Originally posted by Aksa P
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by TJJ View PostValitse asennuksessa UK versio niin näkyy celsiuksina."Meidän isä tekee teidän äitien lapset"
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Uskokaa tai ette, mutta jos testailujenne jälkeen olette huomannut, että termarit toimii ja silti kovilla pakkasilla lämmöt vähän alhaalla, niin sillon joko orkkis läpät munuaisiin tai munuaisten taakse levy jäähdyttimen eteen (ja sen pikkusen ohjaustehostimen kennon taakse). Näin ne lämmöt pysyy siellä tarkoitetussa 87-92 asteessa tasasen tappavasti oli keli mikä hyvänsä.
Samoin pysyy termarit kunnossa, kun jäähyjärjestelmä saavuttaa aina optimi kuumuutensa ja paineensa. Eli termarit jämähtää jos aina ne ei pääse tekeen työtänsä. Moottori on ohjelmoitu toimiin optimaalisesti juuri noissa oikeissa käyttölämmöissään, joten kaikki toimii tasasemmin ja kulutus on pienempää. Ja mikä tärkeintä...Pakkaskeleillä noista läpistä tai levyistä EI ole mitään haittavaikutuksia tuolla. Eli ihan turhaa pelätä mitään ylikuumenemisia jos muuten tekniikka on terve.
Toki voi ajella -20 pakkasissa +80asteen nesteilläkin ja noinkin menee hienosti, mutta AINA paree jos lämmöt olis aina siellä +85, kunhan ensin on saatu pata lämpöseksi.
Suosittelen ihan esimerkin takia käymään vilkaseen liikkeessä uutta 500-sarjan dieseliä ja sen konehuoneen lämpövuorauksia.///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostUskokaa tai ette, mutta jos testailujenne jälkeen olette huomannut, että termarit toimii ja silti kovilla pakkasilla lämmöt vähän alhaalla, niin sillon joko orkkis läpät munuaisiin tai munuaisten taakse levy jäähdyttimen eteen (ja sen pikkusen ohjaustehostimen kennon taakse). Näin ne lämmöt pysyy siellä tarkoitetussa 87-92 asteessa tasasen tappavasti oli keli mikä hyvänsä.
Samoin pysyy termarit kunnossa, kun jäähyjärjestelmä saavuttaa aina optimi kuumuutensa ja paineensa. Eli termarit jämähtää jos aina ne ei pääse tekeen työtänsä. Moottori on ohjelmoitu toimiin optimaalisesti juuri noissa oikeissa käyttölämmöissään, joten kaikki toimii tasasemmin ja kulutus on pienempää. Ja mikä tärkeintä...Pakkaskeleillä noista läpistä tai levyistä EI ole mitään haittavaikutuksia tuolla. Eli ihan turhaa pelätä mitään ylikuumenemisia jos muuten tekniikka on terve.
Toki voi ajella -20 pakkasissa +80asteen nesteilläkin ja noinkin menee hienosti, mutta AINA paree jos lämmöt olis aina siellä +85, kunhan ensin on saatu pata lämpöseksi.
Suosittelen ihan esimerkin takia käymään vilkaseen liikkeessä uutta 500-sarjan dieseliä ja sen konehuoneen lämpövuorauksia.__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostUskokaa tai ette, mutta jos testailujenne jälkeen olette huomannut, että termarit toimii ja silti kovilla pakkasilla lämmöt vähän alhaalla, niin sillon joko orkkis läpät munuaisiin tai munuaisten taakse levy jäähdyttimen eteen (ja sen pikkusen ohjaustehostimen kennon taakse). Näin ne lämmöt pysyy siellä tarkoitetussa 87-92 asteessa tasasen tappavasti oli keli mikä hyvänsä.
Samoin pysyy termarit kunnossa, kun jäähyjärjestelmä saavuttaa aina optimi kuumuutensa ja paineensa. Eli termarit jämähtää jos aina ne ei pääse tekeen työtänsä. Moottori on ohjelmoitu toimiin optimaalisesti juuri noissa oikeissa käyttölämmöissään, joten kaikki toimii tasasemmin ja kulutus on pienempää. Ja mikä tärkeintä...Pakkaskeleillä noista läpistä tai levyistä EI ole mitään haittavaikutuksia tuolla. Eli ihan turhaa pelätä mitään ylikuumenemisia jos muuten tekniikka on terve.
Toki voi ajella -20 pakkasissa +80asteen nesteilläkin ja noinkin menee hienosti, mutta AINA paree jos lämmöt olis aina siellä +85, kunhan ensin on saatu pata lämpöseksi.
Minua kiinnostaakin se, mikä termari ei autossani toimi oikein (tai sitten toimii)? Omassa jäähdytysnesteen jäähtyminen liittynee tuohon laatikon öljynlauhduttimiin (tai sitten ei).
Läppiä ei mullakaan oo munuaisten takana. Ihmettelen "-Tapin" kommenttia läpistä? k0rpin lisäämässä "System functions" tekstissä, joka käsittääkseni löytyy TIS:stä, ei todellakaan sanota, että ovat pelkästään polttoainetalouden parantamiseksi laitettu. Ei siinä myöskään sanota, että ne olisi laitettu pitämään autot lämpimänä pohjoisnavalla.
Uskon Baijerin insinöörin olevan järkevä eliö, joka löytää ko. konstruktiosta vain positiivisia puolia ja siksi teki ko. hässäkät. Miksi niitä ei ole kaikissa, se askarruttaa:think.
Jos joku osaa sanoa, että 45C* on automaattilootan öljylle oikea lämpötila, niin vedän heti huomenna pahvit syylärin eteen. Muuten taidan ostaa tuon öljynlauhduttimen ja lisäksi vaihtaa muuten vaan noi EGR-, päätermarin ja jäähdytysnesteet."Meidän isä tekee teidän äitien lapset"
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Originally posted by Aksa P View Post"System functions" tekstissä, joka käsittääkseni löytyy TIS:stä, ei todellakaan sanota, että ovat pelkästään polttoainetalouden parantamiseksi laitettu. Ei siinä myöskään sanota, että ne olisi laitettu pitämään autot lämpimänä pohjoisnavalla.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostEn väitäkään vastaan tuota "jälkeenpäin" lisättyä TIS/WDS-tarinaa. Kerroin vaan että ne läpät ovat siellä polttoaineensäästön takia parantamassa aerodynamiikkaa ja kaikki muu hyvä tai huono on tullut siinä sivussa bonuksena. Läppien käyttölogiikkaan en ole tuota kylmäkäynnistyksen alkuajeluja enempää tutustunut mutta epäilen että jos logiikka oudoksuttaa Suomalaisittain niin kannattaa muistaa ettei niitä tehty alunperin lämmitystarkoitukseen. Olikohan läppämalleissa jopa EU-päästöluokka eri kuin läpättömissä..
Näinhän se hiilijalanjälki pysyy pikkuisen kiinalaistytön lapikkaannumeron kokoisena, vai oliko se japanialaisen...
Edit: Taidan vetää pahvit keulaan! Virallista vaihteistoöljyn käyntilämpötilaa en löytänyt, enkä myöskään öljynlauhduttimen termarin lukemaa. Mutta, jos GA6HP26Z lootan öljymäärä tulee tarkastaa öljyn lämpötilan ollessa 35-50C* (eikä missään nimessä yli tuon), on varmaan OK, että lauhdutin pitää lämmöt 45C*:ssa.
Lisä edit: V...u mitä hoopoilua toi ed. edit, taidan vetää itteni kiikkuun.Last edited by Aksa P; 29-12-2010, 00:05."Meidän isä tekee teidän äitien lapset"
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Originally posted by Aksa P View PostOnkohan toi laatikon öljyn lämpö 45C* ihan OK?, vai onkohan mulla juurikin öljynlauhduttimen termostaateissa klappia?
No, läpät ei ainakaan aukea jos lämmöt lootaöljyissä on alle 110C ,jos muut ehdot eivät toteudu.
Ja kun tuota tekstiä lukee niin tulee kyllä mieleen että kyllä tässä jäähdytysjärjestelmää ensisijaisesti ajatellaan ja aerodynamiikka on vain plussaa.
Radiator shutter
The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.
When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.
Components
- Radiator shutter
- Solenoid switch
With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.
When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.- Coolant temperature > 90°C
- Gearbox fluid temperature > 110°C
- Engine oil temperature > 130°C
- Power to map thermostat > 90% (only DME)
- Electric fan active
Comment
-
Originally posted by eekuusyks View PostWhen one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.- Coolant temperature > 90°C
- Gearbox fluid temperature > 110°C
- Engine oil temperature > 130°C
- Power to map thermostat > 90% (only DME)
- Electric fan active
"Meidän isä tekee teidän äitien lapset"
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
Originally posted by eekuusyks View Post
Function
With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.
When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.- Coolant temperature > 90°C
- Gearbox fluid temperature > 110°C
- Engine oil temperature > 130°C
- Power to map thermostat > 90% (only DME)
- Electric fan active
Mulla ainakin läpät on lukossa vaikka virrat on pois päältä. Läpät aukeavat kun peräkärryn valopiuha on kytketty autoon vaikka lämmöt olisivat +75 C. Kun kärrin piuhan ottaa irti läpät menevät kiinni ja kun heti laittaa piuhan kiinni läpät aukeavat.
> 90 C lämmöt itsessään ei vielä aukaise läppiä. Raja on jotain korkeammalla.
110 C on jo kyllä tosi korkea öljyille. Max optimi mineraaliöljyille on +60 C ja synteettisille +80 C jonka jälkeen +10 C lämpötilan nousu puolittaa öljyn eliniän.
Originally posted by Aksa P View PostINPA oli kiinni, kun ajelin 70km maantietä 80-100km/h matkanopeudella. Pakkasta -19...-21C*. Autona 530dA 7/07 LCI, OEM Webasto.
Tapahtui seuraavaa;
Ensimmäisen 15km aikana lämmöt nousi 87,95C*. Tämän jälkeen pysyivät 86-88 noin 3-4min, jonka jälkeen kävi hetken (~1min) 89,95C* Oliko tuo sitten bdf-poltto??? Tämän jälkeen lämmöt taas 86-88C*.
N. 35km ajon jälkeen lämmöt lähti hiljalleen tippumaan. Menin kattoon laatikon öljyn lämmöt. Laatikkoöljy oli 46C* (115 Fahrenheit). Laatikon öljyt pysyivät 43-46C* (110-115F). Samalla siis jäähdytysnesteen lämmöt laski noin 80C* arvoon (heiluntaa välillä 78-83c*) Tätä kesti sitten loppumatkan pl. ~60km ajettua lämmöt kävi hetken (½min) 86C*, ja sit takat ~80c*.
Olisiko jollain kommenttia tällaiseen asiaan?
Jos laatikon lämpötilojen pitäisi pysyä jossain +60 C, silloin avautumislämpötila on varmaan jossain +55 C tietämillä. (Nyt Aksa P oli mitannut +45C)
Mikähän mahtaa koneeseen sisään menevän veden lämpötila lootan lämmönvaihtimelta jos ulkolämpötila on -20 C, koneen lämmöt +75 C ja lämmönvaihtimelle tulee esim -10 C nestettä?
- Entäpä muuten sama tilanne mutta ulkolämpötila onkin + 30 C ja koneen lämmöt +95?
Ei se automaattilaatikon levylämmönvaihdin ole optimaalinen joka olosuhteessa vaan jäähdytystehoon vaikuttaa sisäänmenevän nesteen lämpötila aika rajusti. Jos auto on tarkoitettu kestämään myös kuumissa oosuhteissa, silloin mitoituson tehty kuumien olosuhteiden mukaan. Meillä skandinaviassa vaan lämpötilanvaihtelut ovat niin rajut että tällainen systeemi ei toimi optimaalisella tavalla täällä. Jos tämä termari aukeaa laatikkoöljyjen ollessa +45 C ja lämmönvaihdin saa sisäänsä -10 asteista nestettä, niin ei sieltä tule ulos kuin korkeintaan +10 C nestettä joka sekoittuu auton nesteen kanssa. Jos nyt LCI kone vie vähemmän polttoainetta niin hukkalämpöäkin tulee vähemmän, joten rajoilla voidaan mennä riittääkö sitä lämpöä pitämään nesteiden lämmöt optimaalisina kovilla pakkasilla. Konehan tuottaa kyllä lämpöä ihan riittävästi, mutta suurten markkinoiden tarve on ollut saada ne lämmöt sieltä pellolle eikä sisälle. Tämä on osittain ihan fiktionaalista pohdintaa.
Itse olen laittanut mustaa 5 cm leveää jeesusteippiä puskurin alle siten että kuitenkin ilma kiertää. Laatikon lämmönvaihtimelle menevä letku tuntuu viileältä, joten jäähdytys toimii. Pahvia ei mielestäni kannata laittaa syyläriin kiinni, koska jos tulee tilanne että kone tarvitsee jäähdytystä, niin silloin sen pitää sitä saada. Mulla ainakin läppien auetessa, ilmalla on suora pääsy jäähdyttimelle.F11 530 xD LCI
Comment
-
Originally posted by _nixu_ View PostAika alhaisia nuo vaihteiston lämpötilat jos noihin vanhempiin vertaa :think
E39:ssä taisi pyöriä jossain 80-90 asteen paikkeilla.
Kun ovat yhdistäneet nämä nestekierrot näin (laatikon+koneen+egr jäähdytyksen), niin kompromissejahan siinä varmasti tulee.
Synteettisen öljyn puolesta tuo + 80 C kuulostaa ihan OK:lta ja todennäköisesti se näissä E6x vehkeissäkin on sitä kesällä. Pitääpä mitailla joskus.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostEihän sun tarvi tehdä muuta kuin tukkia se lähtö syyläristä ja
siirtää lämmönvaihtimelle menevän putki sinne egr-termarin lähtöön
jos noinn sen haluat toteuttaa. Samaan paikkaan ne vedet nytkin päätyy..
Originally posted by MajorDrake View PostMutta tuskin tuosta on mitään hyötyä. Ei nimittäin toimi laatikon lämmönvaihdin jäähdytysnesteen vaan öljyn kuumuuden mukaan.
Joten pahimmillaan kiehuisi nesteet siellä putkessa..
Originally posted by MajorDrake View PostToisin merkittävä kysymys on että millaista lämpötilaa laatikkoöljymen pitää olla? Ja kuinka nopeastu tuo EGR lämmittää nesteen, ehtisikö se kuumentunut neste sinne termarille asti ennenkuin vesi jo kiehuisi?
Originally posted by MajorDrake View PostYksi vaihtoehtohan olisi korvata ne nykyiset termarit kokonaan erillisillä letkutermareilla. Eli ei muuttaisi veden kiertoa mitenkään muuten kun poistaisi nykyiset termarit
ja korvaisi ne letkutermareilla.
Summa summarum, tunnin testin aikana auto lämpeni webaston avulla tyhjäkäynnillä 74 asteeseen. Tämän jälkeen taajama-ajoa n. 7 km jolloin lämmöt olivat pihaan tultaessa 88 astetta. Ja ei ole telttapatjoja tai pahveja keulassa. Emäntä lähti töihin niin testaukset loppu tältä erää, laitan tässä väliaikatuloksia sitä mukaa kun/jos uutta ilmenee.
Comment
-
-
Originally posted by eekuusyks View PostTein sen tänään näin. Tukin lähdön syyläristä, ostin lvi-liikkeestä t-haaran (5€) jonka liitin egr-termostaatin lähtöön. Eli kierto on muutoin normaali, nyt laatikonlämmönvaihtimelle menevä neste lähtee esilämmitettynä egr-termostaatilta.
Mulla on laatikonlämmönvaihtimen vesikanavat kokoajan auki, joten kiehumista ei tapahdu. Ei myöskään egr-lauhduttimessa koska vesi pääsee kiertoon normaalisti niinkuin yllä totesin.
Täytyy seuraavaksi tarkkailla tuota laatikon öljyn lämpötilaa, kun joku vain osaisi sanoa paljonko sen pitäisi olla ja mitä lämpötilaa se ei saa ylittääLast edited by Shappire; 30-12-2010, 06:20.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Originally posted by Shappire View PostNyt on kyllä pakko tarkentaa muutama asia. Onko sulla kytekntä niin että EGR termarin jälkeen letku ja laatikon lämmönvaihdin/termari ovat rinnakkain? Jos näin on miten voi olla varma että jäähdytysneste ylipäänsä kiertäisi lämmönvaihtimen (suurempi virtausvastus) kautta. Helpommallahan se pääsee suoraan letkua pitkin. Kannattaa tosiaan seurailla niitä laatikon lämpöjä. Toivottavasti nyt on kyse vain siitä, että olen ymmärtänyt jotain väärin.
Kyllä, laatikonlämmönvaihdin on rinnan egr:ltä lähtevän vesikierron kanssa.
No ,ensinnäkin egr:ltä vesikiertoon lähtevä letku on sisähalkaisijaltaan valmiiksi kapeampaa. Tosin jouduin tämän letkun vaihtamaan kun kävi liian pieneksi, mutta tuotannossa olevassa kappaleessa laatikonlauhduttimen suuntaan virtaus on noin puolet isompi kuin normaali egr-vesikierto.
Eilen matka-ajossa laatikonlämmöt maksimissaan 59 astetta.
Kötöstys näyttäisi toimivat, mites sitten kun ilmat lämpeää...
Comment
-
Comment