memebuy23buy

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by _Dexi View Post
    Jos youtubesta tiirailee niin toisissa käytös on juuri tuon tyyppistä, toisissa taas semmosta kun aiemmassa linkissä, oon aina olettanut että se on pre-LCI ja LCI välinen ero?
    Tiedän kyllä ihan tarkalleen mitä tarkoitat, mutta kuten jo aiemmin todettua, tuo minun yksilö ei toimi niin, vaikka ei LCI malli olekkaan.
    Eli veto on aivan loogista ja luistamatonta alusta asti sikäli mikäli luistonesto ei puutu peliin, jolloin meno kyllä menee "heilumiseksi"?
    Eli itselläni ei ainakaan tämän laatikon toiminnan suhteen ole juuri lainkaan toivomisen varaa, vaan toimii juuri niin loogisesti kuin diesel aski nyt ylipäätään voi toimia. Tämä ei siis pudottele, pidättele, luistata eikä mitenkään muutenkaan toimi epäjohdonmukaisesti. Toiminta ei tietenkään ole niin hienostunutta kuin bensastepeissä, mutta kuitenkin dieselaskiksi erittäin sivistynyttä ja loogista.
    Kuitenkin nuo muutaman kerran kun tuota nykimistä on minuutin pari ilmennyt, on laatikonkin toiminta mielestäni muuttunut "venyvämmäksi" ja niin että ensin venyi ja sitten "pudotti" pykälän päälle. Myöskään kaasuun reagointi eikä puhtikaan ollut sitä mitä pitäisi, vaan auto ikäänkuin kulki hetken "täi tervassa"/käsijarru päällä. Mielestäni kulutusmittari samalla näytti litraa/paria suurempaa lukemaa, mutta tämä varmasti siksi että kaasua piti antaa hieman enemmän samaan tavoitenopeuteen kuin ilman vikaa?
    ko.ongelmaa vain ei ole ilmaantunut tuon kaasupolkimen rukkauksen jälkeen enään uudelleen, jotta voisin laatikon toimintaa "vika päällä" päästä tutkailemaan. Myöskään mitään vikakoodeja ei ole ilmestynyt.

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by tuomkiti81 View Post
      Täysin OT:tä mutta pakko kysyä,oletko Hemi esitellyt E60:iäsi showroomissa ollenkaan? Vai onko se menny mulla täysin ohi? Ainaki edellen E39 oli senverran tyylikäs et niin on varmaan tämäki...??
      OT:nä... eli eipä ole esitelty, työkalu kun on...vaikkakin eroaa kyllä massasta/taksirivistöstä.

      Comment

      • Senkka
        Newbiemmer
        • Jul 2008
        • 27

        Osaako joku muuttaa tuota egr arvoa pääkaupunkiseudulla.

        Comment

        • _Dexi
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2006
          • 769
          • Vihti

          Mun ymmärtääkseni tuo EGR toiminta on Karalan perussoftassa pienennetty jo oletuksena siitä mitä se on vakiona... eikös? (näin muistaakseni mainitsivat)

          Eli mulla tuo taitaa olla jo tehty ainakin jossain määrin.


          Tuli mieleen, joko ja muut, onko kukaan tutkinut ettei tyypillinen pakosarjan halkeama ole syypäänä siihen "tyhjään" kaasun alussa jota tjvirta tuossa kuvaili aika hyvin? Samantyyppistä menoa täällä ilmennyt viime hetkinä ajottain tuo mistä kirjottelin juuri.

          Periaatteessa kun miettii...
          -> Pakosarjan laippa alkanut haljeta
          -> Pintakaasulla pienempikin vuoto tuntuu ja turbo lagaa + seokset heittää
          -> Nyykähtää ensin, lootakin mahdollisesti huomaa tämän ja alkaa miettiä vapaata/lukon vapautusta (esim jokon tapaus?)
          -> Nykäsee taas henkiin
          + tuo vielä loogisesti kylmänä ois pahempi kun kolonen lämmetessään hitusen kuroutuu umpeen.

          Ite miettinyt että vaihan ton pakosarjan anyways lähiaikoina, en jaksa miettiä ja rassata päätä sillä että onko se rikki tai tuleeko se hajoamaan. Kävikö uudemman mallin vahvistettu setti tähänkin (LCI:n) jos jostain purkaamolta vaikka löytäis edukkaasti tai Saksasta?




