Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    Originally posted by Aksa P View Post
    Molemmat tuolla siis Fahrenheitteina (ainakin omassa INPA 5.02:ssa).
    Valitse asennuksessa UK versio niin näkyy celsiuksina.
    E39 528iA

    Comment

    • Aksa P
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2006
      • 394
      • Sawo

      Originally posted by TJJ View Post
      Valitse asennuksessa UK versio niin näkyy celsiuksina.
      Tarttee tarkastaa asennus, mielestäni laitoin juuri UK version. Moottorin livedata on Celsiuksina
      "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

      Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
      E21 M50B20
      E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
      E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
      E34 10/1990 520i
      Honda Prelude EX vm.-83 1.8

      Comment

      • LeMansBlau
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2006
        • 1060
        • Insomniac

        Uskokaa tai ette, mutta jos testailujenne jälkeen olette huomannut, että termarit toimii ja silti kovilla pakkasilla lämmöt vähän alhaalla, niin sillon joko orkkis läpät munuaisiin tai munuaisten taakse levy jäähdyttimen eteen (ja sen pikkusen ohjaustehostimen kennon taakse). Näin ne lämmöt pysyy siellä tarkoitetussa 87-92 asteessa tasasen tappavasti oli keli mikä hyvänsä.
        Samoin pysyy termarit kunnossa, kun jäähyjärjestelmä saavuttaa aina optimi kuumuutensa ja paineensa. Eli termarit jämähtää jos aina ne ei pääse tekeen työtänsä. Moottori on ohjelmoitu toimiin optimaalisesti juuri noissa oikeissa käyttölämmöissään, joten kaikki toimii tasasemmin ja kulutus on pienempää. Ja mikä tärkeintä...Pakkaskeleillä noista läpistä tai levyistä EI ole mitään haittavaikutuksia tuolla. Eli ihan turhaa pelätä mitään ylikuumenemisia jos muuten tekniikka on terve.

        Toki voi ajella -20 pakkasissa +80asteen nesteilläkin ja noinkin menee hienosti, mutta AINA paree jos lämmöt olis aina siellä +85, kunhan ensin on saatu pata lämpöseksi.

        Suosittelen ihan esimerkin takia käymään vilkaseen liikkeessä uutta 500-sarjan dieseliä ja sen konehuoneen lämpövuorauksia.
        ///MADE IN FINLAND

        sigpic

        TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
        E30 SEDAN IX M-TECNIC II
        F32 COUPE PERFORMANCE
        F31 TOURING XDRIVE M-SPORT

        Comment

        • e46touring
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 1328
          • Tornio

          Originally posted by LeMansBlau View Post
          Uskokaa tai ette, mutta jos testailujenne jälkeen olette huomannut, että termarit toimii ja silti kovilla pakkasilla lämmöt vähän alhaalla, niin sillon joko orkkis läpät munuaisiin tai munuaisten taakse levy jäähdyttimen eteen (ja sen pikkusen ohjaustehostimen kennon taakse). Näin ne lämmöt pysyy siellä tarkoitetussa 87-92 asteessa tasasen tappavasti oli keli mikä hyvänsä.
          Samoin pysyy termarit kunnossa, kun jäähyjärjestelmä saavuttaa aina optimi kuumuutensa ja paineensa. Eli termarit jämähtää jos aina ne ei pääse tekeen työtänsä. Moottori on ohjelmoitu toimiin optimaalisesti juuri noissa oikeissa käyttölämmöissään, joten kaikki toimii tasasemmin ja kulutus on pienempää. Ja mikä tärkeintä...Pakkaskeleillä noista läpistä tai levyistä EI ole mitään haittavaikutuksia tuolla. Eli ihan turhaa pelätä mitään ylikuumenemisia jos muuten tekniikka on terve.

          Toki voi ajella -20 pakkasissa +80asteen nesteilläkin ja noinkin menee hienosti, mutta AINA paree jos lämmöt olis aina siellä +85, kunhan ensin on saatu pata lämpöseksi.

          Suosittelen ihan esimerkin takia käymään vilkaseen liikkeessä uutta 500-sarjan dieseliä ja sen konehuoneen lämpövuorauksia.
          Täyttä asiaa !!
          __________________________________________________ ____________
          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

          Comment

          • Aksa P
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2006
            • 394
            • Sawo

            Originally posted by LeMansBlau View Post
            Uskokaa tai ette, mutta jos testailujenne jälkeen olette huomannut, että termarit toimii ja silti kovilla pakkasilla lämmöt vähän alhaalla, niin sillon joko orkkis läpät munuaisiin tai munuaisten taakse levy jäähdyttimen eteen (ja sen pikkusen ohjaustehostimen kennon taakse). Näin ne lämmöt pysyy siellä tarkoitetussa 87-92 asteessa tasasen tappavasti oli keli mikä hyvänsä.
            Samoin pysyy termarit kunnossa, kun jäähyjärjestelmä saavuttaa aina optimi kuumuutensa ja paineensa. Eli termarit jämähtää jos aina ne ei pääse tekeen työtänsä. Moottori on ohjelmoitu toimiin optimaalisesti juuri noissa oikeissa käyttölämmöissään, joten kaikki toimii tasasemmin ja kulutus on pienempää. Ja mikä tärkeintä...Pakkaskeleillä noista läpistä tai levyistä EI ole mitään haittavaikutuksia tuolla. Eli ihan turhaa pelätä mitään ylikuumenemisia jos muuten tekniikka on terve.

            Toki voi ajella -20 pakkasissa +80asteen nesteilläkin ja noinkin menee hienosti, mutta AINA paree jos lämmöt olis aina siellä +85, kunhan ensin on saatu pata lämpöseksi.
            Olen kanssasi aivan samaa mieltä moottorin toimintalämmöistä.

            Minua kiinnostaakin se, mikä termari ei autossani toimi oikein (tai sitten toimii)? Omassa jäähdytysnesteen jäähtyminen liittynee tuohon laatikon öljynlauhduttimiin (tai sitten ei).

            Läppiä ei mullakaan oo munuaisten takana. Ihmettelen "-Tapin" kommenttia läpistä? k0rpin lisäämässä "System functions" tekstissä, joka käsittääkseni löytyy TIS:stä, ei todellakaan sanota, että ovat pelkästään polttoainetalouden parantamiseksi laitettu. Ei siinä myöskään sanota, että ne olisi laitettu pitämään autot lämpimänä pohjoisnavalla.

            Uskon Baijerin insinöörin olevan järkevä eliö, joka löytää ko. konstruktiosta vain positiivisia puolia ja siksi teki ko. hässäkät. Miksi niitä ei ole kaikissa, se askarruttaa:think.

            Jos joku osaa sanoa, että 45C* on automaattilootan öljylle oikea lämpötila, niin vedän heti huomenna pahvit syylärin eteen. Muuten taidan ostaa tuon öljynlauhduttimen ja lisäksi vaihtaa muuten vaan noi EGR-, päätermarin ja jäähdytysnesteet.
            "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

            Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
            E21 M50B20
            E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
            E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
            E34 10/1990 520i
            Honda Prelude EX vm.-83 1.8

            Comment

            • -Tapi
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 3117
              • Välisuomi

              Originally posted by Aksa P View Post
              "System functions" tekstissä, joka käsittääkseni löytyy TIS:stä, ei todellakaan sanota, että ovat pelkästään polttoainetalouden parantamiseksi laitettu. Ei siinä myöskään sanota, että ne olisi laitettu pitämään autot lämpimänä pohjoisnavalla.
              En väitäkään vastaan tuota "jälkeenpäin" lisättyä TIS/WDS-tarinaa. Kerroin vaan että ne läpät ovat siellä polttoaineensäästön takia parantamassa aerodynamiikkaa ja kaikki muu hyvä tai huono on tullut siinä sivussa bonuksena. Läppien käyttölogiikkaan en ole tuota kylmäkäynnistyksen alkuajeluja enempää tutustunut mutta epäilen että jos logiikka oudoksuttaa Suomalaisittain niin kannattaa muistaa ettei niitä tehty alunperin lämmitystarkoitukseen. Olikohan läppämalleissa jopa EU-päästöluokka eri kuin läpättömissä..
              ---

              Comment

              • Aksa P
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2006
                • 394
                • Sawo

                Originally posted by -Tapi View Post
                En väitäkään vastaan tuota "jälkeenpäin" lisättyä TIS/WDS-tarinaa. Kerroin vaan että ne läpät ovat siellä polttoaineensäästön takia parantamassa aerodynamiikkaa ja kaikki muu hyvä tai huono on tullut siinä sivussa bonuksena. Läppien käyttölogiikkaan en ole tuota kylmäkäynnistyksen alkuajeluja enempää tutustunut mutta epäilen että jos logiikka oudoksuttaa Suomalaisittain niin kannattaa muistaa ettei niitä tehty alunperin lämmitystarkoitukseen. Olikohan läppämalleissa jopa EU-päästöluokka eri kuin läpättömissä..
                Käyttölogiikkahan on juuri sellainen, kuin autossa yleensä on järkevää. Palvelee toki kylmässä maissa asustavia (mikesei lämpimissäkin). Eli avataan läpät, kun moottori vaatii lisää jäähdytystä. Muuten pidetään läpät kiinni, Näin polttonestettä kuluu vähemmän, auto lämpenee nopeammin oikeaan käyttölämpötilaan ja varmaan pysyykin siinä paremmin.

                Näinhän se hiilijalanjälki pysyy pikkuisen kiinalaistytön lapikkaannumeron kokoisena, vai oliko se japanialaisen...

                Edit: Taidan vetää pahvit keulaan! Virallista vaihteistoöljyn käyntilämpötilaa en löytänyt, enkä myöskään öljynlauhduttimen termarin lukemaa. Mutta, jos GA6HP26Z lootan öljymäärä tulee tarkastaa öljyn lämpötilan ollessa 35-50C* (eikä missään nimessä yli tuon), on varmaan OK, että lauhdutin pitää lämmöt 45C*:ssa.

                Lisä edit: V...u mitä hoopoilua toi ed. edit, taidan vetää itteni kiikkuun.
                Last edited by Aksa P; 29-12-2010, 00:05.
                "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                E21 M50B20
                E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                E34 10/1990 520i
                Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                Comment

                • eekuusyks
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2009
                  • 164
                  • Pohjois-Pohjanmaa

                  Originally posted by Aksa P View Post
                  Onkohan toi laatikon öljyn lämpö 45C* ihan OK?, vai onkohan mulla juurikin öljynlauhduttimen termostaateissa klappia?

                  No, läpät ei ainakaan aukea jos lämmöt lootaöljyissä on alle 110C ,jos muut ehdot eivät toteudu.

                  Ja kun tuota tekstiä lukee niin tulee kyllä mieleen että kyllä tässä jäähdytysjärjestelmää ensisijaisesti ajatellaan ja aerodynamiikka on vain plussaa.

                  Radiator shutter

                  The radiator shutter seals off the engine compartment from the outside and directs the cooling air under the engine.
                  When the vehicle is driven, the closed radiator shutter reduces the warm-up phase of the engine. In higher road speed ranges, this improves the CW value of the vehicle. This saves fuel and thus has an advantageous effect on the emissions. Furthermore, the faster heating of the coolant means that the full heat output of the vehicle can be called up earlier.


                  Components
                  • Radiator shutter
                  • Solenoid switch
                  Function

                  With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.


                  When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
                  • Coolant temperature > 90°C
                  • Gearbox fluid temperature > 110°C
                  • Engine oil temperature > 130°C
                  • Power to map thermostat > 90% (only DME)
                  • Electric fan active

                  Comment

                  • Aksa P
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2006
                    • 394
                    • Sawo

                    Originally posted by eekuusyks View Post
                    When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
                    • Coolant temperature > 90°C
                    • Gearbox fluid temperature > 110°C
                    • Engine oil temperature > 130°C
                    • Power to map thermostat > 90% (only DME)
                    • Electric fan active
                    Kiitos tästä, en siis julistakkaan autoani terveeksi, vaan pitää selvitellä lisää...
                    "Meidän isä tekee teidän äitien lapset "

                    Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
                    E21 M50B20
                    E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
                    E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
                    E34 10/1990 520i
                    Honda Prelude EX vm.-83 1.8

                    Comment

                    • Shappire
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2009
                      • 124
                      • Sisä-Suomi

                      Originally posted by eekuusyks View Post

                      Function

                      With the ignition off or in the event of a break in the activation cable, the radiator shutter is not locked. After engine start-up, the engine control unit switches the solenoid switch to earth and thus closes prevents the radiator shutter from opening.


                      When one or more of the following conditions exist when the vehicle is being driven, the magnetic lock for the radiator shutter is deactivated.
                      • Coolant temperature > 90°C
                      • Gearbox fluid temperature > 110°C
                      • Engine oil temperature > 130°C
                      • Power to map thermostat > 90% (only DME)
                      • Electric fan active
                      Muutama empiriaan perustuva kommentti aiheeseen.

                      Mulla ainakin läpät on lukossa vaikka virrat on pois päältä. Läpät aukeavat kun peräkärryn valopiuha on kytketty autoon vaikka lämmöt olisivat +75 C. Kun kärrin piuhan ottaa irti läpät menevät kiinni ja kun heti laittaa piuhan kiinni läpät aukeavat.
                      > 90 C lämmöt itsessään ei vielä aukaise läppiä. Raja on jotain korkeammalla.
                      110 C on jo kyllä tosi korkea öljyille. Max optimi mineraaliöljyille on +60 C ja synteettisille +80 C jonka jälkeen +10 C lämpötilan nousu puolittaa öljyn eliniän.


                      Originally posted by Aksa P View Post
                      INPA oli kiinni, kun ajelin 70km maantietä 80-100km/h matkanopeudella. Pakkasta -19...-21C*. Autona 530dA 7/07 LCI, OEM Webasto.

                      Tapahtui seuraavaa;
                      Ensimmäisen 15km aikana lämmöt nousi 87,95C*. Tämän jälkeen pysyivät 86-88 noin 3-4min, jonka jälkeen kävi hetken (~1min) 89,95C* Oliko tuo sitten bdf-poltto??? Tämän jälkeen lämmöt taas 86-88C*.

                      N. 35km ajon jälkeen lämmöt lähti hiljalleen tippumaan. Menin kattoon laatikon öljyn lämmöt. Laatikkoöljy oli 46C* (115 Fahrenheit). Laatikon öljyt pysyivät 43-46C* (110-115F). Samalla siis jäähdytysnesteen lämmöt laski noin 80C* arvoon (heiluntaa välillä 78-83c*) Tätä kesti sitten loppumatkan pl. ~60km ajettua lämmöt kävi hetken (½min) 86C*, ja sit takat ~80c*.
                      Tulee vaan mieleen että käykö sulla näin. Ensimmäisen 15 km aikana webasto auttaa lämmöt ylös sinne lähelle 90 C. 35 km aikana laatiko öljyt lämpenevät ja termari aukeaa, jolloin kone saa viileämpää öljyä ja nesteiden lämpötila laskee. Mulla ainakin dpf polton aikana lämmöt nousee hyvinkin sinne 92-93 C. En ihmettelisi yhtään jos laatikon termari aukeaisi +45 C lämpötilassa. Olisipahan jäähdytysreserviä, kun lämmitysmassaa (laatikon komponenttien pinta-ala+massa) on jonkin verrankin. Puskee tiukassa paikassa lämpöä aika hyvin.

                      Olisiko jollain kommenttia tällaiseen asiaan?
                      Jos laatikon lämpötilojen pitäisi pysyä jossain +60 C, silloin avautumislämpötila on varmaan jossain +55 C tietämillä. (Nyt Aksa P oli mitannut +45C)
                      Mikähän mahtaa koneeseen sisään menevän veden lämpötila lootan lämmönvaihtimelta jos ulkolämpötila on -20 C, koneen lämmöt +75 C ja lämmönvaihtimelle tulee esim -10 C nestettä?
                      - Entäpä muuten sama tilanne mutta ulkolämpötila onkin + 30 C ja koneen lämmöt +95?

                      Ei se automaattilaatikon levylämmönvaihdin ole optimaalinen joka olosuhteessa vaan jäähdytystehoon vaikuttaa sisäänmenevän nesteen lämpötila aika rajusti. Jos auto on tarkoitettu kestämään myös kuumissa oosuhteissa, silloin mitoituson tehty kuumien olosuhteiden mukaan. Meillä skandinaviassa vaan lämpötilanvaihtelut ovat niin rajut että tällainen systeemi ei toimi optimaalisella tavalla täällä. Jos tämä termari aukeaa laatikkoöljyjen ollessa +45 C ja lämmönvaihdin saa sisäänsä -10 asteista nestettä, niin ei sieltä tule ulos kuin korkeintaan +10 C nestettä joka sekoittuu auton nesteen kanssa. Jos nyt LCI kone vie vähemmän polttoainetta niin hukkalämpöäkin tulee vähemmän, joten rajoilla voidaan mennä riittääkö sitä lämpöä pitämään nesteiden lämmöt optimaalisina kovilla pakkasilla. Konehan tuottaa kyllä lämpöä ihan riittävästi, mutta suurten markkinoiden tarve on ollut saada ne lämmöt sieltä pellolle eikä sisälle. Tämä on osittain ihan fiktionaalista pohdintaa.

                      Itse olen laittanut mustaa 5 cm leveää jeesusteippiä puskurin alle siten että kuitenkin ilma kiertää. Laatikon lämmönvaihtimelle menevä letku tuntuu viileältä, joten jäähdytys toimii. Pahvia ei mielestäni kannata laittaa syyläriin kiinni, koska jos tulee tilanne että kone tarvitsee jäähdytystä, niin silloin sen pitää sitä saada. Mulla ainakin läppien auetessa, ilmalla on suora pääsy jäähdyttimelle.
                      F11 530 xD LCI

                      Comment

                      • _nixu_
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2006
                        • 8974
                        • Kellokoski

                        Aika alhaisia nuo vaihteiston lämpötilat jos noihin vanhempiin vertaa :think
                        E39:ssä taisi pyöriä jossain 80-90 asteen paikkeilla.
                        E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                        Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                        Comment

                        • Shappire
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2009
                          • 124
                          • Sisä-Suomi

                          Originally posted by _nixu_ View Post
                          Aika alhaisia nuo vaihteiston lämpötilat jos noihin vanhempiin vertaa :think
                          E39:ssä taisi pyöriä jossain 80-90 asteen paikkeilla.
                          Niinpä. Olisi tosiaan hyvä tietää mikä tämä lootan termarin aukeamislämpötila on. Lootan lämmönvaihtimen termareita on itseasiassa 2 kpl. ja ne saattavat aueta eri läpötiloissa, mutta tästähän ei nyt oikein ole varmaa tietoa kenelläkään missä lämpötilassa nämä aukeavat.

                          Kun ovat yhdistäneet nämä nestekierrot näin (laatikon+koneen+egr jäähdytyksen), niin kompromissejahan siinä varmasti tulee.

                          Synteettisen öljyn puolesta tuo + 80 C kuulostaa ihan OK:lta ja todennäköisesti se näissä E6x vehkeissäkin on sitä kesällä. Pitääpä mitailla joskus.
                          F11 530 xD LCI

                          Comment

                          • eekuusyks
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2009
                            • 164
                            • Pohjois-Pohjanmaa

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Eihän sun tarvi tehdä muuta kuin tukkia se lähtö syyläristä ja
                            siirtää lämmönvaihtimelle menevän putki sinne egr-termarin lähtöön
                            jos noinn sen haluat toteuttaa. Samaan paikkaan ne vedet nytkin päätyy..
                            Tein sen tänään näin. Tukin lähdön syyläristä, ostin lvi-liikkeestä t-haaran (5€) jonka liitin egr-termostaatin lähtöön. Eli kierto on muutoin normaali, nyt laatikonlämmönvaihtimelle menevä neste lähtee esilämmitettynä egr-termostaatilta.

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Mutta tuskin tuosta on mitään hyötyä. Ei nimittäin toimi laatikon lämmönvaihdin jäähdytysnesteen vaan öljyn kuumuuden mukaan.
                            Joten pahimmillaan kiehuisi nesteet siellä putkessa..
                            Mulla on laatikonlämmönvaihtimen vesikanavat kokoajan auki, joten kiehumista ei tapahdu. Ei myöskään egr-lauhduttimessa koska vesi pääsee kiertoon normaalisti niinkuin yllä totesin.


                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Toisin merkittävä kysymys on että millaista lämpötilaa laatikkoöljymen pitää olla? Ja kuinka nopeastu tuo EGR lämmittää nesteen, ehtisikö se kuumentunut neste sinne termarille asti ennenkuin vesi jo kiehuisi?
                            Täytyy seuraavaksi tarkkailla tuota laatikon öljyn lämpötilaa, kun joku vain osaisi sanoa paljonko sen pitäisi olla ja mitä lämpötilaa se ei saa ylittää?

                            Originally posted by MajorDrake View Post
                            Yksi vaihtoehtohan olisi korvata ne nykyiset termarit kokonaan erillisillä letkutermareilla. Eli ei muuttaisi veden kiertoa mitenkään muuten kun poistaisi nykyiset termarit
                            ja korvaisi ne letkutermareilla.
                            Tätä oisin kokeillut ensimmäiseksi kun olisin vain jostain löytänyt noita letkutermostaatteja ... tässä olisi jäähdytysvesiletkut menneet osittain uusiksi koska muistaakseni letkutermostaatit ovat kooltaan isompia.

                            Summa summarum, tunnin testin aikana auto lämpeni webaston avulla tyhjäkäynnillä 74 asteeseen. Tämän jälkeen taajama-ajoa n. 7 km jolloin lämmöt olivat pihaan tultaessa 88 astetta. Ja ei ole telttapatjoja tai pahveja keulassa. Emäntä lähti töihin niin testaukset loppu tältä erää, laitan tässä väliaikatuloksia sitä mukaa kun/jos uutta ilmenee.

                            Comment

                            • Shappire
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2009
                              • 124
                              • Sisä-Suomi

                              Originally posted by eekuusyks View Post
                              Tein sen tänään näin. Tukin lähdön syyläristä, ostin lvi-liikkeestä t-haaran (5€) jonka liitin egr-termostaatin lähtöön. Eli kierto on muutoin normaali, nyt laatikonlämmönvaihtimelle menevä neste lähtee esilämmitettynä egr-termostaatilta.

                              Mulla on laatikonlämmönvaihtimen vesikanavat kokoajan auki, joten kiehumista ei tapahdu. Ei myöskään egr-lauhduttimessa koska vesi pääsee kiertoon normaalisti niinkuin yllä totesin.

                              Täytyy seuraavaksi tarkkailla tuota laatikon öljyn lämpötilaa, kun joku vain osaisi sanoa paljonko sen pitäisi olla ja mitä lämpötilaa se ei saa ylittää
                              Nyt on kyllä pakko tarkentaa muutama asia. Onko sulla kytekntä niin että EGR termarin jälkeen letku ja laatikon lämmönvaihdin/termari ovat rinnakkain? Jos näin on miten voi olla varma että jäähdytysneste ylipäänsä kiertäisi lämmönvaihtimen (suurempi virtausvastus) kautta. Helpommallahan se pääsee suoraan letkua pitkin. Kannattaa tosiaan seurailla niitä laatikon lämpöjä. Toivottavasti nyt on kyse vain siitä, että olen ymmärtänyt jotain väärin.
                              Last edited by Shappire; 30-12-2010, 06:20.
                              F11 530 xD LCI

                              Comment

                              • eekuusyks
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2009
                                • 164
                                • Pohjois-Pohjanmaa

                                Originally posted by Shappire View Post
                                Nyt on kyllä pakko tarkentaa muutama asia. Onko sulla kytekntä niin että EGR termarin jälkeen letku ja laatikon lämmönvaihdin/termari ovat rinnakkain? Jos näin on miten voi olla varma että jäähdytysneste ylipäänsä kiertäisi lämmönvaihtimen (suurempi virtausvastus) kautta. Helpommallahan se pääsee suoraan letkua pitkin. Kannattaa tosiaan seurailla niitä laatikon lämpöjä. Toivottavasti nyt on kyse vain siitä, että olen ymmärtänyt jotain väärin.

                                Kyllä, laatikonlämmönvaihdin on rinnan egr:ltä lähtevän vesikierron kanssa.

                                No ,ensinnäkin egr:ltä vesikiertoon lähtevä letku on sisähalkaisijaltaan valmiiksi kapeampaa. Tosin jouduin tämän letkun vaihtamaan kun kävi liian pieneksi, mutta tuotannossa olevassa kappaleessa laatikonlauhduttimen suuntaan virtaus on noin puolet isompi kuin normaali egr-vesikierto.

                                Eilen matka-ajossa laatikonlämmöt maksimissaan 59 astetta.
                                Kötöstys näyttäisi toimivat, mites sitten kun ilmat lämpeää...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