Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 pakosarja halki!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huppe
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2004
    • 371
    • Suomi

    #76
    Originally posted by Supa View Post
    Pistetääs parit kuvat ihasteltavaksi tänään vaihdetusta pakarista e61:sestä. Haljennut kolmesta kohtaa mutta ei tuosta turbon laipalta vaan ihan poikittain tuosta päältä. Puhalteli aika ilosesti jo
    Turbo vaihdettu jo hieman aikasemmin myös allekirjoittaneen toimesta, sillon ei ollut noin pahasti halki vaikka oli hieman nokea puskenut jo ulospäin, tällöin ajattelin sen johtuneet tosin vuotaneesta laipan tiivisteestä.
    Tämmösiä nää on...





    Nostettiin nosturille tänään ja katottiin toi. Pari pohjalevyä irti sieltä näki jotta tismalleen identtisesti haljennut täälläkin.

    Marmorilla eivät olleet koskaan kuulleetkaan tuon halkeamisesta. Kukaan ei ole varmaan saanut tuota takuuseen (takuuajan jälkeen)? Kuten ei imusarjavikojakaan.
    ex E61 530da 2004

    Comment

    • huppe
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 371
      • Suomi

      #77
      Olipahan heikossa hapessa pakosarja. Halki varmasti 10 eri kohdasta. Pistin tilaten kuitenkin tuon alkuperäisen peltisen Shmiedmannilta, joka on hieman erinäköinen sisältä kuin tuo omani, joka lienee vuodelta 2004. Jonkinsortin pelti"vahvikkeita" tuossa uudessa on sisällä. Pitää pistää fotoja vanhasta kun saan auton. Auto jäi "levälleen" kun ei tullut otettua ilmanputsaria ja se piti tilata, on nimittäin aika hemmetinmoinen määrä nokea tuossa eikä tuota voi enää käyttää. Eli vinkkinä, kun vaihdatte rikkoontuneen pakosarjan, kannattaa pistäää/tilata samalla myös ilmanputsari (sekä raitisilmasuodattimet), mikä on helppo vaihtaa kun "kone" on levällään valmiiksi. Microfiltterit menee kyllä helposti paikoilleen myöhemminkin.
      ex E61 530da 2004

      Comment

      • huppe
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 371
        • Suomi

        #78
        Tuntuisi pelaavan taas aika hyvin, tosin alkuperäinen ongelma, eli nykiminen jäi päälle.
        Kuitenkin tehoja tuntuu olevan roppakaupalla enemmän, samoin kuin vääntöä, eikä vaihdeloota vaihda esim. pienemmälle jos vähän painaa kaasua reippaammin vaan auto lähtee aika hätäsesti, verrattuna entiseen tilanteeseen.
        ex E61 530da 2004

        Comment

        • lyfi
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 110

          #79
          Teillä joilla on ollut pakosarja halki, niin onko konehuoneesta noussut
          hieman pakokaasua?
          Meinaa äsken kun starttasin(e60 530da), niin turbon liepeiltä
          nousi sellaista "savun-huntua", ja totesin ihan selkeesti sen olevan
          pakokaasua.



          Perkule joko tässäkin menee pakosarja vaihtoon....

          Comment

          • viktor
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2006
            • 1272
            • ...

            #80
            Originally posted by lyfi View Post
            Teillä joilla on ollut pakosarja halki, niin onko konehuoneesta noussut
            hieman pakokaasua?
            Meinaa äsken kun starttasin(e60 530da), niin turbon liepeiltä
            nousi sellaista "savun-huntua", ja totesin ihan selkeesti sen olevan
            pakokaasua.



            Perkule joko tässäkin menee pakosarja vaihtoon....
            Kyllähän tuo aika selkeä merkki on. Toki voi olla pakopesä halki tms mutta kun tuo tyyppivika on senverran yleinen niin kannattaa se ekana tsekaa.
            ///M5
            "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

            Comment

            • Pete--
              Bimmer Rookie
              • Apr 2011
              • 65
              • JKL

              #81
              Muutama päivä sitten autoa puunatessa ja öljyjä tarkistellessa huomasin konehuoneen jonkin verran nokeentuneen, varsinkin EGR:n alueelta. Savua en auton paikallaanollessa huomaa mistään puskevan, kuin en myöskään hajua. Äsken juuri maantiellä autoa ohittaessa veto katkes hetkeksi ihan kunnolla.. Tätä ei ole auto tehnyt koskaan ennen. Koitin toistaa tilannetta, mutta toimi ja veti ihan normaalisti.

              Ei muuta kuin maanantaina pikahuoltoon tarkistuttamaan olisiko pakosarja... Vastahan tämä oli edellisellä viikolla huollossa jossa katottiin myös vikakoodit ja auton piti olla viimosen päälle kunnossa.

