..........
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
kylläpä tuossa omassani taitaa olla kunnossa nuo hilppeet, eilen testasin että otanpa sen sisäpuhalluksen pois käytöstä / pienennän sitä reippaasti niin lämmöt nousi 10km matkalla 89-91 asteeseen. Tosin kun pistin puhalluksen sitten automaatille ja lämpötila pyynti siinä 24astetta niin täysillähän se pöhisi ja lämmöt tippui 4-6 astetta ja hiljoskellen tuli takaisin tuonne 89 huiteille.
Comment
-
-
Originally posted by Raine View PostKyllä se on normaalia, että polton käynnistyessä moottorin lämmöt nousee myös mukana.Missäs se pitikiään lämpöjen olla et lähtee poltto päälle? Meinasin tuolla kommentilla vain sitä, että tuntuu nostavan lämpöjä nopeammin kuin mitä normaalisti, jos on tarvetta tuolle poltolle...
Comment
-
-
Originally posted by max View Postmissäs se pitikiään lämpöjen olla et lähtee poltto päälle?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by Saarikoski View Postentä jos nakkais vaikka 90c letkutermarin tuohon lauhduttaja/syyläri letkuun..
ite en ainakaan aio uutta lauhduttajaa ostaa sen porsiessa..
Comment
-
-
Originally posted by janihannula View Postitte oon miettinyt ihan samaa. Onko kellään tietoa missä asteessa lauhduttimen termostaatti rupeaa päästämään? Vai pitääskö vain laittaa n90asteinen perus tarvike väliin. On nuo e6x termarit niin perseestä kun pitääs kaikki vaihtaa joka talveksi että toimisi eres jotenki.
maalaisjärjellä ajateltuna lauhduttaja ei sais päästää ainakaan alle 88asteista nestettä läpi, koska se menee suoraan takaisin kiertoon eli jäähdyttäis sillä koko moottoria kovilla pakkasilla...joku 90c vois olla hyvä sellasella pienellä ohivirtauksella ja aikalilla mahd. lähellä lauhduttajaa..
Comment
-
-
Originally posted by Saarikoski View Postladassa ja joissian volvoissa ainakin mun tietojen mukaan olis vakiona letkutermari (ei luulis olevan kallis) , tuossa ois hyvä puoli se, että vaikka lauhduttaja olisi täysin kunnossa niin ei haittaisi sen toimintaa...sama pätee muihinkin termareihin, alavesiletkuun sama juttu niin alkaa kone lämpiämään..
maalaisjärjellä ajateltuna lauhduttaja ei sais päästää ainakaan alle 88asteista nestettä läpi, koska se menee suoraan takaisin kiertoon eli jäähdyttäis sillä koko moottoria kovilla pakkasilla...joku 90c vois olla hyvä sellasella pienellä ohivirtauksella ja aikalilla mahd. lähellä lauhduttajaa..Last edited by janihannula; 07-01-2012, 15:19.
Comment
-
-
Originally posted by janihannula View Postpitää ruveta mettästämään värkkiä tuohon hommaan. Ottaa niin kupoliin tuo termostaattihomma. Sitte vaikka joku joskus vikaantuu niin on edullista uusia. Toki varmaan riitäisi alavesiletkussa yksi termari niin olisi auto samalla yksi termarininen. Kaikki vesi tottelisi sitä alavesiletkun termaria? soittelen vähä termareiden perään alkuviikosta ja patentoin jotain.
pitää vaan varmistaa sitte, että tuosta tarviketermarista löytyy sellanen pieni ohivirtaus jotta vesi pääsee lämmittämään ite termarin, kaippa noista kaikista letkunväliin liitettävistä löytyy ko. ominaisuus...tiiä sitte kun tuota vielä spekuloi niin automaattiaskista löytyy öljynlauhdutin ja suomen oloissa liekö tuo lämmönvaihdin ees tarpeellinen, vaikka tukkis koko paskan pysyvästi...uutta lämmönvaihdinta en ainakaan osta saati yhtään termostaattia bmw:ltä..
Comment
-
-
Huh. Koko säie kahlattu läpi.
Näyttää pahimmiltaan siltä että jokin kolmesta termarista ei ole elänyt viikkoakaan, osa jo uutena rikki. Parhaimmillaankin toimieet täysin oikein max pari vuotta.
DIY mietintöjä/hätävarakorjauksia, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.- mitäs jos;
-Vaihteiston lämmönvaihtimen putkeen talveksi kiinteä kuristus. Esim letku irti jäähdyttäjän päästä, sisälle putkenpätkä jossa tulppa. Tulppaan n.5 mm reikä jotta pieni kierto säilyy. Toki voisi tuunata vaikka hanan ja hakea tarkan asennon
-EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry
Samantapaisia virityksiä on tullut tehtyä esim 6L Cumminsiin jossa lämpöjen kanssa sai kikkailla kanssa. Syy toki vähän eri, niitä kun ei saanut lämpimäksi vaikka kaikki oli kunnossa.
