palata ajassa taaksepäin ja hommata 124 koppainen mersu=) Kuulostaa niin tutulta nuo ongelmat vain että kai tuo sitten on ihan "kunnossa". Mitenkähän tuo kaasupolkimen toiminta sitten oikein perustuu jos vika siinä sattuis olemaan? koska tosiaan tuota ongelmaa ei ole kun kylmällä koneella, tietyllä nopeudella. Jos kylmänä lataa matkavauhdiksi reilun 120 niin ei nyi, sen alle kun tiputtaa niin alkaa nykiminen... Mitä noita volsuja on tutuilla ollut niin aika vähän niissä ongelmia on (manuaaleissa ainakin), niissä on vain ilmeisesti se kasois massapyörä joka täristää. Mutta eipäs luisuta aiheesta enempää, eli palattaisko takaisin itse ongelman pariin?
                                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                                W906 319 sprinter - 14

                                Comment

                                Working...
                                X