          EDIT: Nappasinpa tosiaan ihan lyhkäsen videopätkän nyt selvyydeksi miten se loota niitä pykäliä vaihtelee, kun oli tuota juttua että mikä tuossa loodassa ärsyttää. Tuo ykkösen/kakkosen ylipehmee fiilis korostuu jos kiihdyttelee esim ramppiin kevyeen ylämäkeen osakaasulla, niin kärryhän kiihyttää pikkuhiljaa vauhtia kun kierrokset pysyy lähes paikallansa pitkän matkaa, ja kierrokset nousee heti "tyhjää" sen 500rpm jos antaa reilummin hanaa. Omaan makuun ylipehmeetä toi turbiinin toiminta tai mistä ikinä ohjelma luistoa antaakaan, sitä meinasin tuossa. Jollain softallahan tuota kenties muokkais mieleisemmäks.
          Last edited by _Dexi; 25-09-2009, 03:15.
          **********
          & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


          (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
          (ex. E90 320Si M-Tech '07)
          (ex. E60 530Da '04)
          (ex. E39 M5 Facelift '99)
          (ex. E39 540i '98)
          *

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            Originally posted by Senkka View Post
            Osaako joku muuttaa tuota egr arvoa pääkaupunkiseudulla.
            Uskoisin näin
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3121
              • Välisuomi

              Originally posted by _Dexi View Post
              Mun ymmärtääkseni tuo EGR toiminta on Karalan perussoftassa pienennetty jo oletuksena siitä mitä se on vakiona... eikös? (näin muistaakseni mainitsivat)

              Eli mulla tuo taitaa olla jo tehty ainakin jossain määrin.
              Otapa dexi yhteyttä Rahuun ja käykää DIS kytkettynä käyttämässä autoa nähdäksenne mitä EGR-arvoa se näyttää Mikan ohjelman jäljiltä. Tässä ihmettelee nyt useampikin että mitä arvoa DIS rukkaa.
              ---

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1968
                • Seinäjoki

                Livedatalla tsekattuna ahtopaineet on kokoajan todellisuudessakin samat kuin pyynti ja pohjamuovit otin pois ja tarkistelin niin lohkon kylki oli nokinen mutta pakosarjan tiivisteet näytti ainakin uudehkoilta. Että oliskohan se vaihdettu jo joskus? Voishan tuota livedataa ihmetellä vielä silloinkin kun vika on kunnolla päällä. Se kun on tietysti aina silloin poissa kun kytkee läpppärin autoon
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by _Dexi View Post
                  ....Tuli mieleen, joko ja muut, onko kukaan tutkinut ettei tyypillinen pakosarjan halkeama ole syypäänä siihen "tyhjään" kaasun alussa jota tjvirta tuossa kuvaili aika hyvin? Samantyyppistä menoa täällä ilmennyt viime hetkinä ajottain tuo mistä kirjottelin juuri.

                  Periaatteessa kun miettii...
                  -> Pakosarjan laippa alkanut haljeta
                  -> Pintakaasulla pienempikin vuoto tuntuu ja turbo lagaa + seokset heittää
                  -> Nyykähtää ensin, lootakin mahdollisesti huomaa tämän ja alkaa miettiä vapaata/lukon vapautusta (esim jokon tapaus?)
                  -> Nykäsee taas henkiin
                  + tuo vielä loogisesti kylmänä ois pahempi kun kolonen lämmetessään hitusen kuroutuu umpeen.

                  Ite miettinyt että vaihan ton pakosarjan anyways lähiaikoina, en jaksa miettiä ja rassata päätä sillä että onko se rikki tai tuleeko se hajoamaan. Kävikö uudemman mallin vahvistettu setti tähänkin (LCI:n) jos jostain purkaamolta vaikka löytäis edukkaasti tai Saksasta?
                  .
                  Minähän keväällä jo 2/3 laipan osalta haljenneen pakosarjan vaihdoin uuteen. Tähän ongelmaan sillä ei ollut käytännön vaikutusta, mutta mm.kaasun reagointiin kyllä. Eli tuo nykiminen ilmaantui pari kertaa ennen pakosarjan vaihtoa ja pari/kolme kertaa sen jälkeen.

                  Comment

                  • tjvirta
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 95
                    • Espoo

                    Pakosarjan halkeamiseen....mulla on vaihdettu pakosarja noin 15kkm sitten. Silloin pakosarjan ollessa rikki auto ei nykinyt. Tottakai voi taas olla rikki, mutta epäilen.

                    Kun oli halki, niin havaitsin sen tyhjäkäynnillä kabiiniin tunkevasta sellaisesta "mannemersun" hajusta. Lisäksi kun pysäytti auton parkkiin ja hyppäsi ulos, konehuoneen (auton etupään) tienoilla oli ko. haju.

                    Nyt ei ole hajuja.....eli tää ainakin osittain voi poistaa epäilyjä pakosarjan ongelmasta js diitä siheutuvasta nykimisestä. Tosin ei kai voi poiskaan sulkea.


                    Originally posted by _Dexi View Post


                    Tuli mieleen, joko ja muut, onko kukaan tutkinut ettei tyypillinen pakosarjan halkeama ole syypäänä siihen "tyhjään" kaasun alussa jota tjvirta tuossa kuvaili aika hyvin? Samantyyppistä menoa täällä ilmennyt viime hetkinä ajottain tuo mistä kirjottelin juuri.

