Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • joko
    Bimmer Enthusiast
    • May 2004
    • 1968
    • Seinäjoki

    Originally posted by Ceeray View Post
    Noniin , lisää testausta.
    Nappasin johdon takaisin ja irroitin EGR alipaineletkun ja tulppasin sen ruuvilla.
    Saman tien tärähti increased emissions viesti Hudiin.

    Mutta ei nykimistä. Edelleenkään.

    Voi olla virheellistä perstuntumaa, mutta tuntui siltä että auto ei ollut yhtä pirtsakka kuin ilman Throttle valven piuhaa. Tiedä häntä.. ettei olisi jossain safety modessa. Saa tuolla renkaat laulamaan silti ja sakot mutta mutta..

    Nyt jos joku jolla on vika päällä viittisi putsata EGR venttiilinsä ihan sillai huolella, kunnon liuotushoito ja hinkkaus, vaikka purkaa osiin jos osaa. Samalla sitten vielä puhdistaisi pressure converterin suodattimen.

    Jos se auttaisi niin vika on silloin EGR venttiilissä.
    Ajatuksissa oli putsata se viikonloppuna, joten eipä tuossa paljon hävitäkkään voi ainakaan. Mikä pressure converter? tai siis mistä päin löytyy? (jos edes on autoissa joissa ei ole dpf:ää)
    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
    W906 319 sprinter - 14

    Comment

    • Ceeray
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1400
      • Kuopio

      Nojaa, unohda se PC , Clavu sanoi tossa että ei pitäis vaikuttaa. Eli alipainesolenoidin ilmansuodatin, pitäs löytyä sekä turbon vierestä (johdinsiipien säätö) sekä moottorin tuliseinän tietämiltä acoustic shieldin alta. (EGR säätö).
      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

      Comment

      • tjvirta
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 95
        • Espoo

        Päivitystä. Johto irti ajellaan edelleen...kaikki toimii loistavasti, ei vikavaloja.

        Työmatkalla (joka on ruuhkaton ja kohtuullisen stabiili) kulutus autossani tietsikan mukaan tippui noin 0.6-0.7 l/100km. Ennen 8-8.3. Nyt 7.4-7.6. . Vielä ei oo nähnyt tankkauksista, että huijaisiko toi jotenkin tietokonetta....tuskinpa.
        ________________________________________
        G31 520dA Business SportLine 2017

        Comment

        • kvt
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2009
          • 236
          • Satakunta

          Tätä kun lukee, niin alkaa miettimään että onkohan itsellä sitten tehot tallella. Auto on ollut mulla vasta vähän aikaa ja muutaman kerran on hiukan nykinyt noilla nopeuksilla mitä tässä on ollut puhetta. Nykimistä on ollut 3tkm aikana kyllä niin vähän, ettei se ole kyllä edes häirinnyt ennen tämän topicin lukemista, mutta ehkä mullekin on tulossa tuota vikaa.
          Oletteko mitanneet kiihtyvyyttä vakiona esim. välillä 80-120, niin vois verrata onko tehot sitä mitä pitäis?

          edit: Niin ja mittarissa on nyt kilometrejä n.135tkm
          Last edited by kvt; 08-09-2009, 08:42.
          -12 F11 530Da

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1400
            • Kuopio

            tjvirta, tuo kulutuksen tippuminen kuulostaa hyvältä! Eli ihan kuin auto alkaisi oikeasti viemään sen mitä sen pitäisikin. Mullahan on riesana juuri vähän turhan iso kulutus.

            Nyt ajelin testipätkän EGR tulpattuna ja vikakoodi päällä, throttle valvessa piuha paikallaan.
            Ei nykimistä.

            Eli a)on joku suojamoodi päällä b)vika onkin EGR järjestelmässä.

            Ei tässä auta kun ottaa se livedata ulos eri variaatioilla , sen jälkeen marssia Wetterille.
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by E38 View Post
              Välillä tuntuu että kaasussa on jonkilainen katvealue = selvästi kuin moottori ei saisi tietoa kaasupolkimen asennosta ja kun taas saa niin tapahtuu (väkisin ja luonnolliseti) nykäisy. Kun ajan vaikka mutkaan (vauhtia 20km/h) ja vapautan kaasun ja lähden taas kiihdyttämään, niin tuntuu että veto ei käynnisty samasta kohtaa (kaasupolkimessa) kun ennen mutkaan tuloa. Olikohan monimutkaisesti kirjoitettu.

