Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raine
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2603
    • N/A

    ..........
    Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:26.
    ///Motorporot

    Comment

    • ptikkala
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2007
      • 1575

      kylläpä tuossa omassani taitaa olla kunnossa nuo hilppeet, eilen testasin että otanpa sen sisäpuhalluksen pois käytöstä / pienennän sitä reippaasti niin lämmöt nousi 10km matkalla 89-91 asteeseen. Tosin kun pistin puhalluksen sitten automaatille ja lämpötila pyynti siinä 24astetta niin täysillähän se pöhisi ja lämmöt tippui 4-6 astetta ja hiljoskellen tuli takaisin tuonne 89 huiteille.

      Comment

      • Max
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 994
        • Kotona

        Originally posted by Raine View Post
        Kyllä se on normaalia, että polton käynnistyessä moottorin lämmöt nousee myös mukana.
        Juu, tiedän sen et lämpöjen nousu on polton yhteydessä normaalia! Missäs se pitikiään lämpöjen olla et lähtee poltto päälle? Meinasin tuolla kommentilla vain sitä, että tuntuu nostavan lämpöjä nopeammin kuin mitä normaalisti, jos on tarvetta tuolle poltolle...

        Comment

        • Saarikoski
          R.I.P.
          • Feb 2005
          • 726
          • KOKKOLA

          entä jos nakkais vaikka 90c letkutermarin tuohon lauhduttaja/syyläri letkuun..
          ite en ainakaan aio uutta lauhduttajaa ostaa sen porsiessa..

          Comment

          • Clavurion
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2005
            • 9159
            • Oulu

            Originally posted by max View Post
            missäs se pitikiään lämpöjen olla et lähtee poltto päälle?
            >75 c
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • janihannula
              BTCF Member
              • Jun 2006
              • 740
              • https://t.me/pump_upp

              Originally posted by Saarikoski View Post
              entä jos nakkais vaikka 90c letkutermarin tuohon lauhduttaja/syyläri letkuun..
              ite en ainakaan aio uutta lauhduttajaa ostaa sen porsiessa..
              itte oon miettinyt ihan samaa. Onko kellään tietoa missä asteessa lauhduttimen termostaatti rupeaa päästämään? Vai pitääskö vain laittaa n90asteinen perus tarvike väliin. On nuo e6x termarit niin perseestä kun pitääs kaikki vaihtaa joka talveksi että toimisi eres jotenki.
              https://t.me/pump_upp

              Comment

              • Saarikoski
                R.I.P.
                • Feb 2005
                • 726
                • KOKKOLA

                Originally posted by janihannula View Post
                itte oon miettinyt ihan samaa. Onko kellään tietoa missä asteessa lauhduttimen termostaatti rupeaa päästämään? Vai pitääskö vain laittaa n90asteinen perus tarvike väliin. On nuo e6x termarit niin perseestä kun pitääs kaikki vaihtaa joka talveksi että toimisi eres jotenki.
                ladassa ja joissian volvoissa ainakin mun tietojen mukaan olis vakiona letkutermari (ei luulis olevan kallis) , tuossa ois hyvä puoli se, että vaikka lauhduttaja olisi täysin kunnossa niin ei haittaisi sen toimintaa...sama pätee muihinkin termareihin, alavesiletkuun sama juttu niin alkaa kone lämpiämään..

                maalaisjärjellä ajateltuna lauhduttaja ei sais päästää ainakaan alle 88asteista nestettä läpi, koska se menee suoraan takaisin kiertoon eli jäähdyttäis sillä koko moottoria kovilla pakkasilla...joku 90c vois olla hyvä sellasella pienellä ohivirtauksella ja aikalilla mahd. lähellä lauhduttajaa..