                    Periaatteessa kun miettii...
                    -> Pakosarjan laippa alkanut haljeta
                    -> Pintakaasulla pienempikin vuoto tuntuu ja turbo lagaa + seokset heittää
                    -> Nyykähtää ensin, lootakin mahdollisesti huomaa tämän ja alkaa miettiä vapaata/lukon vapautusta (esim jokon tapaus?)
                    -> Nykäsee taas henkiin
                    + tuo vielä loogisesti kylmänä ois pahempi kun kolonen lämmetessään hitusen kuroutuu umpeen.

                    Ite miettinyt että vaihan ton pakosarjan anyways lähiaikoina, en jaksa miettiä ja rassata päätä sillä että onko se rikki tai tuleeko se hajoamaan. Kävikö uudemman mallin vahvistettu setti tähänkin (LCI:n) jos jostain purkaamolta vaikka löytäis edukkaasti tai Saksasta?
                    ________________________________________
                    G31 520dA Business SportLine 2017

                    Comment

                    • joko
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2004
                      • 1968
                      • Seinäjoki

                      egr korjausarvoksi naputeltu se 50 ja nykimään ei saatu enää missään tapauksessa. Täytyy vielä huomenna testa kun pahinta tuolle on ollut nykimien juuri siinä lämpeämisvaiheessa. Mutta selkeä parannus ainakin vaikkei ihan täysin olisikkaan poissa. Ja sitten voi jo sanoa ettei sillä ole merkitystä jos se nykii ~3 ensimmäisen kilsan aikana vähän.
                      Mielenkiintoisa olis tietää mihin kaikkeen tuo korjausarvo vaikuttaa, koska minulla vika ei muuttunut miksikään vaikka nyppäs koko egr letkun irti eli sen venttiilin toiminnassa/likaisuudesta tuo ei voinut johtua. Voisko tuo olla joku esim. ihan lämpötila-anturi joka arpoo siinä rajoilla että mentäiskö vielä "kylmällä" tilalla. Kun kylmänä tuo on aina kierrättänyt konetta hieman pidemmälle. Jos tästä tulisi joku ristiriita kummalla ohjelmalla mentäis?

                      Kulutuskin tippui heti kun tuo kierrosten heilunta jäi pois ja enää tuo ei vaihda mäkeen niin herkästi pienempää vaihdetta vaan nyt mennään jo useasti väännöllä, ennen kun mentiin kierroksilla. Niin se kulutus oli 6,3l ~100km ajalta, josta 70% matka-ajoa (paljon ohituksia ja vauhti jotain 110km/h paikkeilla) ja 30% taajamaa.

                      Mielenkiinnolla seurataan oppiiko tuo pian samat vaivat uudestaan?
                      F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                      W906 319 sprinter - 14

                      Comment

                      • _Dexi
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2006
                        • 769
                        • Vihti

                        Jaahas, pitääpä kirjotella rahulle tai jollekin ketä näitä osaa rukata ja ensi tilassa muuttaa toi omakin egr arvo tuohon jos ei se sitä jo karalan jäljiltä ole. (?)

                        Jossain nyt mättää, oma kärry päivä päivältä alkaa käyttäytymään vammasemmin tossa pintakaasulla ja tää vaivahan vasta juuri hiljattain ilmeni ylipäätään jokusia päiviä sitten. Nyt ihan selvästi kun painaa kaasua hiljaa oli sitten taajamassa tai maantiellä, ensin tosiaan kiekkamittari nyykähtää muutaman millin ja sitten nykäsee kierrokset päälle, eli siinä polkimen alussa on kuollu alue jollain tapaa. Sitten kulkee ja vetää hyvin kyllä kun reilummin painaa.

                        Outoa vaan että mikä se tuommonen vika on kun yhtäkkiä tulee, onhan autosta jo hyvän aikaa sitten ne läpät poistettu ja softatkin laitettu jne., että onko tuo egr arvon muutos vain oikean vian peittelyä vai mistähän ihmeestä kyse?

                        Eli tuota arvoa kun muutetaan, se siis yksinkertaistettuna käyttää EGR:ää vähemmän, vai?


                        Katottiin tuossa eilen vikakoodit, niin siellä oli taas 4 eri hehkutulpasta (joka kerralla herjannu noita) mutta nuohan nyt ei kai vaikuta vielä näillä säillä mihinkään mitään eikö vain.

