E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • WSE1
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Ei se ime kennon paluuputkesta jos webaston pumppu ei ole päällä vaan vesi virtaa vaihtoventtiililtä (suuremmasta paineesta) suoraan kennon paluuletkuun ja siitä eteenpäin, eikö? Sitten taas jos kennon menopuolella on lisävesipumppu päällä, tulee hullunkierto eli osittain sama vesi kiertää ympyrää, lämpöä ei tällöin tule kunnolla moottorilta.

    Näin siis silloin kun webasto ei ole päällä tuottamassa lämpöä kiertoon.
    Orkkiswebassa default asetuksena pumppu on aina päällä kun moottori käy riippumatta siitä onko itse webasto "päällä" (webastohan on lisälämmittimenä aina päällä kun lämpötila on alle +7C(?) pumppu siis käy riippumatta siitä tekeekö weba lämmitystyötä vaiko ei. + kelillä kun itse weballe ei tule käynnistystä ei kyllä sisälämmön kanssakaan ole ongelmia...). Tietysti jos lisälämmityksen tai pumpun on koodannut pois toiminnasta näin ei ole, mutta käytännössä kukaan ei ole koodannut tuolla tavalla.
    Last edited by WSE1; 07-02-2016, 11:28.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Kyllä siellä on meno- ja tulopuolen välillä paine-ero mikä aiheuttaa virtauksen korkeammasta paineesta matalampaan.
    No näin minäkin ajattelin, mutta en alkanu huuteleen
    Letku yleensä hieman jopa kädellä tuntien pullistuu pumpun jälkeen

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Kyllä siellä on meno- ja tulopuolen välillä paine-ero mikä aiheuttaa virtauksen korkeammasta paineesta matalampaan.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Selitäppä maallikolle miten paineistetussa (vesi)tilassa (siis auton käydessä) voi jossain päin järjestelmää olla samalla alipainetta.
    Termi ei ollu oikea, mutta eiköhän siellä kierrossa ole aina jostakipäin virtaus ja jonnekkinpäin ja se virtaus luo imua jos on y tai t-haaraa matkalla

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by JAK85 View Post
    tämä loisi mahdollisesti pienen alipaineen t-haaralta eikä päinvastoin.
    Selitäppä maallikolle miten paineistetussa (vesi)tilassa (siis auton käydessä) voi jossain päin järjestelmää olla samalla alipainetta.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Ei se ime kennon paluuputkesta jos webaston pumppu ei ole päällä vaan vesi virtaa vaihtoventtiililtä (suuremmasta paineesta) suoraan kennon paluuletkuun ja siitä eteenpäin, eikö? Sitten taas jos kennon menopuolella on lisävesipumppu päällä, tulee hullunkierto eli osittain sama vesi kiertää ympyrää, lämpöä ei tällöin tule kunnolla moottorilta.

    Näin siis silloin kun webasto ei ole päällä tuottamassa lämpöä kiertoon.
    Kokeilin pihdittää kerran tuon t haaran enkä havainnut eroa suuntaan taikka toiseen. Luulisin että webaston kautta on kevein kierto myös silloin kun weba ei itse kierrätä, suorin linja venttiilillä vs että tekee mutkan, tämä loisi mahdollisesti pienen alipaineen t-haaralta eikä päinvastoin. Takaisku pitäis laittaa tuohon t haaraan niin vois olla varma että kiertää kaikki kennolle..
    En allekirjoita enkä myöskään myönnä, vaatisi tarkempia tutkimuksia, mutta hyvä pointti tuo webaston pumpun kierron sammuminen
    Last edited by JAK85; 04-02-2016, 22:51.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Ei se ime kennon paluuputkesta jos webaston pumppu ei ole päällä vaan vesi virtaa vaihtoventtiililtä (suuremmasta paineesta) suoraan kennon paluuletkuun ja siitä eteenpäin, eikö? Sitten taas jos kennon menopuolella on lisävesipumppu päällä, tulee hullunkierto eli osittain sama vesi kiertää ympyrää, lämpöä ei tällöin tule kunnolla moottorilta.

    Näin siis silloin kun webasto ei ole päällä tuottamassa lämpöä kiertoon.
    Last edited by böntti; 04-02-2016, 22:28.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Majordrake ja minä tarkoitetaankin tilannetta silloin kun autolla ajetaan ja webasto ei ole päällä.
    Mutta eihän se koskaan kierrä sisäkennon ohi? Vastuksella Modattuna imee ainoastaan moottoriltapäin ja tiivisteen viilauksella lisäksi kennon paluupuolelta.
    En usko että kierto alkaa kulkemaan t-haaralta toistepäin tiivistemodauksen takia. Oma mutu tuntuma..
    Miettien että venttiilillä on aina ylipaine ja kevein virtaus webastolle päin.
    Toki voin olla ihan hakoteillä, mutta mukavaa aivojumppaa
    Last edited by JAK85; 04-02-2016, 22:12.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Majordrake ja minä tarkoitetaankin tilannetta silloin kun autolla ajetaan ja webasto ei ole päällä.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Kyllä kiertää. Kierto haarautuu venttiilillä, osa menee webaston ja kennon läpi, osa menee suoraan kennon paluuputkeen. Näin siis jos venttiili on modattu. Minä jo vähän viimeksi tätä miettiessäni ihmettelin että eikö tässä modissa kuitenkin joku vika ollut.
    Nope! Nämä on ennen webastoa ja aina puskee weba ensin kennolle ja paluupuolella tulee vain kierto kahdelta suunnalta. Pitkään tätä mietin ja ihmettelin..

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Kyllä kiertää. Kierto haarautuu venttiilillä, osa menee webaston ja kennon läpi, osa menee suoraan kennon paluuputkeen. Näin siis jos venttiili on modattu. Minä jo vähän viimeksi tätä miettiessäni ihmettelin että eikö tässä modissa kuitenkin joku vika ollut.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by MajorDrake View Post
    Ja sitten kun kylmällä kelillä ei tarkene ajossa niin älä valita täällä,
    osa koneelta tulevasta kuumasta vedestä kun kiertää nyt sisäkennon ohi...
    Eipäs kierrä.. Aina kiertää ensin kennolle ja paluupuolella muutos..

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Originally posted by Coupe325 View Post
    Purkasin omasta ton venttiilin ja lovesin pohjatiivisteeseen 4 uraa. Minusta onnistunut viritys, nyt 0 kelillä webasto päällä 15 min. koneen lämmöt 48 ja puhalti sisällekkin lämmintä.
    Ja sitten kun kylmällä kelillä ei tarkene ajossa niin älä valita täällä,
    osa koneelta tulevasta kuumasta vedestä kun kiertää nyt sisäkennon ohi...

    Leave a comment:


  • Coupe325
    replied
    Purkasin omasta ton venttiilin ja lovesin pohjatiivisteeseen 4 uraa. Minusta onnistunut viritys, nyt 0 kelillä webasto päällä 15 min. koneen lämmöt 48 ja puhalti sisällekkin lämmintä.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Sen verran vielä tuossa asiasta, että vastus modauksellahan tuo webasto imee aina sitä moottorin puolen nestettä, eikä koskaan sitä kennon paluupuolen litkua. Kumpi on sitten lämpimämpää, kennon jälkeinen vesi vai moottorin jälkeinen on taas eri asia, mutta voisi kuvitella että se kennon jälkeinen..
    Pitää vielä kokeilla puristaa ajon ajaksi tuo moottorinpuoleinen imu kiinni että lämpeneekö kabiini nopeammin

    Leave a comment:

Working...
X