Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Whistler
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 29
    • Kotka

    Tänään menee päätermarin vaihtoon oma kanootti (E61 '04 530dA). EGR siihen vaihdettiin mutta eipä ollut apuja, lämmöt vielä 74-75C.

    Eilen oli melkoista ronksutusta kun tulille laitoin 28 asteen pakkaseen.

    Toivotaan että tuo päätermarin vaihto auttaa. Olikos tuo tomaatin lämppärin vaihto kuinka kallis operaatio (siis jos sen liikkeessä teettää)?
    ____________
    E61 530DA '04

    Comment

    • _Dexi
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2006
      • 769
      • Vihti

      Originally posted by Whistler View Post
      Toivotaan että tuo päätermarin vaihto auttaa. Olikos tuo tomaatin lämppärin vaihto kuinka kallis operaatio (siis jos sen liikkeessä teettää)?
      Itse lauhdutin ~200e, vaihto muistaakseni ilmainen kun tuttu korjaaja teki, oli niin pieni homma.

      Jotkut sanoo että sieltä tulee lootaöljyä pihalle, meitin kärryssä tuli vain ruokalusikallinen, lootaan yritettiin lisätä rempan jälkeen öljyä mutta kun täyttöpropun avasi, alkoi sieltä jo valmiiksi valua entistä tavaraa ulos...
      **********
      & E60 530D '04 & Yamaha FZ1N '06


      (*Muun merkkisiä pelejä + pärriä välissä)
      (ex. E90 320Si M-Tech '07)
      (ex. E60 530Da '04)
      (ex. E39 M5 Facelift '99)
      (ex. E39 540i '98)
      *

      Comment

      • WarHead
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 774

        Kiertovettä

        Originally posted by MarttiKK View Post
        Muistaakseni n. 60 euroa
        Kierovesipumppu marmoritiskillä 135€.
        E91 335iAT -08

        -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

        Comment

        • Ter0
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 297
          • Tampere

          Vaihatin egr-termarin ennen joulunpyhiä kun pakkas olemaan turhan kolee tuo e61.. Lämmöt oli 45-65, ajoit kuin pitkään tahansa. Ainoastaan paikallaan vaihe D:llä ja kierrokset vajaassa tonnissa lämmöt nousi "normaaliin", tuskin kovin tervettä tolleen koittaa, so not.

          Mutta nyt kabiinissa tarkenee, lämmöt salavalikosta urkittuna 75-82, dpf polton aikana ~5 astetta enemmän. Jos sattuu dpf poltto olemaan päällä kun kaupungissa pyörii niin on noussut yli 90 asteenkin.
          Ulkolämpötilalla ei näytä olevan juurikaan merkitystä koneen lämpöihin kun miinuksen puolella ollaan..

          Kulutuslukemat 3200km lapinreissulla ~8.2l / 100km.. Käyttelin tosin aika tovin tyhjäkäyntiä aina silloin tällöin kun ei tarjennut mennä kylmään autoon.

          Pitänee koittaa vaihattaa tota lootankin termaria jossain välissä..
          ______________________________
          BP-2010 burnismestari \o/
          ______________________________
          -Ter0
          [email protected]
          TT-Speed Oy

          Comment

          • tinke76
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2008
            • 289
            • Lempäälä

            Originally posted by Ter0 View Post
            lämmöt salavalikosta urkittuna 75-82, dpf polton aikana ~5 astetta enemmän. Jos sattuu dpf poltto olemaan päällä kun kaupungissa pyörii niin on noussut yli 90 asteenkin.
            Ehkä tyhmä kysymys mutta mistä huomaa että DPF poltto on päällä? Kohta 15tkm on itse ajeltu mutta ei olla havaittu kyseistä tapahtumaa.
            Lisää OT. Onkohan omassa autossa jotain vikaa kun kovilla pakkasillakaan ei hehkuta käytännössä ollenkaan, kerran olen nähnyt vilahtavan. Auto yöt lämpöisessä tallissa mutta päivisin seisoo ulkona, ei lisälämmittimiä ym.
            Last edited by tinke76; 07-01-2010, 17:15.



            F11 525 dA M-sport & F45 218iA& Corvette C5

            Comment

            • tuomkiti81
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2005
              • 1162
              • Seinäjoki

              Originally posted by tinke76 View Post
              Ehkä tyhmä kysymys mutta mistä huomaa että DPF poltto on päällä? Kohta 15tkm on itse ajeltu mutta ei olla havaittu kyseistä tapahtumaa.
              Lisää OT. Onkohan omassa autossa jotain vikaa kun kovilla pakkasillakaan ei hehkuta käytännössä ollenkaan, kerran olen nähnyt vilahtavan. Auto yöt lämpöisessä tallissa mutta päivisin seisoo ulkona, ei lisälämmittimiä ym.
              Kyllä sen huomaa ku laittaa radiota pienemmälle eli ei tarvi edes tarkasti kuunnella kun se "mörinän" kuulee...itellä just äsken se laitos sielä piti taas omaa meteliään.