              Minulla nykimiset tapahtuu vain ja ainoastaa pintakaasulla ajaessa (ja sitä tolla V8:lla tulee aika paljon ). Kutsun tätä herättämiseksi: Vaikeina aamuina painan kaasun lämäsemällä pohjaan ja nosta sen samantien, niin että kone ei ehdi tehdä mitään = tuntuu että auto "herää" siitä ja toimii 10min normaalisti. Tässä ajassa kone lämpee ja rouva on taas "hyvällä tuulella". Kuten täälläkin jotkut kirjoittivat niin joinakin aamuina auto herää hyväntuulisena ja kaikki vaivat on tipotiessään = pistäisin rahani elektroniikka/softa/anturivian puolesta. Olen ammatiltani IT asiantuntija ja auton käytös muistuttaa rikkinäistä tietokonetta.

              Samoilla jäljillä.
              Eli ensinnäkään minullahan tuossa omassani ei ns.Suomiautona ole lainkaan Throttle valvea eikä DPF:ää, joten ko.ongelma ei ensisijaisesti voi johtua näistä. Ei läppiä, EGR toiminnassa/puhdistettu.
              Itselläni ko.ongelma on hyvin satunnainen, mutta nyt kun ilmat hieman viileni esiintyy pumppaamista/nykimistä aika ajoin kun auto ei vielä ole täysin lämmin.
              Itse pääsen ongelmasta sillä että heti kun mittari alkaa näyttämään normi moottorinlämpöjä, vauhtia on se 80-90km ja nykiminen päällä, päästän/luiskautan kaasupolkimen ylös niin nopeasti että se pääsee ampumaan itsensä omalla jousivoimallaan napahtaen ylös. Tämän jälkeen mennään taas loppupäivä ilman mitään ongelmia.
              Jokuhan tuolla ikäänkuin jarruttaa, koska kierrokset pyrkii nykiessä alemmaksi kuin mitä ne ovat silloin kun nykiminen loppuu.
              Eli kun kerran n.90kmh nopeudessa kierrokset ovat 1600rpm, heiluu ne nykiessä 1600-1400rpm välissä. Löpöä luonnollisesti kuluu litran enemmän heti kun "pumppaus" on päällä. Heti kun vika saadaan pois päältä, mielestäni savutusherkkyys pienenee ja kaasupolkimen reagointi on hieman terävämpää. Joka tapauksessa auto kulkee selkeästi pienemmällä löpöllä ja jotenkin "kevyemmin".
              Ongelmahan on ikäänkuin moottorijarrutus olisi ohjelmallisesti jaksottain päällä, mutta tuo nopea kaasupolkimen "ampuminen"/vapauttaminen herättää systeemin.
              Johtuuko tämä itse kaasupolkimesta vai sen ohjauksesta vai jostain muusta jää toki vielä nähtäväksi.
              Last edited by Hemi; 08-09-2009, 14:02.

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                No putsatkaa joku sitten se anturi siellä polkimen vieressä.. jos se on joku harjallinen potikka niin eipä ihme jos sekin olisi jo kaput.

                Ei muuta kuin irti ja electric cleaneria sisään.
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • E38
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2005
                  • 269
                  • HKI,TKU

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Samoilla jäljillä.
                  päästän/luiskautan kaasupolkimen ylös niin nopeasti että se pääsee ampumaan itsensä omalla jousivoimallaan napahtaen ylös. Tämän jälkeen mennään taas loppupäivä ilman mitään ongelmia.
                  Totakin tekniikkaa pitää testaa Meillä vaimokin osaa jo biimerin herättämisen = Talla survomalla pohjaan.


                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ongelmahan on ikäänkuin moottorijarrutus olisi ohjelmallisesti jaksottain päällä, mutta tuo nopea kaasupolkimen "ampuminen"/vapauttaminen herättää systeemin. Johtuuko tämä itse kaasupolkimesta vai sen ohjauksesta vai jostain muusta jää toki vielä nähtäväksi.
                  Onko se kaasupolkin alla oleva mötikkä juuri kaasupolkimen asentotunnistin (TPS)? Mulla se on ainakin talvisin helposti likasen näkönen ja sen sisällä tod.näk. pölyä, kosteutta ym. muuta paskaa.


                  Originally posted by Ceeray View Post
                  No putsatkaa joku sitten se anturi siellä polkimen vieressä.. jos se on joku harjallinen potikka niin eipä ihme jos sekin olisi jo kaput. Ei muuta kuin irti ja electric cleaneria sisään.
                  Digiboxiauton kanssa kun rupeet itse leikkimään lääkäriä niin se soittaa vielä hätäkeskukseen. Sekin on koettu! Mitäköhän osa maksaa marmorilla?

                  Aiheesta liippasevaa: Luin eilen pitkästä aikaan jenkkilän seiskafoorumia ja kuulemma kun vaihdat akun niin uusi akku pitää "rekisteröidä" merkkihuollossa? Jos tätä ei tee niin tuloksena voi olla liuta ongelmia maan ja taivaan väliltä. Onko E60:ssä sama juttu? Minä olen vaihtanut akun itse (yli vuosi sitten) ja rekisteröinti on tekemättä... Windows 3.1 ajat ovat täällä taas.
                  Autotalli:
                  -07 Lexus GS300
                  -96 Mercedes-Benz SL320
                  -79 Wartburg 353W Tourist
                  -66 Cadillac Coupe De Ville


                  Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    Jos akku on juuri samanlainen kuin vanha niin ei tarvitse ohjelmointia.
                    Hemin teoria kuulostaa kyllä kaikkista lähimmältä ainakin omaan autoon, kun nykiminen alkaa niin kulutusmittari nousee ensin ja ihan kuin joku jarruttaisi menoa ja sitten momentinmuunnin ilmeisesti "vapautuu" ja sitten taas kun keirrokset nousee tuonne ylemmäs niin turbiini lukittuu ja sama homma toistuu. Myös moottorijarrutuksessa kierrokset seilaa välillä hassusti 1000-1500 välimaastossa. Kauankohan tuo turbiini moista rynkytystä kestää?
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • E38
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2005
                      • 269
                      • HKI,TKU

                      Pystyykö kaasusta lukemaan jonkinlaista livedataa? Antaako tasakaasua kun kaasupoljin on tasassa. Vai miten hommaa lähtee purkamaa ilman että vaihtaa osaa ja toivoo vaan parasta...

                      Kun puhutte kulutuksesta niin siihen en omalta osalta osaa sanoa mitään, koska en pidä mittaria lähes koskaan esillä pilaamassa tunnelmaa. Mutta jos kiekkamittari seilaa ylös alas niin varmasti kulutusmittari seilaa sen mukana.
                      Autotalli:
                      -07 Lexus GS300
                      -96 Mercedes-Benz SL320
                      -79 Wartburg 353W Tourist
                      -66 Cadillac Coupe De Ville


                      Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        Originally posted by joko View Post
                        Jos akku on juuri samanlainen kuin vanha niin ei tarvitse ohjelmointia.
                        Hemin teoria kuulostaa kyllä kaikkista lähimmältä ainakin omaan autoon, kun nykiminen alkaa niin kulutusmittari nousee ensin ja ihan kuin joku jarruttaisi menoa ja sitten momentinmuunnin ilmeisesti "vapautuu" ja sitten taas kun keirrokset nousee tuonne ylemmäs niin turbiini lukittuu ja sama homma toistuu. Myös moottorijarrutuksessa kierrokset seilaa välillä hassusti 1000-1500 välimaastossa. Kauankohan tuo turbiini moista rynkytystä kestää?
                        Oikeaoppisesti myös pelkkä akun vaihto samanlaiseen ilmoitetaan autolle DIS:llä. Näin latausprofiili lähtee puhtaalta pöydältä. Jos akun koko tai tyyppi muuttuu, koodataan Progmanilla.

                        Mitenkäs tuossa Hemin skenaariossa ongelma ilmenee myös vakkarilla ajettaessa?

                        Originally posted by E38 View Post
                        Pystyykö kaasusta lukemaan jonkinlaista livedataa?
                        Pystyy. INPA:ssa on jätetty tuohon sisäpiirin vitsi, kun kyseisen parametrin kohdalla lukee "Driver's wish".
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • touring39
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 3901
                          • Kaarina

                          Hih.

                          Mulla tuon e60:n loota "pätkäisi" vedon pois pariin otteeseen, eikä sähköinen vaihdekeppikään aina arponut oikeaa pykälää päälle, joten vein sen paikalliseen merkkiliikkeeseen takuuremonttiin.

                          Nojuu, vikamuisti ilmoitti, että ohjelma oli "hukannut" laatikon, ja tehtaaltakin oli tullut softanpätkä, joka korjasi tämän ongelman täysin.

                          Helppoa, eikö totta, ja takuukin on voimassa eli nou hätä. Wrong.

                          Kun lampsin tänään hakemaan autoa, kaveri tiskillä sanoi, että sun soitin ei ole vielä tullut. TÄH???

                          - juu katsos (väkinäistä naurua) kävi niin, että uusi softa ei enää tunnistanut radiota ja uusi on tilattu Saksasta. Pitäis tulla viikon sisään.

                          Nyt ajelen sitten Herzin 520dA:lla. (on muuten harvinaisen epäonnistunut tuote...)

                          Freude am Fahren und Arbeit macht frei
                          Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                          Ex:
                          e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                          Comment

                          • tjvirta
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 95
                            • Espoo

                            Laitoin johdon takaisin kiinni. Kaikki huonot ominaisuudet palasivat, joista raportoin - tuntuvat nyt erityisen pahoilta ongelmat noin 500 tyytyväisen kilometrin jälkeen.

                            Taidanpa nypätä johodon pois taas illalla....
                            ________________________________________
                            G31 520dA Business SportLine 2017

                            Comment

                            • Clavurion
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2005
                              • 9159
                              • Oulu

                              Tänään ihmeteltiin tuota Ceerayn autoa. DIS:stä ainakaan minä en onnistunut löytämään live-dataa kaasuläpän toiminnasta, mutta eipä sille nyt näyttänyt olevan tarvettakaan. Aktivoituna kaasuläppä toimi jouhevasti laidasta laitaan.

                              Sitten tutkailtiin ennen kaikkea EGR:n toimintaa, ilmamassaa ja ruiskutusmääriä ajon aikana.

                              Vakiokuosissa haettiin vakkarilla tuollaista 60-90 nopeusaluetta. Tasaisella EGR-aktivointi oli koko ajan maksimissa 75%:ssa. Sitten vikaan liittyen ilmamassa ja sitä myöten myös ruikutusmäärä hieman laskivat -> kierrokset hieman notkahtivat. Sitten ruikutusmäärä lisääntyi ja EGR-aktivointi tippui n. 50%:iin -> kierrokset hypähtivät. Tätä tuttua oskillointia se sitten teki jatkuvasti.

                              EGR:n alipaineletku tukittuna EGR-aktivointi oli luonnollisesti sama kuin edellä, eli 75% tasaisessa ajossa. Ilmamassa-arvot tuplaantuivat. Nykimistä ei ilmennyt.

                              Kaasuläpän piuha irrotettuna meni ilmeisesti osittaiseen vikatilaan, kun tasaisessa ajossa EGR-aktivointi oli matalampi, 50-65%. Nykimistä ei ilmennyt.

                              Kaikesta päätellen jäljet johtivat EGR-MAF akselille. Tuo nykiminen siis ilmenee vain, kun EGR-aktivointi on maksimissa 75%:ssa. Tästä heräsikin sitten ajatus, kun DIS:n service measures:sta löytyy EGR:n ja raikkaan ilman (MAF) suhteelle hienosäätö.

                              Calibration of exhaust gas recirculation DDE 5.0/5.1

                              EGR matching makes it possible to additively increase or decrease the set mass of fresh air for EGR control by a certain amount.
                              The value is entered via the input field and the unit is mg/stroke/fresh air.
                              Kokeilimme tuota arvoilla (+)25/50/75, 100 meni jo yli säätöalueen, eikä sitä hyväksynyt. Noilla lisätyillä raikkaan ilman määrillä ei millään arvoilla saatu vikaa ilmenemään. EGR-aktivointi oli sitä pienempi, mitä suurempi korjausarvo. Arvolla 25 pientä elämistä RPM-mittarissa oli havaittavissa, mutta ei minkäänlaista nykimistä. Lopulta korjaus jätettiin arvoon 50.

                              Katsotaan nyt asian edistymistä, kun testiauto saa lisää kilometrejä. Todennäköisesti tässä ollaan kuitenkin jäljillä.

                              Tapahtumarikkaan päivän loppukaneettina: Tämä tieto on julkista kauraa toisin kuin eräiden foorumilaisten () muista lähteistä onkima, jota sitten pihdataan henkseleitä paukutellen.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Rahu
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2002
                                • 6464
                                • Tuusula

                                Hienoa ja mielenkiintoista työtä.
                                BMW Service
                                P.o4oo925441
                                [email protected]
                                Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                                Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