E60/61 530d Webasto moottorin esilämmitys

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Tuota Webaston pumppua ei näköjään edes ETK tunnista:
    Kyllä se sieltä löytyy vähän alempaa eri kaaviosta. 64129227715

    Noihin on tehtaalla asennettu perinteisen Pierburgin valmistaman lisäksi myös Bühlerin valmistamaa pumppua ja niiden letkuyhteet ei käy ristiin. Eli varman päälle pelatessa kannattaa ostaa suoraan oikealla letkuyhteellä varustettu. KLIK
    Last edited by Clavurion; 11-10-2016, 23:57.

    Leave a comment:


  • JaniLap
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Onko vinkkejä mistä tuo pumppu edullisesti?
    Muualtakin varmasti löytyy, mutta ainakin täältä noita U4748-mallisia pumppuja saa hankittua:

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by peeämvee View Post
    ...Ja oem webastollisissa on vaan 1 pumppu.
    Noniin. Noinhan asia ei sitten ollut

    Asiaa vähän lähempää tutkittua tuli huomattua aika nopeasti, että kyllä siellä kaksi pumppua on. Ihan Webaston lähellä vielä Webastolle omansa.

    Auton pumppu:


    Webaston pumppu:


    Ja tuo Webaston luona oleva pumppuhan se sitten oli tiensä päässä. naksuu vaan vähän kun yrittää käynnistää. Tuota Webaston pumppua ei näköjään edes ETK tunnista: http://bmwfans.info/parts-catalog/E6...ves_ihka_high/

    Joten Webaston varaosia siis joutuu metsästämään. Onko vinkkejä mistä tuo pumppu edullisesti?

    Leave a comment:


  • peeämvee
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kiitos tiedoista. Linkissä video tämän hetken tilanteesta. Auto oli seissyt yön kylmässä tallissa ja olin ajastanu lämmityksen. Videosta näkee, että webasto herää henkiin, kabiinissa puhaltaa, ISTA:n mukaan kiertovesipumppu pyörii ja alimpana ruudulla on myös surullisen kuuluisan vesiventtiilin tila.

    Niinkuin videosta näkyy niin ei mene kuin kolmisen minuuttia kun nesteen lämpötilan webaston luona on noussut 9 asteesta 80 asteeseen ja webasto lopettaa siihen. Vesi ei selkeästi kierrä kun kabiiniin ei lämmintä tule. Eikö se ollut niin, että oli se webaston vesiventtiili missä asennossa tahansa niin kyllä siitä pitäis vettä läpi mennä, eli se ei voi edes aiheuttaa tuollaista tukosta?



    Videolinkki
    Ei varmaan tulis ajon aikaankaan lämpöä jos vesiventtiili jumissa. Juuri noin on täälläkin pari pumppua oireillut, diagnostiikan mukaan kaikki on ok mut silti neste ei kierrä. Laitat vaan suosiolla uuden pumpun sinne.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Originally posted by peeämvee View Post
    High on laajennettu lämmitys/ilmastointi eli pyöreät napit ja lämmönsäätö molemmille puolille, basic napit muistuttaa vanhan hellan nappeja ja vain yksi lämpönamiska.

    Webaston vesipumppu voi hajota vaikkei anna vikakoodeja ja webasto lähtee normaalisti päälle, vesi vaan ei kierrä. Kokeile webaston käynnistyksen jälkeen lämpeneekö koneen vas puolella olevat letkut, jos ei huomattavaa lämpenemistä havaittavissa ni vesipumppu aika varmasti sökö. Ja oem webastollisissa on vaan 1 pumppu.
    Kiitos tiedoista. Linkissä video tämän hetken tilanteesta. Auto oli seissyt yön kylmässä tallissa ja olin ajastanu lämmityksen. Videosta näkee, että webasto herää henkiin, kabiinissa puhaltaa, ISTA:n mukaan kiertovesipumppu pyörii ja alimpana ruudulla on myös surullisen kuuluisan vesiventtiilin tila.

    Niinkuin videosta näkyy niin ei mene kuin kolmisen minuuttia kun nesteen lämpötilan webaston luona on noussut 9 asteesta 80 asteeseen ja webasto lopettaa siihen. Vesi ei selkeästi kierrä kun kabiiniin ei lämmintä tule. Eikö se ollut niin, että oli se webaston vesiventtiili missä asennossa tahansa niin kyllä siitä pitäis vettä läpi mennä, eli se ei voi edes aiheuttaa tuollaista tukosta?



    Videolinkki
    Last edited by pyroz; 11-10-2016, 14:19.

    Leave a comment:


  • Telehell
    replied
    Oiskos täällä tietoa, kun webasto lämmittää moottorin kyllä +50c asteeseen 30minuuttiin, mutta sisälle puhaltaa vaan haaleaa? Vikakoodeja ei tule muuta kuin vesiventtiili ja auton oma sähköinen vesipumppu.

