memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • poke
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 3128

    Originally posted by Ceeray View Post
    Noniin, päivitystä.

    Ongelma alkoi olla jo asteella "vituttava" ja matka-ajossakin havaittavissa aivan helposti nopeusluokasta riippumatta.

    Wetterillä ajettiin testereistä läpi ja kaiken kaikkiaan jäi koeajojen jälkeen seuraavaa haaviin:
    Laatikon lukko+momentinmuunnin on jossain regulointitilassa ja sinne tulee jotain 100Nm vääntöpiikkejä jolloin se ei oikein osaa tehdä mitään, arpoo olemassaoloansa.

    Korjausohjeet : Ölkät vaihtoon, 1000km ajoa ja sama uudestaan ja uusi suodatin tilalle. Uusin ohjelma sisään. Jos ei auta , loota vaihtoon.

    Finntakuu suostui vaihdattamaan ölkät ja suodattimen kerran, mutta ei toista. Voipi vain olla että laukeaa kokonaan kun paska lähtee liikkeelle ja sotkee uuden suodattimen sitten. Mutta katsotaan miten käy. Jos tuo ei auta niin tod. näk. laittavat Finntakuulta lootan jonnekin pajalle laitettavaksi , tuskin suostuvat maksamaan n.6k€ uudesta bemun lootasta.

    Kerron lisää kun tiedän.
    Omassani en ole nykimisoireita huomannut. ei ennen läppienpoistoa eikä sen jälkeenkään.
    Laatikkoöljyt vaihdon viimeinkin kesälomalla ollessani itse läpihuuhtelu-menetelmällä reilun 1000km sitten, jolloin uusin suodattimenkin. laatikon toiminta pehmeni, ennen vaihtoa oli 2-3 välillä mersumainen potkaisu joskus.
    Öljyä meni kaikkiaan n. 13litraa. eli läpihuuhteluun kului n. 4 litraa. Autona E60 530dA 02/2004 145tkm ajettuna.
    Kulkineet/projektit:

    M2 F87
    530iA E39
    635 CSi E24
    518i E28 M54B30+ G-power http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=293876
    1502 http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=240991

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3121
      • Välisuomi

      Originally posted by Clavurion View Post
      Mitenkäs DIS:llä?
      Ei ole tullut asenneltua tuota koneelle niin en pääse kokeilemaan.

      Originally posted by Clavurion View Post
      Aktivoidaanko kaasuläppää muutenkin kuin DPF:n regeneroinnissa ja sammuttaessa? TIS:n dokumenteissa osakuorman PA/ilma-suhteen säädössä (Mean quantity adaptation) puhuttiin ainoastaan EGR-venttiilin ohjauksesta.
      Se pitää ääntä jatkuvasti mutta se ei tietysti tarkoita että se olisi jotain muuta kuin auki tai kiinni.. Paha sanoa. Pakoputken oikeanpuolen viimeisen aukon läppäkin toimii mielestäni jotenkin epäloogisesti: se on auki käynnistyksen jälkeen niin kauan kunnes kaasua polkaisee kunnolla ja sen jälkeen se menee kiinni. En tiedä käytetäänkö tuota läppää myös regeneroinnissa mutta äänenvaimennukseen se kelpaa hienosti, varsinkin ilman dpf:ää.
      ---

      Comment

      • Ceeray
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2005
        • 1400
        • Kuopio

        Päivitystä:

        Öljyt vaihdettu ja autossa uusimmat softat, mutta laatikossa olikin jo uusimmat. Arvot resetoitu.

        Noin pikaisesti testaten en saanut vikaa esiin mutta eipä tässä ole tullut testattuakaan kuin muutama km. Jahka pääsee pidemmälle niin voi sanoa oikeasti vaikuttiko. Ja mikä vaikutti, ölkkien vaihto vaiko adaptaatioiden nollaus.

        Ehkä vähän pehmeämmin vaihtaa laatikko tällä hetkellä, mutta säilyykö se vai ei niin selviää sekin kohta.