              Sama homma mulla ton hehkutuksen kans...aina sitä ei edes näy, ja sillon ku näkyy niin vajaa sekunnin vaan.
              Mercedes Benz Cls 350cdi W218
              Opel Insignia 2.0 Cdti
              Scania R560 8x4

              Ex. Mercedes Benz Cls 350cgi -07 W219
              Ex. E60 530dA -05
              Ex. E39 530dA -01
              Ex. Volkswagen Golf 1.6 -05
              Ex. Opel Vectra 2.0i 16V -00
              Ex. Opel Vectra 1.6i -99

              Comment

              • Ter0
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 297
                • Tampere

                Originally posted by tuomkiti81 View Post
                Originally posted by tinke76 View Post
                Ehkä tyhmä kysymys mutta mistä huomaa että DPF poltto on päällä? Kohta 15tkm on itse ajeltu mutta ei olla havaittu kyseistä tapahtumaa.
                Lisää OT. Onkohan omassa autossa jotain vikaa kun kovilla pakkasillakaan ei hehkuta käytännössä ollenkaan, kerran olen nähnyt vilahtavan. Auto yöt lämpöisessä tallissa mutta päivisin seisoo ulkona, ei lisälämmittimiä ym.
                Kyllä sen huomaa ku laittaa radiota pienemmälle eli ei tarvi edes tarkasti kuunnella kun se "mörinän" kuulee...itellä just äsken se laitos sielä piti taas omaa meteliään.

                Sama homma mulla ton hehkutuksen kans...aina sitä ei edes näy, ja sillon ku näkyy niin vajaa sekunnin vaan.
                Juu kyllä aika selkeesti tossa kuuluu se mörinä, varsinki sielä 1500-2000rpm tienoilla..

                Eikös jossain täälä foorumilla ollu (Clavurionin pasteema?) bemmin kuvaus noista hehkutuksen kestoista.. että max hehkutuski ois vaan 2.7s.
                Ja jälkihehkutuskin lie olemassa.
                Mulla hehku vilahtaa parhaimmillaanki vaan alle sekunnin.. vaan eipä tuo käyntiinkään lähe ilman lämmitystä.
                ______________________________
                BP-2010 burnismestari \o/
                ______________________________
                -Ter0
                [email protected]
                TT-Speed Oy

                Comment

                • Pass79
                  Newbiemmer
                  • Dec 2009
                  • 6
                  • Tampere

                  Nyt kun olen omassa kärryssänikin todennut että vika taittuu termareitten vaihdon jälkeen lämmönvaihtimeen niin, missä Tampereen alueella kannattas vaihdin vaihdattaa kun tuntuu noi merkkikorjaamot olevan ihan pihalla moisesta ongelmasta ja itellä ei paikkaa löydy askarteluun? Niin en mä sitä sano ettei tulis vaihdettua, mutta edullisimmin, kun ei oikein hinta arviookaan tunnu saavan. Nim:pari kertaa Egr, kerran päätermari ja koneen lämmöt 65C kun pihalla -20C :think

                  Comment

                  • TUv530
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2008
                    • 75
                    • Etelä-Suomi

                    Dodii, nyt on taas oma kulkine alla. Tarinahan meni niin, että kylmää oli kyyti, termari ja lämmönvaihdin piti vaihtaa ja matkaan tuli pientä mutkaa. Auto oli viikon pajalla, kun termarin kanssa tuli uusi pakosarjakin. Kätevää, harmi että vanhassakaan ei ollut suurta vikaa... No, kaikkea sattuu. Termari vaihdetiin, lämmönvaihdinta ei. No, nyt nousee lyhyessä ajossa lämmöt sinne 88-91c ja kivasti hytti lämpenee. Eli näyttää siltä että selvisin ilman lämmönvaihtimen vaihtoa. Jos joku tarvii, niin nyt Konalassa pitäisi olla 1kpl hyllyssä.
                    Eli lämpöongelma osaltani historiaa. Toivottavasti.

                    No, auto oli siis viikon pajalla ja samalla piti sitten tehdä pientä laittoa, mm. vehicle check ja xenonien vaihto. Vehicle checkin tiimoilta ei kai juuri muuta ilmennyt kuin vikakoodi kolmelta hehkulta. Harmi, että niitä ei viikossa kerinnyt vaihtaa. Ja xenonien osalta niitä ei vaihdettu koska siis vielä paloivat ja polttimoiden vaihto vaatii puskurin jne. irroituksen. No, kyllä noillakin näkee... Mutta kun pyysin vaihtamaan...