Eniten kuitenkin hämmästelen tuon automaattivaihteiston lämmönvaihtimen toteutusta.
Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.Last edited by 338LM; 17-01-2012, 19:50.2007 E61 LCI 530xd M-sport
Comment
-
-
Originally posted by 338LM View Post-EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry
poistin EGR-venttiilistä 1. vaiheen (muistaakseni 73 astetta),
eli tapin kokonaan 1. termari-elementistä.
Testasin että neste virtaa tuon ohi 88 asteen termarille.
Se ei lähtötilanteessa mennyt lainkaan kiinni,
rälläöin 2. termarin tappia välillä testaten liki kiehuvassa
vedessä kinkkumittarilla mitattuna että avautuu
vasta n. 90 asteessa...
Ajoin kyseisellä autolla ainakin 20 tkm, myös kesällä,
eikä nesteitä hävinnyt tai ollut mitään ongelmaa lämpöjen kanssa.
Omalla vastuulla, toisten autoihin en moisia "patentteja" tekisi.
Joulun alla mulla kävi yksi xd -08 laitettavana,
siinä ei riittänyt egr-termarin vaihto, lämmöt nousi jonnekin 75-80 asteeseen
termarin vaihdon jälkeen, ennen likempänä 70 astetta.
Päätermarin vaihdon jälkeen lämmöt meni jo vajaa 90 asteen pintaan...
Onkohan näitä samoja ongelmia F-mallien kanssa,
siellä taitaa olla eri termarit, ja joskus kun lueskelin varaosaluetteloita,
taisi olla lämpöanturi EGR-termarissa...
Oliskohan se aika jo tehdä sähköohjatut jutut eikä käyttää noita mekaanisia?
Voihan niistä sähköohjatuista tehdä sellaiset että jos anturitieto on väärää tai ei ole virtoja, termarit aukeaa...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostOliskohan se aika jo tehdä sähköohjatut jutut eikä käyttää noita mekaanisia?E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by 338LM View PostHuh. Koko säie kahlattu läpi.
Näyttää pahimmiltaan siltä että jokin kolmesta termarista ei ole elänyt viikkoakaan, osa jo uutena rikki. Parhaimmillaankin toimieet täysin oikein max pari vuotta.
DIY mietintöjä/hätävarakorjauksia, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.- mitäs jos;
-Vaihteiston lämmönvaihtimen putkeen talveksi kiinteä kuristus. Esim letku irti jäähdyttäjän päästä, sisälle putkenpätkä jossa tulppa. Tulppaan n.5 mm reikä jotta pieni kierto säilyy. Toki voisi tuunata vaikka hanan ja hakea tarkan asennon
-EGR sama idea, päästäisi vettä vähän läpi koko ajan, minimimäärän niin että mitään ei säry
Samantapaisia virityksiä on tullut tehtyä esim 6L Cumminsiin jossa lämpöjen kanssa sai kikkailla kanssa. Syy toki vähän eri, niitä kun ei saanut lämpimäksi vaikka kaikki oli kunnossa.
Eniten kuitenkin hämmästelen tuon automaattivaihteiston lämmönvaihtimen toteutusta.
Amerikkalaisissa automaageissa jo -50 luvulta asti, ja kai muissakin perinteisissä sama asia on toteutettu yksinkertaisen idioottivarmasti ilman yhtäkään termostaattia:
Vaihteistoöljy kiertää ulkoisessa lauhdutinlijassa. Linja käy mutkan jäähdyttimen alaosaan integroidun kupariputken läpi. Putki on jäähdytinesteen sisällä.
Öljy kiertää linjassa jatkuvalla kierrolla.
Vaihteiston öljynlämmön ylittäessä jäähdyttimen lämmön (n. 90) alkaa lämpöä siirtymään jäähdytinnesteeseen.
Mikäli vaihteisto on kylmempi kuin jäähdytin (esim talvipakkasilla), siirtyy lämpöä jäähdyttimestä vaihteistoon jotta öljylämmöt saataisiin nopeammin/paremmin normaaliin käyttölämpöön. Toimii.
vähän rummutan sen tarvikeletkutermarin puolesta tässä vielä...
Comment
-
-
Jaa että miten? Termari pitäisi kai saada EGR -rungon sisäpuolelle?
Vaihteiston kohdalla, tietty yksi "parannus" voisi olla vesikierron eristäminen kokonaan muusta järjestelmästä.
Lämmönvaihtimen letkulähtöihin perinteinen ilmajäähdytin, systeemi täyteen öljyä. Öljy kiertää vapaalla kierrolla, termarit huolehtii entiseen tapaan että loota pysyy sopivan lämpöisenä.
Noh...(tiputtaa eturenkaan takaisin maahan)..ei ehkä ensimmäisenä eikä toisena vaihtoehtona tulisi moista laitettua, mutta jos noita särkyisi parikin perätysten niin... :think2007 E61 LCI 530xd M-sport
Comment
-
Comment