Sieltä eculta tulee signaali ja pinnille on paikka, ei tarvitse kuin ostaa irtopinni ja tökätä se liittimeen paikalleen. Wetteri sanoo mitä sanoo, mutta ainakin täällä se toimii suoraan
Ohjaus on tosiaan pwm:llä, on/off ei onnistu. Laita alaläpille kytkin/liitin, koska niitä et halua kiinni kuin kylmällä kelillä (välijäähdytin ei saa ilmaa), yläläpät saa olla jatkuvasti ecun ohjauksessa.
No tarkoittanee sitä ettei kotikonstein oikein pulssia helposti tuonne saa aikaiseksi...hmm. Ja tuo jotenkin antaa samalla maan tuonne solenoidille (napa 4) kun läpät menossa kiinni tai ovat täysin kiinni. No pitänee koittaa vielä tutkia tuota, joskos jotain keksisi... tai sitten pitää jättää tuo moottori pois ja tehdä todellinen manuaaliohjaus.
Heräte tulee eculta vaikkei varustetta ole ollutkaan, eikä noille uudemman mallin servoläpille riitä on/off.
Läpät on asennettu ja testattu ottamalla hyppylangalla ohjaus eculta, mutta ecun liittimeen tuleva naaraspinni on edelleen pöydällä. Kesää varten pitää alaläpille menevään kaapeliin laittaa liitin jonka saa irti, muuten ei saa cooleri ilmaa.
Viitsisitkö hieman tarkentaa asennusta? Itsekin hankin nuo läpät omaan E61 LCI -07 ja ajattelin kyllä ihan manuaalikytkimillä tuon laittaa. Alaläppien solenoidin ohjaus on helppo, koska vaatii vain +12v. Mutta tuon yläläppien mottorin ohjaus tuo pään vaivaa (kuvassa Radioator shutter drive unit). DDE:ltä en ajatellut ohjausta edes yrittää kun en tiedä toimiiko tuo ollenkaan ja Wetterin selvittelyjen mukaan ei onnistu heittämällä. Ja jos tekee manuaaliohjauksen, niin saapahan itse päättää, milloin läpät auki / kiinni
Mutta olen päässyt niin pitkälle että kun nastan 2 laittaa maahan ja nastaan 3 +12v, läpät aukeaa 5sek kuluttua jännitteen kytkemisestä. Kuvasta päättelin, että jos nastan 1 laittaa maihin, läpät menisi kiinni..mutta mitään ei tapahdukaan...
Samoin tuo katkoviiva nastojen 1,2 ja 4 välillä hämää. Ymmärtääkseni tuo nasta neljä ohjaa alaläppiä eli kun yläläpät menee kiinni, pitäisi alaläppien solenoidinkin lukittua. No, omassa manuaalikytkennässä tuo hoituu omalla kytkimellä.
Mutta..milläs saan tuon moottorin pyörähtämään toiseen suuntaan eli läpät ohjattua kiinni..ajatuksia?
Petteri
ps. Muuten tuo läppiä ohjaava moottori näyttäisi olevan tämä:
Eli puheet LCI-mallien "normaalista" lämpöjen seilaamisesta voinee tämän perusteella torpata. Kun kaikki on kunnossa, kuuluu lämpöjen pysyä 90 asteen paremmalla puolella ilman pahviviritelmiä tai munuaisten läppiä.
Joo, näillä keleillä vielä. Moni luulee ettei pitäis pysyä edes viileinä kesäiltoina lämpimänä...
Täällä yksi (entinen) lämpövammainen potilas, jonka ongelmat korjaantuivat laatikon lämmövaihtimen uusimisella. Lämmöt jumiutui aikaisemmin nollakelillä maksimissaan 78-80 pintaan, ja heti taajamaan saavuttaessa putosivat 70-75 asteen välimaastoon. Ja seilasivat todella levottomasti miten sattuivat. Samoin teki myös aina pitkiin alamäkiin rullatessa. Ensimmäisenä pistin uusiksi molemmat "perustermarit", jotka ei käytännössä vaikuttaneet mihinkään suuntaan. 38km motaripainotteisella työmatkalla pääsi tuskin 75 asteen paremmalle puolelle. Ainoastaan DPF-polton aikana käytiin normilämpöjen pinnassa sen polttoprosessin ottaman 20 minuutin ajan.
Tällä viikolla vaihdatin automaattilootaan öljyt, ja samassa yhteydessä myös lämmönvaihtimen. Nyt lämmöt hyppää n.10km matkalla 92 asteeseen, ja myös pysyvät stabiilisti 90-93 asteen välimaastossa kaikissa tilanteissa. Taajamassa, alamäessä ja tyhjäkäynnillä paikallaan. Kiitokset Autorepair-firmalle hyvästä työstä. Laatikon öljytkin vaihtuivat kierrätysmenetelmällä. Ko. firman takana taitaa olla nimimerkki "WSE1". Yleensä teen kaiken itse, mutta tässä tapauksessa annan tälle firmalle suositukseni.
