memebuy23buy

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mlatvala
    replied
    On se vinossa, en anna häiritä..

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Mikko, onko sulla tuossa kuvassa ohjausakselin nivelen takana letkulämmitin?
    Sen pitäisi olla 90 asteen kulmassa vaaka-pysty asennossa kulmat tai muuten poltaa ennenpitkää vastuksen... Kuvista tosin ei suoraan nää missä kulmassa se on...

    Originally posted by Mlatvala View Post

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by e46touring View Post
    Ei tuo lämmönvaihdin toimi kuin yhteen suuntaan. Siinä on 2 kpl termostaatteja 93C avautumis lämpötilalla varustettuna.
    Termostaatit haistelee laatikonÖLJYN lämpötilaa turbiinilta tulevasta paluukierrosta joka
    menee takaisin laatikonöljypohjaan.
    JOS nuo termarit ovat sökönä niin jäättävät vesilinjan auki jolloin moottoriin pääsee vesipumpun imemänä syylärin oikeasta alalaidasta JÄÄKYLMÄÄ nestettä jäähdyttämään TARPEETTOMASTI konetta.
    Tuo lauhduttimen termostaatti on helppo testata sulkemalla syylärin oikeasta alalaidasta lähtevä n. 30mm kumiletku lukkopihdeillä. Salavalikosta lämpöjä seuraamalla huomaa vaikutuksen HETI
    juu, litkut siis kiertää yhteen suuntaan toki. Mutta tuon lontoon kielisen sepustuksen mukaan (copypastetin jostakin bemarin vaihdelaatikon toiminnasta kertovasta opuksesta netistä) lämpöenergia menee aluksi toiseen suuntaan eli nesteestä öljyyn...tai sitten tuossa opuksessa on ihan scheissetekstiä

    Leave a comment:


  • e46touring
    replied
    E60/61 autom.laatikon lauhdutintermari

    Originally posted by Pex View Post
    toimii kahteen suuntaan: startin jälkeen aluksi lämmitetään kylmiä vaihteistoöljyjä kuumemmalla jäähdytinnesteellä ja kun lootaöljyt alkaa olla kuumempia kuin jäähdytinneste niin lämmönsiirron suunta muuttuu öljyistä nesteeseen päin.
    Jos oikein olen tajunnut tuon alla olevan tekstin niin termari säätelee vaihteistoöljyn kiertoa lämmönvaihtimeen. Jäähdytinnesteen kiertoa ei termostaateilla säädettäisi ollenkaan. Lienenkö ymmärtänyt väärin tuon :think. Mulla ollut se käsitys, että lämppärin termostaatti/termostaatit olis nimenomaan nestekierrossa? Tuo allaoleva kuitenkin selkeästi kertoo, että vaihteistoöljyn kiertoa siellä säädellään.

    Transmission Fluid Heat Exchanger:

    The heat exchanger provides two functions:

    • After initial start up, the transmission fluid is warmed up by the engine coolant as it passes through the heat exchanger. The heat exchanger is controlled by an integral thermostat which regulates the transmission fluid flow into the radiator exchanger. In this state the heat exchanger acts as a transmission oil heater.

    • During operation at higher temperatures, the hot transmission fluid loses heat to the engine coolant when it passes through the heat exchanger and into the core of the radiator.



    viime viikolla kysyin vaihtoväliä merkkiliikkeen huoltoneuvojalta (Wetteri). Kuulemma bemarin suositus on, että nesteet vaihtoon 5 vuoden välein. Tuntuu äkkiseltään melko pitkältä väliltä
    Ei tuo lämmönvaihdin toimi kuin yhteen suuntaan. Siinä on 2 kpl termostaatteja 93C avautumis lämpötilalla varustettuna.
    Termostaatit haistelee laatikonÖLJYN lämpötilaa turbiinilta tulevasta paluukierrosta joka
    menee takaisin laatikonöljypohjaan.
    JOS nuo termarit ovat sökönä niin jäättävät vesilinjan auki jolloin moottoriin pääsee vesipumpun imemänä syylärin oikeasta alalaidasta JÄÄKYLMÄÄ nestettä jäähdyttämään TARPEETTOMASTI konetta.
    Tuo lauhduttimen termostaatti on helppo testata sulkemalla syylärin oikeasta alalaidasta lähtevä n. 30mm kumiletku lukkopihdeillä. Salavalikosta lämpöjä seuraamalla huomaa vaikutuksen HETI

    Leave a comment:


  • Pex
    replied
    Originally posted by -rik View Post
    Mutta kertokaapa nyt vielä tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminta. Mite ne nyt oikee kiertää ne soossit, jos laatikon öljyjä jäähdytetään, niin miten se vaikuttaa moottorinlämpöön? Virtaako nesteen moottorin läpi läpikulkuna, kun ne syyläriltä lähtee laatikolle?
    toimii kahteen suuntaan: startin jälkeen aluksi lämmitetään kylmiä vaihteistoöljyjä kuumemmalla jäähdytinnesteellä ja kun lootaöljyt alkaa olla kuumempia kuin jäähdytinneste niin lämmönsiirron suunta muuttuu öljyistä nesteeseen päin.
    Jos oikein olen tajunnut tuon alla olevan tekstin niin termari säätelee vaihteistoöljyn kiertoa lämmönvaihtimeen. Jäähdytinnesteen kiertoa ei termostaateilla säädettäisi ollenkaan. Lienenkö ymmärtänyt väärin tuon :think. Mulla ollut se käsitys, että lämppärin termostaatti/termostaatit olis nimenomaan nestekierrossa? Tuo allaoleva kuitenkin selkeästi kertoo, että vaihteistoöljyn kiertoa siellä säädellään.

    Transmission Fluid Heat Exchanger:

    The heat exchanger provides two functions:

    • After initial start up, the transmission fluid is warmed up by the engine coolant as it passes through the heat exchanger. The heat exchanger is controlled by an integral thermostat which regulates the transmission fluid flow into the radiator exchanger. In this state the heat exchanger acts as a transmission oil heater.

    • During operation at higher temperatures, the hot transmission fluid loses heat to the engine coolant when it passes through the heat exchanger and into the core of the radiator.


    Originally posted by jaki View Post
    Olisi hauska myös tietää miten näihin on vaihdettu jäähdytysnesteitä?
    viime viikolla kysyin vaihtoväliä merkkiliikkeen huoltoneuvojalta (Wetteri). Kuulemma bemarin suositus on, että nesteet vaihtoon 5 vuoden välein. Tuntuu äkkiseltään melko pitkältä väliltä

    Samalta tiskiltä kuultua, että ovat törmänneet viimeisen vuoden aikana muutamaan tapaukseen, jossa lämppäri on hajonnut ja jäähdytinnesteet ja laatikon öljyt ovat menneet sekaisin. Toteavat kuulemma jollakin kemikaalivärjäystestillä, joka tehdään pieneen öljynäytteeseen.

    Siitä tietenkään ei ollut kuullut, että lämppäri vaikuttaisi nesteiden lämpötilaan...alkoi siinä sitten jo hieman epäilemään itteään kun hokasi, että bmw:n osaluettelossakin puhutaan lämmönvaihtimesta (heat exchanger) ja kyselin, että mihinkähän se laatikkoöljyjen lämpö sieltä sitten "häviää" jos ei mene muka nesteiden puolelle
    Last edited by Pex; 09-01-2013, 17:51.

    Leave a comment:


  • jaki
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Se vain taitaa olla niin, ettei bemaria paljon muutaman hassun arktisen alueen asiakkaan ongemat kiinnosta.
    Pääasia että saa halvalla termarit jotka toimivat päämarkkina-alueilla.
    Itseäkin ihmetyttää, sekä tämä termarijumppa, että lämmittimen kennon tukkkeutuminen. Ilmeisesti sitä on sekä Webastoisissa, että ilman.
    Olisi hauska myös tietää miten näihin on vaihdettu jäähdytysnesteitä?
    Se ei kiinnosta, jos ihan viime vuosina, mutta valtaosalla taitaa olla 2004 - 2006, joihin se olisi pitänyt vaihtaa jo 3 - 4 kertaa ainakin.
    Muistan vieläkin, kun vein aikoinaan E39:n Laakkoselle johonkin huoltoon. Sanoin, että kaksi vuotta taitaa olla taas täynnä niin jäähdytysnesteet pitäisi varmaan vaihtaa. Kaveri tiskillä kysyi, niin, että vaihdetaanko? Kysyi siksi, että ihmiset ei niitä kuulemma vaihdata, ainoastaan pyytävät katsomaan pakkaskestävyyden.
    Samoin, Webastohan kehittänee sitä kattilakiveä vai? Siksi erityisesti pitäisi nesteiden säännöllisestä vaihtamisesta pitää huoli.
    Sekin kiinnostaisi onko tuolla Webaston kierron modaamisella jotain vaikutusta asiaan.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by -rik View Post
    Mutta kertokaapa nyt vielä tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminta. Mite ne nyt oikee kiertää ne soossit, jos laatikon öljyjä jäähdytetään, niin miten se vaikuttaa moottorinlämpöön? Virtaako nesteen moottorin läpi läpikulkuna, kun ne syyläriltä lähtee laatikolle?
    Kiertää syylärin oikeasta laidasta (apukuskin puolelta)
    kylmät nesteet lämmönvaihtimelle,
    jossa on alumiinimötikän sisällä vesi kiertää,
    mötikässä taitaa olla 2 eri termaria.

    Sieltä vesi jatkaa matkaansa letkulle joka menee vesipumpulle,
    päätermarin juureen.

    Ts. jos tuo lämmönvaihtimen termari(t) falskaa,
    kylmät vedet päätyvät koneeseen, samaan letkuun mihin myös EGR-termarin läpi kulkevat vedet päätyvät.

    Leave a comment:


  • -rik
    replied
    Eihän tuo egr termari nyt maksa oikeastaan yhtään, eikä vaihto ole homma eikä mikään, mutta eihän sitä silti tarttis joka vuosi vaihdella

    Päätermarinkaan tuskin kellään budjetti kaatuu, on vähä jo vittumaisempi vaihtaa.

    Mutta kertokaapa nyt vielä tuon laatikon lämmönvaihtimen toiminta. Mite ne nyt oikee kiertää ne soossit, jos laatikon öljyjä jäähdytetään, niin miten se vaikuttaa moottorinlämpöön? Virtaako nesteen moottorin läpi läpikulkuna, kun ne syyläriltä lähtee laatikolle?

    Leave a comment:


  • ptikkala
    replied
    2v osatakuu, omaani vaihdettiin eka kerran tammikuussa 2012 ja uudemmankerran joulukuussa 2012. Oireilu alkoi lokakuun lopulla.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Tuntuu että EGR termarit kestää juuri ehkä sen vuoden. Jokusia joutunut itsekkin uusimaan toistamiseen.
    Tänne voisi kerätä vähän kokemuksia kauanko uusi egr termari on kestänyt ja montako kertaa on jo vaihdettu
    Voisi pistää jotain palautetta bemarin suuntaankin että koittaisivat kertoa osavalmistajalle (Behr) ongelmasta.
    Se vain taitaa olla niin, ettei bemaria paljon muutaman hassun arktisen alueen asiakkaan ongemat kiinnosta.
    Pääasia että saa halvalla termarit jotka toimivat päämarkkina-alueilla.

    Leave a comment:


  • Mik@
    replied
    Minä vaihdoin egr:n ja päätermarin ~1.5v sitten ja ainakin vielä viimeviikolla oli lämmöt normaalit. Onkohan se egr termari jotekin alimitoitettu vai perseelleen suunniteltu kun noin vähän aikaa joillakin kestää? Eikö näissäkin osissa ole 2v takuu? Että kuitti kannattaa ilmeisesti säilyttää jos termareita ostaa.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Tuntuu että EGR termarit kestää juuri ehkä sen vuoden. Jokusia joutunut itsekkin uusimaan toistamiseen.
    Tänne voisi kerätä vähän kokemuksia kauanko uusi egr termari on kestänyt ja montako kertaa on jo vaihdettu
    Voisi pistää jotain palautetta bemarin suuntaankin että koittaisivat kertoa osavalmistajalle (Behr) ongelmasta.

    Leave a comment:


  • tronboy
    replied
    No, EGR-termari meni vaihtoon uudemman kerran.

    Nyt lämpiää, 80 nopeusalueella 5km (ilma -2 astetta) 90-92 astetta.

    Eli kun kaikki termarit kunnossa, auto pelittää.
    No 1. kerran kunnolla mun omistussuhteen aikana.

    KIITOS KAIKILLE hyvistä vinkeistä !!

    -J-

    Leave a comment:


  • tronboy
    replied
    Moi kaikille,

    vuoden verran ollut tommoinen -06 530d ja lämpöongelmia vähän väliä.
    Näitä viestejä seuraillut täällä todella mielenkiinnolla.

    Tasan vuosi sitten vaihdoin EGR-termarin, parannusta 60->70. Sit liike vaihtoi 02-2012 päätermarin (ei alkuperäinen), toimi todella epävarmasti, kävi aina välillä 90..sit loppukevät mentiin alle 80 asteessa.

    Kesän kynnyksellä vaihdoin itse orkkiksen(päätermari) tilalle ja kesä mentiin hienosti ja loppusyksykin. Sit alkoi ekoilla 0-keleillä DPF kiljumaan ja lämmöt tippu sinnne max. 70 astetta.

    Hommasin liikkeen takuuseen laatikon lämmönvaihtimen ja vaihdoin sen viime viikolla. Testiajo tallillta Lahden tielle, kaikki pelitti niinkuin pitikin ja testeri kiinni sain poltonkin luultavasti aikaiseksi..

    Takaisin tallille ja pientä siivousta ja pakkausta, kotiin lähdön aika, ja mitä hemmettiä, lämmöt taas siellä 60-70 astetta??? kotimatkalla.

    Olisko niin, että toiset termarit taas jumissa (auki), kun kerran pääsi avautumaan... Paikallaan ollessa lämpiää ihan OK, ajoon lähtee, niin samantien putoaa.

    Huomio:
    Metallinen neliöputki EGR-termarin alla ajossa ihan jääkylmä, paikallaan lämpenee. Pitäskö tämä termari vaihtaa taas uudestaan ja lähteä rinkiä kiertämään uudestaan???

    Terv, Jussi T. (tronboy)

    Leave a comment:


  • PLampi64
    replied
    Originally posted by ptikkala View Post

    Saikos PLampi64 asennettua läpät?
    No niin, läpät paikallaan ja ohjaus yläläpille otettu DDE:ltä pinnistä 31. Ja hyvin tuossa näyttäisi läpät toimivan noin pikatestillä eli kun ohjauskaapeli on kiinni, läpät menee kiinni ja jos ohjauksen poistaa, läpät aukeaa sen 5 sek kuluttua. Alaläpät jätin oman jännitteen/sulakkeen taakse niin voin pitää ne talven kiinni ja kesän auki.

    Itse läpät sain asennettua ilman puskurin tai jäähdyttimen irroitusta. Jäähdyttimen päältä kaikki pellit pois, samoin ne pellit/muovit jotka on puskurin yläreunassa kiinni. Tällöin vain yksi tukirauta jää vähän tielle, joten irroitin sen toisesta päästä jolloin sitä voi hieman väännellä. Alaläpät on sen verran kapeat että menee nätisti asettamalla alhalla näkyviin reikiin ja sivusta parilla ruuvilla kiinni. Yläläpät oli hieman haastellisempi. Ensin ajoin läpät auki-asentoon, jolloin takana oleva vipu siirtyy runkoa vasten ja koko pakasta tulee hieman kapeampi. Sitten hieman lievää väkivaltaa sekä tukiraudan että puskurin yläreunojen suhteen jotta läppäsysteemin saa ujuteltua paikalleen. Sittenkin itse asettelu sinne munuaisten taakse oli vähän väkertelyä jotta sai ne istumaan oikein. Ja kasaus.

    Sitten vielä ajoa ja ihmettelyä, miten homma pelittää. Nyt ainakin vaikuttaa lupaavalta

    Leave a comment:

Working...
X