Originally posted by Ceeray
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
530dA E60:n automaattiloota?
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Päivitystä. Johto irti ajellaan edelleen...kaikki toimii loistavasti, ei vikavaloja.
Työmatkalla (joka on ruuhkaton ja kohtuullisen stabiili) kulutus autossani tietsikan mukaan tippui noin 0.6-0.7 l/100km. Ennen 8-8.3. Nyt 7.4-7.6.. Vielä ei oo nähnyt tankkauksista, että huijaisiko toi jotenkin tietokonetta....tuskinpa.
________________________________________
G31 520dA Business SportLine 2017
Comment
-
-
Tätä kun lukee, niin alkaa miettimään että onkohan itsellä sitten tehot tallella. Auto on ollut mulla vasta vähän aikaa ja muutaman kerran on hiukan nykinyt noilla nopeuksilla mitä tässä on ollut puhetta. Nykimistä on ollut 3tkm aikana kyllä niin vähän, ettei se ole kyllä edes häirinnyt ennen tämän topicin lukemista, mutta ehkä mullekin on tulossa tuota vikaa.
Oletteko mitanneet kiihtyvyyttä vakiona esim. välillä 80-120, niin vois verrata onko tehot sitä mitä pitäis?
edit: Niin ja mittarissa on nyt kilometrejä n.135tkmLast edited by kvt; 08-09-2009, 08:42.-12 F11 530Da
Comment
-
-
tjvirta, tuo kulutuksen tippuminen kuulostaa hyvältä! Eli ihan kuin auto alkaisi oikeasti viemään sen mitä sen pitäisikin. Mullahan on riesana juuri vähän turhan iso kulutus.
Nyt ajelin testipätkän EGR tulpattuna ja vikakoodi päällä, throttle valvessa piuha paikallaan.
Ei nykimistä.
Eli a)on joku suojamoodi päällä b)vika onkin EGR järjestelmässä.
Ei tässä auta kun ottaa se livedata ulos eri variaatioilla , sen jälkeen marssia Wetterille.Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..
Comment
-
-
Originally posted by E38 View PostVälillä tuntuu että kaasussa on jonkilainen katvealue = selvästi kuin moottori ei saisi tietoa kaasupolkimen asennosta ja kun taas saa niin tapahtuu (väkisin ja luonnolliseti) nykäisy. Kun ajan vaikka mutkaan (vauhtia 20km/h) ja vapautan kaasun ja lähden taas kiihdyttämään, niin tuntuu että veto ei käynnisty samasta kohtaa (kaasupolkimessa) kun ennen mutkaan tuloa. Olikohan monimutkaisesti kirjoitettu.
Minulla nykimiset tapahtuu vain ja ainoastaa pintakaasulla ajaessa (ja sitä tolla V8:lla tulee aika paljon). Kutsun tätä herättämiseksi: Vaikeina aamuina painan kaasun lämäsemällä pohjaan ja nosta sen samantien, niin että kone ei ehdi tehdä mitään = tuntuu että auto "herää" siitä ja toimii 10min normaalisti. Tässä ajassa kone lämpee ja rouva on taas "hyvällä tuulella". Kuten täälläkin jotkut kirjoittivat niin joinakin aamuina auto herää hyväntuulisena ja kaikki vaivat on tipotiessään = pistäisin rahani elektroniikka/softa/anturivian puolesta. Olen ammatiltani IT asiantuntija ja auton käytös muistuttaa rikkinäistä tietokonetta.
Samoilla jäljillä.
Eli ensinnäkään minullahan tuossa omassani ei ns.Suomiautona ole lainkaan Throttle valvea eikä DPF:ää, joten ko.ongelma ei ensisijaisesti voi johtua näistä. Ei läppiä, EGR toiminnassa/puhdistettu.
Itselläni ko.ongelma on hyvin satunnainen, mutta nyt kun ilmat hieman viileni esiintyy pumppaamista/nykimistä aika ajoin kun auto ei vielä ole täysin lämmin.
Itse pääsen ongelmasta sillä että heti kun mittari alkaa näyttämään normi moottorinlämpöjä, vauhtia on se 80-90km ja nykiminen päällä, päästän/luiskautan kaasupolkimen ylös niin nopeasti että se pääsee ampumaan itsensä omalla jousivoimallaan napahtaen ylös. Tämän jälkeen mennään taas loppupäivä ilman mitään ongelmia.
Jokuhan tuolla ikäänkuin jarruttaa, koska kierrokset pyrkii nykiessä alemmaksi kuin mitä ne ovat silloin kun nykiminen loppuu.
Eli kun kerran n.90kmh nopeudessa kierrokset ovat 1600rpm, heiluu ne nykiessä 1600-1400rpm välissä. Löpöä luonnollisesti kuluu litran enemmän heti kun "pumppaus" on päällä. Heti kun vika saadaan pois päältä, mielestäni savutusherkkyys pienenee ja kaasupolkimen reagointi on hieman terävämpää. Joka tapauksessa auto kulkee selkeästi pienemmällä löpöllä ja jotenkin "kevyemmin".
Ongelmahan on ikäänkuin moottorijarrutus olisi ohjelmallisesti jaksottain päällä, mutta tuo nopea kaasupolkimen "ampuminen"/vapauttaminen herättää systeemin.
Johtuuko tämä itse kaasupolkimesta vai sen ohjauksesta vai jostain muusta jää toki vielä nähtäväksi.Last edited by Hemi; 08-09-2009, 14:02.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostSamoilla jäljillä.
päästän/luiskautan kaasupolkimen ylös niin nopeasti että se pääsee ampumaan itsensä omalla jousivoimallaan napahtaen ylös. Tämän jälkeen mennään taas loppupäivä ilman mitään ongelmia.Meillä vaimokin osaa jo biimerin herättämisen = Talla survomalla pohjaan.
Originally posted by Hemi View PostOngelmahan on ikäänkuin moottorijarrutus olisi ohjelmallisesti jaksottain päällä, mutta tuo nopea kaasupolkimen "ampuminen"/vapauttaminen herättää systeemin. Johtuuko tämä itse kaasupolkimesta vai sen ohjauksesta vai jostain muusta jää toki vielä nähtäväksi.
Originally posted by Ceeray View PostNo putsatkaa joku sitten se anturi siellä polkimen vieressä.. jos se on joku harjallinen potikka niin eipä ihme jos sekin olisi jo kaput. Ei muuta kuin irti ja electric cleaneria sisään.
Aiheesta liippasevaa: Luin eilen pitkästä aikaan jenkkilän seiskafoorumia ja kuulemma kun vaihdat akun niin uusi akku pitää "rekisteröidä" merkkihuollossa? Jos tätä ei tee niin tuloksena voi olla liuta ongelmia maan ja taivaan väliltä. Onko E60:ssä sama juttu? Minä olen vaihtanut akun itse (yli vuosi sitten) ja rekisteröinti on tekemättä... Windows 3.1 ajat ovat täällä taas.Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
-
Jos akku on juuri samanlainen kuin vanha niin ei tarvitse ohjelmointia.
Hemin teoria kuulostaa kyllä kaikkista lähimmältä ainakin omaan autoon, kun nykiminen alkaa niin kulutusmittari nousee ensin ja ihan kuin joku jarruttaisi menoa ja sitten momentinmuunnin ilmeisesti "vapautuu" ja sitten taas kun keirrokset nousee tuonne ylemmäs niin turbiini lukittuu ja sama homma toistuu. Myös moottorijarrutuksessa kierrokset seilaa välillä hassusti 1000-1500 välimaastossa. Kauankohan tuo turbiini moista rynkytystä kestää?F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
W906 319 sprinter - 14
Comment
-
-
Pystyykö kaasusta lukemaan jonkinlaista livedataa? Antaako tasakaasua kun kaasupoljin on tasassa. Vai miten hommaa lähtee purkamaa ilman että vaihtaa osaa ja toivoo vaan parasta...
Kun puhutte kulutuksesta niin siihen en omalta osalta osaa sanoa mitään, koska en pidä mittaria lähes koskaan esillä pilaamassa tunnelmaa. Mutta jos kiekkamittari seilaa ylös alas niin varmasti kulutusmittari seilaa sen mukana.Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist
-66 Cadillac Coupe De Ville
Ex: BMW E65/735i, E38/728iA, E36/328Ci
Comment
-
-
Originally posted by joko View PostJos akku on juuri samanlainen kuin vanha niin ei tarvitse ohjelmointia.
