Originally posted by samel
View Post
E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys
Collapse
X
-
Ei ollut johtonipuissa kyseisiä johtoja. Sisälokarista ruuvit irti ja sitä vääntelemällä sai näkyviin venttiilin johdot ja ne oli harmaa/musta ja ruskea, mutta ne ei tule johtonipusta vaan menee suoraan kohti hyttiä.
Mutta miten ihmeessä sisälokarin saa irti, eihän se mitenkään mahdu ulos kun on iskari edessä?
Saisi katkaistua piuhat ja juotettua jotkot niihin että ylettäisi konehuoneeseen ja sinne sitten se vastus.
Leave a comment:
-
-
Itellä olikin tehty jo letkumodit autoon. Venttiilin ohite meni suora letku vaan. Vastusta en löytänyt, joten lienee jätetty vain tuo venttiili tyhjäksi hoitamaan hommansa. Moottorin lämmöt oli lämmituksen jälkeen 50c ja sisätila lämmin. Ulkona -3.5c
Laakkosen kautta sai vieläpä kaukosäätimenkin tuohon tilattua vielä, vaikka sen toimitus on kuulemma lopetettu jo. Taisi löytyä 1kpl Suomesta vielä
Sitten vaan odottelemaan millon akku kyykkään
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pheno View PostVastusmodi riittänee, jos vain venttiilin tiiviste pitää ja silloin lämpiää moottori ja sisätilat. Ei kai tarvi letkuja katkoa sen takia?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by schwarze View PostVastusmodi sinne vaan ja letkutukset silleen, että voi kolmitieventtiilin heittää kuikkaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by samel View PostPystyisitkö tuon 3tie venttiilin ohittamaan ihan letkuilla? Että lämmitetty neste kiertäisi
myös moottoriin.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by böntti View PostTarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.
Leave a comment:
-
-
Pystyisitkö tuon 3tie venttiilin ohittamaan ihan letkuilla? Että lämmitetty neste kiertäisi
myös moottoriin.
Leave a comment:
-
-
Tämä tiivistemodaus ei edelleenkään lämmitä kunnolla moottoria. Lämpö vaan johtuu anturille, varsinainen vesikierto ei kuitenkaan moottoriin mene.
Tarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by PLampi64 View PostKiitos WSE1 hyvistä ohjeista. Itse tein tässä sopivan sunnuntaijumpan tekemällä ko. muutoksen ja siitä oppineena vielä pari lisäystä ohjeeseen. Itselläni on -07 E61 LCI
- Itse venttiili siis sijaitsee kuljettajan puoleisen iskunvaimentimen takana joten tunkilla auto ylös ja eturengas irti.
- Sisälokasuoja on kiinni useilla ruuveilla. Eli kaikki etupuolen ja keskiosan ruuvit irti. Yläreunassa on muuten yksi muovitappiliitos eli keskitappi nätisti ylös ja loput lähtee helposti pois. Huomaa myös lokasuojan reunassa yksi isompi ruuvi.
- Kun riittävästi ruuveja on auki, voi lokasuojaa siirtää sivuun sen verran että venttiilin saa näkyviin vaimentimen takaa (kuva 1)
- Irroita sähköliitin (lukitus liittimen kyljessä, aukeaa pienellä meisselillä nätisti nostamalla) ja irroita venttiili autosta (kaksi muovimutteria)
- Laita letkukiristimet paikoilleen. Itse ostin sellaiset metalliset letkukiristimet Biltemasta n. 7€/kpl
- Irroita venttiilin sivuilla olevat torx ruuvit (4kpl, koko T10)
- Irroita alaosa venttiilistä. Alaosan sisällä on ruskea muovinen holkki (Kuva 2). Huomaa holkin reunassa on reikä joka osoittaa letkun reikää kohti. Nosta holkki ylös sopivalla työkalulla. Hieman tiukka, mutta lähtee kyllä.
- Holkin alla on sitten se kyseinen kartiotiiviste, joka lähtee nyt helposti irti.
- Sitten kasaus käänteisessä järjestyksessä. Huomaa laittaessasi muoviholkkia takaisin että se on oikein päin ja holkin reikä osoittaa letkunreikää kohti.
Testasin sitten pikaisesti toimintaa tämän jälkeen (ulkona, autosta ikkunat auki ettei lämpene sisältä). Webaston käynnistyessä moottorin lämmöt +10c ja 30min jälkeen +46c eli toimii kuten pitää.
Meenasin tänään askarrella alunperin vastusmodin, mutta kyllä tällä mennään ennemmin.
Leave a comment:
-
Originally posted by 0se View PostOisko tässä samantapainen toimintalogiikka kuin E39:ssä eli virtojen sammuttamisen jälkeen vesiventtiilit menee vähäksi aikaa kiinni (virralliseksi)? En tiedä sen enempää E60:n puhallinkytkennästä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by jartuo View PostE61 520 -08
Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.
Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?
Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?
Leave a comment:
-
-
E61 520 -08
Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.
Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?
Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?
Leave a comment:
-
Leave a comment: