Originally posted by MajorDrake
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
-
-
Originally posted by -Tapi View Postööö, EGR-termostaatin irroitustako pohditte? Sen kummankin kiinnitysruuvin saa irti ilman ylimääräistä jumppaa kun avaa alipainepumpun letkun kiinnityksen, eli yhden ruuvin.M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Originally posted by MajorDrake View PostJa entä kun kelit lämpiää? EGR ei ole käytössä täyskaasulla,
ja täällöin juuri tarvitaan eniten sitä laatikon jäähdytystä...
Hmm, pitääkö tämä tulkita nyt siten että jos neste on 73 asteista mutta ei ole lämmennyt er-lauhduttimessa, niin se ei pääse egr-termostaatin läpi? Oletan että jos lämmöt on 90 astetta 20 asteen pakkasella niin lämpeää myös kesällä.
Comment
-
-
Emmää ymmärtänyt tuota ylläolevaa(kaan) mutta ei se mitään.
Voi hyvä tavaton minä vaan sanon! Mikä ihme saa BMW:n Steyrin tehtaan tekemään niin p-keleen monella tavalla saman asian? Luulisi näin monen variaation tekeminen tulevan kalliiksi ja vaikeaksi hallita kun tarvetta näin turhille muutoksille tuskin on. Tässä nimittäin kuva tänään avaamani X3:sen EGR:sta jonka letku jäi nyt sitten lyttäämättä vaikka kone ei lämmennyt.
---
Comment
-
-
Originally posted by Matson^ View PostEi oo pakko sattua koko EGR:n lauhduttimeen, termari sopii tulemaan "välistä" kun vähän painaa jousta kasaan + yhden termostaatin pultin joutuu avaamaan/kiristämään piippuavaimella.
Yleensä toki omissa remonteissa on se vika että yritän selvitä mahdollisimman pienellä purkamisella, mikä oikeasti hidastaa työtä vaikka miten paljon, mutta tässä jopa säästi aikaa, eikä hommasta tullu mitään ylipääsemättömän hankalaa.
Tosin tuotakin on montaa mallia kai. Omassa on v-bandit kummassakin päässä, joten se on turvallinen ottaa pois jos haluaa. Osassa se on laipalla pakosarjan päästä. Tosin kyllähän sen sieltäkin saa nätisti kun varoen tekee, ja jos katkeaa niin on ReCoilit yms keksitty
Piakkoin pitäisi tuo termarijumppa tehdä. Yli 9 litraa sadalla keskikulutus on liikaa kun keskinopeus on kuitenkin 40-50kmh ja ylikin välillä. Komeimmat kulutusluvut oli 11.8L/100km ja keskinopeus 38kmh ja risat.
Ei lainaukseen liittyen:
Mikä tämä uusi termi lauhduttimesta muuten on? Lauhduttimessa muutetaan kaasua nesteeksi. Tietääkseni jäähdytysneste menee tuonne nesteenä ja tulee myös pois. Pakokaasuistakaan ei mitään nestettä tuolla kai tehdä
Joo sorry, sama homma ottaa tuossa silmään kuin puhuttaessa öljynlauhduttajasta, silloinkin on jo pahasti vikaa jos pitää öljyjä alkaa kaasusta nesteyttämään.. Väärää termiä kun tarpeeksi viljellään niin joskus joku ymmärtää totaalin väärin hommat.Last edited by viktor; 15-01-2011, 00:43.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Laitetaampa omia mittaustuloksia kun lopulta jaksoi leikkiä salavalikon kanssa.
Ajossa lämmöt oli noin 80^C, käyden korkeimmillaan 82. Ajo noin 60km/h vaihtelevaa maastoa ja vaihtelevaa kaasunkäyttöä.
Ulkolämpötila -5^C.
Eli vähän jää vajaaksi. Oli jo valmiiksi hommattuna EGR- ja päätermari, eli ne nyt ainakin menee vaihtoon. Laatikon lämmönvaihtimen letkulle tuli hommattua pieni ja sievä sulkupanta. Kokemuksia siitä huomenna.
EGR-termaria tuohon on vaihdettu jo useasti, omasta toimesta 2v sitten. Oli aivan jumissa. Edellisestä vaihdosta oli silloin alle 2v, joten puhutaan melkeen vuosittain vaihdettavasta osasta kun huomioi auton eliniän tähän asti.
Onko muuten teillä jäähdytinnesteet vihreää vai keltaista? Omassa on vihreää, mutta nyt kahdelta kohtalaisen kokeneelta taholta kuullut että pitäisi olla keltaista.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
EGR:n jäähdytyksen ohjaus ??
Originally posted by -Tapi View PostEmmää ymmärtänyt tuota ylläolevaa(kaan) mutta ei se mitään.
Voi hyvä tavaton minä vaan sanon! Mikä ihme saa BMW:n Steyrin tehtaan tekemään niin p-keleen monella tavalla saman asian? Luulisi näin monen variaation tekeminen tulevan kalliiksi ja vaikeaksi hallita kun tarvetta näin turhille muutoksille tuskin on. Tässä nimittäin kuva tänään avaamani X3:sen EGR:sta jonka letku jäi nyt sitten lyttäämättä vaikka kone ei lämmennyt.
EGR:n alta pitäisi löytyä alipaine kello joka liikuttaa mitä??
Eli ovatkohan Steyerillä hoksanneet tuon EGR termarin vika herkkyyden ja muuttaneet
jäähdytyksen ohjaus systeemiä vai mistä tuossa alipaineella ohjauksessa on kyse ??
Tutkitko em. systeemiä??__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Comment
-
-
Originally posted by e46touring View Posttutkippas MITÄ tuo EGR:n päällä oleva mag.venttiili tekee ??
EGR:n alta pitäisi löytyä alipaine kello joka liikuttaa mitä??
Eli ovatkohan Steyerillä hoksanneet tuon EGR termarin vika herkkyyden ja muuttaneet
jäähdytyksen ohjaus systeemiä vai mistä tuossa alipaineella ohjauksessa on kyse ??
Tutkitko em. systeemiä??
Katsoin itsekin Realoem:ää: http://www.realoem.com/bmw/showparts...78&hg=11&fg=35 Jotenkin näyttäisi ettei tuossa EGR:lla ole ollenkaan termostaattia. Ikäänkuin letkut olisi vihdoin osattu letkuttaa päätermostaatin sulkeman kierron sisäpuolella! Tällöinhän EGR:ssa kiertää aina kannenlämpöinen vesi ja se kierto ei vaikuta koneen lämpenemiseen kun kierto ei ohita päätermostaattia.
http://www.realoem.com/bmw/showparts...84&hg=11&fg=50 Toisaalta jos nämä ETK:sta katselemasi linjat/ohjaus tosiaan sulkee tuon vesikierron tai säätää sen määrää niin sehän olisi kovin hienoa! Vesiputkikuvassa ei vaan näy mitään venttiiliä.
Jostain syystä nuo nyloniset kovat putket ovat nimellä "refrigrerant pipe" eikä "cooling pipe". Noilla sanoilla on aika iso ero.. Mutta eivät nuo sentään ilmastoinnin kompuralle mene---
Comment
-
-
Originally posted by DerPastor View PostPaljos oli lämmöt ennen vaihtoa? Olitko jo aiemmin vaihtanu EGR- ja päätermarin?
Omassa kulkineessa (530da -04) vaihdettiin päätermari ja egr termari, no lämmöt oli 87-92C. Mutta ulkolämpötila oli vain 0C -3c välillä. Nyt -20C pakkasta ja ajossa lämmöt putoaa 57C. Joten varmaan vaihdin sökö...
Mutta pitää nyt testata tukkimalla vaihtimen kierto, että onko vika siinä vai uusissa termareissa
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostKatsoin itsekin Realoem:ää: http://www.realoem.com/bmw/showparts...78&hg=11&fg=35 Jotenkin näyttäisi ettei tuossa EGR:lla ole ollenkaan termostaattia. Ikäänkuin letkut olisi vihdoin osattu letkuttaa päätermostaatin sulkeman kierron sisäpuolella! Tällöinhän EGR:ssa kiertää aina kannenlämpöinen vesi ja se kierto ei vaikuta koneen lämpenemiseen kun kierto ei ohita päätermostaattia.
F10/11:ssa 3-litraisten dieselien egr ja laatikonjäähyt on muuttuneet totaalisesti erilaiseksi joten niiden kanssa on toivoa...
M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...
Comment
-
-
Tänään tuli tulpattua tai oikeammin lutattua tuo vaihteiston lämmönvaihtimen kierto. Pääsee katsomaan mitä lämmöt nyt on.
Tuohon hommaan löysin motonetista oikein pätevät ruuvattavat sulkijat. Koko on pieni eli ei tule letkuun rasitusta, mutta rakenne on jämäkkä ettei anna periksikään. 25mm letkulle oleva oli passeli. Sarjassa niitä tulee kaikkiaan neljä eri kokoa ja hintaa oli kympin nurkilla. Ehdoton hankinta kyllä oli muutoinkin huoltoja ja remppoja ajatellen, menee hermot niihin muovisiin pihteihin ja lukkopihdit on jo vähän turhan rajut.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
-
Originally posted by -Tapi View PostEmmää ymmärtänyt tuota ylläolevaa(kaan) mutta ei se mitään.
no, kaikki selviää aikanaan. laitan tilannetietoa tänne sitä mukaa kun uutta selviää ja jaksan seurailla lämpöjä. tänään -25 huomasin että tyhjäkäynnillä tällä patentilla lämmöt tippuu 80 - 77 asteeseen aika nopeasti ...
Comment
-
-
Testiä takana muutama kymmenen kilsaa.
Lämmöt nousi alkuun nopsaan, aina 70^C kieppeille, sitten alkoi takkuamaan ja lopulliset lämmöt oli noin 80^C. Kerran pompahti 86^C, eli meniköhän regenerointi sitten päälle.
Laatikon lämmönvaihdin siis poissa kierrosta.
Kyllä tuo vielä päätermarin ja EGR-termain vaihtoa huutaa.
Ulkolämpötila hiukan heitellen -20 ja -27 välillä, keskimäärin -22 arvioisin.///M5
"Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."
Comment
-
Comment