Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MajorDrake
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 7540
    • Jyväshyvä

    Originally posted by OneAndOnly View Post
    Nyt katselin valikkoa ja siellä oli luku 1000, mitäs sille pitäisi tehdä? Jos painelen vasenta nappia mittaristossa niin luku pienenee ja jos painan oikeaa nappia niin tulee reset? mitenkäs tuo käyttäytyy jos kulutuslukemaa haluaa nostaa ajotietsikalla ja mitä se nollaa jos painaa sen resetin?
    Tuo on oletuskerroin. jos muutat orvon 950:een, kulutuslukema laskee 5%.
    Todennäköisesti vasemmalla napilla arvo pyörähtää ympäri jossain 700 jälkeen ja jatkuu 1300:sta tjsp.
    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7540
      • Jyväshyvä

      Kyllästyin noihin EGR-termari ongelmiin ja päätin ratkaista sen kertaheitolla.

      EGR-termarihan on 2-vaiheinen, 70 ja 88 asteiset vaiheet.
      Poistin kokonaan 70 asteisen vaiheen (ts. poistin pienemmästä, 1. termarista
      tapin) ja lisäksi lyhensin 88-asteisen termarin tappia siten että termari meni kylmänä kiinni ( 180 tkm ajetusta, ei mennyt kiinni),
      ja rälläköin tappia sen verra lyhyeksi ettei termari aukea alle 80 asteen.
      Toimivuuden testasin keittämällä kattilassa, 90 asteessa se on jo auki
      (mittasin kinkkumittarilla).

      Nyt on ajettu joku 3 tkm modauksen jälkeen, hyvin tuntuu toimivan.
      Aiemmin lämmöt nousi vain jonnekin 70 pintaan, nyt nousee
      jatkuvasti mn. 82-84 asteeseen vaikka on liki 30 astetta pakkasta.
      Tosin kestää semmoisen 25 km maantieajoa. Ei ole läppiä munaisissa...
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • OneAndOnly
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2009
        • 441
        • Nurmes

        Originally posted by MajorDrake View Post
        Tuo on oletuskerroin. jos muutat orvon 950:een, kulutuslukema laskee 5%.
        Todennäköisesti vasemmalla napilla arvo pyörähtää ympäri jossain 700 jälkeen ja jatkuu 1300:sta tjsp.

        Kiitokset neuvosta! Täytyypä rueta laskemaan ja muuttelemaan lukemia.
        näillä mennään:
        Bmw e46 320d
        Suzuki Hayabusa 1300R

        Ex:
        Volvo XC70 D5 AWD -10
        Volvo V70 D5 -02
        Volvo V70 T5 -98
        VW Taro 2.4D -90 about 80hv
        BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
        -----------------------------

        Comment

        • eekuusyks
          Bimmer Rookie
          • Oct 2009
          • 164
          • Pohjois-Pohjanmaa

          Oman "kokeiluni" tuloksia tältä päivältä :

          Lämpötila 0 ja -2 välillä, tienpinta paljas.

          Ajoa ensin n. 100km lämmöt 89 - 94 dpf poltto kävi päällä. Kulutus 6.1 .
          Ajoa takaisin 100 km lämmöt 89 - 90 kulutus 6.6 .

          Laatikonlämpöjä en vieläkään päässyt mittaamaan.

          Comment

          • Rimmon
            Bimmer Rookie
            • Sep 2003
            • 110
            • Rauma

            70c nousee lämmöt maantiellä, ylämäkiin vedätettäessä saa nousemaan n. 78c
            tarvii varmaan alkaa termareita vaihteleen
            E61 530xda -06

            Comment

            • teppo_h
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 337
              • Finland

              Morjensta...

              Laitetaanpas tämmönen kysymys koskien päätermostaattia, että:
              - käykö E39 12/1999 530da:n termari suorilta tuohon mun kikottimeen (E61 12/2005, 525d)?
              Sattui tuossa sukulaisella olemaan hyllyssä täysin käyttämätön kun ei ollu omaansa ehtiny sitä vaihtaa ennen myyntiä.
              Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
              Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
              EX:
              Chevy Suburban K2500 4x4 -97
              Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
              E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
              E36 320i Coupe, E21 318i
              MB W115 240D

              Comment

              • Clavurion
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2005
                • 9159
                • Oulu

                Originally posted by teppo_h View Post
                Morjensta...

                Laitetaanpas tämmönen kysymys koskien päätermostaattia, että:
                - käykö E39 12/1999 530da:n termari suorilta tuohon mun kikottimeen (E61 12/2005, 525d)?
                Sattui tuossa sukulaisella olemaan hyllyssä täysin käyttämätön kun ei ollu omaansa ehtiny sitä vaihtaa ennen myyntiä.
                Jos tuo on mallista, jossa ei ole EGR:n jäähdytystä, niin se ei käy edes loppupään M57 koneeseen, kun letkulähtö on hieman eri kulmassa ja osuu EGR-jäähdyttimeen.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Speed79
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 40
                  • Päijät-häme

                  Kuinka nopeasti nuo lämmöt pitäisi nousta tuonne 88-90 asteen tuntumaan? Tänäänkin ajaessani ilman lämpö n.12 ja lämpenemiseen 88 asteeseen meni reilu 40km luulisi että nopeammin nousisi noihin lämpöihin. Autoon vaihdettu kuukausi sitten egr ja päätermari. Kyseessa siis 530Da -04

                  Onko kuinka suuritöinen vaihtaa tuo automaattilootan termari ja missäpäin se sijaitsee sitä lootaa?

                  Comment

                  • Raine
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2603
                    • N/A

                    .........
                    Last edited by Raine; 19-06-2013, 13:57.
                    ///Motorporot

                    Comment

                    • Speed79
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 40
                      • Päijät-häme

                      Kiitokset erittäin kattavasta vastauksesta ja kuvista. Mitenkäs tuo poistulleen öljyn lisäys laatikkoon sitten tehdään?

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5442
                        • S:t Karins

                        + 280 th ajettu laatikon lämmönvaihdin

                        näytti tälläiselta:



                        ja



                        pientä vuotoa lienee tapahtunut...
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • Malax
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 118
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by kt0510 View Post
                          näyt2ti tälläiselta:



                          ja



                          pientä vuotoa lienee tapahtunut...
                          Kiitos kuvien laitosta

                          Tosiaan lämmöt nousi lähes normaaliin tasoon pidemmässä matka ajossa (86-89c) kaupungissa laski hieman.

                          nyt uudella lämmönvaihtimella nousee jo kevyellä ajolla ja todella nopeasti +90c
                          ja nuo termostaattien "männät" ei ihan yhtäkkiä mene tuohon kuntoon,veikkaisin, että on päästänyt läpi jo piiitkän aikaa...100tkm? 150tkm?

                          Myös vaihteiston toiminta parantui mielestäni oleellisesti, koska nyt vaihteistoöljyt lämpenee oikeaan lämpötilaan kun jäähdytysneste ei niitä jäähdytä koko ajan täydellä kierrolla. Päästi tosiaan ihan täysin läpi,ei minkäänlaista vastusta.
                          superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

                          Comment

                          • Raine
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2603
                            • N/A

                            ..........
                            Last edited by Raine; 16-05-2013, 19:53.
                            ///Motorporot

                            Comment

                            • mattipuh
                              Bimmer Rookie
                              • May 2010
                              • 150
                              • Espoo, Finland

                              Originally posted by Jalippo View Post
                              Kiitos vinkistä! Vikakoodit on luettu ja hehkun rele oli ainoa mikä oli jättänyt jäljen itsestään -> tilapäinen vika -> vikakoodi nollattiin, mutta hyppäsi heti takaisin. Hehkun valo on kyllä vilahtanut muutaman kerran näytössä, kun ulkolämpötila ollut 0 tuntumissa. Kun ehdin niin vaihdatan tuon hehkun releen ja samalla täytyy pistää uusi ilmansuodatin, jos vaikka auttaisi nykimisiin... kerron täällä kuinka kävi, kun olen saanut osat vaihdettua!
                              missäs tuo hehkun rele tarkkaan ottaen sijaitsee konehuoneessa? oisko kuvaa missään?
                              Matti
                              E61 530DA (2005)

                              Comment

                              • rawpower
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2011
                                • 54
                                • Siilinjärvi

                                Heinäkuussa tuli vaihdettua tuo päätermari ja egr-termari kun auto kävi kylmänä. Kesällä moottorin lämpötila oli 78 astetta, harvoin nousi yli 80.. Ongelma korjaantui termareiden vaihdolla ja lämmöt oli kokoajan 91-96. Kunnes nyt sitten syksyllä on alkanut viileämmillä keleillä olemaan taas alle 90 moottorinlämmöt n. 88 asteessa pyörinyt.

                                Tänään sitten oli jo reilusti kylmempää illalla, ulkolämpötila n. 2 astetta. Normaalisti ajoin töistä kotiin 26km, josta motarilla n. 20km. Mittasin lämmöt kotona ja eihän nuo taaskaan ollut kuin 78 astetta... Eli ilmeisesti se on sitten aika vaihtaa tuo laatikon lämmönvaihdin?

                                Onko osat minkähintasia ja paljonko koko homma tullut maksamaan teetettynä liikkeessä?

                                Autolla ajettu 188 tkm ja auto E61 530xDa

                                Edit: Mikäs muuten on se mittariston lämpöpalkkien maksimi, kun mulla ne palkit pysähtyy näköjään 4600-4800 rpm kohdalle oli sitten lämmöt 90 tai 78 astetta... Ja siitä jää vielä reilusti palkkeja sinne 5000 rpm asti. Eli pitäisikö palkkien kokonaan hävitä?
                                Last edited by rawpower; 09-11-2011, 15:40.
                                BMW E61 530xda -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