Announcement

Collapse
No announcement yet.

E60 pakosarja halki!?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bemu-freak
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2003
    • 277
    • Kerava

    Ainakin noista alkupään E60 530D laitteista saa pakosarjan yläpuolelta vaihdettua. Turbon pultit löytyy ilmanputsarin irroituksen ja kumitulppien ( 3kpl) ja alumiinilätkän poiston jälkeen (kumitulppien alla).

    Käsikopelolla (peili ja taskulamppu on kivat tähän kuten myös muihin remontti hommiin) ja sopivan pituisella vääntimellä pakosarjan mutterit auki. Kolmos sylinterin alempi kiinnitys mutteri oli aika paha, mutta siihen pääsi kiinni, kun irrotti turbon kiinnitys raudan irti, niin sai siirrettyä turboa.
    BMW E61 525iA -05, E38 740ia -97
    ex E53 3.0DA 04, E90 320DA -05, E36 325CiA -94, E34 525iAT -95, E87 120DA -05, E60 530DA -03, E39 523iA -96, E30 318i -90, E39 530DAT -99, E34 525i 24V -89, E36 316i -95, E28 520i -87, E21 318i -82, 2002 -69

    Comment

    • Speed79
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 40
      • Päijät-häme

      Originally posted by bemu-freak View Post
      Ainakin noista alkupään E60 530D laitteista saa pakosarjan yläpuolelta vaihdettua. Turbon pultit löytyy ilmanputsarin irroituksen ja kumitulppien ( 3kpl) ja alumiinilätkän poiston jälkeen (kumitulppien alla).

      Käsikopelolla (peili ja taskulamppu on kivat tähän kuten myös muihin remontti hommiin) ja sopivan pituisella vääntimellä pakosarjan mutterit auki. Kolmos sylinterin alempi kiinnitys mutteri oli aika paha, mutta siihen pääsi kiinni, kun irrotti turbon kiinnitys raudan irti, niin sai siirrettyä turboa.
      Ok, kiitokset vinkistä, en kyllä huomannut kumitulppia mutta kun en tiennyt etsiäkkään niin on varmaankin jäännyt huomaamatta. Auto -04 530Da

      Comment

      • repsa
        Bimmer Enthusiast
        • May 2006
        • 1367
        • Lempäälä

        omasta kanssa halki, tilasin (x3,530,525 sopivan) e61 06 mallin valurautaisen pakosarjan. kuvia tarkastelemalla pitäisi käydä tuohon pre-lci 525dööhön hienosti.
        5c jetta 1.2TSI 140/220
        530e m-sport alpinweiss3 vakio
        a4 cabi 220/300
        vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

        Comment

        • JSt
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 47
          • Seinäjoki

          Originally posted by repsa View Post
          e61 06 mallin valurautaisen pakosarjan.

          ?????
          ...Mersu

          Comment

          • Kiree äMMä
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2005
            • 309
            • Jyväskylä

            Mitäs tuossa 2005 vaihteessa tapahtuu pakosarjalle kun näyttäsi olevan erilainen esim.vm 2004 530d:ssa kuin 2006 mallisessa? Oisko tuossa M57N -> M57N2 välissä tullut jotain parannusta pakosarjaan?

            Ja sopiikohan tuohon M57N2 koneeseen sitten sama valurautasatsi kuin M57N:n, tuohon en tästä topicista vielä mistään löytänyt vastausta? Vai onko M57N2 koneessa peräti palattu valurautasarjaan, tuskin?

            Comment

            • repsa
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 1367
              • Lempäälä

              no, valurautaisena tuon ostin, kuva on valurautaisesta. vertailin kuvien perusteella ja v-o numeroitten perusteella (samat kannet 2,5 ja 3,0) noitten eri sarjojen eroja ja uskalsin tommosen tilata.



              tommosen tilasinkin (ei tuota). mene ja tiedä sit, mut ei tuo nyt iha peltiseltä paskalta näyttäs.
              5c jetta 1.2TSI 140/220
              530e m-sport alpinweiss3 vakio
              a4 cabi 220/300
              vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

              Comment

              • Mik@
                BTCF Member
                • Jul 2010
                • 1413
                • Nurmes

                Originally posted by Kiree äMMä View Post
                Mitäs tuossa 2005 vaihteessa tapahtuu pakosarjalle kun näyttäsi olevan erilainen esim.vm 2004 530d:ssa kuin 2006 mallisessa? Oisko tuossa M57N -> M57N2 välissä tullut jotain parannusta pakosarjaan?