                Comment

                • janihannula
                  BTCF Member
                  • Jun 2006
                  • 740
                  • https://t.me/pump_upp

                  Originally posted by Saarikoski View Post
                  ladassa ja joissian volvoissa ainakin mun tietojen mukaan olis vakiona letkutermari (ei luulis olevan kallis) , tuossa ois hyvä puoli se, että vaikka lauhduttaja olisi täysin kunnossa niin ei haittaisi sen toimintaa...sama pätee muihinkin termareihin, alavesiletkuun sama juttu niin alkaa kone lämpiämään..

                  maalaisjärjellä ajateltuna lauhduttaja ei sais päästää ainakaan alle 88asteista nestettä läpi, koska se menee suoraan takaisin kiertoon eli jäähdyttäis sillä koko moottoria kovilla pakkasilla...joku 90c vois olla hyvä sellasella pienellä ohivirtauksella ja aikalilla mahd. lähellä lauhduttajaa..
                  pitää ruveta mettästämään värkkiä tuohon hommaan. Ottaa niin kupoliin tuo termostaattihomma. Sitte vaikka joku joskus vikaantuu niin on edullista uusia. Toki varmaan riitäisi alavesiletkussa yksi termari niin olisi auto samalla yksi termarininen. Kaikki vesi tottelisi sitä alavesiletkun termaria? soittelen vähä termareiden perään alkuviikosta ja patentoin jotain.
                  Last edited by janihannula; 07-01-2012, 15:19.
                  https://t.me/pump_upp

                  Comment

                  • Saarikoski
                    R.I.P.
                    • Feb 2005
                    • 726
                    • KOKKOLA

                    Originally posted by janihannula View Post
                    pitää ruveta mettästämään värkkiä tuohon hommaan. Ottaa niin kupoliin tuo termostaattihomma. Sitte vaikka joku joskus vikaantuu niin on edullista uusia. Toki varmaan riitäisi alavesiletkussa yksi termari niin olisi auto samalla yksi termarininen. Kaikki vesi tottelisi sitä alavesiletkun termaria? soittelen vähä termareiden perään alkuviikosta ja patentoin jotain.

                    pitää vaan varmistaa sitte, että tuosta tarviketermarista löytyy sellanen pieni ohivirtaus jotta vesi pääsee lämmittämään ite termarin, kaippa noista kaikista letkunväliin liitettävistä löytyy ko. ominaisuus...tiiä sitte kun tuota vielä spekuloi niin automaattiaskista löytyy öljynlauhdutin ja suomen oloissa liekö tuo lämmönvaihdin ees tarpeellinen, vaikka tukkis koko paskan pysyvästi...uutta lämmönvaihdinta en ainakaan osta saati yhtään termostaattia bmw:ltä..

                    Comment

                    • Tofu
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2011
                      • 515
                      • Vimpeli, Etelä-Pohjanmaa

                      E61 535d -04. Pakkasta oli eilen vajaa 10 astetta, niin katselin lämpöjen heiluvan menomatkalla (20km matka) 83-85 ja tulomatkalla (15min pysähdyksen jälkeen) 86-87 ja parhaimmillaan ylämäessä tai kavästä 89 asteessa. Onko normaalia vai pitäiskö ajatella termareiden vaihtoa?
                      F01 730d -13

                      Comment

                      • 338LM
                        Bimmer Rookie
                        • Dec 2006
                        • 191

                        Huh. Koko säie kahlattu läpi.

                        Näyttää pahimmiltaan siltä että jokin kolmesta termarista ei ole elänyt viikkoakaan, osa jo uutena rikki. Parhaimmillaankin toimieet täysin oikein max pari vuotta.

                        DIY mietintöjä/hätävarakorjauksia, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.- mitäs jos;

                        -Vaihteiston lämmönvaihtimen putkeen talveksi kiinteä kuristus. Esim letku irti jäähdyttäjän päästä, sisälle putkenpätkä jossa tulppa. Tulppaan n.5 mm reikä jotta pieni kierto säilyy. Toki voisi tuunata vaikka hanan ja hakea tarkan asennon
                        -EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry

                        Samantapaisia virityksiä on tullut tehtyä esim 6L Cumminsiin jossa lämpöjen kanssa sai kikkailla kanssa. Syy toki vähän eri, niitä kun ei saanut lämpimäksi vaikka kaikki oli kunnossa.


                        Eniten kuitenkin hämmästelen tuon automaattivaihteiston lämmönvaihtimen toteutusta.