        Öljyt olivat olleet jo vähän tummuneet , suodattimessa ei ollut metallisirua.
        Suoraan merkkihuollossa sanoivat jotta öljyt kannattaa vaihtaa ennen 100tkm täyteen tuloa, sen jälkeen voi olla että peli on jo menetetty... ikuölkät my ass..
        Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by Ceeray View Post
          Päivitystä:

          Suoraan merkkihuollossa sanoivat jotta öljyt kannattaa vaihtaa ennen 100tkm täyteen tuloa, sen jälkeen voi olla että peli on jo menetetty... ikuölkät my ass..
          Eli mitä ajattelit huollossa heidän tarkoittaneen ko.lauseella?
          Eli miten niin "peli menetetty"? Kulahtaako kirstu loppuun ennen 150tkm:iä jos niitä ei vaihdeta?
          ...ja edelleen, IKIöljyjä ei ole olmassakaan, kuten ei ole IKUISIA vaihdelaatikoitakaan.

          Comment

          • Ceeray
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1400
            • Kuopio

            Lähinnä tuo lause kuvastaa sitä että merkkihuollonkin mielestä öljyt tulisi vaihtaa hyvissä ajoin ettei öljyn laadun huononemisen seurauksena ala tulla mekaanista kulumista joka taas sitten ilman huuhtelua (eli pelkällä pohjan ja öljynvaihdolla jossa jää vanhaakin sisään) voipi jossain vaiheessa hajottaa koko boksin. Ei ollut ensimmäinen lootaongelma Wetterillä päin ja sanottiin että koko ajan enemmän alkaa noita lootavikaisia ilmaantua. Vetokoukku / lastu --> vielä enemmän proggista.

            Oisko ZF tehny paskan laatikon?
            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Ceeray View Post
              Lähinnä tuo lause kuvastaa sitä että merkkihuollonkin mielestä öljyt tulisi vaihtaa hyvissä ajoin ettei öljyn laadun huononemisen seurauksena ala tulla mekaanista kulumista joka taas sitten ilman huuhtelua (eli pelkällä pohjan ja öljynvaihdolla jossa jää vanhaakin sisään) voipi jossain vaiheessa hajottaa koko boksin. Ei ollut ensimmäinen lootaongelma Wetterillä päin ja sanottiin että koko ajan enemmän alkaa noita lootavikaisia ilmaantua. Vetokoukku / lastu --> vielä enemmän proggista.

              Oisko ZF tehny paskan laatikon?
              Mekaaniseen kulumiseen ei kuitenkaan tule kovinkaan monen ko.laatikon elinkaari päättymään, vaihdeltiin niitä öljyjä tai ei.
              Ok, se on toki perusteltua että jos/kun ne öljyt vaihdetaan viimeistään 100tkm:n kohdalla, ei muodostuvasta "paskashokista" tule niin merkityksellinen kuin myöhemmin vaihdettaessa.
              Kulumisen suhteen tuolla ei ole käytännössä mitään merkitystä, mutta toki pienentää riskejä ja helpottaa niitä muita tulevaisuudessa turhaan tehtäviä öljynvaihtoja.
              Varmasti tämä oli se huollonkin pointti.

              Comment

              • Ceeray
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 1400
                • Kuopio

                Nykiminen palasi... Lämmin kone niin heti aloitti n. 65km/h nopeudessa rynkyttämään. Ehkä vähän vaimeampaa.



                Saas kattoo mitä seuraavaksi.
                Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                Comment

                • joko
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2004
                  • 1968
                  • Seinäjoki

                  Originally posted by Ceeray View Post
                  Nykiminen palasi... Lämmin kone niin heti aloitti n. 65km/h nopeudessa rynkyttämään. Ehkä vähän vaimeampaa.



