Announcement

Collapse
No announcement yet.

E61 tärisee/tutisee..

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • hubbaBubba
    Newbiemmer
    • Aug 2016
    • 22
    • susiraja

    mikähän per#ele tuli, tuntuu samalta kuin vanne olis irti takaa, tai helvetin kiero. tuntuu joka nopeudella, pahiten pienillä noin 20-50 kmh nopeuksilla ja muuttuu nopeuden mukaan. rengas paineet ok, ja ihan yhtäkkiä tuli eli ei oo pahentunu ajansaatossa. voisko tulla jopa kardaanista, kun ajaessa tuntuu selvä "jumpsutus":think arvauksia/ehdotuksia tai apuja kuinka alkaa vikaa paikallistamaan?

    ei kai esim: irronnu paino vanteesta "paukuta" koko autoa...?
    Siis e61 ajettu n250 tkm.
    Last edited by hubbaBubba; 30-08-2016, 15:26.

    Comment

    • koz-528
      Bimmer Fanatic
      • May 2008
      • 339
      • Ylivieska

      Täällä alkoi tärinä takapäästä 20-60km/h täys kiihdytyksessä. juuri tulin katsastuksesta eikä väljää löytynyt mistään. Onko kardaani/rättinivel mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
      Edit: 245/35-19 ja 275-30-19 rengaskoko muuttui kesällä 2015: 245/35-20 ja 285/30-20 eikä kambereita ole säädetty tuon jälkeen. Mitään vetelyä ei ole, ainoastaan tärinä.
      Last edited by koz-528; 30-08-2016, 17:44.
      f11 520 da m-sport
      ex e61 530 da
      ex e39 530 da
      ex e38 725 tdsa
      ex e39 528i m5-look

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by tabasco View Post
        Näin se vaikuttaa olevan, mutta miksi juuri sade vaikuttaa asiaan? Toisin sanoen, miten se saa jumissa olevan männän liikkumaan?

        Etujarrut uusittu tutinoiden vuoksi keväällä. Samalla männän herkistely ja uudet liukutapit kumeineen sekä perusteellinen puhdistus satulalle, carrierille ja navan tasopinnoille. ~5000 km toimi täristämättä ja taas täristää jonkin verran, paitsi kovan jarrutuksen jälkeen tai sateella
        Harvoin siellä mäntä jumissa on, yleisin syy on jarrusatulan ja jarrupalojen liukupinnat joihin kerääntyy likaa ja ruostetta joka jumii jarruja. Jarrusatulan pitää liikkua männän sisään painamisen jälkeen melko kevyesti käsivoimin laidasta laitaan, jos tarvitsee käyttää esim. ruuvimeisseliä apuna on liukupinnat jumissa.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by BMW525Xda View Post
          Harvoin siellä mäntä jumissa on, yleisin syy on jarrusatulan ja jarrupalojen liukupinnat joihin kerääntyy likaa ja ruostetta joka jumii jarruja. Jarrusatulan pitää liikkua männän sisään painamisen jälkeen melko kevyesti käsivoimin laidasta laitaan, jos tarvitsee käyttää esim. ruuvimeisseliä apuna on liukupinnat jumissa.
          Juuri näin ja lisäksi vesisateella hieman kuitenkin heitolliseen jarrulevyyn muodostuu vähemmän ”kuiva/pureva” kohta sille alueelle missä levy käy kiinni jokaisella pyörähdyksellä.
          Kyse on siis resonanssista jonka ”sylttytehdas” on nimenomaan tuo palojen ja levyn kontakti jokaisella pyörähdyksellä.

          Mitä enemmän paskaa=ruostetta levyn+napojen tasoipinnoissa, sitä enemmän levy heittää ja mitä heikommin jarrusatula liikkuu liukureissaan, sitä enemmän se puree heitolliseen levyyn.
          Tämä on nähtävissä levyn pinnassa mustana ”rantuna”.

          Comment

          • Samppae39
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2009
            • 1640
            • Vähäkyrö

            Originally posted by Hemi View Post
            Juuri näin ja lisäksi vesisateella hieman kuitenkin heitolliseen jarrulevyyn muodostuu vähemmän ”kuiva/pureva” kohta sille alueelle missä levy käy kiinni jokaisella pyörähdyksellä.
            Kyse on siis resonanssista jonka ”sylttytehdas” on nimenomaan tuo palojen ja levyn kontakti jokaisella pyörähdyksellä.

            Mitä enemmän paskaa=ruostetta levyn+napojen tasoipinnoissa, sitä enemmän levy heittää ja mitä heikommin jarrusatula liikkuu liukureissaan, sitä enemmän se puree heitolliseen levyyn.
            Tämä on nähtävissä levyn pinnassa mustana ”rantuna”.
            Tarkotatko pystyrantua, joka näyttää lähes halkeamalta?

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Samppae39 View Post
              Tarkotatko pystyrantua, joka näyttää lähes halkeamalta?
              Juuri sitä.

              Comment

              • tramont
                Bimmer Rookie
                • Nov 2008
                • 43
                • tampere

                Mikähän perkeles nyt tuli kun auto menee hitaasti kiihdytettäessä kuin ajokoira eli perse vatkaa puolelta toiselle, sama ilmiö tulee jarrutettaessa ja nimenomaan vasta kun vauhtia on >30km/h tai alle? jarrutettaessa on ravistanut pidemmän aikaa mutta reaktiotangot, sisemmät raidetangonpäät vaihdettu, ulommat oli vielä jees. Hammastangossa pientä välystä mikä tuntuu pienenä vetelynä.

                Comment

                • Naussi
                  Newbiemmer
                  • Nov 2014
                  • 10
                  • Raasepori

                  Samaa vetelyä ja ravistusta täälläkin. Pyysin paikalliselta korjaamolta reaktiotankojen puslien vaihtoa. Vastaus oli että alatukivarressa hydrauliset puslat. Vaihdettuna hinta 850 €.
                  Onko E-suomessa korjaamoa, joka näistä ymmärtää. Mitään väljää ei kuulemma missän ole.
                  Jarrussa ravistaa(levyt ja palat uudet) ratti ravistaa ajoittain. Ei kolinoita. Kovassa ajossa ei meinaa jarrulla pysyä käsissä.

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    Originally posted by Naussi View Post
                    Samaa vetelyä ja ravistusta täälläkin. Pyysin paikalliselta korjaamolta reaktiotankojen puslien vaihtoa. Vastaus oli että alatukivarressa hydrauliset puslat. Vaihdettuna hinta 850 €.
                    Onko E-suomessa korjaamoa, joka näistä ymmärtää. Mitään väljää ei kuulemma missän ole.
                    Jarrussa ravistaa(levyt ja palat uudet) ratti ravistaa ajoittain. Ei kolinoita. Kovassa ajossa ei meinaa jarrulla pysyä käsissä.
                    Jarrulevyt kierot.

                    Minulla oli omassa e60 pari kk sitten väpinää jarruttaessa, herkistelin satuloita ja tanssin poppatansseja yms. ei auttanut ja ensimmäistä kertaa pistin heittokellon kiinni ja mittasin lähes uudet jarrulevyt, kierot olivat. Ensimmäinen kerta kun motonetistä tuli vialliset jarrulevyt, menivät takuuseen mukisematta ja uusilla motonetin levyillä ei mitään väpätyksiä.

                    Comment

                    • Tome
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2003
                      • 548
                      • Joensuu

                      Originally posted by Naussi View Post
                      Samaa vetelyä ja ravistusta täälläkin. Pyysin paikalliselta korjaamolta reaktiotankojen puslien vaihtoa. Vastaus oli että alatukivarressa hydrauliset puslat. Vaihdettuna hinta 850 €.
                      Onko E-suomessa korjaamoa, joka näistä ymmärtää. Mitään väljää ei kuulemma missän ole.
                      Jarrussa ravistaa(levyt ja palat uudet) ratti ravistaa ajoittain. Ei kolinoita. Kovassa ajossa ei meinaa jarrulla pysyä käsissä.
                      850€ puslien vaihto.. ei jumalauta. Tuohon rahaan uusii jo jokaikisen osan etupäähän. Oikeesti puslat n. 60€/pari ja tunti työtä.

                      Comment

                      • baier4ever
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 560
                        • Jurva

                        Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Jarrulevyt kierot.

                        Minulla oli omassa e60 pari kk sitten väpinää jarruttaessa, herkistelin satuloita ja tanssin poppatansseja yms. ei auttanut ja ensimmäistä kertaa pistin heittokellon kiinni ja mittasin lähes uudet jarrulevyt, kierot olivat. Ensimmäinen kerta kun motonetistä tuli vialliset jarrulevyt, menivät takuuseen mukisematta ja uusilla motonetin levyillä ei mitään väpätyksiä.
                        Melkeimpä samat jumpat omassa toki ei motonetin tavaraa mutta OEM laatua , vaihtelin välissä reaktiotankojen puslat ja herkistelin vielä etu satulat mutta ei ei vatkaus kadonnut . Uudet levyt ja vanhat palat niin johan katosi tärinät. näillä jo kilsoja takana 5 tkm. Talvirenkaiden vaihdon yhteyssä putsailin ja herkistelisin vielä takajarrut niin katosi loputkin vapinat yms.
                        Harrasteet: E21 315 -82, Land Cruiser RJ70 -89,
                        Käyttis: Skoda Octavia RS TDI ja Passat Tdi -01

                        Ex :E61 530D M-Sport, E34 525i pitkäkatto, E39 525 TDSA -98, E46 330DA
                        ,316i -89, E39 525i -01 M-SPORT
                        E34 520i -89, E36 328i -96 ///M-SPORT, E30 320i -88

                        Comment

                        • Naussi
                          Newbiemmer
                          • Nov 2014
                          • 10
                          • Raasepori

                          Mikäs olisi laadukas "tarvikelevy" jarruihin.

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Originally posted by Naussi View Post
                            Mikäs olisi laadukas "tarvikelevy" jarruihin.
                            Metallinen ja suora tai siis pyöreä mutta suora...alotetaanko alusta...

                            Comment

                            • Naussi
                              Newbiemmer
                              • Nov 2014
                              • 10
                              • Raasepori

                              Originally posted by BMW525Xda View Post
                              Metallinen ja suora tai siis pyöreä mutta suora...alotetaanko alusta...
                              Aloitetaan vaan alusta, jos vittuilulinjalle haluut.

                              Comment

                              • BMW525Xda
                                BTCF Member
                                • Feb 2014
                                • 8681
                                • Xxxxxx

                                Originally posted by Naussi View Post
                                Aloitetaan vaan alusta, jos vittuilulinjalle haluut.
                                Ei ollut takoitettu vittuiluksi vaan ohjeeksi, metalliset ja pyöreät. Aivan se ja sama mikä merkki, omaan lompakkoosi sopivat on ok.

                                Ei ole olemassa mitään tieteellistä osoitusta siitä mikä merkki olisi tarvikkeena toistaan parempi, on vain pienen määrän ihmisiä mielipiteitä ja sellaisina ne säilyvät.

                                Voit huoletta ostaa mitkä tarvikelevyt hyvänsä, ostoksesi voi osoittautua hyväksi tai huonoksi, aivan kuten OMG levytkin, sattuman kauppaa. Sanoisin kuitenkin että molemmissa pieni marginaali on epäonnistunutta.

                                Itsellä useita onnistumisia Motonetin levyistä, yhdet epäonnistumiset, ainoat taitaa olla koko autoilu historiassani.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