                    Nyt täytyy hoitaa jostain nuo hehkut, on startti aika karkea tällä hetkellä.
                    Sitten vain ajellaan ja koitetaan kuitata nautinnollisia ja halpoja kilometrejä...
                    Volkswagen Passat Alltrack -13
                    Ex E61 530DA -04
                    Ex E39 523IA -98
                    Ex E34 520IA -95

                    Comment

                    • vekkuli
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1333
                      • Liminka

                      Originally posted by TUv530 View Post
                      Ja xenonien osalta niitä ei vaihdettu koska siis vielä paloivat ja polttimoiden vaihto vaatii puskurin jne. irroituksen. No, kyllä noillakin näkee... Mutta kun pyysin vaihtamaan...
                      Eiköhän pääsisi helpommalla ku irroittas umpion, n.15min per puoli kun vaihtaa polttimon!
                      E93 ///M3
                      E60 530dA aka M5
                      F11 525dA Xdrive
                      Tesla model 3 LR MY22

                      Comment

                      • TUv530
                        Bimmer Rookie
                        • Aug 2008
                        • 75
                        • Etelä-Suomi

                        Niinpä, mutta minkäs teet kun merkkihuollon mielipide on että puskuri pois ja ei vaihdeta kun on liian työlästä...
                        Volkswagen Passat Alltrack -13
                        Ex E61 530DA -04
                        Ex E39 523IA -98
                        Ex E34 520IA -95

                        Comment

                        • Milko75
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2007
                          • 853
                          • Kuopio

                          Originally posted by TUv530 View Post
                          Termari vaihdetiin, lämmönvaihdinta ei. No, nyt nousee lyhyessä ajossa lämmöt sinne 88-91c ja kivasti hytti lämpenee. Eli näyttää siltä että selvisin ilman lämmönvaihtimen vaihtoa.

                          Paljonko sulla oli lämmöt ennen päätermarin vaihtoa?

                          Itse vaihdoin tuon EGR:n termarin eilen ja ei merkitystä entiseen. Lämmöt seilaa 58-68 (ulkona -24) välillä, joten seuraavaksi tuon päätermarin kimppuun.

                          Toivotaan ettei tuohon lämmönvaihtimeen tarvitsisi kajota, mutta hyvä tietää että on ainakin yksi osa suomessa – toisaalta tuon tarinasi mukaan saattaa kyllä pari viikkoa kestää sen lähettäminenkin...
                          G05 | X5 45e M-Sport | Mineral White – 2020
                          Tesla Model S Long Range Raven | Pearl White – 2020

                          Comment

                          • jpmikkol
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2004
                            • 38
                            • Oulu

                            Täällä kans yks, jonka kylmään E61 525d:hen vaihdettiin EGR-termari. Yks lenkki heitetty -20c lämpötilassa.. lämmöt n 74 astetta kunnes ilmeisesti dpf-poltto nosti ne tuonne 84-86 asteen tuntumaan. Katsotaan miten seuraavalla lenkillä käy..
                            Last edited by jpmikkol; 09-01-2010, 15:19. Reason: Ulkolämpötila lisätty

                            Comment

                            • TUv530
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2008
                              • 75
                              • Etelä-Suomi

                              Mulla siis lämmöt pyöri 20-30km 100km/h ajon jälkeen 70-75C. Toki ensin n. 4km pikkuteitä että isommalle tielle pääsee...
                              Egr-termari oli vaihdettu jo aikaisemmin. Nyt kun päätermari on vaihdettu niin lämmöt nousee varsin nopeasti tuonne 90c tasolle. Kyllä ero on selvä.

                              Olkaa tarkkana pakosarjojenne kanssa ;-)
                              Volkswagen Passat Alltrack -13
                              Ex E61 530DA -04
                              Ex E39 523IA -98
                              Ex E34 520IA -95

                              Comment

                              • WarHead
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2005
                                • 774

                                Lämpöjä

                                Originally posted by TUv530 View Post
                                Mulla siis lämmöt pyöri 20-30km 100km/h ajon jälkeen 70-75C. Toki ensin n. 4km pikkuteitä että isommalle tielle pääsee...
                                Egr-termari oli vaihdettu jo aikaisemmin. Nyt kun päätermari on vaihdettu niin lämmöt nousee varsin nopeasti tuonne 90c tasolle.
                                Vaikuttaa identtiselle tilanteelle itseni kanssa. Piti saada termarit vlopuski, mutta eipä nuita saanut kätösiin. Tätä matalaa lämpötilaani en oisi muuten huomannut, mutta vepasto tiaphti pois pelistä ja totesin tuo erittäin hitaan lämpiämisen, ts. webasto peittää tätä ongelmaa aika hyvin.
                                Jospa noi termarit sais vaihdettua ens vkolla... Onneksi on povattu erittäin kylmää helmikuuta; ompa tuota talvea ollutkin jo viimeset 4 vkoa!
                                E91 335iAT -08

                                -Iiiiskää, saapi tulla pyyhkimään! -

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