E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • HTK12
    replied
    Originally posted by jarkkoo View Post
    Kokemusta tuli kartutettua, kannattaa mittaamalla tarkistaa, että ostamasi vastus on ehjä ennen kuin alat ähräämään, tuli äsken pakkasessa ulkona viriteltyä vastusmodi paikalleen ja eihän se toiminut, eli weba teki vain tuuletuksen muttei edes yrittäny käyntiin, kytkentöjen tarkastuksen jälkeen kokeilin vielä kertaalleen ja sama homma. Purin vastuksen pois ja kytkin venttiilin takaisin toimintaan, weba toimii taas ok.

    Mittasin vastuksen ja se on todellakin varsin hyvä vastuksena, ollen ääretön, muttei sovellu tähän käyttöön. Ei lie kovin yleistä, että saa kaupasta valmiiksi risan tehovastuksen, pitäiskö laittaa lotto vetämään..

    Kyseessä siis Partcosta haettu 47Ohm 25W vastus.
    Kaikki kuluttaja eletroniikka alkaa olla halvimmalla tehtyä Kiinassa, joten laatu on mitä on. Laatu on sitä samaa vaikka sen ostaisit Suomesta kivijalkaliikkeestä..

    Leave a comment:


  • jarkkoo
    replied
    Kokemusta tuli kartutettua, kannattaa mittaamalla tarkistaa, että ostamasi vastus on ehjä ennen kuin alat ähräämään, tuli äsken pakkasessa ulkona viriteltyä vastusmodi paikalleen ja eihän se toiminut, eli weba teki vain tuuletuksen muttei edes yrittäny käyntiin, kytkentöjen tarkastuksen jälkeen kokeilin vielä kertaalleen ja sama homma. Purin vastuksen pois ja kytkin venttiilin takaisin toimintaan, weba toimii taas ok.

    Mittasin vastuksen ja se on todellakin varsin hyvä vastuksena, ollen ääretön, muttei sovellu tähän käyttöön. Ei lie kovin yleistä, että saa kaupasta valmiiksi risan tehovastuksen, pitäiskö laittaa lotto vetämään..

    Kyseessä siis Partcosta haettu 47Ohm 25W vastus.

    Leave a comment:


  • Toipi
    replied
    Vikakoodit

    Webasto ei lähde käyntiin ja antoi tälläset vikakoodit:

    00E71D message (auxiliary coolant pump, 0x2EC)incorrect, receiver IHKA,transmitter SHZH

    S 0179 no communication possible with: indep./aux heater

    Kuinkah noita lähtis purkaan? Ainakin uuden/huolletun webaston ohjainkortin tarttis?

    Leave a comment:


  • hihnala
    replied
    Ohjainkortin korjaus

    Minkälaisella varmuusprosentilla ohjainkortti pystytään korjaamaan ja missä olisi operaation hinta/laatusuhde parhaiten kohdallaan? Vikakoodien viittaamat puhallin ja pumppu testattu toimiviksi ilman mitään oireita ja muutenkin laite näyttää ihan siistiltä, joten kortti pöydällä valmiina postiin..

    Edit. mistähän toi hymiö tohon otsikkoon tuli..

    Leave a comment:


  • HTK12
    replied
    Originally posted by IsoGee View Post
    Kaikki on ollut auki, hipelöity, mittailtu, testattu... Uusi pumppu ja webaston diagnostiikkatyökalu on jo postissa. Edellisestä bemmistä meni myös pumppu, vika tosin oli selvä. Tässä nyt epäilyttää että olisi auton päässäkin vikaa (lämpöanturit), siksi toimintalogiikkaa tuntevia täällä kosiskelen. Kaverille tehtiin venttiilimodi, josta seurasi että kabiini ei esilämmennyt tarpeeksi, siksi se ei houkuta.

    Osaatko sano mikä ohjelma ja "kaapeli" pitää olla että saa mahdollisimman paljon bemmissä tutkittua ja tehtyä? INPA, TIS, DIS, näitä tuntuu riittävän, yhteenkään en ole perehtynyt... Toistaiseksi V-Checkerillä on menty.
    Toki se kabiini lämpenee vähemmän kun moottorikin pitää lämmittää. Itse tosin mieluummin valitsen lämpimän moottorin ja haalean kabiinin kuin kylmän moottorin ja lämpimän kabiinin.. Jokainen toki valitsee mitä itse arvostaa.

    E61 kanssa K+DCAN kaapeli, ohjelmiksi sitten ISTA & INPA. TIS sisältää pelkästään korjausohjeita. ISTA sisältää myös korjausohjeet. ISTA korvasi DIS merkkihuollossa ~2009. DIS ajatetaan virtuaalikoneessa, joten se on paljon hitaampi ja kömpelömpi käyttää kuin ISTA. DIS kannattaa valita vain jos tarkoitusta on 90-luvun alkun autoja tarkoitus lukea. Multa löytyy kaapelita ja softia, laittele priivaa jos kiinnostaa.

    Leave a comment:


  • IsoGee
    replied
    4 euron vastus väliin ja lämmittämään alusta asti moottoriakin. Näyttäisi olevan orkkis Webasto, joten suosittelen lukemaan koodeja BMW:n ohjelmilla. Webaston luona oleva lisäpumppu näistä menee melkein kaikista jossain vaiheessa. Kuskin puolen eturengas irti ja sisälokari irti niin siinä on kaikki naaman edessä. Webasto, pumppu, ja vesiventtiili.
    Kaikki on ollut auki, hipelöity, mittailtu, testattu... Uusi pumppu ja webaston diagnostiikkatyökalu on jo postissa. Edellisestä bemmistä meni myös pumppu, vika tosin oli selvä. Tässä nyt epäilyttää että olisi auton päässäkin vikaa (lämpöanturit), siksi toimintalogiikkaa tuntevia täällä kosiskelen. Kaverille tehtiin venttiilimodi, josta seurasi että kabiini ei esilämmennyt tarpeeksi, siksi se ei houkuta.

    Osaatko sano mikä ohjelma ja "kaapeli" pitää olla että saa mahdollisimman paljon bemmissä tutkittua ja tehtyä? INPA, TIS, DIS, näitä tuntuu riittävän, yhteenkään en ole perehtynyt... Toistaiseksi V-Checkerillä on menty.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by IsoGee View Post
    Vahvasti olen siinä google-uskossa että E71D on juuri webaston ulkoisen pumpun koodi. Miten se näkyy IHKAssa (kun ohjaus on kuitenkin webastolta), en osaa sanoa. :think Viisaammat ovat kertoneet että myös vesiventtiilistä jäisi IHKAan koodeja esim. "coolant valve short circuit" taikka "open circuit". Webaston kortille nämä eivät kuulemma jää muistiin Tässä tapauksessa näitä ei ole missään vaiheessa esiintynyt IHKAssakaan.

    Webaston sammuminen kabiinin lämmettyä ja osan virtauksesta siirryttyä moottorille selittyisi kiehumisella (IHKAssa coolant temp 90ast) vain jos venttiili ei kuitenkaan toimisi oikein. Tai jos E71D onkin joku toinen moottorilla vettä kierrättävä pumppu joka puuttuu pelistä...

    Pitää jatkaa guuggelointia.
    4 euron vastus väliin ja lämmittämään alusta asti moottoriakin. Näyttäisi olevan orkkis Webasto, joten suosittelen lukemaan koodeja BMW:n ohjelmilla. Webaston luona oleva lisäpumppu näistä menee melkein kaikista jossain vaiheessa. Kuskin puolen eturengas irti ja sisälokari irti niin siinä on kaikki naaman edessä. Webasto, pumppu, ja vesiventtiili.

    Leave a comment:


  • IsoGee
    replied
    Vahvasti olen siinä google-uskossa että E71D on juuri webaston ulkoisen pumpun koodi. Miten se näkyy IHKAssa (kun ohjaus on kuitenkin webastolta), en osaa sanoa. :think Viisaammat ovat kertoneet että myös vesiventtiilistä jäisi IHKAan koodeja esim. "coolant valve short circuit" taikka "open circuit". Webaston kortille nämä eivät kuulemma jää muistiin Tässä tapauksessa näitä ei ole missään vaiheessa esiintynyt IHKAssakaan.

    Webaston sammuminen kabiinin lämmettyä ja osan virtauksesta siirryttyä moottorille selittyisi kiehumisella (IHKAssa coolant temp 90ast) vain jos venttiili ei kuitenkaan toimisi oikein. Tai jos E71D onkin joku toinen moottorilla vettä kierrättävä pumppu joka puuttuu pelistä...

    Pitää jatkaa guuggelointia.

    Leave a comment:


  • Habaza
    replied
    Onko tuo Auxiliary water pump communication error webaston vesipumpun koodi? Jos olisi retroifit webasto, voisi olla ehkä myös auton oman sähköisen vesipumpun koodi jos en väärin muista. Itsellä oli retrofit weban ylikuumenemisongelmaa, johtui tuosta toisesta vesipumpusta joka jarrutti kiertoa, siitä sisuskalut pois ja ongelmat loppui.

    Leave a comment:


  • IsoGee
    replied
    Pahoittelen pitkähköä postausta, mutta näitä asioita kuitenkin todennäköisesti erikseen kysyttäisiin... Vastaan tässä kaikkiin edellisiin replyihin, kiitos niistä!:

    Normaalisti webasto ei ala 5 minuutin jälkeen pienentään tehoa, vaan vasta loppuvaiheessa kun lämmitys tarve pienenee. Toinen asia tuo putkien sykintä, sehän on ihan normaalia vesiventtiilin toimintaa kun sisäkennon lämpöä rajoitetaan, mutta ei lämmitysvaiheessa. Missä lämpötilassa testiä tehtiin?
    Tulkitsen tuon "hidastumisen" (~30%) normaaliksi syttymisvaiheen jälkeen. Yleensä pa-lämmittimet tekevät niin. Sykintä on siis varmaan venttiilistä, jos kerran sen toimintalogiikkaan kuuluu "pätkiä" virtausta tuolla tavalla. Testi tehtiin tallissa +14 asteessa ja webaston automaattinen sammutus+uudelleenkäynnistys tapahtui kun sisätila oli 16,6 ast IHKAn data streamin mukaan. Joten tuo vesivirtauksen vaihto sisätilan kennoilta moottorilohkolle 10min jälkeen sopii myös logiikkaan.

    Webasto vaikuttaa alkuperäiseltä, mukana on BMWn "iso" kaukosäädin ja operointi toimii iDrivesta, johtosarjat, letkut ym. näyttävät alkuperäisiltä jne. En tosin tiedä mistä sen saisi varmaksi tarkistettua. :think

    Weba keittää, vesipumpun ei kuulu sykkiä vaan pumpata tasaisesti. Tai sitten weba luulee keittävänsä, mites kortin lämpöanturi?
    Vesiventtiilin jumiminen toki estää kierron ja aiheuttaa keittämisen. Vesiventtiili on virrattomana auki ja näin sen kuuluisi olla myös silloin kun esilämmitys on päällä. Vikahan voisi olla periaatteessa vesiventtiiliä ohjaavassa IHKA-paneelissa (ilmastointipaneeli). Joka tapauksessa "activation interrupted" meinaa weban pakkosammutusta, yleensä oman kokemuksen mukaan johtuu keittämisestä.
    Webaston kortti oli juuri testattavana ja uudelleenjuotettavana Siikalatvalla Oulussa, joten se on kunnossa. Pumppu ei voi aiheuttaa tuota "sykintää", se on selvä, ja "heijaaminen" voisi tulla vesiventtiilin pätkimisestä (vastapaineen muutos). Olen ymmärtänyt että vesiventtiilin ohjaus tulee webastolta, ehkä vain sisälämpötilatieto IHKAsta? Testerillä näytti normaalilta (n16 ast lämmityksen loppuvaiheessa).
    Tuo vikakoodi "43F2 Electrical Aux Heater - Activation Interrupted" viittaa SÄHKÖISEEN lisälämmittimeen (tuulilasin avaamiseksi), ei webastoon (toisin kuin eräs "XXXX Auxiliary fuel heater..."-koodi), laitoin sen viestiin mukaan referenssiksi, jos vaikka joku saisi siitä vinkkiä johonkin yleiseen lämmitysjärjestelmän ongelmaan liittyen. Koska tuo ulkolämpötila-arvokin on -40ast (minimiarvo, eli jotain on vialla).

    SUMMA SUMMARUM tähän asti:
    - Letkujen sykintä ja pumpun heijaus johtuisi vesiventtiilin OIKEASTA toiminnasta.
    - Sisälämpötilan kehityksen ja webaston toimintatilan (vesi sisätilakennoilta moottorille) vaihtuminen olisi NORMAALIA.

