E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • JaniLap
    replied
    Originally posted by hihnala View Post
    Jotain ulinoita käynnistyessään nyt päästeli, mut niistä vaikea päätellä. Mikä toi combustion-air-fan on, voiko vika olla siinä(kin)?
    Se on paloilmapuhallin, jonka virtaa tarkkaillaan ja sille on oma vikakoodinsa. Varsinkin jos vinkuu alkutuuletuksessa, niin puhaltimen laakerit on usein kuivat ja tavallisesti seurausta pidemmästä käyttämättömyydestä. Vikakoodin ilmaantuminen pysäyttää laitteen, eli voisi sopia tapaukseen. Onko laitetta huollettu lähiaikoina? Palopesä karstoittuu varsinkin lyhytaikaisessa käytössä ja hoitona on lämmittimen purku osiin ja palopesän puhdistus. Myös tuon paloilmapuhaltimen moottorin laakerin öljyäminen voisi auttaa.

    Leave a comment:


  • hihnala
    replied
    Originally posted by JaniLap View Post
    Kuulostaa kiertovesipumpun vikaantumiseen liittyvältä toimintahäiriöltä Webaston käytön yhteydessä, minkä vuoksi johtaa Webaston lukittumiseen ylikuumenemisen johdosta. Tähän voisi auttaa ko. pumpun vaihto.
    Pumppu on vaihdettu kolme-neljä vuotta sitten. Sillon ei menny lukkoon - lakkasi vaan polttamasta, kun kuumeni tarpeeksi.

    Jotain ulinoita käynnistyessään nyt päästeli, mut niistä vaikea päätellä. Mikä toi combustion-air-fan on, voiko vika olla siinä(kin)?

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by hihnala View Post
    Onko kukaan törmännyt tällaiseen vikakoodisettiin:

    IHKA60_2 --- 0x00E71D Message (auxiliary coolant pump, 0x2EC) incorrect, receiver IHKA, transmitter SHZH
    SHZH_E65 --- 0x009B2E SHZH: Heater locking
    SHZH_E65 --- 0x009B30 SHZH: Combustion-air-fan circuit faulty

    Lukitus poistettiin ja käytin sulakkeenkin irti yli 5s. Sen jälkeen webasto lähti pari kertaa käyntiin ja tuuppasi jo selvästi lämpöäkin, mutta on menny ilmeisesti uudestaan lukkoon, kun ei enää käynnisty.

    Edit. Saako lukon pois pelkällä sulakkeen irroituksella vai vaatiiko diagnostiikkasoftan?
    Kuulostaa kiertovesipumpun vikaantumiseen liittyvältä toimintahäiriöltä Webaston käytön yhteydessä, minkä vuoksi johtaa Webaston lukittumiseen ylikuumenemisen johdosta. Tähän voisi auttaa ko. pumpun vaihto. Pumppu sijaitsee tehdaswebastollisissa autoissa kuskinpuolen etulokasuojan sisällä.

    Tehdasasenteisen Webaston lukituksen poisto ei onnistu pelkällä sulakkeen irroituksella, vaan vaatii myös diagnostiikkaohjelman käyttöä. Sen sijaan jälkiasenteissa lämmittimissä, jotka eivät ole kytketty auton valvontaan, lukituksen avaus onnistuu sulakkeen irroittamisella.

    Leave a comment:


  • hihnala
    replied
    Webasto lukossa

    Onko kukaan törmännyt tällaiseen vikakoodisettiin:

    IHKA60_2 --- 0x00E71D Message (auxiliary coolant pump, 0x2EC) incorrect, receiver IHKA, transmitter SHZH
    SHZH_E65 --- 0x009B2E SHZH: Heater locking
    SHZH_E65 --- 0x009B30 SHZH: Combustion-air-fan circuit faulty

    Lukitus poistettiin ja käytin sulakkeenkin irti yli 5s. Sen jälkeen webasto lähti pari kertaa käyntiin ja tuuppasi jo selvästi lämpöäkin, mutta on menny ilmeisesti uudestaan lukkoon, kun ei enää käynnisty.

