Ainakin e39 530d ja e38 740d menee pahvi nätisti ilmastoinninkennon ja syylärin väliin kun ottaa sen päälipuolella olevan kumilistan/tiivisteen pois. Ei näy päällepäin mitenkään.
[QUOTE=Cell;2234698]Niinpä, ja vielä kummallisempaa että osalla ne kuitenkin lämpeää kun toiset vannovat ettei ilman pahvia pärjää ei sitten millään.QUOTE]
Ja tämä lämpeäminen kun YLEENSÄ todetaan siitä että tuleeko kajuuttaan lämmintä vai ei.
Nyky dieselissä kun on ERITTÄIN tärkeää että saavutetaan väh. 75c mootorin lämpötila
ja mahdollisimman nopeasti jo regeneroinninkin vuoksi.
Siinä sitä saavutettavaa onkin JOS dieseliä käytetään pätkä ajossa.
Voiko huonompaa tilannetta nyky dieselille kuvitella kuin Siperian pakkaset ja pätkäajo.
Työkone joka on TARKOITETTU kuormitettuna toimimaan pitkiä aikoja
jotta tuosta jonkunlaisen hyödyn voisi saada näillä Diesel veroilla ja hinnoilla.
Ei siihen enää partikkeli suodattimen yms. lisäkustannuksia tarvitsisi.
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Ainakin e39 530d ja e38 740d menee pahvi nätisti ilmastoinninkennon ja syylärin väliin kun ottaa sen päälipuolella olevan kumilistan/tiivisteen pois. Ei näy päällepäin mitenkään.
Joo, ja ainakin E39 tapauksessa täysin hyödytöntä kun se lämpeää ilmankin. Olisi myös hyvä muistaa, että monissa autoissa on lootan öljyjen jäähdytys vielä ihan ilmalla. Jos E39:stä tukit syylarin, ei jäähdy lootakaan enää. Kylmää on ulkona, mutta turbiini vatkaa öljyyn melkoisen määrän lämpötehoa, eikä se jäähdytin siellä pahvin takana mitään tee. Ennemmin sitten vaikka pelkät munuaiset tukkoon jos siitä parempi olo itselle tulee.
Juu ei käy kateeksi M57N talviajajia Tavallaan ymmärrän ne pahvit keulalla joita viime aikoina on näkynyt, jossain vaiheessa on vaan helpompi (ja halvempi) luovuttaa ja siirtyä autoilussaan takaisin 70-luvulle.
Tänään vaihtui '04 tai ´05 530d jäähdytysnesteet, EGR-termostaatti sekä päätermostaatti. Vaihtoa ennen lämmöt 68-75 astetta, vaihdon jälkeen 75-85. Vaihteiston lämmönvaihtimen letku tukkoon ja kappas: lämmöt 87-89. Tätä noin 10 km ja sitten pihdit pois letkusta. Uusi yllätys: lämmöt eivät enää laskeneetkaan vaan jäivät sinne 88 asteeseen. Tällä kertaa lootan lämmmönvaihtimelle riitti että käytti lämpöjä kerran korkeammalla.
Noista tempuista oli taas apua muutamaksi päiväksi tai ehkä jopa viikoiksi. Omistaja hankkinee pahvia keulalle tai vaihtanee merkkiä kun seuraavan kerran alkaa paleltaa.
Mutta jos joku oikeasti laittaa E39 530d:ssa keulalle pahvia niin... Ei hyvää päivää. Onko kuljettaja tarkistanut että ikkunat ovat kiinni ja lämmityslaite päällä?
Joo, ja ainakin E39 tapauksessa täysin hyödytöntä kun se lämpeää ilmankin. Olisi myös hyvä muistaa, että monissa autoissa on lootan öljyjen jäähdytys vielä ihan ilmalla. Jos E39:stä tukit syylarin, ei jäähdy lootakaan enää. Kylmää on ulkona, mutta turbiini vatkaa öljyyn melkoisen määrän lämpötehoa, eikä se jäähdytin siellä pahvin takana mitään tee. Ennemmin sitten vaikka pelkät munuaiset tukkoon jos siitä parempi olo itselle tulee.
Tuota joo, varmasti näin on. Viimetalvena ei ollu ongelmia lämpöjen kanssa mutta nyt tuntuu olevan, eli termari on todennäköisesti vaihtokunnossa. Tosin samalla laitan vesipumpun, moniurahihnan rullat jne. 320tkm mittarissa eikä oo tietoa onko koskaan vaihdettu. Toi pahvi on mulla vain ensiapuna ja jätetty sen verran pieneksi ettei koko syyläri oo tukossa. Laatikon jäähdytys hoitunee ihan ok.
Tulin just ostosreissulta ja pakkanen heilui tuolla -28 molemmin puolin. Ei meinnaa tulla kovin kuumaa ilmaa lämppäristä. Mites muilla, onko näillä sika pakkasilla lämpö riittänyt kabinetissa? Nyt tarkoitan niitä pirssejä joissa ei ole eberiä tai webastoa.
Kattelin piilovalikosta, että nesteiden lämmöt heiluu välillä 62-72. Tuonne 72:een nousee kun ajaa maantietä 80-110kmh, mut kaupungissa lämmöt on tuota 62-65 luokkaa ja tuo maksimi kierroksten rajoitus on piilovalikon kautta katsottuna 4550rpm, jos käyttää lämppärin pois päältä n. 10 s ajan niin sitten nousee maksimi kierrosrajoitus tuohon 4600rpm jonka olen todennut olevan suurin arvo mitä voi olla ainakin omassa autossani. EGR termari ja päätermari vaihdettiin vajaa vuosi sitten.
-20 pakkasella tai lämpimämmällä lämpö on riittänyt kyllä ja piilovalikosta katsottuna nesteen lämmöt on ollut luokkaa 72-80astetta. Ei tuo ole kovin nopea lämpeämään pikkupyörityksessä ja jos nopeus ei nouse yli 60kmh.
Kommentteja ja kokemuksia? eli onko tuo auton ominaisuus vai onko jotain pielessä? Vai onko se muuten vaan niin kylmä näin kovilla pakkasilla????
Niin kyseessä E61 530xdTA -06
Tässä omat kokemukset:
E60 530d 2005, automaatti ilmastointi, ei webastoa,ei läppiä syylärin edessä.
ajoin 250 km putkeen.
matka 150km, nopeus 110km/h, lämmöt 80-82, ulkolämpö -20c
matka 100km, nopeus 90km/h, lämmöt 70-75, ulkolämpö -28c
Hyttiin riitti ihan ok lämmintä, pikkasen taka ikkunat huurtuu, ja välillä tuulilasin yläreuna (piti lisätä puhallusta lasille).
Auto menossa ens viikolla hehkujen&boksin vaihtoon. kannattaako uusia termarit samalla (ja maksaa siitä 300 EUR)... oon vähä kahen vaihella?
Vaiko pala telttapatjaa jonnekin syylärin eteen?
tulee mieleen vanha viisaus: "ehjää ei kannata korjata"
onko se ehjä?
itseä kans arvelluttaa toi DPF:n regenerointi. voisko joku kerrata mitkä ne olikaan ne edellytykset että se lähtee käyntiin?
Tuossa joo OEM-ratkaisua pahvien sijasta
Taitaa tuo auttaa kun oma vessa lämpenee kyllä ihan kohtalaisesti. Kulutus antaa ymmärtää että päätermari olisi ehkä kohta hyvä vaihtaa. DPF-poltto kyllä toimii, ainakin välillä sen on huomannut.
E: Omassa siis on jonkinsortin winter-pack ilmeisesti, vaikka onkin etelä-saksasta tuotu. Mutta eihän se näiden suomiautojen veroinen voi olla.
///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Tuossa joo OEM-ratkaisua pahvien sijasta
Taitaa tuo auttaa kun oma vessa lämpenee kyllä ihan kohtalaisesti. Kulutus antaa ymmärtää että päätermari olisi ehkä kohta hyvä vaihtaa. DPF-poltto kyllä toimii, ainakin välillä sen on huomannut.
E: Omassa siis on jonkinsortin winter-pack ilmeisesti, vaikka onkin etelä-saksasta tuotu. Mutta eihän se näiden suomiautojen veroinen voi olla.
jostain muistan lukeneeni, että noita ei ämmäpakettien kanssa tullu vakiona. sen takia jouduin itekkin tuon ostamaan.
Pyydän saada huomauttaa että nuo munuaisten läpäthän eivät todellakaan ole siellä lämmitystarkoituksessa. Edes tehdas ei ole koskaan harkinnut BMW:n keulan "pahvittamista" vaan on luottanut termostaattien "laatuun".
