Announcement

Collapse
No announcement yet.

530dA E60:n automaattiloota?

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7538
    • Jyväshyvä

    Originally posted by SamppaBMW View Post
    TC=Torque Converter=momentinmuunnin=turbiini=se munkin näköinen
    ..venttiilille en ole termiä kuullut...jos tuosta nyt edes oli epäselvyys
    Tarkoitin kommentillani että tuskin se venttiili siellä mekatroniikkayksikössä kovin äkkiä kuluu,
    eli todennäköisempi vika on se solenoidi joka venttiiliä liikuttelee...

    Jos solenoidi takeltelee tai venttiili vuotaa, aihettaa se TC:n luistoa.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • LeMansBlau
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1060
      • Insomniac

      Tuli kun salama kirkkaalta taivaalta mieleeni, että onhan näistä puhuttu ennenkin. Eli olikos tässäkin nyt kyse siitä TCC-solenoidista (torque converter clutch solenoid)? :think

      Kertaalleen tullut tuollanen pulikka erimalliseen penariin vaihdettuakin. Googlekin tietää haulla: bmw torque conventer solenoid
      ///MADE IN FINLAND

      sigpic

      TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
      E30 SEDAN IX M-TECNIC II
      F32 COUPE PERFORMANCE
      F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

      Comment

      • MajorDrake
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 7538
        • Jyväshyvä

        Originally posted by LeMansBlau View Post
        Tuli kun salama kirkkaalta taivaalta mieleeni, että onhan näistä puhuttu ennenkin. Eli olikos tässäkin nyt kyse siitä TCC-solenoidista (torque converter clutch solenoid)? :think

        Kertaalleen tullut tuollanen pulikka erimalliseen penariin vaihdettuakin. Googlekin tietää haulla: bmw torque conventer solenoid
        Samastahan tässä puhutaan...
        M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
        Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
        Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

        Comment

        • MajorDrake
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 7538
          • Jyväshyvä

          Pistin eilen sähköpostia valmistajalle ja kykyin kitin hintaa (venttiili + hoonausvehkeet).

          Tänään kaveri soitti JN-Tradingilta Raisiosta,
          ja sanoi että eipä kukaan aiemmin ole älynnyt tuollaista kysyä,
          aikoi tilata hyllyyn ainakin yhden setin.

          Hinta-arvio oli suuntaa antava, työkalut n. 200€ ja venttiili n. 50€,
          päälle tullee oletettavasti ALVit.
          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

          Comment

          • Mik@
            BTCF Member
            • Jul 2010
            • 1413
            • Nurmes

            Tuo ~300€ olisi vähintääkin halpa hinta jos humppaamista saisi ainakin vähemmäksi. Eikö se venttiili ole kuitenkin siinä "mekatronikissa" että helppo vaihtaa loota paikallaan ollessakin?
            E61 520Da

            Comment

            • MajorDrake
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 7538
              • Jyväshyvä

              Originally posted by Mik@ View Post
              Tuo ~300€ olisi vähintääkin halpa hinta jos humppaamista saisi ainakin vähemmäksi. Eikö se venttiili ole kuitenkin siinä "mekatronikissa" että helppo vaihtaa loota paikallaan ollessakin?
              No pitäähän se mekatroniikkayksikkö irroittaa, ei sitä paikallaan voi "sorvata". Tietysti jos vaihtaa pelkän solenoidin,
              ei tarvinne irroittaa yksikköä...
              M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
              Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
              Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

              Comment

              • LeMansBlau
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2006
                • 1060
                • Insomniac

                Originally posted by Mik@ View Post
                Tuo ~300€ olisi vähintääkin halpa hinta jos humppaamista saisi ainakin vähemmäksi. Eikö se venttiili ole kuitenkin siinä "mekatronikissa" että helppo vaihtaa loota paikallaan ollessakin?
                MajorD:n suunnitelmat on tosiaan hierasta se venttiili pitäväksi jos vuotelee.