              Kohta vaihtuu bemari toyotaan! Koko ajan pitää olla jotakin tässä "premiumissa"...

              edit: Nyt on korjattu. Pakosarja oli ehjä ja vuoto tuli "EGR:n yläpään liittimestä". x35d pakosarja taitaa olla x30 verrattuna kestävämpää mallia.
              Last edited by Pete--; 01-08-2011, 15:46.
              E61 535d M-Sport Touring

              Comment

              • Juhis
                BTCF Honorary Member
                • Jul 2002
                • 19178
                • -

                #82
                Originally posted by Pete-- View Post
                Kohta vaihtuu bemari toyotaan! Koko ajan pitää olla jotakin tässä "premiumissa"...
                Oletko sattunut huomaamaan, että BMW valmistaa myös bensakoneisia autoja?
                All good things come to those who wait.

                Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

                Sound Factory Bar & Nightclub

                Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

                Comment

                • bemu-freak
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2003
                  • 277
                  • Kerava

                  #83
                  Moi!
                  Aloin tänään tuohon yhden tyyppivian korjaukseen (pakosarjan vaihto) ja nyt meni sormi suuhun. Ilman putsarin poiston jälkeen löysin kumitulpat ja sain irti suojan, jonka alta löytyy turbon 3 kiinnitys pulttia, mutta millä avaimella saa turbon 3 pulttia pois? Ja mistä niitä voi hankkia?

                  Otin irti kaksi pohjamuovia ja yhden alumiinisen, eikä vielä toivoakaan päästä kiinni pakosarjan kiinnitys muttereihin alakautta. Mitä muuta pitää irrottaa? Sisälokarit? Turbo?

                  Pliis help me!
                  BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                  ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                  Comment

                  • joko
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2004
                    • 1968
                    • Seinäjoki

                    #84
                    Olikohan niin että ne 3kpl millä turbo on kiinni niin on torx kantaisia (pitkä aika kun itelle vaihtanu), mutta ne irti, turbosta öljynpaluuputki irti ja pakoputken ensimmäisen pätkän otin irti niin sitten turbo pääsee tulemaan välistä pois. Tosi ahdasta on mutta kyllä sen turbon saa sieltä taiteltua pois. Sitten vaan pakosarjan mutterit auki alakautta, tähän on aika hvä pitkä hylsy ja siihen sellainen nivelpala ja pari jatkoa. Pari etummaista mutteria on helpompi avata yläkautta.
                    En olis uskonut että se pakoputken liitos muuten lähtee niin nätisti irti, kuiteskin puristavalla liitoksella ne putket päällekkäin.
                    F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                    W906 319 sprinter - 14

                    Comment

                    • viktor
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2006
                      • 1272
                      • ...

                      #85
                      Originally posted by bemu-freak View Post
                      Moi!
                      Aloin tänään tuohon yhden tyyppivian korjaukseen (pakosarjan vaihto) ja nyt meni sormi suuhun. Ilman putsarin poiston jälkeen löysin kumitulpat ja sain irti suojan, jonka alta löytyy turbon 3 kiinnitys pulttia, mutta millä avaimella saa turbon 3 pulttia pois? Ja mistä niitä voi hankkia?

                      Otin irti kaksi pohjamuovia ja yhden alumiinisen, eikä vielä toivoakaan päästä kiinni pakosarjan kiinnitys muttereihin alakautta. Mitä muuta pitää irrottaa? Sisälokarit? Turbo?

                      Pliis help me!
                      Yläkautta olisit jo maalissa
                      Alhaalta päin irrottaessa pitää kait ottaa katti, dpf, db jne irti ja turbo toki.

                      Omassa oli ihan normi 12 kulmaset pultit sekä uudet että vanhat, koko tais olla 12mm, mutten muista nyt enää ihan tarkoin. :think
                      Eli vaikkapa biltemasta tms noutoon hylsy jossa 12 kulmanen loveus.

                      Ne pultit kannattaisi sitten vaihtaa siinä kun aukoo.. Uudet makso jotain alle euron laaki, samoin kuparimutterit on "kertakäyttökamaa". Tässä en säästäisi Tuota muutamaa euroa, koska on aika ikävää kaivella katkenneita pultteja pois turbolta tai kiristellä vuotavaa sekä vedellyttä pakosarjaa jälkikäteen.

                      Yläkautta jos taas ottaa niin suuttimien tiivisteet tarvii uudet.
                      ///M5
                      "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        #86
                        12mm ja 12 kulmainen, eli ihan normi pultit. Pitää olla aika ohutseinäinen hylsy että mahtuu.

                        Pakosarja vaihtuu ainakin pre lci:n ilman turbon irroitusta ja yläkauttakin vielä.
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • joko
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1968
                          • Seinäjoki

                          #87
                          Tuossa -03 mallissa ei ole dpf:ä ja downpipe kaiketi käsittää sen yhden ainoan putkenpätkän. DPF:llä varustetusta versiosta en sitten sano mitään ett kumpaako kautta on helpompi asiaa lähestyä. Mutta tuohon vanhempaan ainakin niin mitä asiaa tutkiskelin niin ehdottomasti alakautta pois. Tilaa siellä ei liikaa ole teki mitenpäin vain. Ja olihan se mullakin 12 kulmainen se hylsy, pitää tosiaan olla ohutseinäinen, 3/8" räikkäsarjoista yleensä löytyy sopiva hylsy mikä mahtuu paikoilleen, monessa ½" sarjoissa on liika paksut seinämät niissä hylsyissä...
                          Ja ehdottomasti ainakin ne turbon pultit kaikki uudet, eikä ne kuparimutteritkaan mitään hulluja maksaneet että samaan konkurssiin menee nekin
                          F11 520da M-sport alpinweiss 3 - 11
                          W906 319 sprinter - 14

