Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 530d hidas lämpeään ja muutenkin kylmää kyytiä..termariko

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Raidahl
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 90
    • Helsinki

    No niin, itsellä siis tuo E61/-06 530DA ja tuossa kun kävin mökillä niin uokona oli se muutama lämpöaste, niin jo alkoi huudella partikkeli filsusta. Kabiinissa myös aika vilakka keli

    Myös lämpömittari näyttää hurjia lukemia ulkolämpötilaksi, eli tuollasta 32 astetta, eli näyttää tuollaiset 26-28 astetta liikaa. Nyt sain sen salavalikon auki ja kone oli käynnissä koko sen ajan kun jumppasin tuon valikon kanssa. Edellisestä ajosta oli n. 30min, niin lopuksi oli tyhjäkäynnillä asteet 68. Alkaa tuntumaan siltä että termarissa mahtaa olla vikaa. Nyt kyllä laitoin myös lämmöt iDrivesta punaselle, oli sellanen normaali. Mutta toisaalta siihen en ole koskenut missään caiheessa, ja kyllä tuolla kabiinissa ekana talvena tarkeni oikein hyvin, eli pari talvea sitten.

    Eli myöskin se viittaisi johonkin termariongelmaan.
    Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

    Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

    Comment

    • Mik@
      BTCF Member
      • Jul 2010
      • 1413
      • Nurmes

      Originally posted by mattipuh View Post
      missäs tuo hehkun rele tarkkaan ottaen sijaitsee konehuoneessa? oisko kuvaa missään?
      Rele on imusarjan alla. Ei näy oikeen ylhäältäpäin ollenkaan jos imusarja paikallaan. Alhaaltapäin ehkä paremmin? en tiedä koska vaihdoin samalla kertaa hehkujen kanssa ylhäältä päin. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/14/93
      E61 520Da

      Comment

      • mattipuh
        Bimmer Rookie
        • May 2010
        • 150
        • Espoo, Finland

        Originally posted by Mik@ View Post
        Rele on imusarjan alla. Ei näy oikeen ylhäältäpäin ollenkaan jos imusarja paikallaan. Alhaaltapäin ehkä paremmin? en tiedä koska vaihdoin samalla kertaa hehkujen kanssa ylhäältä päin. http://tis.spaghetticoder.org/s/view.pl?1/08/14/93
        ok, kiitos tiedosta. näkyy siis kun ottaa imusarjan ensteks kätösiin.
        Matti
        E61 530DA (2005)

        Comment

        • Mik@
          BTCF Member
          • Jul 2010
          • 1413
          • Nurmes

          Originally posted by mattipuh View Post
          ok, kiitos tiedosta. näkyy siis kun ottaa imusarjan ensteks kätösiin.
          Joo siellä se vesiletkun&johtojen alla köllöttää. Kahdella 6mm mutterilla kiinni.
          E61 520Da

          Comment

          • Rahu
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 6464
            • Tuusula

            Originally posted by Mik@ View Post
            Joo siellä se vesiletkun&johtojen alla köllöttää. Kahdella 6mm mutterilla kiinni.
            10mm
            BMW Service
            P.o4oo925441
            [email protected]
            Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
            Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

            Comment

            • Mik@
              BTCF Member
              • Jul 2010
              • 1413
              • Nurmes

              Joo 10mm kanta 6mm pultti Nusnus
              E61 520Da

              Comment

              • joko
                Bimmer Enthusiast
                • May 2004
                • 1968
                • Seinäjoki

                Originally posted by Mik@ View Post
                Joo 10mm kanta 6mm pultti Nusnus

                Molemmat väärin Se on M6 mutteri.
                Mutta asiaan, tilasin kans pää ja egr termostaatin kun päätermaria ei ainakaan ole koskaan vaihdettu (8 vuotta ja yli 300tkm). Egr termari on 3v vanha niin ajattelin samalla taas vaihtaa senkin. Laatikon lämmönvaihdin on myös alkuperäinen, joten sen saa varmaankin vielä vaihtaa. Siihen liittyen, miten paljon vaihteistoöljyä tulee ulos? Olisiko siis samalla ajankohtaista vaihtaa taas laatikkoöljytkin? Laatikkoöljyillä olen nyt ajanut n. 80tkm, ajattelin ne vaihtaa 100tkm välein mutta eipä tuossa nyt konkurssia pääsisi syntymään jos tuon vaihtimen joutuu nyt vaihtamaan.
                F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                W906 319 sprinter - 14

                Comment

                • Raidahl
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2009
                  • 90
                  • Helsinki

                  No niin, nyt on sitten testattu oikein ajossa, eli en saanut ajossa nousemaan yli 54 asteen ja heti kun tuli alamäki ja mottorijarrutusta, niin lämmöt tippu tuonne 50 asteeseen. iDrivesta laitettu kaikki punaselle, ja lämpö on täysilläkin kuin lehmän hönkäys. Voi *aska, ja vielä tuo lämpötila-anturikin menee vaihtoon, ulkona kaksi astetta ja mittari näyttää kesäisiä 31 asteen lukemia

                  Edittiä. Tuli tässä mieleen, että joku galluppi vois olla paikallaan, että kuinka monella näitä termariongelmia on/on ollut. Ei mulla ole koskaan ennen ollut termarin kanssa ongelmia, jos ei lasketa sitä vanhaan 1970 mallin Recordia josta sain ihan itse paikat tukkooon lisäämällä syylariin sitä paikkausainetta, mutta en sitten koskaan poistanut ainetta
                  Last edited by Raidahl; 15-11-2011, 10:46.
                  Ex...-06 E61 530DA, hopeanharmaa kuten omistajansakin, aktiiviohjaus + adaptiiviset ajovalot + Sport alusta.

                  Nykyinen -13 F11 530 DA XDrive Luxury

                  Comment

                  • teppo_h
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 337
                    • Finland

                    Originally posted by Raidahl View Post
                    No niin, nyt on sitten testattu oikein ajossa, eli en saanut ajossa nousemaan yli 54 asteen ja heti kun tuli alamäki ja mottorijarrutusta, niin lämmöt tippu tuonne 50 asteeseen. iDrivesta laitettu kaikki punaselle, ja lämpö on täysilläkin kuin lehmän hönkäys. Voi *aska, ja vielä tuo lämpötila-anturikin menee vaihtoon, ulkona kaksi astetta ja mittari näyttää kesäisiä 31 asteen lukemia

                    Edittiä. Tuli tässä mieleen, että joku galluppi vois olla paikallaan, että kuinka monella näitä termariongelmia on/on ollut. Ei mulla ole koskaan ennen ollut termarin kanssa ongelmia, jos ei lasketa sitä vanhaan 1970 mallin Recordia josta sain ihan itse paikat tukkooon lisäämällä syylariin sitä paikkausainetta, mutta en sitten koskaan poistanut ainetta
                    Eipä kyllä haittaa ainakaan olis tehdä pientä tutkimusta asiasta... Itellä meni kans termari vaihtoon tuossa viime viikolla, ku ei kesälläkään lämmöt noussu ku sinne 79-80 asteen nurkille. EGR termarin vaihdoin jo keväällä.
                    Nyt nousee lämmöt normaalisti.
                    Chrysler Town&Country 3.8 V6 -04
                    Renault Clio -00 1,4 8v (jo toinen)
                    EX:
                    Chevy Suburban K2500 4x4 -97
                    Renault Clio -00 1,4 8v (paalattu)
                    E87 120dA, F11 530dA, E61 525d, E36 316i, E87 116i
                    E36 320i Coupe, E21 318i
                    MB W115 240D

                    Comment

                    • rawpower
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2011
                      • 54
                      • Siilinjärvi

                      Noniin. Eilen vaihdettu laatikon lämmönvaihdin ja kyllähän selvä ero tuossa lämpenemisnopeudessa on. noin 7 minuuttia niin lämmöt oli jo 85 astetta normaalissa motariajossa.. Ei kyllä vieläkään mene reilusti yli 90, näyttäisi pyörivän tuossa 85-90 asteessa normiajossa, ainakun tulee ylämäki tai annat kaasua niin nousee ja kun ajat tasakaasulla tai alamäkeen moottorijarrulla niin laskee. Eipähän mene ainakaan alle 80.

                      Nyt muuttui sekin kun ennen vaihtoa reilun kiihdytyksen aikana lämmöt tippui noin 5 astetta alaspäin esim. 85->80 nyt kun kiihdyttää niin lämmöt lähtee nousuun.

                      Egr ja päätermari vaihdettu heinäkuun lopussa. Joko ne nuokin sitten jo levinneet? vai pitäisikö niiden lämpöjen olla se yli 90 astetta?
                      BMW E61 530xda -06

                      Comment

                      • Marko.K
                        BTCF Member
                        • Jul 2006
                        • 1193
                        • Helsinki

                        Täällä nousi 25min ajossa toissa aamuna kun oli muutama aste pakkasta niin motarilla 78 asteeseen ja laski kun lehmän häntä vähän päälle 70 heti kun poistuin motarilta. Huomenna metsästämään termaria ja egr termaria, lauantaina katellaan vaihtoa sitten.
                        F11 535d -11 367hv/728nm
                        E39 M5 -99 Alpine White II
                        E65 730da -02
                        E60 530da -03
                        E39 530da -03 240hv/600nm
                        E39 530da M-sport -99 239hv/529nm
                        E38 740iaL -95
                        E39 530d -99 245hv/528nm

                        Comment

                        • Malax
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2011
                          • 118
                          • Lappeenranta

                          Originally posted by rawpower View Post
                          Noniin. Eilen vaihdettu laatikon lämmönvaihdin ja kyllähän selvä ero tuossa lämpenemisnopeudessa on. noin 7 minuuttia niin lämmöt oli jo 85 astetta normaalissa motariajossa.. Ei kyllä vieläkään mene reilusti yli 90, näyttäisi pyörivän tuossa 85-90 asteessa normiajossa, ainakun tulee ylämäki tai annat kaasua niin nousee ja kun ajat tasakaasulla tai alamäkeen moottorijarrulla niin laskee. Eipähän mene ainakaan alle 80.

                          Nyt muuttui sekin kun ennen vaihtoa reilun kiihdytyksen aikana lämmöt tippui noin 5 astetta alaspäin esim. 85->80 nyt kun kiihdyttää niin lämmöt lähtee nousuun.

                          Egr ja päätermari vaihdettu heinäkuun lopussa. Joko ne nuokin sitten jo levinneet? vai pitäisikö niiden lämpöjen olla se yli 90 astetta?
                          Omassa uudet termarit ja uusi lämmönvaihdin ja lämmöt on 90-92 ajossa.päätermarihan on 88 asteinen,joten siinä vähintään pitäis pysyä.
                          superb Combi 2,0 TDI Ambition Business

                          Comment

                          • Spetke
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 3450
                            • Janakkala

                            Originally posted by Raidahl View Post
                            Tuli tässä mieleen, että joku galluppi vois olla paikallaan, että kuinka monella näitä termariongelmia on/on ollut.
                            Eiköhän toi ole joka BMW Dieselivehkeen ongelma
                            ---Bemu Expert Oy--- Bemu Expert Facebookissa ---Bemu Expert YouTubessa---

                            Comment

                            • repsa
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2006
                              • 1367
                              • Lempäälä

                              bdii. vaihdoin egr-termarin > polttoaineen kulutus tippui välittömästi, mut enemmän hyötyä on tuosta etä auto lämpenee sikapaljon nopeemmin.
                              5c jetta 1.2TSI 140/220
                              530e m-sport alpinweiss3 vakio
                              a4 cabi 220/300
                              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                              Comment

                              • rawpower
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2011
                                • 54
                                • Siilinjärvi

                                Jaaha, just pääsin kotiin töistä.. -1 pakkasta. Lämpesi ihan hyvin tonne 88 asteeseen, jossa pysyi kun ajoi tasakaasulla ja muutaman kerran kävi jopa 90 asteessa kun ylämäkeen ajoi. Mutta mistähän johtuu, että lämmöt alkaa laskea heti kun loivaan alamäkeen ajaa tai kaasu ylhäällä moottorijarrutuksella menee. Saattaa tippua jopa 2astetta...

                                Liikennevaloissa tippui 87-> 85 kun noin minuutin pysähdyksissä olin ja sitten vielä kermana kakun päälle noin 5 minuuttia tyhjäkäyntiä pihasa niin lämmöt laski 75 asteeseen...

                                Kuinka paskoja ja kestäviä nämä v*tun termarit oikein on? Heinäkuun lopussa siis tosiaankin vaihdettu päätermari ja egr. Onko nuo oireet tyypillisiä egr termarin vuodolle?

                                Onko näissä varaosissa ees minkäänlaista takuuta, ei nimittäin hirveesti nappais ruveta maksamaan uusista 3kk käytön jälkeen...
                                BMW E61 530xda -06

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