                Mutta jos venttiilin toiminta heikentyy ainaoastaan sitä ohjaavan solkan takia, niin homman vois saada kuntoon ihan solenoidin uusimisella. Näin siis jos luistinlevyt ei vielä ole alkanut antaan myöten. Tuskin on jos kilsoja ei vielä useita satojatonneja ja laatikon toiminta pikku humppailun lisäks ehjää.
                Tässä tapauksessa solenoidin vaihto menis rojut autossa paikallaan öljynvaihdon yhteydessä. Hinnaltaan toi solenoidi tuskin on mikään kovin paha, joten voisko olla jopa suositeltavaa uusia se jos vaihtelee laatikkoöljyjä..:think
                ///MADE IN FINLAND

                sigpic

                TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
                E30 SEDAN IX M-TECNIC II
                F32 COUPE PERFORMANCE
                F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

                Comment

                • MajorDrake
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 7538
                  • Jyväshyvä

                  Originally posted by LeMansBlau View Post
                  MajorD:n suunnitelmat on tosiaan hierasta se venttiili pitäväksi jos vuotelee.

                  Mutta jos venttiilin toiminta heikentyy ainaoastaan sitä ohjaavan solkan takia, niin homman vois saada kuntoon ihan solenoidin uusimisella. Näin siis jos luistinlevyt ei vielä ole alkanut antaan myöten. Tuskin on jos kilsoja ei vielä useita satojatonneja ja laatikon toiminta pikku humppailun lisäks ehjää.
                  Tässä tapauksessa solenoidin vaihto menis rojut autossa paikallaan öljynvaihdon yhteydessä. Hinnaltaan toi solenoidi tuskin on mikään kovin paha, joten voisko olla jopa suositeltavaa uusia se jos vaihtelee laatikkoöljyjä..:think
                  Maailmalla solenoidi maksaa n. ~70€,
                  saiskohan sen JN-Tradingilta about satasella?
                  M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                  Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                  Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                  Comment

                  • -rik
                    BTCF Member
                    • Nov 2009
                    • 827
                    • Rovaniemi

                    Nyt joku vaihtaan toi solenoidi ja kertomaan miten kävi
                    ex bimmers: | BMW e91 335dA | BMW e34 518i | BMW e60 530dA | BMW e36 318iS |

                    Comment

                    • Mik@
                      BTCF Member
                      • Jul 2010
                      • 1413
                      • Nurmes

                      Originally posted by MajorDrake View Post
                      No pitäähän se mekatroniikkayksikkö irroittaa, ei sitä paikallaan voi "sorvata". Tietysti jos vaihtaa pelkän solenoidin,
                      ei tarvinne irroittaa yksikköä...
                      Eikun sillä vaan arvelin että mulla on tosiaan tallissa toinen 6hp26 aski. Niin ottaa siitä sen mekatroniikan irti, vaihtaa ja korjaa sen venttiilin, ja sen jälkeen laittaa korjatun osan autoon kiinni. Ei tarvii pelätä meneekö hommassa joku vituiksi tms.
                      E61 520Da

                      Comment

                      • SamppaBMW
                        Newbiemmer
                        • Oct 2012
                        • 21
                        • Helsinki

                        Veikkaisin, että tuolla solenoidin vaihtamisella ollaan jo pitkällä...joku vois tehä sen litkujen vaihdon yhteydessä (tosin, jos TC jo kulunut "puhki", saa sillä tietysti vain tuon nypytyksen pois...vaihtamisen yhteydessä tapahtuva luistaminen jää...

                        Laitoin meilin sinne Recrolle, jotta mitähän oike tekivät tossa total rebuildissa TC vaihdon lisäksi (siis ihan osa osalta jos sais tietää). Ja mikä osa tän humppaamisen oikeesti saa aikaseks.

                        Vastaus tuli omistajalta lyhyesti, mutta hyvin ytimekkäästi :
                        Problem is with torque converter lock up clutch and valve body wear.
                        Enjoy your car!