                  Saas kattoo mitä seuraavaksi.
                  Nykiikö tuo myös kun kone/laatikko on kunnolla lämmin? Omani ei ainakaan ole ikinä nykinyt kun kylmänä ja juuri samanlailla eli siinä kun turbiinin pitäis lukittua niin alkaa rykiminen. Lämpimänä ei minkäänlaista nykimistä/vikaa ilmene. Kumma laite, ei viitsisi laatikkoakaan alkaa uusimaan kun se on mekaanisesti mitä todennäköisemmin ehjä...
                  F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                  W906 319 sprinter - 14

                  Comment

                  • tjvirta
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 95
                    • Espoo

                    kaasun annostelu

                    Moi,

                    Ceeraylle laitoin privaakin asiasta, mutta tehdäänpä galluppi. Mulla siis hieman samaa ongelmaa auton kanssa...ilmeisesti lievempänä.

                    Kun auto käy tyhjäkäyntiä painakaa napakasti (siis nopeasti) kaasupoljinta niin, että kierrokset nousee noin 300rpm. Pitäkää poljin paikallaan - siis pitää varmaan harjoitella pari kertaa, ettei ryntää liikaa. Mulla kierrokset nousee, mutta laskee nopeasti takaisin tyhjäkäynnille. Sitten kun vapautan kaasun, niiaa kierrokset noin karkeasti 200rpm:ää alemmas. Toimii siis hieman kuin ko nykymistilanteessa kaasu.

                    Toinen tätä teoriaa tukeva juttu on, että autoni toimi 2-3 viikkoa täysin ok. Sitten sateessa motarilla veto tuntui loppuvan kokonaan. Kaasu pohjassa vaihtoi pienemmälle, mutta veto heijasi kuin oisin pumpannut kaasua. Lyhyt pätkä rauhallisesti oikeaa kaistaa, niin tehot takaisin.......mutta nykiminen palasi!

                    Eli kun joku tuossa ehdottelu "throttle valvea", niin siinä voi olla perää. Valitettavasti ei ole vikakoodeja....kuka lukee halvemmalla kuin merkkiliikkeen 120e :think
                    ________________________________________
                    G31 520dA Business SportLine 2017

                    Comment

                    • Ceeray
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1400
                      • Kuopio

                      Nyt Finntakuu hoitaa asiaa eteenpäin, on kuulemma metroautossa yksi auto jo jossa on loota vaihdettu ilman vaikutusta. Suuttimissa on kuulemma jossain bemarissa ollut vikaa vaikkei ollut esiintynyt missään testereissä.

                      Jahka tuo metroautossa oleva katiska tulee kuntoon niin sitten korjataan tämäkin. Eli ei tehdä samoja turhia töitä kahteen autoon. En tiedä onko palstalaisen auto siellä...?
                      Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                      Comment

                      • joko
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2004
                        • 1968
                        • Seinäjoki

                        Jep, kaasun kun painaa nopeasti niin että keirrokset nousee johonkin 1300 paikkeille niin pian ne tipahtaa siitä parisataa alaspäin. Pitäis kokeilla kylmänä vielä tapahtuuko sama ilmiö voimakkaampana. Sitten kun kaasun pästi kokonaan pois niin kierrokset ei kyllä tippunut normaalia alemmaksi. Mikäs tuo "throttle valve" on?
                        F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                        W906 319 sprinter - 14

                        Comment

                        • tjvirta
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 95
                          • Espoo

                          No toihan on jo jotain, jos oikeasti on merkkiliikkeessä korjauksessa saman (tai oletettavasti saman) vian takia ja lootan vaihto ei oo auttanu. Onko myös FinnTakuun hoidossa se, mihin jo vaihdettu loota?

                          Luulen että täällä on aika moni, joka nyt odottaa tuon Ceerayn mainitseman Metroautossa oleilevan auton ja Ceerayn auton kuntoon tulemista. Toivotaan, että on joku pikkuinen sähkövika ja saataisiin forumin autot kuntoon

                          Ceeray varmaan updeittaa tilanteen, kun saa lisää infoa. Ootko muuten kysellyt tuosta throttle valvesta? Jos suuttimetkin voi aiheuttaa nykimistä - tietenkin voi - niin varmaan tuo venttiilikin...

                          Originally posted by Ceeray View Post
                          Nyt Finntakuu hoitaa asiaa eteenpäin, on kuulemma metroautossa yksi auto jo jossa on loota vaihdettu ilman vaikutusta. Suuttimissa on kuulemma jossain bemarissa ollut vikaa vaikkei ollut esiintynyt missään testereissä.