                Ja sopiikohan tuohon M57N2 koneeseen sitten sama valurautasatsi kuin M57N:n, tuohon en tästä topicista vielä mistään löytänyt vastausta? Vai onko M57N2 koneessa peräti palattu valurautasarjaan, tuskin?
                M57N2:ssa turbon kiinnitys "v-band" liittimellä, eli ei ainakaan turboon käy valusarja.



                Sitä en tiedä onko m57n2:n pakosarja valua mutta tuskinpa vaan. Viisaammat voi korjata. :think
                E61 520Da

                Comment

                • repsa
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 1367
                  • Lempäälä

                  olisi näemmä täällä pitänyt asiasta jotain jutskata ennen tilausta
                  noh, näemmä ei ole myyjä sarjaa laittanut tulemaan tännepäin, että eiköhän kaupan peruminen onnistu vielä liikkeen kanssa helposti.

                  pitääpä ettiskellä sitten vanhemman mallisen auton pakosarjaa. jos ei löydy niin minkäs hintainen tuo tommoseen sopiva peltisarja on varaosaputkissa, mistä siis löytää suomesta halviten ?

                  edit : kaiketi käypäinen valupakosarja löytyi ja tilattukin. nyt sit ei tullut säästöä pahemmin vrt uusi peltinen - jos ei uudemman tyylisen pakosarjan myyjä suostu perumaan kauppaa iisisti. dou.
                  Last edited by repsa; 13-09-2011, 21:17.
                  5c jetta 1.2TSI 140/220
                  530e m-sport alpinweiss3 vakio
                  a4 cabi 220/300
                  vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                  Comment

                  • jaki
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2003
                    • 2979
                    • Uusimaa

                    No niin, nyt sitten taitaa kärytä täälläkin.
                    Eli sarjan vaihto ohjeet?:
                    1. ilmansuodatin irti, tulpat pois ja kiertämällä 12 mm 12 kulmaiset pultit irti
                    2. auto ylös ja pohjamuovit pois ja metallinen suoja?
                    3. pakosarjan takapään mutterit alakautta tähystäen irti?
                    4. etupään mutterit yläkautta, mutta tässä pitänee irrottaa maffilta lähtevä putki ja turbolta coolerille menevä putki?
                    5. sarja pois yläkautta/alakautta?

                    Noinko?
                    Onko sisälokasuojan irrottamisesta mitään hyötyä, senhän saisi helposti irrotettua?
                    BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                    Comment

                    • repsa
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 1367
                      • Lempäälä

                      mikäli en ihan älypaljon huti muista niin ihan oikein olet ajatellut, pl että ei siihen tartte kyl pohjamuovia pois ottaa, ellei pelkää että sen päälle tippuu ruuveja tms. Itse vaihtotyössä siitä ei ole apua.

                      kuva kertoo paljon ;


                      tuo sarjahan on moottorissa kiinni muutamalla, olisko ~12 tms mutterilla pinnapultin varassa.
                      Sitten laipalla egr-jäähylle menevään putkeen. Tän kans piti vähä nujuta muistaakseni että sai irroitettua.
                      Sekä myös ahtimelle noilla 4:llä vähän isommalla mitkä saa ilmanputsarikotelon pohjan läpi auki.

                      Suosittelen hommaamaan lainaan paineilmaräikän jos ei moista itse omista, paljon crc tms liuotinta ja aikaa jonku verta. Niijuu, muista myös pakosarjan tiivisteet

                      kuten kuvasta näkyy, en ruvennut irroitteleen venakoppaa tieltä, koska ois ollut turha + samaten sisälokasuojan jätin irtikäyttämättä.
                      5c jetta 1.2TSI 140/220
                      530e m-sport alpinweiss3 vakio
                      a4 cabi 220/300
                      vian ei tarvitse olla iso jos se on korvien välissä...

                      Comment

                      • jaki
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2003
                        • 2979
                        • Uusimaa

                        Originally posted by repsa View Post
                        mikäli en ihan älypaljon huti muista niin ihan oikein olet ajatellut, pl että ei siihen tartte kyl pohjamuovia pois ottaa, ellei pelkää että sen päälle tippuu ruuveja tms. Itse vaihtotyössä siitä ei ole apua.
                        Tuo onkin oleellinen asia, varsinkaan, kun ne kuparimutterit eivät ole magneettisia

                        tuo sarjahan on moottorissa kiinni muutamalla, olisko ~12 tms mutterilla pinnapultin varassa.
                        Sitten laipalla egr-jäähylle menevään putkeen. Tän kans piti vähä nujuta muistaakseni että sai irroitettua.
                        Sekä myös ahtimelle noilla 4:llä vähän isommalla mitkä saa ilmanputsarikotelon pohjan läpi auki.
                        Noinhan se menee, no kolmella pultilla, mutta juu.

                        Suosittelen hommaamaan lainaan paineilmaräikän jos ei moista itse omista, paljon crc tms liuotinta ja aikaa jonku verta. Niijuu, muista myös pakosarjan tiivisteet
                        Tuollainen olisikin hyvä apu. Viimeksi vaihdoin M50-koneeseen pakosarjan ja sehän on varsin helppo homma...paitsi, että nuo mutterithan ovat lukittuvia, jolloin voimalla kiertämistä (ja hyvin pieni kulma kerrallaan) tuli ihan riitävästi.
                        Tutkin vielä tuon sisälokasuojajutun, olisiko siitä apua, että näkisi muttereiden päät helpommin.
                        Ei kai se lässyttäminen enää auta. Tilaus Pielemeierille ja sitten hommiin
                        Last edited by jaki; 18-06-2012, 14:41.
                        BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                        Comment

                        • kyveri
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2008
                          • 65

                          Tulipas vaihdettua itellekkin 5v vanha peltinen pakosarja e39 valurautaiseen ja ihan yläkautta onnistui ilman turboon koskemista ja aikaa paloi n.2h kaikkineen, eli ei ole kyllä mitään järkeä alkaa alakautta irrotteleen turboa yms härpäkkeitä poies!

                          Oli muuten turbon laippa senttiä vaille poikki, eli aika täpärälle meni vaihto..

                          Ei vaan ollu pakosarjan mukana peltistä lämpösuojaa niin mietityttää et kuumuukohan ilmansuodatinkotelon pohjamuovi nytte, vaikka ohan siin välis kyl se paksu lämpösuojakin ja ei ollu alkup. peltipakosarjassakaan suojaa..!?

                          Comment

                          • jani.to
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2010
                            • 44
                            • AllOver

                            Jeees!

                            Pakosarja uusittiin vuosi sitten, ja nyt olisi taas sama rumba edessä...
                            Viimeksi sinne lykättiin se alkuperäinen peltisatsi, mutta kiinnostusta ei ole ensivuonna vaihtaa sitä taas, joten mistä oikeanlainen valusatsi tilaukseen?
                            Auto 2004 E60 530da

                            Comment

                            • Mik@
                              BTCF Member
                              • Jul 2010
                              • 1413
                              • Nurmes

                              ^Purkaamoilta (ovat kyllä melkein uusien hinnoissa), ebay, tai uusi esim. http://www.genuine-parts.de/English/index.html ite tilasin saksan eebäystä tais olla n.60-70€ posteineen. Jos käytetyn ostaa niin kannattaa laipat oikaista.
                              E61 520Da

                              Comment

                              • jaki
                                Bimmer Enthusiast
                                • Sep 2003
                                • 2979
                                • Uusimaa

                                Originally posted by kyveri View Post
                                Tulipas vaihdettua itellekkin 5v vanha peltinen ihan yläkautta onnistui ilman turboon koskemista ja aikaa paloi n.2h kaikkineen, eli ei ole kyllä mitään järkeä alkaa alakautta irrotteleen turboa yms härpäkkeitä poies!
                                Aika vikkelään menee, jos kahteen tuntiin tekee. Itsellä meni 3½, mutta sen sivussa olevan muovin, jossa on turbon VNT säädin (kai) ja joku muu sähköliitin, irrottamiseen meni melkein ½ h, kun en keksinyt ensin miten sen saa ehjänä irti. Onneksi löytyi lopulta ohjeet TIS:stä.
                                Itsellä oli jo aikamoinen käry, vaikka sarjassa oli vain muutama pieni halkeama (pvm 2004, eli alkuperäinen). Lisäksi 6-sylinterin toinen mutteri oli melkoisen löysällä :think
                                Ylipäätään, turhaan jännitin projektia, ei ollenkaan niin paha kuin epäilin. paine-ilmaräikkä oli aivan yliveto tässä hommassa
                                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