                        Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
                        Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
                        Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
                        Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
                        Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.
                        Last edited by 338LM; 17-01-2012, 19:50.
                        2007 E61 LCI 530xd M-sport

                        Comment

                        • MajorDrake
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2006
                          • 7540
                          • Jyväshyvä

                          Originally posted by 338LM View Post
                          -EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry
                          noo, minä kyllästyin noita vaihtamaan,
                          poistin EGR-venttiilistä 1. vaiheen (muistaakseni 73 astetta),
                          eli tapin kokonaan 1. termari-elementistä.
                          Testasin että neste virtaa tuon ohi 88 asteen termarille.
                          Se ei lähtötilanteessa mennyt lainkaan kiinni,
                          rälläöin 2. termarin tappia välillä testaten liki kiehuvassa
                          vedessä kinkkumittarilla mitattuna että avautuu
                          vasta n. 90 asteessa...

                          Ajoin kyseisellä autolla ainakin 20 tkm, myös kesällä,
                          eikä nesteitä hävinnyt tai ollut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa.

                          Omalla vastuulla, toisten autoihin en moisia "patentteja" tekisi.

                          Joulun alla mulla kävi yksi xd -08 laitettavana,
                          siinä ei riittänyt egr-termarin vaihto, lämmöt nousi jonnekin 75-80 asteeseen
                          termarin vaihdon jälkeen, ennen likempänä 70 astetta.
                          Päätermarin vaihdon jälkeen lämmöt meni jo vajaa 90 asteen pintaan...

                          Onkohan näitä samoja ongelmia F-mallien kanssa,
                          siellä taitaa olla eri termarit, ja joskus kun lueskelin varaosaluetteloita,
                          taisi olla lämpöanturi EGR-termarissa...
                          Oliskohan se aika jo tehdä sähköohjatut jutut eikä käyttää noita mekaanisia?
                          Voihan niistä sähköohjatuista tehdä sellaiset että jos anturitieto on väärää tai ei ole virtoja, termarit aukeaa...
                          M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                          Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                          Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                          Comment

                          • Clavurion
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2005
                            • 9159
                            • Oulu

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Oliskohan se aika jo tehdä sähköohjatut jutut eikä käyttää noita mekaanisia?
                            Onhan näitä vahaelementillä toimivia ollut käytössä jo maailman sivu, mutta nämä nykyiset on kyllä aivan käsittämätöntä kuraa.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Saarikoski
                              R.I.P.
                              • Feb 2005
                              • 726
                              • KOKKOLA

                              Originally posted by 338LM View Post
                              Huh. Koko säie kahlattu läpi.

                              Näyttää pahimmiltaan siltä että jokin kolmesta termarista ei ole elänyt viikkoakaan, osa jo uutena rikki. Parhaimmillaankin toimieet täysin oikein max pari vuotta.

                              DIY mietintöjä/hätävarakorjauksia, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.- mitäs jos;

                              -Vaihteiston lämmönvaihtimen putkeen talveksi kiinteä kuristus. Esim letku irti jäähdyttäjän päästä, sisälle putkenpätkä jossa tulppa. Tulppaan n.5 mm reikä jotta pieni kierto säilyy. Toki voisi tuunata vaikka hanan ja hakea tarkan asennon
                              -EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry

                              Samantapaisia virityksiä on tullut tehtyä esim 6L Cumminsiin jossa lämpöjen kanssa sai kikkailla kanssa. Syy toki vähän eri, niitä kun ei saanut lämpimäksi vaikka kaikki oli kunnossa.


                              Eniten kuitenkin hämmästelen tuon automaattivaihteiston lämmönvaihtimen toteutusta.

                              Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
                              Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
                              Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
                              Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
                              Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.

                              vähän rummutan sen tarvikeletkutermarin puolesta tässä vielä...

                              Comment

                              • 338LM
                                Bimmer Rookie
                                • Dec 2006
                                • 191

                                Jaa että miten? Termari pitäisi kai saada EGR -rungon sisäpuolelle?

                                Vaihteiston kohdalla, tietty yksi "parannus" voisi olla vesikierron eristäminen kokonaan muusta järjestelmästä.
                                Lämmönvaihtimen letkulähtöihin perinteinen ilmajäähdytin, systeemi täyteen öljyä. Öljy kiertää vapaalla kierrolla, termarit huolehtii entiseen tapaan että loota pysyy sopivan lämpöisenä.

                                Noh...(tiputtaa eturenkaan takaisin maahan)..ei ehkä ensimmäisenä eikä toisena vaihtoehtona tulisi moista laitettua, mutta jos noita särkyisi parikin perätysten niin... :think
                                2007 E61 LCI 530xd M-sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