    Leave a comment:


  • peeämvee
    replied
    Vesipumppu

    Originally posted by pyroz View Post
    Kyseessä '04 530iA orkkis webastolla. iDrivesta ajastus toimii. Webasto lähtee päälle nätisti. ISTA:lla SHZH purkilta seuratessa näkyy, että liekki on ok, kiertovesipumppu pumppaa ja veden lämpö webaston luona nousee. Nousee itseasiassa niin nopeasti, että 80c tulee vastaan silmän räpäyksessä ja poltto sammuu käsittääkseni tuon 80c ollessa ylärajana.

    Äkkiseltään mieleen tulisi, että vesi ei nyt kierrä kunnolla tai ollenkaan. Webalta diagnoosia lukiessa ISTA puhuu muistaakseni "circulation pump" pumpusta. DME:ltä lukiessa taas puhutaan "Auxiliary water pump" termillä. Onko niin että autossa on kaksi kiertovesipumppua, joista toinen on "Webaston oma"? Ilmanputsarikotelon alla on ainakin yksi, joka tuntuisi hurisevan ilman webaston käyttöäkin kun vaan kabiinissa laittaa puhallusta päälle. Voiko silti olla rikki, vaikka käsikopelolla selkeästi tuntuu pumppaavan? EDIT: vikakoodeja ei ole vesipumpu(i)lta.

    Ps. Mistä tiedän onko autossa IHKA basis vai IHKA high?
    High on laajennettu lämmitys/ilmastointi eli pyöreät napit ja lämmönsäätö molemmille puolille, basic napit muistuttaa vanhan hellan nappeja ja vain yksi lämpönamiska.

    Webaston vesipumppu voi hajota vaikkei anna vikakoodeja ja webasto lähtee normaalisti päälle, vesi vaan ei kierrä. Kokeile webaston käynnistyksen jälkeen lämpeneekö koneen vas puolella olevat letkut, jos ei huomattavaa lämpenemistä havaittavissa ni vesipumppu aika varmasti sökö. Ja oem webastollisissa on vaan 1 pumppu.
    Last edited by peeämvee; 10-10-2016, 14:35.

    Leave a comment:


  • pheno
    replied
    Originally posted by pyroz View Post
    Kyseessä '04 530iA orkkis webastolla. iDrivesta ajastus toimii. Webasto lähtee päälle nätisti. ISTA:lla SHZH purkilta seuratessa näkyy, että liekki on ok, kiertovesipumppu pumppaa ja veden lämpö webaston luona nousee. Nousee itseasiassa niin nopeasti, että 80c tulee vastaan silmän räpäyksessä ja poltto sammuu käsittääkseni tuon 80c ollessa ylärajana.

    Äkkiseltään mieleen tulisi, että vesi ei nyt kierrä kunnolla tai ollenkaan. Webalta diagnoosia lukiessa ISTA puhuu muistaakseni "circulation pump" pumpusta. DME:ltä lukiessa taas puhutaan "Auxiliary water pump" termillä. Onko niin että autossa on kaksi kiertovesipumppua, joista toinen on "Webaston oma"? Ilmanputsarikotelon alla on ainakin yksi, joka tuntuisi hurisevan ilman webaston käyttöäkin kun vaan kabiinissa laittaa puhallusta päälle. Voiko silti olla rikki, vaikka käsikopelolla selkeästi tuntuu pumppaavan? EDIT: vikakoodeja ei ole vesipumpu(i)lta.

    Ps. Mistä tiedän onko autossa IHKA basis vai IHKA high?
    Mulla oli samanlainen probleema alkuvuonna ja syynä oli että webaston kiertovesipumppu rikki. Taisin kuviakin laittaa tänne johonkin threadiin. Kolmen kerran jälkeen weba menee lukkoon, eikä käynnisty enää. ISTA/Tool32:lla saa nollattua lukituksen.

    Leave a comment:


  • MajorDrake
    replied
    Vain yksi vesipumppu löytyy ja se on webaston ohjaama.

    Ihka high=2 alue lämmönsäädöt.

    Leave a comment:


  • pyroz
    replied
    Kyseessä '04 530iA orkkis webastolla. iDrivesta ajastus toimii. Webasto lähtee päälle nätisti. ISTA:lla SHZH purkilta seuratessa näkyy, että liekki on ok, kiertovesipumppu pumppaa ja veden lämpö webaston luona nousee. Nousee itseasiassa niin nopeasti, että 80c tulee vastaan silmän räpäyksessä ja poltto sammuu käsittääkseni tuon 80c ollessa ylärajana.