                        Eli kyllä tässä nyt suojellaan näköjään omaa bisnestä puhumalla vain hyvin ylimalkaisesti... Veikkaan oikeesti tota pelkkää solenoidia, joka muutaman kympin arvonen.
                        ------------------------------------------------------
                        sigpic

                        Comment

                        • Mlatvala
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 3553
                          • Kuopio

                          Samppa, Kate se on mikä kannattaa.

                          Voisin olla tuosta mikan mekatroniikasta kiinnostunut , voisin vaihtaa sen omaani +öljyt, vaikka kokeilumielessäkin.

                          Mut entäs kun ei ole humppausta, eikä tietääkseni luistoakaan, niin olis varmaan kivempi ottaa joku enempi ongelmainen ihmislapsi joka tuon kokeilun tekisi?

                          On tässä seudulla ainakin tarkkoja sorvareita josta tuon hoonauksen saisi aikaseks.

                          Ja tietysti kun vaihtais samalla tuon turbiinin, mut en mä tiedä oikein terveeseen autoon ruveta hirmuista ylihuoltoa tekemään, kun onkait tuota tulossa jotain oikeatakin korjattavaa vielä lähiaikoina

                          Nyt vaan nuo veronpalautukset polttelee tilillä, jonnekin maailmalle ne pitäs kiertoon kait laittaa
                          E61 535d alkuunsa viritetty.

                          Comment

                          • Mik@
                            BTCF Member
                            • Jul 2010
                            • 1413
                            • Nurmes

                            Voi latvala korjata minun humputuksen jos ne rahat ei sovi sun tilille. Ei vaan pakko kai tuota on kokeilla omaan jossakin vaiheessa. Ei mulla laatikko muuten rikki ole, ei luista yms. tai en ainakaan ole huomannut, humppaa vaan niin kuin monella muulla. Tietyn nopeuden laittaa vakkariin niin ei ole haitannut eikä humpannut. Tuolla paikallaan olevalla laatikolla on ajettu n.190tkm niin ei tuo luulis ihan loppu olevan.
                            E61 520Da

                            Comment

                            • Mlatvala
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 3553
                              • Kuopio

                              Originally posted by Mik@ View Post
                              Voi latvala korjata minun humputuksen jos ne rahat ei sovi sun tilille. Ei vaan pakko kai tuota on kokeilla omaan jossakin vaiheessa. Ei mulla laatikko muuten rikki ole, ei luista yms. tai en ainakaan ole huomannut, humppaa vaan niin kuin monella muulla. Tietyn nopeuden laittaa vakkariin niin ei ole haitannut eikä humpannut. Tuolla paikallaan olevalla laatikolla on ajettu n.190tkm niin ei tuo luulis ihan loppu olevan.
                              Mä haluaisin vaan että purettais se laatikko ihan atomeiks johonkin kirurgi pöydälle ja neppailtas sitä ja siliteltäis silkki hansikkain, numeroitais kaikki osat ja yritettäs sit heti kohta kasata se taas nippuun
                              E61 535d alkuunsa viritetty.

                              Comment

                              • Mik@
                                BTCF Member
                                • Jul 2010
                                • 1413
                                • Nurmes

                                Originally posted by Mlatvala View Post
                                Mä haluaisin vaan että purettais se laatikko ihan atomeiks johonkin kirurgi pöydälle ja neppailtas sitä ja siliteltäis silkki hansikkain, numeroitais kaikki osat ja yritettäs sit heti kohta kasata se taas nippuun
                                Samapa kai tuolle mitä tekee, ei sitä voi kuitenkaan korjaamatta laittaa mihinkään autoon. Taidan tässä lähipäivinä purkaa sen mekatroniikan irti ja tutkailla mitä löytyy.
                                Saisi varmaan noita venttiilejä sorvari tehtyä myös ylikokoisia? Kun ei tainut olla mikään kovin erikoinen kikkare ja tuskin se mistään kullasta tai platinasta on tehty.
                                E61 520Da

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