                        Lisäksi oli ilmamassamittarista kun koitin ajella ilman johtoa, ja sitten löytyi vikakoodi imulämpötilan anturista. Liittynee juuri tuohon maffitta ajoon tai sitten termarinvaihtoon kun oli noita piuhoja tuolta irti, vaikka auto ei siis käynnissä ollutkaan...? Eikö tuo imulämpötilan anturi ollut muistaakseni siinä maffissa samassa?
                        **********
                        & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                        (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                        (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                        (ex. E60 530Da '04)
                        (ex. E39 M5 Facelift '99)
                        (ex. E39 540i '98)
                        *

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1968
                          • Seinäjoki

                          Egr todellinen käyttö tuskin vaikuttaa tuohon nykimiseen, koska nykii vaikka venttiili oli kokoajan suljettu. Eli jotain muutakin tuolla tapahtuu samaan aikaan. Vai onko sitten niin että joku lämpötila anturin arvo heittää sen verran että koneen käynti saadaan taas takaisin normaaliksi tuon korjauksen ansiosta? Koska minulla tuota varsinaista nykimistä ei ole kinä ollut kuin auton lämpeämis vaiheessa.
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4927
                            • Kotka

                            Originally posted by _Dexi View Post
                            Eikö tuo imulämpötilan anturi ollut muistaakseni siinä maffissa samassa?
                            Juuri näin.
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            • joko
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2004
                              • 1968
                              • Seinäjoki

                              Nyt on testailtu kunnolla, lämpeämisvaiheessa on jäljellä enää sellainen 1-2mm heitto kierroslukumittarissa joka ei tunnu kuitenkaan enää nykimisenä. Saas nähdä kauanko menee että auto oppii taas jostain tuon nykivän menon.
                              F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                              W906 319 sprinter - 14

                              Comment

                              • _Dexi
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2006
                                • 769
                                • Vihti

                                Noniin, nyt on tämäkin kärry käytetty Rahulla sunnuntaivisiitillä (kiitokset) ja EGR arvo laitettu siihen 50. Ilmeisestihän tätä arvoa ei siis oltu Karalan softassa muokattu vaikka siinäkin jotain egr liittyvää kai on mukana, eli tämä on eri juttu.

                                Tosiaan pehmensi huomattavasti tuota koneen vastaamista kaasun ja poisti aika pitkälti sen pykälän joka siihen oli hiljattain ilmaantunut.

                                Ennen kun rullasi ilman kaasua maantiellä, ja siitä kevyesti lähti painamaan kaasua niin ensin kierrosmittari vajosi jokusen millin ja sitten nykäsi vasta vedon päälle ärsyttävän tuntusesti, nyt reagoi samantien ja lähtee vetämään kun poljinta hipaseekin.

                                Myös vaihdot istuu silmään vähän mukavammin, tossa ton oireen mukana alkoi jopa isommalle vaihdot olemaan rauhallisessa ajossa vähän "potkivia" mutta nyt enempi taas normaalin tuntusia.

                                En sano etteikö siellä vois taustalla joku muu vika olla kun tuo oire ilmaantu niin yhtäkkiä ilman mitään selitystä, mutta tuolla se nyt aika hyvin "pehmenty" pois ainakin tilapäisesti, katsotaan mitä tapahtuu.


                                Tuo vika paheni päivä päivältä tässä viimesen viikon sisällä ja esim. eilen yltyi välistä aika pirulliseksi, kun lähti ohittamaan moottoritiellä ja kiihdytti vähän reilummin niin auto ei ensin oikein vastannut kaasuun ja sitten heitti pahan tuntusesti pienemmän silmään semmosen "muljauksen" ja kumman nykäsyn kera, tuntu että lootasta kohta jotain katkeaa. Liittyi mitä ilmeisemmin tuohon kummalliseen kaasuvasteeseen.


                                Pistää miettimään, että mikä se perimmäinen syy sitten on että näinkin monessa autossa tuo egr arvon rukkaus vaikuttaa selvästi heti hyvässä mielessä, voisiko egr venttiilin toiminta jollain tavalla olla kulumisen tai jonkun vian takia liian suurta esimerkiksi, ja sitä sitten peittelee tämä egr korjausarvon rukkaus tms... ei voi tietää. Kirottu vehje koko egr.


                                EDIT: Jollain hajua mikä anturi kyseessä, kun parilla viime kerralla vikakoodia on löytyny boxista koskien pakokaasun lämpöanturia ennen kattia, että jännite/signaali liian korkea. Onko tämä joku huuhaa anturi mikä tarkkailee dpf.n tai katin toimintaa, vai joku ns. _säätävä_ anturi jonka vaihtoa pitäis harkitakin?
                                Last edited by _Dexi; 27-09-2009, 15:12.
                                **********
                                & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


                                (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
                                (ex. E90 320Si M-Tech '07)
                                (ex. E60 530Da '04)
                                (ex. E39 M5 Facelift '99)
                                (ex. E39 540i '98)
                                *

                                Comment

                                Working...
                                X