                          Comment

                          • bemu-freak
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2003
                            • 277
                            • Kerava

                            #88
                            Kiitos neuvoista.
                            Nyt on vanha sarja irti ja turbon laippa siitä oli irti. Nyt sitten vaan vanhaa valurautaa tilalle, kunhan mutterit ja pultit tulevat. Tiivisteet mulla jo onkin. Kummin päin nuo tiivisteet tulee laittaa? Pakosarjan tiivisteen toinen puoli on tummempi kun taas toinen puoli on kirkas. Miten sitten turbon ja pakosarjan välinen tiiviste? Vai onko väliä?

                            Irtiotto sujui ilman turbon irroitusta yläkautta. Tosin irroitin turbon ja katin kiinnitysraudat, niin sain sirrettyä pakettia sen verran, että pääsi 3 sylinterin pakosarjan alamutteriin käsiksi.
                            Attached Files
                            BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
                            ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

                            Comment

                            • lyfi
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 110

                              #89
                              Originally posted by lyfi View Post
                              Teillä joilla on ollut pakosarja halki, niin onko konehuoneesta noussut
                              hieman pakokaasua?
                              Meinaa äsken kun starttasin(e60 530da), niin turbon liepeiltä
                              nousi sellaista "savun-huntua", ja totesin ihan selkeesti sen olevan
                              pakokaasua.



                              Perkule joko tässäkin menee pakosarja vaihtoon....


                              No niin...sain autoni nosturille eilen, ja aloinkin tutkimaan tarkemmin asiaa.
                              Mitään halkeamaa en nähnyt (vaatii varmasti pakosarjan irroituksen) missään, MUTTA huomasin että turbolle menevä putki osan nro:4

                              oli miltei kokonaan irti, sekä AIVAN öljyssä / öljytöhnässä ympäriinsä!! Mainittakoon vielä että tuo "tiiviste" osa nro:7 oli täysin repaleina.

                              Muodostuuko tuon putken seinämille öljyä sen verran että irti ollessaan se tosiaan sotkee paikat? Eli onko normaalia?

                              Tuokin voi varmasti olla yksi syy miksi konehuoneesta nousee käry!? (Edelliseen postaukseeni viittaen, se käry kylläkin lisääntyi sitä mukaan kun kaasua painoi!)

                              Comment

                              • viktor
                                Bimmer Enthusiast
                                • Aug 2006
                                • 1272
                                • ...

                                #90
                                Originally posted by lyfi View Post
                                No niin...sain autoni nosturille eilen, ja aloinkin tutkimaan tarkemmin asiaa.
                                Mitään halkeamaa en nähnyt (vaatii varmasti pakosarjan irroituksen) missään, MUTTA huomasin että turbolle menevä putki osan nro:4

                                oli miltei kokonaan irti, sekä AIVAN öljyssä / öljytöhnässä ympäriinsä!! Mainittakoon vielä että tuo "tiiviste" osa nro:7 oli täysin repaleina.

                                Muodostuuko tuon putken seinämille öljyä sen verran että irti ollessaan se tosiaan sotkee paikat? Eli onko normaalia?

                                Tuokin voi varmasti olla yksi syy miksi konehuoneesta nousee käry!? (Edelliseen postaukseeni viittaen, se käry kylläkin lisääntyi sitä mukaan kun kaasua painoi!)
                                Huohotus tullee juurikin tuohon osan 6 kautta, joten öljyisyys tuossa alapäässä ja ahtoputkissa ylipäänsä on normaalia.
                                Tuohan on turbon imupuoli, joten on huolestuttavaa jos sieltä puskee painetta ja käryä isommin. Toki kuuma ahdin voi hiukan sitä imupuolellakin käryttää, muttei heti startissa.
                                Putki on varmaan ollut aika kauan irti jos on paljon öljyä jo levittänyt ympäriinsä. Lienee jonkun MAF tms huollon jäljiltä jäänyt, josko on liikaa väännetty putkea.
                                Tiivistevuoto voi aiheuttaa huonoa käyntiä jne koska saa ilmamassamittauksen ohi ilmaa koneelle. Lisäksi jos imee paskaa sisään, on ahdin suuressa vaarassa vioittua. Eli suosittelen imusiipien huolellista tarkastusta ennen niputusta. Kenties koko ahtimen tarkistuttamista pakosarjarempan yhteydessä.

                                Pakosarjan halkeamaa en itsekään päällepäin nähnyt, enkä edes nosturilta. Peilillä olisi voinut onnistua. Alkaa nokeamaan konehuonetta niin siitä varmaan huomaa jossei muuten tohdi aukoa.
                                ///M5
                                "Without debate, without criticism, no Administration and no country can succeed or survive."

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