Eli puheet LCI-mallien "normaalista" lämpöjen seilaamisesta voinee tämän perusteella torpata. Kun kaikki on kunnossa, kuuluu lämpöjen pysyä 90 asteen paremmalla puolella ilman pahviviritelmiä tai munuaisten läppiä.
Vilkaisin kiusallani lämpöjä, max 78astetta johon pääsee +10asteen kelissä. Oliko niin että EGR-termarin vaihdolla selviäisi kun tuohon lämpötilaan jo pääsee?
Edit. Päätermarin vaihtohan se taitaa edessä olla.
Vaihda ensin se EGR-termari, pikku juttu vaihtaa.
Kun vanha on irti, pese se ja kokeile puhaltaa läpi kylmänä,
jos on rikki, et saa poskiin painetta, jos on ehjä,
pihisee vain vähän...
kyllä ne lämmöt on kovillakin pakkasilla yli 88 jos kaikki on kunnossa,Päätermarihan taisi aueta 88 asteen lämmössä, eli sen yli pitäisi mennä :think eikä tähän tarvitse mitään kaihtimia. ex-autossa pysyi (ainakin viimetalvena) lämmöt 88-93 vaikka pakkasta oli pahimmillaan lähes 30
Tosin alkuperäinen weba auttaa PALJON lämpeämisnopeuteen, mutta ei se enää noissa lämmöissä käy.
Viime talvena -36 ja lämmöt maantiellä 90-92, seurailin pitkän matkaa ja samassa pysyi..Syksyllä vaihdettiin kummatkin termarit.
Vilkaisin kiusallani lämpöjä, max 78astetta johon pääsee +10asteen kelissä. Oliko niin että EGR-termarin vaihdolla selviäisi kun tuohon lämpötilaan jo pääsee?
Edit. Päätermarin vaihtohan se taitaa edessä olla.
Tuppaahan ne muutaman päivän pysymään termarirempan jälkeen noissa lukemissa ja ehkä kesäaikaan, mutta kovemmilla pakkasilla tuppaa jäämään lähemmäksi 80 astetta kuin 90...
kyllä ne lämmöt on kovillakin pakkasilla yli 88 jos kaikki on kunnossa,Päätermarihan taisi aueta 88 asteen lämmössä, eli sen yli pitäisi mennä :think eikä tähän tarvitse mitään kaihtimia. ex-autossa pysyi (ainakin viimetalvena) lämmöt 88-93 vaikka pakkasta oli pahimmillaan lähes 30
Tosin alkuperäinen weba auttaa PALJON lämpeämisnopeuteen, mutta ei se enää noissa lämmöissä käy.
Heräte tulee eculta vaikkei varustetta ole ollutkaan, eikä noille uudemman mallin servoläpille riitä on/off.
Läpät on asennettu ja testattu ottamalla hyppylangalla ohjaus eculta, mutta ecun liittimeen tuleva naaraspinni on edelleen pöydällä. Kesää varten pitää alaläpille menevään kaapeliin laittaa liitin jonka saa irti, muuten ei saa cooleri ilmaa.
no, ainakin sulkuelementit.
puskuri haneen ja ruuvaa kiinni, siinäpä se yksinkertaisuudessaan.
ohjauksen saaminen voi olla sit hankalampaa jos autoa ei alunperin ole moisilla varusteltu, siihen en osaa sanoa mitään vinkkiä ; ellei sit askartele lämpökytkintä moottorin kupeeseen tms.
Ylemmät läpät aukeaa vain kun imastoinnin flekti menee päälle,
joten herätteen voi ottaa siltä.
no, ainakin sulkuelementit.
puskuri haneen ja ruuvaa kiinni, siinäpä se yksinkertaisuudessaan.
ohjauksen saaminen voi olla sit hankalampaa jos autoa ei alunperin ole moisilla varusteltu, siihen en osaa sanoa mitään vinkkiä ; ellei sit askartele lämpökytkintä moottorin kupeeseen tms.
olikos joku täällä asentanut nuo automaattiläpät tuonne keulaan "retrofittinä"? Olisi kiva kuulla hieman, että mimmoinen homma tuo on ja mitä kaikkia siihen tarviipi.
Minulla tuntui 530 xdA LCI -malli lämpenevän hitaasti ja lämmöt olivatkin pääasiassa 69-71 asteen tienoilla. Vaihdettiin EGR-termari ja lämmöt nousivat n. 74-78 asteen tienoille. Auto ei koskaan tuntunut lämpiävän nopeasti ja lämpöjä sai pitää 22-24 asteessa, jotta alkoi kabiini edes vähän lämmetä.
Vaihdatin päätermostaatin uuteen öljyhuollon yhteydessä ja lämmöt nousivat hyvin nopeasti 90 asteen paremmalle puolelle ja jouduin säätämään kabiiniin 20 astetta, ettei hiki tullut.
Suosittelen huoltamaan termarit, vaikka BMW jälleenmyyjä selittäisikin niitä tuttuja tarinoita "hyvän hyötysuhteen koneista, ettei niissä yli 70 astetta jäähdytysveden tarvitse olla".
Rupesi DPF:ääkin käryttämään jo kaupungissa eli näyttäisi menneen parempaan suuntaan kaikin puolin.
Leave a comment: