Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Samppae39
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2009
    • 1640
    • Vähäkyrö

    Originally posted by teino View Post
    Päivitänpä omaa vikakuvausta.

    Tänään taas vaihteeksi satoi rankasti, kun ajelin töihin. Näin märällä kelillä autossa ei yllättäen tuntunut mitään tutinoita. Eikö tuo aika vahvasti viittaa siihen, että joku pusla tai pallonivel on väljä ja vesi voitelee sitä sen verran että toimii suht normaalisti? Sitten vaan pitäis etsiä se vikapaikka...
    Jos pusla tai nivel olis kuiva, niin teoria toimis. Jos nivel tai pusla on väljä, niin tuskin se vesi sinne niin tiukkaan pakkaantuu ajaessa, että nivel tai pusla tiivistyis.

    Comment

    • BMW525Xda
      BTCF Member
      • Feb 2014
      • 8681
      • Xxxxxx

      Originally posted by teino View Post
      Päivitänpä omaa vikakuvausta.

      Tänään taas vaihteeksi satoi rankasti, kun ajelin töihin. Näin märällä kelillä autossa ei yllättäen tuntunut mitään tutinoita. Eikö tuo aika vahvasti viittaa siihen, että joku pusla tai pallonivel on väljä ja vesi voitelee sitä sen verran että toimii suht normaalisti? Sitten vaan pitäis etsiä se vikapaikka...
      Kuten ennenkin, jarrut jumissa jostain kulmasta.
      Tämä on yleinen ominaisuus E6x että sateella ei täristä tai tutise, kuivalla tutisee pelkääjän penkkiä myöten.

      Painele jokainen jarrumäntä varovasti ruuvimeisselillä kampeamalla sisään (ei tarvitse purkaa jarruja) jarrupalojen välistä...5-10 kertaa ja aina välissä poljet männät takaisin kiinni.

      Käy koeajolla ja hämmästy.

      Comment

      • hamilton69
        Bimmer Rookie
        • Sep 2014
        • 37
        • Lahti

        Originally posted by BMW525Xda View Post
        Kuten ennenkin, jarrut jumissa jostain kulmasta.
        Tämä on yleinen ominaisuus E6x että sateella ei täristä tai tutise, kuivalla tutisee pelkääjän penkkiä myöten.

        Painele jokainen jarrumäntä varovasti ruuvimeisselillä kampeamalla sisään (ei tarvitse purkaa jarruja) jarrupalojen välistä...5-10 kertaa ja aina välissä poljet männät takaisin kiinni.

        Käy koeajolla ja hämmästy.
        Samaa vikaa täällä aikajoin. Mistä välistä tarkalleen ottaen vääntää meisselillä?
        Harvapuolaiset vanteet itsellä, niin josko saisi väänneltyä ihan renkaat paikoillaan. Olis jo ihan liian näppärää?!
        Ex.525xia E61

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by teino View Post
          Päivitänpä omaa vikakuvausta.

          Tänään taas vaihteeksi satoi rankasti, kun ajelin töihin. Näin märällä kelillä autossa ei yllättäen tuntunut mitään tutinoita. Eikö tuo aika vahvasti viittaa siihen, että joku pusla tai pallonivel on väljä ja vesi voitelee sitä sen verran että toimii suht normaalisti? Sitten vaan pitäis etsiä se vikapaikka...
          Kuten se tuossa jo tulikin, niin ei, ei viittaa mihinkään niveleen tms. vaan nimenomaan jarruihin. Eli huoltamattomiin ruosteisiin levyjen+napojen tasojen pintoihin ja jumittaviin jarruihin.

          Comment

          • ohhoh
            Bimmer Rookie
            • Aug 2014
            • 191
            • .

            Originally posted by hamilton69 View Post
            Samaa vikaa täällä aikajoin. Mistä välistä tarkalleen ottaen vääntää meisselillä?
            Harvapuolaiset vanteet itsellä, niin josko saisi väänneltyä ihan renkaat paikoillaan. Olis jo ihan liian näppärää?!
            Onnistuu kun ajat vanteen puolan satulan kohdalle.
            Parilla talttapää ruuvarilla ylä- ja alapuolelta saat kammettua satulaa auki.
            Älä väännä mistään palojen ja levyn välistä vaan siitä nurkasta satulan ja satulan kannattimen välistä.
            Tuli vähän epäselvästi mutta vuomaat kyllä mistä kampea

            Comment

            • hamilton69
              Bimmer Rookie
              • Sep 2014
              • 37
              • Lahti

              Juu hiffasin hyvin, testiin kunhan sade loppuu 2017. Kiitos!
              Ex.525xia E61

              Comment

              • pemari523
                Newbiemmer
                • Jul 2014
                • 6
                • Rovaniemi

                En koko ketjua lukenut läpi mutta oma auto tärisi/ tutisi 90 vaiuhdista ylöspäin aika karmeesti, asiantuntevassa rengasliikkeessä kävin ostaan uudet eturenkaat kun luulin et ling longit on tiensä päässä.

                asentaja tuli sit sanomaan että molemmat etuvanteet on hieman kieroja, ei paljon mut vähän. Tätä ei huomattu edellisessä rengaspuljussa.

                laitettiin sit takaa vanteet ja renkaat eteen kun oli suht suorat ja sen jälkeen auto meni ku juna, kaikki vetelyt,vapinat/tärinät poissa. Vikaa hain jo kardaanista ja perästä sun muualta..

                Nii joo, takarenkaat tasapainotettiin edellisen liikkeen jälkeen uudestaan ku puuttui 30g painoja toisesta, viikko sitten käytin siellä niin ei ole voineet tippuakkaan. kesämiehillä ei tainnu olla homma oikeen hanskassa...
                Last edited by pemari523; 20-08-2016, 20:57.

                Comment

                • Tonippi_330
                  Newbiemmer
                  • Nov 2012
                  • 24
                  • Oulu

                  Morovaa! Rupes toissapäivänä tuo 530xd lci farkku 08 380tkm ajettu tötterö täristää ja jytyttää ja vemputtaa keulaa. 70-90 aiva kauhiaa tuntuu et keula leviää erisuuntii ja välillä se tuntuu 60 vauhissaki. Sit taas motarilla 120 vauhissa ei mitää tärinää ja kulkee aivan hyvin. Autolla ajoin 250km ja sit sen jälkee lähin uuvestaa reissuu nii yhtä äkkiä rupes kiihytyksis tullee pikkuhiljaa se tärinä mutta muuten tasases ajos ei mitää.

                  Sitte se yhtäkkiä vaa pitkällä suoralla 103kmh vauhista rupes tärrää ja jytisee et luulin et rengas lähtee omille teille vaa kaikki oli kiinni ja renkaita potkimalla ei mitää löytyny.. Jatkoin matkaa ja toimi aivan normaalisti ja käytin sit autopesussa et jos vanteissa paskaa vaa ei vaikuttanu. Sen jälkee se rupes 60 vauhissaki täristää oulun motarin jälkee ja sit ajoinki nosturille ja levittelin alusta esille ja kopeloin kokonaa vaa en mitää muuta löytäny ko vähän välystä sisemmistä etuvetareista mutta ei semmonen tärinä voi tulla nii pienestä välyksestä.

                  Kardaanit ja muut kattelin mut ei löytyny mitää. Oon nyt ajellu sillä oulusta vantaalle ja mitää eioo viel levinny mut vika ois kiva löytää vantaan päässä 120kmh vauhis ei tuntunu mittää eikä sen jälkee 80 ajellessa.

                  Ja vika tullee aina vaan vedättäessä ja ko runttaa kaasun pohjaan ja käyttää vauhtia vähä kovempana ja siitä rullaa 105 vauhtii takas nii saattaa mennä 10km aivan sievästi? :O sit tosin ko pysähtyy nii meinaa jurrata vähä jarrua vasten ennenkö löysää veon mut tosi tähä hotellille ko tulin nii eise sitä enää tehny? Automaatti laatikolla. Pirun pitkä stoori tuli vaa jos joku jaksas tänne asti lukia


                  Terv Toni

                  Comment

                  • Tonippi_330
                    Newbiemmer
                    • Nov 2012
                    • 24
                    • Oulu

                    Eikö kellää tietoa? Tuntuu jo 40 vauhistaki ylös päin vaa rengastako potkii nii ei mitäää tunnu..

                    Comment

                    • pemari523
                      Newbiemmer
                      • Jul 2014
                      • 6
                      • Rovaniemi

                      liimattavat painot tippunu vanteista?

                      Mitäs se renkaan potkiminen oikeen kertoo hä?

                      Comment

                      • Samppae39
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2009
                        • 1640
                        • Vähäkyrö

                        Mulla lähti nyt ajossa esiintyny ratin tutina, ku vaihto reaktiotankojen puslat. Jarrutustärinä on tullu takasin, en tiiä miten hitossa ja miks ja kuinka sen sais pois. Samaten persiissä tuntuva tutina ekoilla kilometreillä jotenki voimistunu, ajossa tuntuu hetken ajon jälkeen heikosti. Takajarrut on vielä käymättä läpi ja renkaat loppu.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Samppae39 View Post
                          Mulla lähti nyt ajossa esiintyny ratin tutina, ku vaihto reaktiotankojen puslat. Jarrutustärinä on tullu takasin, en tiiä miten hitossa ja miks ja kuinka sen sais pois. Samaten persiissä tuntuva tutina ekoilla kilometreillä jotenki voimistunu, ajossa tuntuu hetken ajon jälkeen heikosti. Takajarrut on vielä käymättä läpi ja renkaat loppu.
                          Jos takajarrut+napojen tasopinnat huoltamatta ja takaa kulmat viturallaan, niin varmasti tutisee.

                          Comment

                          • Samppae39
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2009
                            • 1640
                            • Vähäkyrö

                            Originally posted by Hemi View Post
                            Jos takajarrut+napojen tasopinnat huoltamatta ja takaa kulmat viturallaan, niin varmasti tutisee.
                            Tämä epäilys mullakin on.

                            Comment

                            • tabasco
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2007
                              • 851
                              • fin

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Kuten ennenkin, jarrut jumissa jostain kulmasta.
                              Tämä on yleinen ominaisuus E6x että sateella ei täristä tai tutise, kuivalla tutisee pelkääjän penkkiä myöten.
                              Näin se vaikuttaa olevan, mutta miksi juuri sade vaikuttaa asiaan? Toisin sanoen, miten se saa jumissa olevan männän liikkumaan?

                              Etujarrut uusittu tutinoiden vuoksi keväällä. Samalla männän herkistely ja uudet liukutapit kumeineen sekä perusteellinen puhdistus satulalle, carrierille ja navan tasopinnoille. ~5000 km toimi täristämättä ja taas täristää jonkin verran, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen tai sateella

                              Comment

                              • JaniLap
                                BTCF Member
                                • Sep 2012
                                • 2737
                                • Tampere

                                Originally posted by tabasco View Post
                                Näin se vaikuttaa olevan, mutta miksi juuri sade vaikuttaa asiaan? Toisin sanoen, miten se saa jumissa olevan männän liikkumaan?
                                Oma tulkintani on, että sateella vesimolekyylejä on jarruosia ympäröivässä ilmassa suhteellisesti enemmän kun ilma on lähes kyllästetty vesimolekyyleillä. Kulkeutuessaan pieniin rakoihin vesimolekyylit toimivat voiteluaineen kaltaisesti ja alentavat jarrumekanismin liikkuvien osien välistä kitkaa sen verran, että jarrujen tutinat yms. saattavat ohimenevästi vähentyä. Kuivalla kelillä vesi haihtuu vähäisemmästä ilmankosteudesta johtuen em. välistä, jolloin kitka suurenee ja oireet palaavat.
                                IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
                                Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.

                                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                                Tampere

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