E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by samel View Post
    Ei ollut johtonipuissa kyseisiä johtoja. Sisälokarista ruuvit irti ja sitä vääntelemällä sai näkyviin venttiilin johdot ja ne oli harmaa/musta ja ruskea, mutta ne ei tule johtonipusta vaan menee suoraan kohti hyttiä.
    Mutta miten ihmeessä sisälokarin saa irti, eihän se mitenkään mahdu ulos kun on iskari edessä?
    Saisi katkaistua piuhat ja juotettua jotkot niihin että ylettäisi konehuoneeseen ja sinne sitten se vastus.
    Kuulostaa vähintäänkin erikoiselta. Oletko nyt tutkinut oikeaa johtonippua?

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Ei ollut johtonipuissa kyseisiä johtoja. Sisälokarista ruuvit irti ja sitä vääntelemällä sai näkyviin venttiilin johdot ja ne oli harmaa/musta ja ruskea, mutta ne ei tule johtonipusta vaan menee suoraan kohti hyttiä.
    Mutta miten ihmeessä sisälokarin saa irti, eihän se mitenkään mahdu ulos kun on iskari edessä?
    Saisi katkaistua piuhat ja juotettua jotkot niihin että ylettäisi konehuoneeseen ja sinne sitten se vastus.

    Leave a comment:


  • Miroshima
    replied
    Itellä olikin tehty jo letkumodit autoon. Venttiilin ohite meni suora letku vaan. Vastusta en löytänyt, joten lienee jätetty vain tuo venttiili tyhjäksi hoitamaan hommansa. Moottorin lämmöt oli lämmituksen jälkeen 50c ja sisätila lämmin. Ulkona -3.5c

    Laakkosen kautta sai vieläpä kaukosäätimenkin tuohon tilattua vielä, vaikka sen toimitus on kuulemma lopetettu jo. Taisi löytyä 1kpl Suomesta vielä

    Sitten vaan odottelemaan millon akku kyykkään

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by samel View Post
    Pystyisitkö tuon 3tie venttiilin ohittamaan ihan letkuilla? Että lämmitetty neste kiertäisi
    myös moottoriin.
    Ei tarvitse letkuihin koskea. Juottaa vaan sen yhden kolmen euron vastuksen johdon väliin. Muuta ei tartte ihmetellä.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by pheno View Post
    Vastusmodi riittänee, jos vain venttiilin tiiviste pitää ja silloin lämpiää moottori ja sisätilat. Ei kai tarvi letkuja katkoa sen takia?
    Ei tietenkään, jos niin haluaa. Minä jalkauduin ajatuksissani mahdollisimman suoraviivaiseen ja vähävikaiseen nestekiertoon. Minulla toisin on jälkiasenteinen OEM-webasto, joten ei tarvinnut katkoa yhtään letkua, koska aiemmassa kuvassa osa #9 näkyvää T-haaraa ei ole ollenkaan.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    Vastusmodi sinne vaan ja letkutukset silleen, että voi kolmitieventtiilin heittää kuikkaan.
    Vastusmodi riittänee, jos vain venttiilin tiiviste pitää ja silloin lämpiää moottori ja sisätilat. Ei kai tarvi letkuja katkoa sen takia?

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by samel View Post
    Pystyisitkö tuon 3tie venttiilin ohittamaan ihan letkuilla? Että lämmitetty neste kiertäisi
    myös moottoriin.
    Vastusmodi sinne vaan ja letkutukset silleen, että voi kolmitieventtiilin heittää kuikkaan.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by böntti View Post
    Tarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.
    Voihan sellaisenkin tehdä, vaan käytännössä se ei kyllä ole juurikaan tarpeen useimmilla käyttäjillä, sillä autoahan lämmitetään jälkkäri weballa tai eberillä tavallisesti vain silloin kun se on kylmä, eli ennen ajoon lähtöä, jolloin vesiventtiilit ovat auki, ne avautuvat aina kun auto menee lepotilaan. Käytännön tilanteissa aika harvinaista on että lämmitys jätettäisiin päälle ajon jälkeen... toki se siinäkin tilanteessa toimii ilman relekytkentääkin jos viitsii ennen sammuttamista kääntää lämmöt täysille.

    Leave a comment:


  • samel
    replied
    Pystyisitkö tuon 3tie venttiilin ohittamaan ihan letkuilla? Että lämmitetty neste kiertäisi
    myös moottoriin.

    Leave a comment:


  • böntti
    replied
    Tämä tiivistemodaus ei edelleenkään lämmitä kunnolla moottoria. Lämpö vaan johtuu anturille, varsinainen vesikierto ei kuitenkaan moottoriin mene.

    Tarvikemallin lämmittimelle pitää tehdä relekytkentä joka katkaisee vesiventtiilien virransyötön, kun sytytysvirta sammutetaan.

    Leave a comment:


  • Miroshima
    replied
    Originally posted by PLampi64 View Post
    Kiitos WSE1 hyvistä ohjeista. Itse tein tässä sopivan sunnuntaijumpan tekemällä ko. muutoksen ja siitä oppineena vielä pari lisäystä ohjeeseen. Itselläni on -07 E61 LCI

    • Itse venttiili siis sijaitsee kuljettajan puoleisen iskunvaimentimen takana joten tunkilla auto ylös ja eturengas irti.
    • Sisälokasuoja on kiinni useilla ruuveilla. Eli kaikki etupuolen ja keskiosan ruuvit irti. Yläreunassa on muuten yksi muovitappiliitos eli keskitappi nätisti ylös ja loput lähtee helposti pois. Huomaa myös lokasuojan reunassa yksi isompi ruuvi.
    • Kun riittävästi ruuveja on auki, voi lokasuojaa siirtää sivuun sen verran että venttiilin saa näkyviin vaimentimen takaa (kuva 1)
    • Irroita sähköliitin (lukitus liittimen kyljessä, aukeaa pienellä meisselillä nätisti nostamalla) ja irroita venttiili autosta (kaksi muovimutteria)
    • Laita letkukiristimet paikoilleen. Itse ostin sellaiset metalliset letkukiristimet Biltemasta n. 7€/kpl
    • Irroita venttiilin sivuilla olevat torx ruuvit (4kpl, koko T10)
    • Irroita alaosa venttiilistä. Alaosan sisällä on ruskea muovinen holkki (Kuva 2). Huomaa holkin reunassa on reikä joka osoittaa letkun reikää kohti. Nosta holkki ylös sopivalla työkalulla. Hieman tiukka, mutta lähtee kyllä.
    • Holkin alla on sitten se kyseinen kartiotiiviste, joka lähtee nyt helposti irti.
    • Sitten kasaus käänteisessä järjestyksessä. Huomaa laittaessasi muoviholkkia takaisin että se on oikein päin ja holkin reikä osoittaa letkunreikää kohti.


    Testasin sitten pikaisesti toimintaa tämän jälkeen (ulkona, autosta ikkunat auki ettei lämpene sisältä). Webaston käynnistyessä moottorin lämmöt +10c ja 30min jälkeen +46c eli toimii kuten pitää.

    Meenasin tänään askarrella alunperin vastusmodin, mutta kyllä tällä mennään ennemmin.

    Leave a comment:


  • jartuo
    replied
    Originally posted by 0se View Post
    Oisko tässä samantapainen toimintalogiikka kuin E39:ssä eli virtojen sammuttamisen jälkeen vesiventtiilit menee vähäksi aikaa kiinni (virralliseksi)? En tiedä sen enempää E60:n puhallinkytkennästä.
    Tuo kuullostaa varmaan ihan oikealta. Jos siihen laitaisi releen väliin niin ainakin toinen linja olisi auki ja vesi kiertäisi?

    Leave a comment:


  • 0se
    replied
    Originally posted by jartuo View Post
    E61 520 -08

    Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
    Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.

    Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
    Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?

    Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?
    Oisko tässä samantapainen toimintalogiikka kuin E39:ssä eli virtojen sammuttamisen jälkeen vesiventtiilit menee vähäksi aikaa kiinni (virralliseksi)? En tiedä sen enempää E60:n puhallinkytkennästä.

    Leave a comment:


  • jartuo
    replied
    E61 520 -08

    Jälkiasennus eeberi, toimii loistavasti kun sen laittaa tulille, samoin kun laittaa vaikka virrat päälle tai auton käyntiin.
    Kun virrat ottaa pois käy eeberin parisen minuuttia ja sammuttaa itsensä.

    Ongelmana on vesiventtiilit jotka sulkeutuu kun virrat ottaa pois ja veden kierto loppuu.
    Miksi se toimii ensin virtojen ollessa pois, en osaa sanoa?

    Selvä yhteys kuitenkin on jos ottaa vesiventtiilien tepselin irti niin silloin ei ole vaikutusta onko autossa virtaa päällä tai ei? Onkohan tuohon jotain lääkettä?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by bmwe61lci View Post
    Minun koslaani tuo pumppu vaihdettiin merkkikorjaamolla ennen kauppoja
    No tuosta tuskin ihan heti sitten murheita ilmenee.

    Leave a comment:

Working...
X