Hemin teoria kuulostaa kyllä kaikkista lähimmältä ainakin omaan autoon, kun nykiminen alkaa niin kulutusmittari nousee ensin ja ihan kuin joku jarruttaisi menoa ja sitten momentinmuunnin ilmeisesti "vapautuu" ja sitten taas kun keirrokset nousee tuonne ylemmäs niin turbiini lukittuu ja sama homma toistuu. Myös moottorijarrutuksessa kierrokset seilaa välillä hassusti 1000-1500 välimaastossa. Kauankohan tuo turbiini moista rynkytystä kestää?
Mitenkäs tuossa Hemin skenaariossa ongelma ilmenee myös vakkarilla ajettaessa?
Originally posted by E38 View PostPystyykö kaasusta lukemaan jonkinlaista livedataa?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Hih.
Mulla tuon e60:n loota "pätkäisi" vedon pois pariin otteeseen, eikä sähköinen vaihdekeppikään aina arponut oikeaa pykälää päälle, joten vein sen paikalliseen merkkiliikkeeseen takuuremonttiin.
Nojuu, vikamuisti ilmoitti, että ohjelma oli "hukannut" laatikon, ja tehtaaltakin oli tullut softanpätkä, joka korjasi tämän ongelman täysin.
Helppoa, eikö totta, ja takuukin on voimassa eli nou hätä. Wrong.
Kun lampsin tänään hakemaan autoa, kaveri tiskillä sanoi, että sun soitin ei ole vielä tullut. TÄH???
- juu katsos (väkinäistä naurua) kävi niin, että uusi softa ei enää tunnistanut radiota ja uusi on tilattu Saksasta. Pitäis tulla viikon sisään.
Nyt ajelen sitten Herzin 520dA:lla. (on muuten harvinaisen epäonnistunut tuote...)
Freude am Fahren und Arbeit macht freiPorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Tänään ihmeteltiin tuota Ceerayn autoa. DIS:stä ainakaan minä en onnistunut löytämään live-dataa kaasuläpän toiminnasta, mutta eipä sille nyt näyttänyt olevan tarvettakaan. Aktivoituna kaasuläppä toimi jouhevasti laidasta laitaan.
Sitten tutkailtiin ennen kaikkea EGR:n toimintaa, ilmamassaa ja ruiskutusmääriä ajon aikana.
Vakiokuosissa haettiin vakkarilla tuollaista 60-90 nopeusaluetta. Tasaisella EGR-aktivointi oli koko ajan maksimissa 75%:ssa. Sitten vikaan liittyen ilmamassa ja sitä myöten myös ruikutusmäärä hieman laskivat -> kierrokset hieman notkahtivat. Sitten ruikutusmäärä lisääntyi ja EGR-aktivointi tippui n. 50%:iin -> kierrokset hypähtivät. Tätä tuttua oskillointia se sitten teki jatkuvasti.
EGR:n alipaineletku tukittuna EGR-aktivointi oli luonnollisesti sama kuin edellä, eli 75% tasaisessa ajossa. Ilmamassa-arvot tuplaantuivat. Nykimistä ei ilmennyt.
Kaasuläpän piuha irrotettuna meni ilmeisesti osittaiseen vikatilaan, kun tasaisessa ajossa EGR-aktivointi oli matalampi, 50-65%. Nykimistä ei ilmennyt.
Kaikesta päätellen jäljet johtivat EGR-MAF akselille. Tuo nykiminen siis ilmenee vain, kun EGR-aktivointi on maksimissa 75%:ssa. Tästä heräsikin sitten ajatus, kun DIS:n service measures:sta löytyy EGR:n ja raikkaan ilman (MAF) suhteelle hienosäätö.
Calibration of exhaust gas recirculation DDE 5.0/5.1
EGR matching makes it possible to additively increase or decrease the set mass of fresh air for EGR control by a certain amount.
The value is entered via the input field and the unit is mg/stroke/fresh air.
Katsotaan nyt asian edistymistä, kun testiauto saa lisää kilometrejä. Todennäköisesti tässä ollaan kuitenkin jäljillä.
Tapahtumarikkaan päivän loppukaneettina: Tämä tieto on julkista kauraa toisin kuin eräiden foorumilaisten () muista lähteistä onkima, jota sitten pihdataan henkseleitä paukutellen.
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Hienoa ja mielenkiintoista työtä.BMW Service
P.o4oo925441
[email protected]
Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat
Comment
-
Comment