    Äkkiseltään mieleen tulisi, että vesi ei nyt kierrä kunnolla tai ollenkaan. Webalta diagnoosia lukiessa ISTA puhuu muistaakseni "circulation pump" pumpusta. DME:ltä lukiessa taas puhutaan "Auxiliary water pump" termillä. Onko niin että autossa on kaksi kiertovesipumppua, joista toinen on "Webaston oma"? Ilmanputsarikotelon alla on ainakin yksi, joka tuntuisi hurisevan ilman webaston käyttöäkin kun vaan kabiinissa laittaa puhallusta päälle. Voiko silti olla rikki, vaikka käsikopelolla selkeästi tuntuu pumppaavan? EDIT: vikakoodeja ei ole vesipumpu(i)lta.

    Ps. Mistä tiedän onko autossa IHKA basis vai IHKA high?

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by timppa811 View Post
    Lämmöt kuitenkin nousee noi 2km ajon jälkeen jo 50asteeseen. Vielä 60astetta tulee suht nopeaa, mutta siihen tyssää.
    Ei nouse pidemmälläkään ajolla kun tuonne 65asteen korville. Kun polkaisee kunnolla menee 70asteeseen.

    Tänä aamuna(-8astetta) oli 25min webasto päällä, sisällä varmaankin +15astetta, moottorin lämmöt katsoin käynnistyksen jälkeen niin nopeasti kuin kerkesin(1min?) ja näytti +4astetta, eli ei tuo juurikaan moottoria lämmitä, jos ollenkaan..
    Epäonnistunut modaus? Mulla kyllä lämpenee ja on tiivisteet poistamalla tehty. Ajaessa kyllä lämmöt nousee kuiten 80 helposti vaikka weba ei edes toimis.
    Kokeile litistää vaihtimen nesteletku. Jompikumpi termari todennäköisesti hajonnut kun kerran ensin on noussut lämmöt ja nyt ei

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Lämmöt kuitenkin nousee noi 2km ajon jälkeen jo 50asteeseen. Vielä 60astetta tulee suht nopeaa, mutta siihen tyssää.
    Ei nouse pidemmälläkään ajolla kun tuonne 65asteen korville. Kun polkaisee kunnolla menee 70asteeseen.

    Tänä aamuna(-8astetta) oli 25min webasto päällä, sisällä varmaankin +15astetta, moottorin lämmöt katsoin käynnistyksen jälkeen niin nopeasti kuin kerkesin(1min?) ja näytti +4astetta, eli ei tuo juurikaan moottoria lämmitä, jos ollenkaan..

    Originally posted by JAK85 View Post
    Oisko kuiten huonoa tuuria termostaatin kanssa ennemminkin. Nouseeko pidemmälle ajolla lämmöt?
    Mulla ei nousseet edes jarrua vasten kuormittamalla lämmöt paskalla termarilla.. Ei hirveästi vaikuta enää modata yhdellä tapaa modattua.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Oisko kuiten huonoa tuuria termostaatin kanssa ennemminkin. Nouseeko pidemmälle ajolla lämmöt?
    Mulla ei nousseet edes jarrua vasten kuormittamalla lämmöt paskalla termarilla.. Ei hirveästi vaikuta enää modata yhdellä tapaa modattua.

    Leave a comment:


  • timppa811
    replied
    Ongelmana -05 535d johon venttiilimodi tehty. EGR termostaatti poistettu ja tukittu, päätermostaatti juuri vaihdettu alkuperäiseen, vaihdelaatikon lämmönvaihdin vaihdettu.
    Muutaman päivän lämmöt nousi sinne 80asteeseen, mutta tänäkin aamun(-10astetta) lämmöt oli noin 61 astetta +15km ajon jälkeen munuaiset tukittuna. Webasto kävi kokomatkan.

    Voisiko tuo venttiilimodi vaikuttaa moottorin lämpenemiseen? Entä jos tekisin tuon rinnalle vielä vastusmodauksen? Mielestäni moottori ei lämpene juuri ollenkaan nyt.

    Leave a comment:


  • JAK85
    replied
    Originally posted by WSE1 View Post
    Orkkiswebassa default asetuksena pumppu on aina päällä kun moottori käy riippumatta siitä onko itse webasto "päällä" (webastohan on lisälämmittimenä aina päällä kun lämpötila on alle +7C(?) pumppu siis käy riippumatta siitä tekeekö weba lämmitystyötä vaiko ei. + kelillä kun itse weballe ei tule käynnistystä ei kyllä sisälämmön kanssakaan ole ongelmia...). Tietysti jos lisälämmityksen tai pumpun on koodannut pois toiminnasta näin ei ole, mutta käytännössä kukaan ei ole koodannut tuolla tavalla.
    Tämä selittää sen miksi en ole havainnut ongelmia lämmön riittävyyden kanssa silloinkaan kun webasto ei ole varsinaisesti päällä

    Leave a comment:

Working...
X