    Edit. Saako lukon pois pelkällä sulakkeen irroituksella vai vaatiiko diagnostiikkasoftan?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by samel View Post
    Toimii.
    Ulkona -2, lämmitysaika 20min, moottorin lämmöt 4250rpm kierrosluvun lämpömittarissa, sisälämmmöt +11 keskikonsolin korkeudella.
    Enemmin kiinnostaisi tietää se mittariston salavalikosta katsottu oikea moottorin lämpölukema,kuin joku kiekkamittarin "valopalkki".

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Originally posted by samel View Post
    Nyt on vastus asennettu, huomenna näkee toimiiko se.
    Piuhat meni venttiililtä suoraan lokarin läpi hyttiin ei siis olleet johtonipussa.
    Sisälokari lähti loppujen lopuksi taivuttelemalla ja kääntelemällä suht helposti irti.
    Toimii.
    Ulkona -2, lämmitysaika 20min, moottorin lämmöt 4250rpm kierrosluvun lämpömittarissa, sisälämmmöt +11 keskikonsolin korkeudella.

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Nyt on vastus asennettu, huomenna näkee toimiiko se.
    Piuhat meni venttiililtä suoraan lokarin läpi hyttiin ei siis olleet johtonipussa.
    Sisälokari lähti loppujen lopuksi taivuttelemalla ja kääntelemällä suht helposti irti.
    Last edited by samel; 11-12-2017, 05:59.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by exautisti View Post
    Jos on retrofitattu niin on myös varustelistassa.
    Ei siis auton omassa "koodauslistassa",vaan ns.tehtaan oe varustelistassa? Miten se voi tuossa olla,jos laitetta ei autoa tilatessa ole asennettu? Tai eihän orkkislistaa toki ole välttämättä käytettävissä. Sainkohan nyt varmasti mahdollisimman epäselvästi asiani ilmaistua?

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Mitä sanoo auton varustelista Webasta (Auxiliary heating)?
    Jos on retrofitattu niin on myös varustelistassa.

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by samel View Post
    Luulisin että tehdasasennettu.
    Mitä sanoo auton varustelista Webasta (Auxiliary heating)?

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Originally posted by exautisti View Post
    Jos on jälkeenpäin retrofitattu webasto niin johot ei mene samassa läjässä vaan yleensä siinä vieressä, toki asentajasta riippuen.
    Luulisin että tehdasasennettu. Mutta en ole varma. Auto on nyt lämpimässä tallissa ja tarkoitus ihmetellä sitä sisälokasuojaa viikonloppuna.

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Jos on jälkeenpäin retrofitattu webasto niin johot ei mene samassa läjässä vaan yleensä siinä vieressä, toki asentajasta riippuen.

    Leave a comment:


  • RHH
    replied
    http://www.pelicanparts.com/techarti...eplacement.htm. Sieltä lisävinkkiä sisälokasuojan irrotukseen...

    Leave a comment:


  • RHH
    replied
    Sisälokasuojan irrotus ei ole mikään kummonen homma. Ruuvit auki sekä muoviniitit irti niin lähtee taivuttelemalla nätisti pois kolostaan.

    Clavurionin ohjeen mukaan kun teet niin varmasti onnistuu. Jos haluat olla varma mitä piuhoja olet katkomassa otat vesiventtiilin liittimen irti ja katsot sieltä juuresta värit.

    Vastuksen laitat kuivalle puolelle konehuoneeseen siihen iskaritornin yläosan huitteille. Siitä se johtonippu menee iskaritornin etupuolelta.

    Sisälokasuojan kanssa taiteilu on tietysti vähän helpompaa lämpösessä tallissa kuin ulkona pakkasessa.

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. Oletko nyt tutkinut oikeaa johtonippua?
    Johtonippu iskarin vieressä josta menee piuhat kohti venttiiliä. Siitä menee kyllä useampikin piuha venttiilin vierestä. Venttiililtä piuhat lähtee kyllä hyttiä kohti. Tai sitten ne tekee vain lenkin. Nipussa oli kyllä valko/musta johto olisiko sitten se? Kun saisi sen lokarin irti niin helpottaisi paljon.
    Tarkoitus vielä loppuviikosta tuota tutkia.
    Last edited by samel; 04-12-2017, 17:20.

    Leave a comment:

Working...
X