                          Jahka tuo metroautossa oleva katiska tulee kuntoon niin sitten korjataan tämäkin. Eli ei tehdä samoja turhia töitä kahteen autoon. En tiedä onko palstalaisen auto siellä...?
                          Last edited by tjvirta; 21-08-2009, 19:55.
                          ________________________________________
                          G31 520dA Business SportLine 2017

                          Comment

                          • Ceeray
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2005
                            • 1400
                            • Kuopio

                            Joops, postasin kaikki treadit mitä maailmalta tähän hätään löysin tonne wetterille sekä finntakuuseen.

                            olisihan se sata jänistä jos joku ton vian paikallistaisi. Tod. näk joku saatanan simppeli juttu jossain..
                            Bemariton..Jagge I-Pace HSE alla..

                            Comment

                            • Pikku-Taukka
                              Newbiemmer
                              • Sep 2009
                              • 6
                              • Mynämäki

                              Täältä ilmottautuu yksi saman vian / ominaisuuden omaava -05 E61 530dA M-Sport mukaan.

                              Pitkään haaveilin tällaisesta kärrystä ja nyt sitten menin hankkimaan tämmöisen. Ainoa todella häiritsevä vika 114 tkm ajetussa autossani on tämä p****leen nykiminen. Oma autoni tekee sen joka ainoalla vaihteella, kunhan kierroksia on 1600 rpm. Kierroslukumittari hyppii ja persuksissa tuntuu nykiminen. Joskus pieni kaasun painallus poistaa nykimisen, joskus taas tuntuu kun vaihteisto alkaisi jarruttaa auton menoa kaasua lisää painaessa.

                              Toinen kiusallinen ominaisuus autossa on vaihteiston toiminta vakionopeudensäädintä käytettäessä: Ajan vakkarilla siten, että se on asetettu 110 km/h. Polkaisen hieman jarrua ja rullaan 80 km/h saakka. Painan "Reset", jolloin Buimuri hakee pienimmän mahdollisimman vaihteen ja nostaa kierrokset lähellä 4000 rpm. Sieltä sitten lähdetään kelaamaan vaihteita ja vauhtia ylös haluttuun 110 km/h:aan. Eikös tässä pitäisi olla jerkkua (vääntöä) sen verran, että jaksaisi vetää vaikkapa 2000 rpm?

                              Auto on itse asiassa huomenna menossa Laakkoselle "täydelliseen" ohjelmistopäivitykseen. Lähteepä siinä sitten samalla Karalan softa koneestakin mutta tästä nykimisestä haluaisin eroon. Eräs E60 535dA:n omistaja kertoi saman vian lähteneen ohjelmistopäivityksellä.

                              Tätä topicia selatessani usko alkoi hiipua tuon ohjelmistopäivityksen osalta...

                              Raportoinpa hieman myöhemmin...
                              1 x E61 530 DA M-Sport, 3 x Fiat 131 Racing 2000, 1 x Fiat Ritmo Abarth 130 TC

                              Comment

                              • bemanderi
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 191
                                • Capital West

                                Originally posted by Pikku-Taukka View Post
                                Auto on itse asiassa huomenna menossa Laakkoselle "täydelliseen" ohjelmistopäivitykseen. Lähteepä siinä sitten samalla Karalan softa koneestakin mutta tästä nykimisestä haluaisin eroon. Eräs E60 535dA:n omistaja kertoi saman vian lähteneen ohjelmistopäivityksellä.
                                Jossain softaversiossa on sellainen bugi, että kierroslukumittari nykii jonkin verran mutta auto kuitenkin menee tasaisesti eteenpäin. Jos autokin nykii niin silloin ei softapäivityksen pitäisi auttaa.
                                BMW X5 xdrive35 E70 Navetta
                                Audi a5 3.2fsi Quattro Coupe

                                .. plus sitten kaikkea muuta romua.

                                Comment

                                Working...
                                X