Nuo läpät laitettiin sinne ilmanvastuksen vähentämiseksi. Luin joskus BMW:n dokumentteja aiheesta jossa mitattiin saman auton ilmanvastusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta läpillä ja ilman. Yllättävän iso ero. Mitä vähemmän ilmaa keulasta menee auton sisään, sitä vähemmän ilmanvastusta, loogista.
Siksi läppien toimintalogiikkakaan ei ole ihan sitä mitä Suomalaisneuvostoliittolainen pahvien ja syylärikaihtimien kanssa pelannut autoilija odottaa
Pyydän saada huomauttaa että nuo munuaisten läpäthän eivät todellakaan ole siellä lämmitystarkoituksessa. Edes tehdas ei ole koskaan harkinnut BMW:n keulan "pahvittamista" vaan on luottanut termostaattien "laatuun".
Nuo läpät laitettiin sinne ilmanvastuksen vähentämiseksi. Luin joskus BMW:n dokumentteja aiheesta jossa mitattiin saman auton ilmanvastusta ja sitä kautta polttoaineenkulutusta läpillä ja ilman. Yllättävän iso ero. Mitä vähemmän ilmaa keulasta menee auton sisään, sitä vähemmän ilmanvastusta, loogista.
Siksi läppien toimintalogiikkakaan ei ole ihan sitä mitä Suomalaisneuvostoliittolainen pahvien ja syylärikaihtimien kanssa pelannut autoilija odottaa
System functions
The air flow through the radiator creates high aerodynamic drag as the driving speed increases. For this reason, the closed air flaps inhibit the air flow through the radiator during normal driving. The engine management continuously calculates the required cooling output and only opens the flaps when an increased cooling air volume is really required.
Another advantage of the air flap control is the shorter engine warm-up phase, as the better encapsulated environment means the operating temperature is reached sooner.
ei niillä näytä olevan mitään merkitystä moottorinlämpeämiselle
Mulla toimii samalla tavalla kuin Majorilla. Termareita on vaihdettu ja lämpöjä tarkkailtu sitten niin maan perusteellisesti. Eli jos kukaan ei muuta todista, niin epäuskoisena tässä pakko kohta on uskoa että LCI:ssä lämmöt ei nouse kuin dpf polton aikana -20 C pakkasella yli +90 C.
Omat yksittäiset kokeilut ja varsinkin tänään toteutettu tarkempi syyni puoltavat näkemystäsi. Termareita ei tosin ole vaihdettu, joten en oli varma, onko kaikki kunnossa vai ei?
INPA oli kiinni, kun ajelin 70km maantietä 80-100km/h matkanopeudella. Pakkasta -19...-21C*. Autona 530dA 7/07 LCI, OEM Webasto.
Tapahtui seuraavaa;
Ensimmäisen 15km aikana lämmöt nousi 87,95C*. Tämän jälkeen pysyivät 86-88 noin 3-4min, jonka jälkeen kävi hetken (~1min) 89,95C* Oliko tuo sitten bdf-poltto??? Tämän jälkeen lämmöt taas 86-88C*.
N. 35km ajon jälkeen lämmöt lähti hiljalleen tippumaan. Menin kattoon laatikon öljyn lämmöt. Laatikkoöljy oli 46C* (115 Fahrenheit). Laatikon öljyt pysyivät 43-46C* (110-115F). Samalla siis jäähdytysnesteen lämmöt laski noin 80C* arvoon (heiluntaa välillä 78-83c*) Tätä kesti sitten loppumatkan pl. ~60km ajettua lämmöt kävi hetken (½min) 86C*, ja sit takat ~80c*.
Moottorin lämmöt ja termostaatien toiminta (päätermari + EGR) näytti olevan OK, kunnes laatikon öljy lämpeni. Onkohan toi laatikon öljyn lämpö 45C* ihan OK?, vai onkohan mulla juurikin öljynlauhduttimen termostaateissa klappia?
Transmission - Gearbox control module - F5 "STATUS" - F7 "ANALOG" -> OIL TEMP tms. alarivissä vihreä palkki. Samalla sivulla moottorin ja turbiinin kierrokset jne...
Lähti vähän ulkomuistista... Samalla sivulla löytyy btw myös "moottorin lämmöt" vihreä palkki. Molemmat tuolla siis Fahrenheitteina (ainakin omassa INPA 5.02:ssa). Moottorin lämmöt tapaan seurata kuitenkin moottorin live-datasta.
Comment