Käykö vm 2001 e39 530d valupakosarja suoraan -04 e60 530d?
Kaipaan nopeaa vastausta kiitos!
Käy, mitään muutoksia ei tarvi tehdä!
Ruottin purkaamoilla oli noita E39 vm.99-02 valusarjoja alk. 600kr+toimitus..
Ite tilasin suomesta ja oli kuluineen 160€ +tiivisteet, kup.mutterit ja turbon pultit n.45€ KL/Wetteri!
Pakosarja uusittiin vuosi sitten, ja nyt olisi taas sama rumba edessä...
Viimeksi sinne lykättiin se alkuperäinen peltisatsi, mutta kiinnostusta ei ole ensivuonna vaihtaa sitä taas, joten mistä oikeanlainen valusatsi tilaukseen?
Auto 2004 E60 530da
Tämä kiinnostaa. Eli vuosi sitten laitettiin uusi orggisosa ja kaikki tiivisteet ja pultit + mutterit uusiksi?
Onko autoa ohjelmoitu tms?
Kiinnostaa, miten ihmeessä tuo voi mennä vuodessa, kun itsellä se kesti 8v ja 225 t kilometriä?
Ettei vuotoa olisi esim siinä joustoelementissä tms?
Asentaessa mietin, ettei siihen jäisi mitään jännityksiä tms, mutta se istui todella tiukasti turbo päälle (tiivisteen joutui pienellä voimalla työntämään väliin), vaikken turbon kiinnitystä löysännytkään (näin teoreettisesti ajatellen olisi pitänyt tehdä). Eli se istui paikalleen mielestäni oikein hyvin.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Laakkosella sanoivat että pakosarja vuotaa. Viimeksi sarja/tiivisteet/mutterit vaihdettiin GTICC:ssä, satuin näkemään vanhan sarjan mistä oli turbon laippa repeytynyt kokonaan irti.
Sitä kyllä itsekkin ihmettelen että miten vuodessa menee, kun kuitenkin alkuperäisosasta on kyse Onhan tässä kyllä kilsojakin tullut +100tkm mutta Kuitenkin.
Autossa on muistaakseni Karalan lastu.
Eikös tuo mene takuuseen kun on alk.peräinen osa..Kyllähän noita on tainnut mennä noillakin kilsoilla,parhaimmat taitaa kestää 200 tkm ainakin vakioissa
Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Laakkosella sanoivat että pakosarja vuotaa. Viimeksi sarja/tiivisteet/mutterit vaihdettiin GTICC:ssä, satuin näkemään vanhan sarjan mistä oli turbon laippa repeytynyt kokonaan irti.
Kunhan pohdiskelen: joillakin on tosiaan mennyt tuosta turbon laipasta halki. Itsellä se oli siitä täysin ehjä ja turbo tosiaan on todella tiiviisti kiinni pakosarjassa ilman pulttien kiristystäkin.. Tulee mieleen, että voisiko tuossa olla niin, että tuhon jää jännitys, jos turbo on joissakin tapauksissa liian "alhaalla" :think No, mene ja tiedä.
Sitä kyllä itsekkin ihmettelen että miten vuodessa menee, kun kuitenkin alkuperäisosasta on kyse Onhan tässä kyllä kilsojakin tullut +100tkm mutta Kuitenkin.
Autossa on muistaakseni Karalan lastu.
Ok, onhan +100 tkm jo aika paljon. Minun järjellä ohjelmointi nostaa lämpökuormaa kaikkialle, myös tuohon pakosarjaan. Ja, kun se jo tehtaalta on alimitoitettu, lopputulos on siinä.
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
Vastaus lienee selviö mutta käykö e39 530d:n valupakosarjat suoraan -7/06 525d:n?
Lienee tästä(kin) pakosarja halki kun kabiiniin tulee välillä pakokaasunkäryä lähinnä paikallaan seistessä
Kunhan pohdiskelen: joillakin on tosiaan mennyt tuosta turbon laipasta halki. Itsellä se oli siitä täysin ehjä ja turbo tosiaan on todella tiiviisti kiinni pakosarjassa ilman pulttien kiristystäkin.. Tulee mieleen, että voisiko tuossa olla niin, että tuhon jää jännitys, jos turbo on joissakin tapauksissa liian "alhaalla" :think No, mene ja tiedä.
Ok, onhan +100 tkm jo aika paljon. Minun järjellä ohjelmointi nostaa lämpökuormaa kaikkialle, myös tuohon pakosarjaan. Ja, kun se jo tehtaalta on alimitoitettu, lopputulos on siinä.
No tuokin on vähän niin ja näin,koska yleensä myös dpf jälkiruiskutukset otetaan pois ohjelmointien yhteydessä pois(olettaen,että dpf poistetaan myös) ja se taas laskee lämpökuormaa.Sitten vielä nämä Suomen nopeusrajoitukekset pitää omaltaosin pakolämmöt suht. alhaalla ,joten tuskin tuolla suurta merkitystä pakosarjojen hajoamiseen on.
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
Voisiko väsymis / jännityshalkeamiselle altistaa kiiltävä rosteripinta..? Pinta pitäisi käsitellä lasikuula tms puhalluksella appelsiinipinnaksi. En tiedä auttaisko, joku metallurgi vois tuota miettiä syvällisemmin
Voisiko väsymis / jännityshalkeamiselle altistaa kiiltävä rosteripinta..? Pinta pitäisi käsitellä lasikuula tms puhalluksella appelsiinipinnaksi. En tiedä auttaisko, joku metallurgi vois tuota miettiä syvällisemmin
En usko, koska joillakinhan se on murtunut siitä turbon laipasta, ilmeisesti hitsaussaumasta. Tutkailin pikaisesti alkuperäistä ja sitä uutta, "vahvistettua", mutta ei niissä äkkiseltään kovin suurta eroa ollut, pl pakoaukkojen ylä- ja alareunassa olevat tukitangot. Se turbon laippa näytti ihan samalta.
Minulla, kuten ilmeisesti valtaosalla, pakosarja halkeaa läheltä pakoaukkojen kohtaa, useasta paikasta. Siihen ehkä nuo tangot voi auttaakin. Toisaalta, oli minulla ainakin yksi halkeama ihan siinä pinnallakin, kaukana mistään liitoskohdista.
Sekin tuli mieleen, että onko niissä tapauksissa, joissa turbon laippa on haljennut, ollut turbo irti? Ehkä jankutan tuota jännitysasiaa vieläkin
Ylipäätään, harmillinen vika joka tapauksessa. Nyt, kun se on kertaalleen vaihtanut, homma ei pelota yhtään. Sen sijaan pakosarjan hinta jurputtaa edelleen, ihan turha rahanreikä näin laadukkaaseen autoon
BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi
pakosarjahan on lämpöeristetty ilmalla ; sisävaippa on tiivis ja ulkopinta mikä näkyy päällepäin on "vuotava". Kaksoisrakenne siis.
Olisihan se ihme että jos tuollainen rst-rakenne ei halkeaisi ajan saatossa lämpösyklien avustamana, kun se kuitenkin juuri rakenteensa ansiosta käy todella _kuumana_ ilman että pääsee jäähtymään ulkoilman avulla.
muistaakseni 2mm seinämällä oleva peltirakenne on kovin nopea lämpenemään ja jäähtymään pakokaasujen lämpötilan mukaan, jolloin tietysti lämpöjännityksiä syntyy enemmän kuin tavis voi ikinä ajatellakaan.
Rakenne on ahtimen nopeaa sykkimistä ajatellen hieno + dpf-käyttöä ajatellen myös, kun ei tartte lämmittää isoa valurautamöykkyä turhan takia ennenkuin pöntön sisälämpö nousee tarpeeksi korkeaksi.
5c jetta 1.2TSI 140/220
530e m-sport alpinweiss3 vakio
a4 cabi 220/300
vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...
[QUOTE=repsa;2789210]melkoista mutuilua ilman oikeaa tietoa.
pakosarjahan on lämpöeristetty ilmalla ; sisävaippa on tiivis ja ulkopinta mikä näkyy päällepäin on "vuotava". Kaksoisrakenne siis.
QUOTE]
KAIKKI tähän mennessä vaihtamani pakosarjat ovat olleet ulkopinnalta tiiviitä poislukien halkeamasta johtuvat railot. Sisällä pakosarjassa on vuotava kaksoisrakenne ts. yritetty tehdä lämmöstä joustava rakenne. Kun katsot sinne pakosarjaan sisälle niin huomaat liukuvaksi tarkoitetut liitokset siinä noin puolessa välissä esim 1 pytyn ja turbon laipan välissä. JOS tuota pakosarjaa erehtyy puhaltamaan esim. lasikuulalla tai teräsrakeella niin saa puhdistaa TODELLA pitkään pakosarjaa jotta saa varmasti KAIKEN puhallusaineen pois pakosarjasta. EN suosittele kenellekkään ao. puhallusta tuli omassa M57N projektissa todettua liian suuri töiseksi pakosarjan puhdistus puhaltamalla. Pesu emäksisellä nokeapoistavalla pesuaineella on riittävä toimenpide.
__________________________________________________ ____________
Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!
Tuikun softat
Webasto retrofitit (myös F sarjaan)
BMW Maahantuonti ammattitaidolla
Laatikon huuhtelut (myös F sarjaan)
Vuokraamme otsonaattoreita,painehuuhtelulaitteita ym..
Comment