    - EPÄSELVÄÄ on vielä miksi webasto sammui kokonaan 15min päästä, vaikka lämmitys oli siirtynyt sisätilasta moottorille joka oli vielä kylmä. Keittikö webasto ja jos niin miksi, jos pumppu ja vaihtoventtiili kuitenkin toimivat? Oliko moottori "liian" lämmin (+15)? Ja kuuluuko vesiventtiilin kela olla tulikuuma?
    - Jotain VIKAA lienee ulkolämmön mittauksessa (IHKA: -40ast), sekä mahdollisesti jäähdytysnesteen mittauksessa (coolant temp vaihtelu 10/90/170/70 ast).

    Onko kellään vinkkejä mitä näille voisi tehdä? "Korjaamo" ei näitä vikoja ole havainnut
    Last edited by IsoGee; 31-12-2017, 11:26.

    Leave a comment:


  • Esal
    replied
    Lueskelin selostusta läpi ja seuraaviin kiinnitin huomiota:

    Normaalisti webasto ei ala 5 minuutin jälkeen pienentään tehoa, vaan vasta loppuvaiheessa kun lämmitys tarve pienenee. Toinen asia tuo putkien sykintä, sehän on ihan normaalia vesiventtiilin toimintaa kun sisäkennon lämpöä rajoitetaan, mutta ei lämmitysvaiheessa. Missä lämpötilassa testiä tehtiin?

    Leave a comment:


  • Habaza
    replied
    Onko webasto alkuperäinen vai retrofit?

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Weba keittää, vesipumpun ei kuulu sykkiä vaan pumpata tasaisesti. Tai sitten weba luulee keittävänsä, mites kortin lämpöanturi?

    ps. tuo teksti oli niin pitkä että en jaksanut lukea kokonaan

    edit. Luin vähän lisää. Vesiventtiilin jumiminen toki estää kierron ja aiheuttaa keittämisen. Vesiventtiili on virrattomana auki ja näin sen kuuluisi olla myös silloin kun esilämmitys on päällä. Vikahan voisi olla periaatteessa vesiventtiiliä ohjaavassa IHKA-paneelissa (ilmastointipaneeli).

    Joka tapauksessa "activation interrupted" meinaa weban pakkosammutusta, yleensä oman kokemuksen mukaan johtuu keittämisestä.
    Last edited by böntti; 29-12-2017, 22:50.

    Leave a comment:


  • IsoGee
    replied
    Webaston mystinen(?) vika

    Terve,

    Pitkästi on täällä juttua webastojen ongelmista, eikä tämäkään tarina ole lyhyt... Koitan postata myös ratkaisun ongelmaan kunhan se joskus selviää. Auto on BMW E61 2006/05 ja webasto Thermo Top C 5kw. Sille on jotakin tehty ed. omistajan toimesta yli 5 vuotta sitten, koska pultteja oli poikki. Mutta toiminut silti/siksi moitteetta tähän asti.

    Autoon ei tullut lämmintä ajossa, ennenkuin lämmitysjärjestelmän kytki pois ja takaisin päälle, kuului ilmeisesti läppien aukeaminen ja alkoi heti tulla lämmintä.
    Webasto ei edes yrittänyt käynnistyä kaukosäätimestä, mutta kojetaulun tuuletinvalo alkoi vilkkua, sisätuuletin ja vesipumppu käynnistyivät. Ajastus iDrivesta teki saman, ja "Direct operation" ei pysynyt päällä ollenkaan. Kun auton starttasi, lähti webasto käyntiin normaalisti ja alkoi ilmeisesti myös lämmittää.

    Vian esiintymistä ennen auto oli juuri peltikorjaamolla keulan (puskuri, vasen ajovalo, vasen lokasuoja) vauriokorjauksessa. Päättelin että autoa on ehkä käytetty ilman puskuria (=ulkolämpöanturia) ja kortti mennyt lukkoon. Korjaamo kiistää. Omalla testerillä "outside temp" on -40ast. Ulkoanturi on paikoillaan ja mittaristossa näkyy oikea oikea lämpötila. Vein takaisin korjaamoon vikakoodin lukuun. Ulkoanturi ja johto toimii, mutta Autocomilla saivat mm. seuraavat koodit:
    43F2 Electrical Aux Heater - Activation Interrupted
    49A2 Viesti A_temp_relativzeit 0x310
    9B28 Ilmast.Polttoainetoim.Ulkoinen Lämmityslaite Ohjausyksikön vika

