Originally posted by eekuusyks
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Olen nyt kolme päivää ajellut INPA kiinii vajaan sadan kilsan pätkiä matka-ajoa ja olen melko valmis uskomaan LeMansBlauta, että ei lämpene LCI ilman pahvia tai läppiä keulalla.
Aiemmin totesin autoni lämpiävän aluksi toivottuun 90C*, tovin kuluttua lämmöt laskee ~80C*. Tämän olen todennut tapahuvan, kun lähtee liikenteeseen -20...-25C* pihalla vietetyn yön jälkee. Jos lähdin ~5C* tallista, nousee lämmöt vain tuohon 80C* ja aaltoilee siinä +/-2C*. Kaikki edellinen siis -20C* pakkasessa ajettaessa. Mielestäni tämä johtuu siitä, että ulkona vietetyn yön jälkeen ekat 10-15km auto on niin kankea, että moottorilla on kuormitusta huomattavasti enemmän. Näkyy myös PA-kulutuksessa. Laatikon öljyt eivät lämpiä yli 45C* tässä kelissä. Kulutus on ollut moottori lämpimänä 5,8l/100km maantieajossa, auto kohtuu täyteen pakattuna ja 5.6l/100km tyhjällä autolla.
Eilen iltapäivällä tuli ajetua -15C* kelissä, jollon lämmöt vakiintu 82-85C* samalla ~90km/h nopeudella. Laatikon lämmot nousi sitten 52C*. Laatikon lämmöt nousivat vain kaupunkipyörittelyssä karvan yli 60C* (kun ajoviimaa vähemmän). Kaupungissa lämmöt aina laski ~75C*.
Täänän tuli vedettyä ~1000kg kärryä perässä ja johan alkoi lämmöt nousta. Alkumatkan köröttelin kylätietä 60-80km/h ~30km. Pakkasta oli -19...-21C*. Lämmöt tässä kyydissä oli 83-85C* ja laatikossa koko matkan nousevat lämmöt siten, että ennen seuraavaa vaihetta ne olivat 57C*. Tämän jälkeen pääsin isommalle tiette ja laiton vakkariin 95km/h ja lämmöt nousi heti 90C* ja pysyi siiellä. Laatikon öljyt jatkoivat tasaista nousua ja viimeinen arvo minkä sain, ennen kuin läppäristä akku loppu, oli 71C*. Kulutus kärry perässä olikin sitten 9.1l/100km
Kun kuorma oli perässä, ei moottorin lämmöt huojuneet juurikaan. Ilman kuormaa pitkissä alamäissä moottorin lämmöt näyttävät poikkeuksetta laskevan jopa 6-7C*.
Voihan toki olla, että esim. moottorin termari on tiensä päässä ja alkaa vuotaa liian aikaisin. Laatikkoöljynlauhduttimen termostaattin lukemaan en osaa ottaa kantaa, sillä niin tasaista oli tuo öljyn lämpeeminen, kun kärry oli perässä.
Läpät saatan hommata, mutta termareita en ala vaihtaan (vielä). Hiukkassuodattimen poltto kun lähtee päälle ja lämpöä kabiinissa piisaa, niin olkoon."Meidän isä tekee teidän äitien lapset"
Audi A7 12/2012 3,0 TDI BiTbo
E21 M50B20
E60 7/2007 530dA M-Sport LCI
E39 10/2000 530dA Touring "M-Sport look"
E34 10/1990 520i
Honda Prelude EX vm.-83 1.8
Comment
-
-
Originally posted by veku View PostEli auto lämpiää hitaasti ja on myös suht kylmä sisältä.
Lämpöjen nousu riippuu pakkasesta -5 ssa täys työ saada lämmöt 4500 lukemaan lämpö,normaalisti kesällä ollut 4600\4700 nurkilla.
Onko normaalia vai onko termari mennyt ?
Autossa ei ole webastoa tms.
Ideoita.. ?
Comment
-
-
Ihme pelejä nämä vehkeet...
Mulla oli termariongelmaa, tai siis lämmöt ei noussu kuin dpf-polton aikna sinne max. 90 asteeseen, yleensä 88-89 polton aikana,
muuten tippui sinne 70 asteen pintaan,
ja kylmänä kesti kauan ajaa ennenkuin nousi yli 60 asteen.
Pistin sitten välipäivinä alahuulen umpeen,
hain jämäpalan kumi-karvamattoa ja VAG-kiinnikkeet 6 kpl euron kipale.
Lähdin ajeleen JKL-Oulu, pakkasta lähtiessä 15 astetta.
Lämmöt nousivat 90 asteeseen.
Kiihtyttäessä nousivat selvästi ylinkin, enimmilään oli 99 astetta.
Ajattelin jo että pysähdyn ja poistan suojan jos menee 100 astetta rikki.
Pakkanen kiristyi matkan edetessä, 24 asteen tienoilla lämmöt jo pysyivät
90 asteen pinnassa. 28 asteen pakkasella tippuivat likelle 80 astetta maantieajossa.
Autossa on munuaisten takana läpät. Eivät mielestäni auenneet missään vaiheessa, eikä flekti huutanut vaikka pysähdyin kun lämmöt oli 97 astetta,
ja liikkeelle lähtiessäkin 92 astetta?!? Voiko joku jostain tarkistaa
että miten noiden läppien / Flekin pitäisi käyttäytyä?
EDIT: Läppien toiminta löytykin jo edeltä, entä flektin?
Siten menin loppuviikosta jääradalle ja otin suojan pois kun lämmöt taas hätyytteli sataa astetta. Suojan irroittamisen jälkeen lämmöt oli kokoajan 90 asteessa (+-2 astetta).
Sen jälkeen kun olen ajellut maantiellä, esim. tänään 15 asteen pakkasella lämmöt nousivat 15 km matkalla 90 asteeseen ja pysyivät siellä ajon aikana,
liikennevaloissa lämmöt tippui 80 asteeseen mutta nousivat samantien takaisin.
Eli termarit tulivat kuntoon kun niille antoi vähän shokkihoitoa...
Pitääpä nyt jatkossa tarkkailla noita lämpöjä ja antaa shokkihoitoa lisää jos meinaa taas ruveta käymään kylmänä.Last edited by MajorDrake; 04-01-2011, 13:01.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostIhme pelejä nämä vehkeet...
Eli termarit tulivat kuntoon kun niille antoi vähän shokkihoitoa...
Jäähdyttimen edessä tai munuaisten takana kannattaa jokatap. näillä keleillä pitää jotain suojaa, eli lämpiää nopeemmin ja pysyy tasasemmin lämmöissään.
Sinullahan tuo orkkis läppäsysteemi jo onkin.
Pikku lämpöjen/paineitten nosto pistää jökkiin jääneille termariventtiileille silti yleensä "llikettä niveliin".///MADE IN FINLAND
sigpic
TÄLLÄ HETKELLÄ NIMISSÄ OLEVAT:
E30 SEDAN IX M-TECNIC II
F32 COUPE PERFORMANCE
F31 TOURING XDRIVE M-SPORT
Comment
-
-
Originally posted by LeMansBlau View PostHyvä, että tämä alkaa muillekin valkeneen.
Pikku lämpöjen/paineitten nosto pistää jökkiin jääneille termariventtiileille silti yleensä "llikettä niveliin".
ajelin pari vk. sitten motarilla, lämmöt kyllä nousi dpf- polton aikana 89-90 asteeseen, mua kierrätinkin välillä konetta mutta lämmöt tippuivat tällöin alaspäin.
Mielenkiintoinen havainto oli että kun keula oli ummessa, kierrättäminen ei vaikuttanut moottorinlämpoihin nimeksikkään... Tosin jos koko keula on ummessa niin eipä se syylärin läpi valuminen paljon jäähdytäkkään...
Lisäksi auto oli selvästi laiskempi alaleuka ummessa kun välijäähylle ei saanut kylmää ilmaa...M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostNo itseasiassa aiempi shokkihoito ei auttanut,
ajelin pari vk. sitten motarilla, lämmöt kyllä nousi dpf- polton aikana 89-90 asteeseen, mua kierrätinkin välillä konetta mutta lämmöt tippuivat tällöin alaspäin.
Mielenkiintoinen havainto oli että kun keula oli ummessa, kierrättäminen ei vaikuttanut moottorinlämpoihin nimeksikkään... Tosin jos koko keula on ummessa niin eipä se syylärin läpi valuminen paljon jäähdytäkkään...
Lisäksi auto oli selvästi laiskempi alaleuka ummessa kun välijäähylle ei saanut kylmää ilmaa...
Viime talvena lämmöt kävi kanssa siellä 100 C tuntumassa, mutta mulla ainakaan laatikon termari ei herännyt henkiin.
Mulla teippaukset ovat siten, että keskeltä isommat aukot ovat tukossa ja ylemmät pienet reuna-aukot ovat auki. Kait se siitä saa ilmansa mitä tarttee. Lämöt ainakin nousee 80 >< 90.
Uskoisin että pieniä nyansseja lämpökäyttäytymiseen tulee eri moottorivariaatioista vaikka itse lohko olisikin sama. Esim. mulla auto on 525 ja MajorDrakella 535. Pääasiassa lämpöjen osalta havinnot ovat samansuuntaisia.Last edited by Shappire; 04-01-2011, 19:45.F11 530 xD LCI
Comment
-
-
Originally posted by eekuusyks View PostMinkähän kokoinen jäähdytin tuohon riittäisi?
Jos vielä siirtoputket saisi metallista niin johtaisi nekin jo itsessään lämpöä pois.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Mitä isompi, sen parempi. Näin pakkasella helposti unohtuu että suurimman osan vuodesta vaihteistosta pitää saada paljon lämpöä ulos. Perinteisten automaatin öljynjäähdyttimien korvaaminen isommilla on ollut aina kauaskantoinen ratkaisu.
Tuon kokoisissa autoissa tehtaalta ko. aparaatit ovat tulleet ehkä 70*300-kennoilla alunperin.. Mitä tuoreempaa tekniikkaa, sitä pienemmällä kennolla pitäisi tosin pärjätä kun hukkalämpöä (sisäisiä kitkoja) on vähemmän.---
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostJos puuhaan ryhtyy niin lootan lämmönvaihtimesta pääsisi eroon laittamalla vaihteistoöljylle öljynjäähdytinkennon syylärin etupuolelle/välijäähdyttimen eteen alareunaan. Eli luopuisi kokonaan vesileikeistä laatikon suhteen. Näin on BMWkin päätynyt tekemään ainakin E70/E71-malleissa (muita uudempia en ole tutkinut).
Comment
-
-
Originally posted by eekuusyks View PostEikös tuossa e71 lauhduttimessa kierrä kuitenkin vesi?
http://www.realoem.com/bmw/showparts...99&hg=17&fg=05---
Comment
-
-
Lämpö ongelmia täälläkin E60 530DA:ssa. Vaihdettu EGR termostatti ja nyt lämmöt ovat 76 astetta -5 asteen pakkasessa. Onko tuo päätermari samanlainen muovi hässäkkä kuin egr termari eli voiko siis oikeasti olla rikki?
Vai pitäisikö koittaa vaan tuota letkun tukkimista laatikon jäähdyttimestä ja antaa ns sokki hoitoa? Mistä tuo letku löytyy? voisiko joku kertoa tai laittaa kuvan?'
Autossa on nuo original läpät jäähdyttimen edessä.BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69
Comment
-
-
Originally posted by bemu-freak View PostLämpö ongelmia täälläkin E60 530DA:ssa. Vaihdettu EGR termostatti ja nyt lämmöt ovat 76 astetta -5 asteen pakkasessa. Onko tuo päätermari samanlainen muovi hässäkkä kuin egr termari eli voiko siis oikeasti olla rikki?
Vai pitäisikö koittaa vaan tuota letkun tukkimista laatikon jäähdyttimestä ja antaa ns sokki hoitoa? Mistä tuo letku löytyy? voisiko joku kertoa tai laittaa kuvan?'
Autossa on nuo original läpät jäähdyttimen edessä.
tämä tukkoon letku pihdeillä ja maantielle.
Jos lämmöt nousee niin laatikon lämmönvaihdin vaihtoon !!
Todennäköisesti se päätermari siellä on sökönä.
Eli vaihda Päätermari vaan suosiolla joka on samanlainen muovi hässäkkä kuin egr termari__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
Comment