Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eekuusyks
    Bimmer Rookie
    • Oct 2009
    • 164
    • Pohjois-Pohjanmaa

    Originally posted by MajorDrake View Post
    Hetken jo harkitsin letkutermareita egr- ja laatikon "paluu"letkuihin...
    Ite mietin ihan samaa.

    Miten ois laatikonlämmönvaihdin sarjaan egr-termarin kanssa?
    Eli syyläristä laatikonlämmönvaihtimen menoletku tukkoon ja egr_termarista lähtö laatikonlämmönvaihtimen menoletkuun ja poisto takas tuohon kiemuraan mistä lämminvesi kiertää päätermostaatin ohi vesipumpulle.
    Tällä keinoin oltais vain kahden termarin välissä.´

    Romuttakaa faktoilla tämäkin ajatus?

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7543
      • Jyväshyvä

      Originally posted by eekuusyks View Post
      Miten ois laatikonlämmönvaihdin sarjaan egr-termarin kanssa?
      Eli syyläristä laatikonlämmönvaihtimen menoletku tukkoon ja egr_termarista lähtö laatikonlämmönvaihtimen menoletkuun ja poisto takas tuohon kiemuraan mistä lämminvesi kiertää päätermostaatin ohi vesipumpulle.
      Tällä keinoin oltais vain kahden termarin välissä.´

      Romuttakaa faktoilla tämäkin ajatus?
      Eihän sun tarvi tehdä muuta kuin tukkia se lähtö syyläristä ja
      siirtää lämmönvaihtimelle menevän putki sinne egr-termarin lähtöön
      jos noinn sen haluat toteuttaa. Samaan paikkaan ne vedet nytkin päätyy.

      Mutta tuskin tuosta on mitään hyötyä. Ei nimittäin toimi laatikon lämmönvaihdin jäähdytysnesteen vaan öljyn kuumuuden mukaan.
      Joten pahimmillaan kiehuisi nesteet siellä putkessa.

      Jos ottaisi pois termarit (egr-termarin irroitus on helppo homma,
      lämmönvaihtimen sisältä ei) ja laittaisi kierron kuten edellä kerroit,
      ja heti laatikon lämmönvaihtimen jälkeen letkutermarin sim. 88-asteisena,
      sellaisen jossa on se jiggle -valve eli virtaa kokoajan hivenen läpi jotta se lämmin neste siirtyy sinne termarille eikä vain pelkästään "johtumalla",
      voisi toimiakin OK.

      Toisin merkittävä kysymys on että millaista lämpötilaa laatikkoöljymen pitää olla? Ja kuinka nopeastu tuo EGR lämmittää nesteen, ehtisikö se kuumentunut neste sinne termarille asti ennenkuin vesi jo kiehuisi?

      Yksi vaihtoehtohan olisi korvata ne nykyiset termarit kokonaan erillisillä letkutermareilla. Eli ei muuttaisi veden kiertoa mitenkään muuten kun poistaisi nykyiset termarit
      ja korvaisi ne letkutermareilla.
      Last edited by MajorDrake; 22-12-2010, 11:30.
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        Jos puuhaan ryhtyy niin lootan lämmönvaihtimesta pääsisi eroon laittamalla vaihteistoöljylle öljynjäähdytinkennon syylärin etupuolelle/välijäähdyttimen eteen alareunaan. Eli luopuisi kokonaan vesileikeistä laatikon suhteen. Näin on BMWkin päätynyt tekemään ainakin E70/E71-malleissa (muita uudempia en ole tutkinut).

        EGR:sta pääsisi eroon tekemällä tulpat kumpaankin EGR-termostaatille menevään vesiputkeen ja korvaamalla EGR-jäähdyttimen suoralla putkella. Näin BMW toimi vanhemmissa M57 koneissa sekä jostain syystä joissakin M57N koneissakin ainakin E46 ja X5 malleissa. Rahullakin on tällainen 2005:nen.

        Yllämainittujen jälkeen jää jäljelle vain päätermostaatin vikaantuminen.
        ---

        Comment

        • Shappire
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 124
          • Sisä-Suomi

          Originally posted by -Tapi View Post
          Jos puuhaan ryhtyy niin lootan lämmönvaihtimesta pääsisi eroon laittamalla vaihteistoöljylle öljynjäähdytinkennon syylärin etupuolelle/välijäähdyttimen eteen alareunaan. Eli luopuisi kokonaan vesileikeistä laatikon suhteen. Näin on BMWkin päätynyt tekemään ainakin E70/E71-malleissa (muita uudempia en ole tutkinut).

          EGR:sta pääsisi eroon tekemällä tulpat kumpaankin EGR-termostaatille menevään vesiputkeen ja korvaamalla EGR-jäähdyttimen suoralla putkella. Näin BMW toimi vanhemmissa M57 koneissa sekä jostain syystä joissakin M57N koneissakin ainakin E46 ja X5 malleissa. Rahullakin on tällainen 2005:nen.

          Yllämainittujen jälkeen jää jäljelle vain päätermostaatin vikaantuminen.
          Samaa kuin tapi olen itsekin pohtinut, eli paras olisi päästä eroon koneen vesikiertoon liittyvästä laatikonjäähdytyksestä erillisellä jäähdyttimellä. Eihän tuo nyt maailman temppu olisi tehdä (jo 60 luvulla kävivät kuussakin). Toteutustapoja olisi useita.

          Sarjaan en lähtisi termareita laittelemaan ainakaan niin, että ensin on EGR ja sitten laatikko. Saattaa nimittäin kesällä +25 kelillä motarilla laatikko kuumentua liikaa.

          En kyllä jaksa alkaa turaamaan letkumuutoksia, koska saa tämän lämpenemään muutenkin kovalla pakkasella. Tänäänkin mentiin 250 km -22 kelissä +75...+92 lämmöillä. Edessä puskurin alla on osa säleiköstä teipattu. Itse ainakin seurailen välillä laatikon lämmönvaihtimelle menevää letkua, jotta se pysyy viileänä. Näin ainakin jäähdytys toimii silloin kun sitä tarvitaan. Herkemmin letku lämpenee kaupungissa kun ajoviima ei jäähdytä syyläriä. Teipit otan pois kun ulkolämpötila on yli - 5 C.
          F11 530 xD LCI

          Comment

          • eekuusyks
            Bimmer Rookie
            • Oct 2009
            • 164
            • Pohjois-Pohjanmaa

            Kuinka suuri jäähdytyshyöty tuosta laatikonlämmönvaihtimesta on?
            Eli miten paljon missäkin ajassa öljyä kiertää lämmönvaihtimen läpi?
            Ja miten se öljy kulkeutuu lämmönvaihtimeen, pumppun avulla?

            Comment

            • JSLA
              Bimmer Rookie
              • Dec 2009
              • 64
              • Oulu

              Miten näillä -30 asteen pakkasilla kiisselit lämpenee?

              Tulin just ostosreissulta ja pakkanen heilui tuolla -28 molemmin puolin. Ei meinnaa tulla kovin kuumaa ilmaa lämppäristä. Mites muilla, onko näillä sika pakkasilla lämpö riittänyt kabinetissa? Nyt tarkoitan niitä pirssejä joissa ei ole eberiä tai webastoa.

              Kattelin piilovalikosta, että nesteiden lämmöt heiluu välillä 62-72. Tuonne 72:een nousee kun ajaa maantietä 80-110kmh, mut kaupungissa lämmöt on tuota 62-65 luokkaa ja tuo maksimi kierroksten rajoitus on piilovalikon kautta katsottuna 4550rpm, jos käyttää lämppärin pois päältä n. 10 s ajan niin sitten nousee maksimi kierrosrajoitus tuohon 4600rpm jonka olen todennut olevan suurin arvo mitä voi olla ainakin omassa autossani. EGR termari ja päätermari vaihdettiin vajaa vuosi sitten.

              -20 pakkasella tai lämpimämmällä lämpö on riittänyt kyllä ja piilovalikosta katsottuna nesteen lämmöt on ollut luokkaa 72-80astetta. Ei tuo ole kovin nopea lämpeämään pikkupyörityksessä ja jos nopeus ei nouse yli 60kmh.

              Kommentteja ja kokemuksia? eli onko tuo auton ominaisuus vai onko jotain pielessä? Vai onko se muuten vaan niin kylmä näin kovilla pakkasilla????

              Niin kyseessä E61 530xdTA -06
              Last edited by JSLA; 23-12-2010, 17:29.
              F11 530 x-Drive -11
              Ex. E61 530 xd -06

              Comment

              • Laku
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2007
                • 17551
                • Turku

                Kuulostaa aika normaalilta mielestäni. Mulla on toki vanhempi kone ja Eberi, mutta ilman lämppäriä hitaasti lämpeää ja tyhjäkäynnillä sekä kaupunkinopeuksissa tuskin lainkaan .
                Näillä mennään:
                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                Comment

                • Hirviger
                  Newbiemmer
                  • Jan 2009
                  • 24
                  • Finland

                  Tänään pakkasten paukkuessa -22 ja -29 asteen välillä ajoin matka-ajoa reilun 300 kilsaa. Moottorinlämmöt pysytteli koko ajan 88-91 asteen välissä. Lämpöä oli kajuutassa enemmän kuin tarpeeksi ja kaikki ikkunat olivat huurteesta vapaat.

                  Eihän tämä teippaaminen edellenkään ole kaunista kateltavaa, mutta näillä mennään toistaiseksi...

                  E61 535dA M-Sport 2007 LCI Individual

                  Comment

                  • dumpi
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 46
                    • Salo

                    Olenkohan hakenut ainoat hyvät termarit kaupasta. Viimeksi vaihdettiin n. 70 tkm sitten ja edelleen lämpiää. Juuri siipaisin 550 km, pakkasta 24-29 matkan aikana. Lämmintä piisaa, eikä tarvi pahvien ja teippien kanssa pelata kuten ennen vanhaan. Eikä ole webastoa ym.

                    Muistelin juuri kuinka kylmiä vanhat -80 luvun diesel mazdat ja volkkarit oli joilla tuli liikuttua aikoinaan. Kaupunkiajossa lämmöt vain tippui ja matka-ajossa tarkeni vain jos oli tarpeeksi vaatetta päällä.

                    Lämpimiä autoja ollut nykyinen E60 ja vanhemmat mersut. Cdi mersut sitten olleetkin kylmempiä

                    Comment

                    • Shappire
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 124
                      • Sisä-Suomi

                      Originally posted by dumpi View Post
                      Olenkohan hakenut ainoat hyvät termarit kaupasta. Viimeksi vaihdettiin n. 70 tkm sitten ja edelleen lämpiää. Juuri siipaisin 550 km, pakkasta 24-29 matkan aikana. Lämmintä piisaa, eikä tarvi pahvien ja teippien kanssa pelata kuten ennen vanhaan. Eikä ole webastoa ym.

                      Muistelin juuri kuinka kylmiä vanhat -80 luvun diesel mazdat ja volkkarit oli joilla tuli liikuttua aikoinaan. Kaupunkiajossa lämmöt vain tippui ja matka-ajossa tarkeni vain jos oli tarpeeksi vaatetta päällä.

                      Lämpimiä autoja ollut nykyinen E60 ja vanhemmat mersut. Cdi mersut sitten olleetkin kylmempiä
                      Niin paljonko sulla koneen lämmöt ovat salavalikosta katsottuna?
                      Kyllä autossa tarkenee hyvin, mutta dpf polton takia seurailen että lämmöt myös koneessa on kohdallaan ,jotta dpf poltto tapahtuisi. Jos ei polta, niin dpf menee tukkoon ja sitten tulee n. 2000 € remppa tai muuta temppuilua.
                      F11 530 xD LCI

                      Comment

                      • dumpi
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2010
                        • 46
                        • Salo

                        Lämmöt pyöri kovimman pakkasen aikaan siinä -85 molemmin puolin.
                        DPF polttokin humisi viimeksi samalla reissulla.

                        Comment

                        • uijui
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 172
                          • suomi

                          Ihme ja kumma, vittuilu pahveista on loppunut puolessatoista kuukaudessa. Muutama sivu sitten niillä ei tehnyt mitään, nyt näkyy lisääntyvässä määrin, kun nämä kipot jäätyy ja varpaita palelee

                          Comment

                          • e46touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2003
                            • 1329
                            • Tornio

                            termarit vaihtoon ja pahvia keulaan ??

                            Originally posted by uijui View Post
                            Ihme ja kumma, vittuilu pahveista on loppunut puolessatoista kuukaudessa. Muutama sivu sitten niillä ei tehnyt mitään, nyt näkyy lisääntyvässä määrin, kun nämä kipot jäätyy ja varpaita palelee
                            Jep saman asian huomannut. JO useampi vuosi sitten oli puhetta keulan tukkimisesta ajoviimalta JOKA oli silloinkin kuulema tarpeetonta !!!!
                            Vissiin tuo ilmasto on nyt sitten eteläisessäkin Suomessa lämmennyt ??
                            Vai mistähän lienee kysymys ??
                            __________________________________________________ ____________
                            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              Originally posted by e46touring View Post
                              Vai mistähän lienee kysymys ??
                              Niinpä, ja vielä kummallisempaa että osalla ne kuitenkin lämpeää kun toiset vannovat ettei ilman pahvia pärjää ei sitten millään. Koko pahvipelleilyssä on vaan se vaara, että kun se yleisesti hyväksytään alkaa bemaristin teippailut jo kohta syyskuussa kun "ei nykydieselit lämpee" ja viat jätetään korjaamatta.

                              Ilman pahveja ja teippejä mennään kuten viime vuodenkin tiukoilla pakkasilla, auto lämpeää ihan normaalisti ja pitää sen about 88-91 kelillä kuin kelillä, E39 530D. Samaten kokeeksi heitin E36 328 munuaiset tukkoon ja ihan samalla tavalla tuo lämpenee kuin ilmankin.

                              Jos niitä kuitenkin haluaa sinne väkertää, tai tuo uudempi kone niitä tiukimmilla pakkasilla vaatii, laittakaa nyt hyvät ihmiset edes jotain muuta kuin noita aivan järkyttäviä harmaita jesariviritelmiä

                              Mustaa jesaria saa useasta paikasta, monissa korimalleissa saa myös suht näkymättömän viritelmän ottamalla munuaiset pois, jätesäkistä muoviosan ympärille pala ja painaa paikalleen -> säkki jää väliin sisäpuolelle eikä tarvitse puolta keulaa teipata eikä koko patenttia edes näe pimeässä tai yli metrin päässä.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              • uijui
                                Bimmer Rookie
                                • Jun 2010
                                • 172
                                • suomi

                                Originally posted by Cell View Post
                                Niinpä, ja vielä kummallisempaa että osalla ne kuitenkin lämpeää kun toiset vannovat ettei ilman pahvia pärjää ei sitten millään. Koko pahvipelleilyssä on vaan se vaara, että kun se yleisesti hyväksytään alkaa bemaristin teippailut jo kohta syyskuussa kun "ei nykydieselit lämpee" ja viat jätetään korjaamatta.

                                Ilman pahveja ja teippejä mennään kuten viime vuodenkin tiukoilla pakkasilla, auto lämpeää ihan normaalisti ja pitää sen about 88-91 kelillä kuin kelillä, E39 530D. Samaten kokeeksi heitin E36 328 munuaiset tukkoon ja ihan samalla tavalla tuo lämpenee kuin ilmankin.

                                Jos niitä kuitenkin haluaa sinne väkertää, tai tuo uudempi kone niitä tiukimmilla pakkasilla vaatii, laittakaa nyt hyvät ihmiset edes jotain muuta kuin noita aivan järkyttäviä harmaita jesariviritelmiä

                                Mustaa jesaria saa useasta paikasta, monissa korimalleissa saa myös suht näkymättömän viritelmän ottamalla munuaiset pois, jätesäkistä muoviosan ympärille pala ja painaa paikalleen -> säkki jää väliin sisäpuolelle eikä tarvitse puolta keulaa teipata eikä koko patenttia edes näe pimeässä tai yli metrin päässä.
                                Musta telttapatja on huomaamaton, kun sen laittaa sinne puskurin "sisään".

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