    Tästä innostuneena Webaston kortti lähti Siikalatvalle tarkastettavaksi, mitään vikaa ei kuitenkaan löytynyt eikä mitään koodeja ollut muistissa. Autosta löysin kuitenkin omalla testerillä vielä:
    E71D Auxiliary water pump communication error ja
    43F2 Electrical Aux Heater - Activation Interrupted

    Testasin vesipumpun irrotettuna, vaikutti olevan kunnossa mekaanisesti ja sähköisesti: hurisee, mutta ei vingu tai sirise. Sähköinen vastus on 10kOhm, sopien elektroniseen pumpuun. Laitoin kuitenkin uuden pumpun tilaukseen. Tänään testasin laitetta "korjatulla" kortilla ja vanhalla pumpulla, jotta saisin vielä viimeisimmät vikakoodit näkyviin. Oli vain:
    43F2 Electrical Aux Heater - Activation Interrupted

    Testi meni seuraavasti:
    - Vesipumppu käynnistyy sytytysvirran kanssa normaalisti
    - iDrivesta independent heater päälle
    - Webasto alkaa tuulettamaan
    - Polttoainepumppu lähtee napsuttamaan, weba syttyy kohta ja pakoputkesta tulee kuumaa, palaa puhtaasti. Weban lohko lämpeää.
    - Käy n. 5min, tuuletin ja pa-pumppu hidastuvat hiukan (sytytysvaihe ohi?)
    - n. 10min päästä weban poltin yhtäkkiä sammuu.
    - Starttaa melkein heti itsestään uudelleen.
    - Vesipumpun kierrokset alkaa heijata hiukan ylös-alas.
    - Tulo- ja lähtövesiputkissa tuntuu tasainen terävä sykintä 1…2 sek välein (vrt. pulssi rannevaltimosta).
    - Vesiventtiilin (sisätila/moottorin lämmitys) kelan metallikuori on tulikuuma, onkohan normaalia?? Vastus navoista ja webaston pään liittimestä 12 Ohm.
    - Weba sammuu n. 5min päästä, vesipumppu jää käyntiin.
    - Tässä vaiheessa sammutin webaston iDrivesta, ettei kortti mene lukkoon.

    Seurasin käsin ja testerillä (IHKA-moduulin data stream) lämpötiloja:
    - Ekan sammutuksen kohdalla "coolant temp" välkkyi n90ast ja 10as välillä (onkohan anturivika??).
    - Sisätilan lämmönvaihtimien lämmöt nousivat n 65ast.
    - Sisätila nousi 16 asteeseen (pyynti 20).
    - 5…10min välillä weban tulo- ja lähtövesiputket olivat kuumat, moottorilta tuleva letku venttiililtä pysyi kylmänä koko ajan.
    - weban sammuttua "coolant temp" poppasi 170asteeseen(!) ja kuskin puolen lämmönvaihdin laski pikku hiljaa 13 asteeseen, pelkääjän puoli pysyi >60ast.
    - Weban runko ja vesiventtiilin kela kylmenivät muutamassa minuutissa sammutuksen jälkeen.
    - Kun otin autosta virrat pois, "coolant temp" vaihtui näyttämään 70ast.
    - Ulkolämpötila on näyttänyt jo pitkään koko ajan -40ast, ilmeisesti jokin vika sekin. Kojetaulussa näkyy oikea lämpötila.

    Pumppua odotellessa ja webaston diagnostiikkapalikan tilaamista harkitessa otan mielelläni vastaan spekulaatioita missä vika saattaisi olla. Ehkä joku webaston logiikkaa tunteva keksii kuvauksesta jotain?! Itseä epäilyttää vesiventtiilin kelan kuumentuminen, vaikka arvot ja toiminta vaikuttaa normaalilta.

    Any ideas?

    Leave a comment:


  • hihnala
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Onko laitetta huollettu lähiaikoina?
    Juuei ole huollettu varmaan koskaan ja kesän yli ollut tietty käyttämättä. Kaikki vikakoodit oli kilometrimäärän mukaan ilmenneet samaan aikaan, mutta vaan eka niistä oli "Present - Yes", kaksi jälkimmäistä "No". Mutta eipä siinä, pitää purkaa laite irti ja katella noi läpi - kiitos avusta!

    Leave a comment:

Working...
X